Citat:
Jag är inte det minsta intresserad av att smöra, stryka medhårs eller ursäkta. Jag är inte media och deras samveten är deras huvudvärk. Jag är intresserad av att förstå hur saker blivit som de blivit. Att analysera det förflutna behövs för att hantera samtid och framtid. Att förstå är inte att ursäkta. Jag finner oftast att man når viktigare insikter genom att leka djävulens advokat än att delta i ett unisont, rituellt gnäll om alltings jävlighet, journalisternas inkompetens, Sveriges världsunika invandringspolitik etc etc. Vi vet ju allt det där.
Därför tycker jag också att det här Nürnbergandet är slöseri med energi. Dahlberg har vaknat nu, hon går inte i makthavarnas ledband utan tar strid mot dem. Hon ifrågasätter deras verklighetsförankring och avfärdar deras idéer som idealism och utopism. En del av sågningarna är ganska brutala. Hon har gått från att vara allianslojalist till att rikta kritiken mot hela 7K. Med risk för att gynna SD, men den risken tar hon för att hon ser landets väl som ett överordnat mål. Vill vi ha mer sånt eller ska hon låsas in pga gamla synder så att allt vi får på ledarsidorna är idealister och utopister som Lindberg och Wolodarski? Jag tycker det är bråttom, men om ni tycker att vi har all tid i världen kan vi såklart älta Dahlbergs gamla synder.
Därför tycker jag också att det här Nürnbergandet är slöseri med energi. Dahlberg har vaknat nu, hon går inte i makthavarnas ledband utan tar strid mot dem. Hon ifrågasätter deras verklighetsförankring och avfärdar deras idéer som idealism och utopism. En del av sågningarna är ganska brutala. Hon har gått från att vara allianslojalist till att rikta kritiken mot hela 7K. Med risk för att gynna SD, men den risken tar hon för att hon ser landets väl som ett överordnat mål. Vill vi ha mer sånt eller ska hon låsas in pga gamla synder så att allt vi får på ledarsidorna är idealister och utopister som Lindberg och Wolodarski? Jag tycker det är bråttom, men om ni tycker att vi har all tid i världen kan vi såklart älta Dahlbergs gamla synder.
Jag tycker inte man kan frikänna media så lätt. Det är deras jobb att leverera en korrekt bild av verkligheten, så objektiv som man kan bli.
Ledarskribenter framför åsikter som ska vara grundade i något slags faktabas ("vår grundade mening"). Då är det deras plikt att ta reda på fakta och grunda sitt resonemang på dem.
Exempel: tar Sverige emot flest asylsökande i förhållande till folkmängden? Det är ju bara att se till siffrorna. Så är det. Sedan kan man argumentera utifrån det. En ledarskribent kan tycka att det är bra, berömvärt, att Sverige är en humanitär stormakt. En annan ledarskribent ska tillåtas tycka att det är dåligt, att Sverige tar på sig en börda som kan bli mycket problematisk. Sedan är det upp till läsaren att bilda sin egen åsikt.
En ledarskribent har också ett ansvar för att aktivt ta del av information, även den som strider mot en etablerad uppfattning.
Det finns ju en rad exempel på misstag där människor i bästa välvilja har utövat verksamheter som sedan visat sig ha haft förödande effekter. Besprutning med DDT är ett sådant. Även en ledarskribent som har en förälder som ägnat sitt liv åt att bespruta malariamyggor i Afrika med DDT i syfte att hjälpa befolkningen har en skyldighet att sätta sig in i nya rapporter med farhågor om DDT:s effekter och våga tänka tanken: Kan detta vara sant? Vad talar för, vad talar emot?
Svenska journalister har medvetet vinklat (t ex DN-journalisten som presenterade OECD-rapporten), utelämnat fakta och på så sätt vilselett allmänheten. Svenska journalister har också hånat och förföljt dem som har försökt framföra andra åsikter - och belägg för dem. Svenska journalister har ignorerat angrepp, t o m allvarliga fysiska angrepp, på människor som velat framföra en åsikt.
Detta ska aldrig glömmas eller förlåtas.
Senast redigerad av Winston Smith 2015-04-26 kl. 22:43.
Senast redigerad av Winston Smith 2015-04-26 kl. 22:43.