2015-02-12, 12:42
Medlem
Ett litet djurs avatar
Sakta men säkert, dag för dag kommer insikten hos journalisterna. Patrik Kronqvist, ledarskribent på Expressen, skriver om förslagen på modulhus och att de inte hjälper något:
Citat:
Byggutmaningen som Sverige står inför är enorm. I år väntas drygt 69 000 flyktingar och deras anhöriga beviljas uppehållstillstånd i Sverige. Nästa år pekar prognosen på över 90 000. De närmaste två åren ska alltså invånare motsvarande ett helt Linköping påbörja sina liv i Sverige.
[...]
Men den stora knuten är finansieringen. Många politiker verkar tro att modulhus är billiga. Visst kan den industriella produktionen sänka notan, men priset ligger ändå kring 20 000 kronor per kvadratmeter. Omkring 600 miljoner kronor skulle det alltså uppskattningsvis kosta att bygga modulhus för 1 000 personer. Och om hälften av dem som får permanent uppehållstillstånd de närmaste två åren ska kunna bo i nya moduler krävs investeringar på hela 50 miljarder kronor
[...]
Och hur klokt vore det egentligen att satsa mångmiljardbelopp på modulhus som måste flyttas eller monteras ned inom 15 år.
http://www.expressen.se/ledare/patri...ngmottagandet/

Denna ledare twittrar sedan AnnCharlotte Marteus, även hon ledarskribent på Expressen, om. Amanda Björkman, ledarskribent på DN, svarar och tycker det är bra att det förslagen konkretiseras, även om "det är en (liten del-)lösning". Men sedan säger AnnCharlotte något som de inte tänkt på:
Citat:
Ursprungligen postat av AnnCharlotte Marteus

@AmandaLBjorkman Jo, som @PatrikKronqvist &så skriver. Hans insikter var ögonöppnare för mig. Väg och vatten hade jag inte tänkt så noga på.
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda Björkman
@ACMarteus Samma här. @PatrikKronqvist
https://twitter.com/ACMarteus/status/565809856595394560

Ja inte har de tänkt fullt ut riktigt, undrar om de törs fundera i praktiska termer och komma med än fler (del-)lösningar i framtida ledare.
Citera
2015-02-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Sakta men säkert, dag för dag kommer insikten hos journalisterna. Patrik Kronqvist, ledarskribent på Expressen, skriver om förslagen på modulhus och att de inte hjälper något:

http://www.expressen.se/ledare/patri...ngmottagandet/

Denna ledare twittrar sedan AnnCharlotte Marteus, även hon ledarskribent på Expressen, om. Amanda Björkman, ledarskribent på DN, svarar och tycker det är bra att det förslagen konkretiseras, även om "det är en (liten del-)lösning". Men sedan säger AnnCharlotte något som de inte tänkt på:

Ja inte har de tänkt fullt ut riktigt, undrar om de törs fundera i praktiska termer och komma med än fler (del-)lösningar i framtida ledare.

Tänk tanken. Tänk den marknadsliberalt globala, icke-insulärt gränsöverskridande tanken att boenden för människor byggs i andra områden som från ett flygplan objektivt sett är lika lite "fulla" som Sverige - men har kostnadsfördelar. Somaliland istället för Sörmland, Kurdistan istället för Västerbotten. Relativt trygga områden med utvecklingspotential om bara resurserna fanns.

Den nya godheten skulle då med ens hjälpa fler till omedelbar säkerhet, samtidigt som integration på sikt inte blir ett problem.

Det gäller bara att inte tala om hjälp i närområdet som ju SD pinkat in, utan om demokratibyggande, konkurrensutsatt humankapitalism på en global marknad, typ.

Om man bara accepterar premissen att ett liv i Afrika eller Mellanöstern visst det kan vara människovärdigt så närmar sig heureka-ögonblicket: Det går att klara en mycket stor, tillfällig migration, om det är fråga om ett fungerande kretslopp.
Citera
2015-02-12, 16:44
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Tänk tanken. Tänk den marknadsliberalt globala, icke-insulärt gränsöverskridande tanken att boenden för människor byggs i andra områden som från ett flygplan objektivt sett är lika lite "fulla" som Sverige - men har kostnadsfördelar. Somaliland istället för Sörmland, Kurdistan istället för Västerbotten. Relativt trygga områden med utvecklingspotential om bara resurserna fanns.

Den nya godheten skulle då med ens hjälpa fler till omedelbar säkerhet, samtidigt som integration på sikt inte blir ett problem.

Det gäller bara att inte tala om hjälp i närområdet som ju SD pinkat in, utan om demokratibyggande, konkurrensutsatt humankapitalism på en global marknad, typ.

Om man bara accepterar premissen att ett liv i Afrika eller Mellanöstern visst det kan vara människovärdigt så närmar sig heureka-ögonblicket: Det går att klara en mycket stor, tillfällig migration, om det är fråga om ett fungerande kretslopp.

Mycket bra formulerat. Tror nästan att jag nu begriper vad du menar. Du kan vara lite väl komprimerad ibland, i ditt sätt att uttrycka dig. Eller så är det bara jag som inte hänger med.

Du har redan formulerat det tillfyllest, men jag vill ändå bidra med min egen tanke när det gäller tomma ytor.

För att nämna andra delar av världen än de du nämnt, så kan man ta Mongoliet. Där finns det mycket plats. Hur mycket som helst. Och ändå utvandrar inte Reinfeldt och andra från Sverige dit, trots de där mycket större tomma ytorna än Sveriges tomma ytor. Istället flyttar mongoler till Sverige. Och om det är gott att utlänningar flyttar till svenska tomma ytor, borde det vara än godare om man verkade för att folk flyttade till Mongoliets mycket större tomma ytor. Gör man den jämförelsen mellan Sverige och Mongoliet, så blir hela resonemanget om tomma ytor bara tramsigt. Det känns lite som att Reinfeldt där i planet, högt ovan molnen och på väg bort från maktens torn och tinnar, grep efter ett halmstrå. Visst har han uppfattat att till och med flera av hans egna partikamrater inte delar hans syn på nationalstaten Sveriges upplösning och den fria invandringens välsignelser. Han förstår till och med motargumenten. Och det sista halmstråt, det är det han ser när han kikar ut genom ett flygplansfönster. Han är så högt upp och så långt borta från verklighetens Sverige, att han hänvisar till det han upplever som Sveriges stora tomma ytor, när han kikar ner på det land han styrt i åtta långa år. Tomma ytor i sig kan försörja människor, tycks Reinfeldt resonera. Och visst finns det väl en viss vemodig tomhet i förre statsministerns utrop där högt ovan molnen.
Citera
2015-02-12, 22:20
Medlem
svallerbyttans avatar
Ann-Charlotte Marteus kryper till korset:
Citat:
Det är jag som är åsiktskorridoren
Jag var med och byggde den korridor som har förhindrat en konstruktiv debatt om migration och integration.
http://www.expressen.se/ledare/ann-c...ktskorridoren/

Modigt av henne, men kommer aldrig kunna förlåta någon msm-journalist för deras svek mot vår generation.
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-02-12 kl. 22:23.
Citera
2015-02-12, 22:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Ann-Charlotte Marteus kryper till korset:

Modigt av henne, men kommer aldrig kunna förlåta någon msm-journalist för deras svek mot vår generation.
Det blir nog mycket mer av dessa "insikter" & "avböner" framöver, i takt med att problemen fortskrider & opinionen förändras. Vi har ju sett flera liknande försök till omvändelse på senare tid.
Personligen ser jag det som för lite & försent. En omvändelse under galgen som inte lurar någon.
Som tur är så är internets minne långt & obevekligt & dessa judasfigurer skall inte undkomma eftervärldens hårda dom.
Citera
2015-02-12, 22:27
Medlem
Intressant text: Det är jag som är åsiktskorridoren

Citat:
Uppdraget för mig som korridorarbetare var tvåfalt. För det första att varna för SD och skälla ut alla de bonnläppar som funderade på att rösta på partiet. För det andra att slå ner stenhårt på debattörer som använde uttryck som på något sätt kunde normalisera SD:s problembeskrivning; attackera varenda jävel som använde ord eller fakta som på något sätt kunde tolkas som rasism eller glidningar mot rasism. Eller eventuella förstadier till glidningar mot rasism.

Citat:
Sverige blev inte som Danmark, tack och lov. Kanske hjälpte åsiktskorridoren. Men priset blev högt: självcensur på bred front, rädsla för att undersöka verkligheten förbehållslöst, minskad tilltro till argumentens makt. Och som resultat en fördummad offentlighet, moralfebriga politiker och samhällsproblem som borde ha uppmärksammats och åtgärdats för länge sedan.
Det blev en dyr korridor.

Helvete vad dessa godhetsapostlar ställt till det, det minsta man kan begära är att det nu sitter med en jävla ångest, något det finns tecken på i texten.

Edit: Ops, tvåa på pucken...
Senast redigerad av ManyMen 2015-02-12 kl. 22:41.
Citera
2015-02-12, 22:28
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Jag har läst dig förut och det är intressanta tankar, har bollat in det lite lätt i några konversationer och folk blir lite tagna på sängen av ett sådant förslag. Man måste resonera väldigt stringent för att undvika "rasist, gå direkt i fängelset"-kortet men lyckas man med det har de svårt att värja sig för det logiska och humana i resonemanget.
Det kräver sin retoriker att få till detta i partiledardebatter, eller debatter överlag; det parti som slår in på denna väg kan vara något vinnande på spåren.

[Edit: bolltolva.]
Senast redigerad av Ett litet djur 2015-02-12 kl. 23:01. Anledning: wat
Citera
2015-02-12, 22:58
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnCharlotte Marteus

@AmandaLBjorkman Jo, som @PatrikKronqvist &så skriver. Hans insikter var ögonöppnare för mig. Väg och vatten hade jag inte tänkt så noga på.
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda Björkman
@ACMarteus Samma här. @PatrikKronqvist

Tror dom att vi är idioter?
Det håller inte att säga "jag tänkte inte på det" när det för det första är rena självklarheter som även den minsta bäbis begriper, för det andra så har problement anförts offenltigt i många år.

Dom här problemen har varit kända hela tiden. För alla. Bara det att somliga inte har sett det som problem, utan en möjlighet att skapa "ett nytt Sverge" som dom anser vara bättre. Ett med getton och kåkstäder där trasproletariatet kan ta dagjobb för en torr brödkant. Gärna med starkt insalg av islam.
Det som har hänt väl kanske snarast det att man upptäckt att Beriuts förorter inte var så pittoreskt föredömma som man hade inbillat sig.
Citera
2015-02-12, 23:02
Medlem
longbow4ys avatar
Jag blir väldigt nyfiken på vad det var som fick Ann-Charlotte Marteus att se ljuset.
Att hon nu skriver:
Citat:
Men priset blev högt: självcensur på bred front, rädsla för att undersöka verkligheten förbehållslöst, minskad tilltro till argumentens makt. Och som resultat en fördummad offentlighet, moralfebriga politiker och samhällsproblem som borde ha uppmärksammats och åtgärdats för länge sedan.
Är HELT otroligt.

Det är liksom inte ett litet förlåt utan ett erkännande av att de förstört samhällets grunder. Självcensur, rädsla, minskat tilltro, fördumning och försumlighet.
Basen för ett fungerande samhälle är till stora delar förödd.
Offrat på självgodhetens altare i deras lilla sekt.

Inser hon hur mycket hon varit med och skadat Sverige?
Är detta den vita flaggan hon viftar med för ovillkorlig kapitulation, eller är det en fälla?

Jag är beredd att tro på att hon helt enkelt ger upp nu. Hon klarar nog inte längre av att ljuga inför sin familj och sina vänner. Det går liksom inte. Detta är en moralisk konkurs för henne.

Fronten i mediakriget faller samman. De är bara de i bunkern som inte gett upp ännu.
Herr H som försöker med det sista vapnet, att attackera med sista reserverna.

Ja Helin alltså. Sista striden är mot Flashback.
Citera
2015-02-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
K-O Arnstbergs senaste blogginlägg är en pärla. https://morklaggning.wordpress.com/2...iga-fornuftet/

Träffande tycker jag. Och det är också denna "ovuxna" grupp som är (gammel)medias konsumenter och kommersiella bas.
Tyvärr är gruppen större än så; jag tänker på en mycket närstående person som inte utgör konsument på det viset du skissar, men istället har slutat ta intryck eftersom det är "för jobbigt". Den mognare approachen är förstås att rösta på ett sätt som tillvaratar ens intressen och det man tror på, odlar en uppfattning och ger uttryck för den, inte passivt eller aktivt glider med i en destruktiv utveckling. Det är en upprörande sorts resignation, likgiltighet eller låt gå-mentalitet. Istället för att ta kamp på ett eller annat vis, lägga sig platt, vara förlorad. En aggressionshämning, en sorts blindhet eller förnekelse. Ilska är en grundaffekt som mobiliserar nödvändig handling när integriteten kränkts, en nedärvd och medfödd kapacitet för överlevnaden. Många tycks ändå sakna den förmågan, eller har kodat om den. Jag vet inte hur mycket som är kulturellt betingat, i en allmänt aggressionshämmad kultur, men det finns förstås gradskillnader även i det sammanhanget.
Citera
2015-02-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag blir väldigt nyfiken på vad det var som fick Ann-Charlotte Marteus att se ljuset.

Tyvärr verkar inte vår regering vara i närheten av att se något ljus om man lyssnade på debatten idag. När SD ställer frågor om massinvandringen kommer de vanliga flosklerna om att vi inte har någon massinvandring, endast någon promille av befolkningen, och att invandrarna är en tillgång som kommer ta hand om oss alla när vi blir gamla. Dessa moralfebriga politiker hon nämner finns, och kommer tyvärr fortsätta existera en bra tid framöver.
Citera
2015-02-12, 23:20
Medlem
Ett litet djurs avatar
Samtidigt, samma kväll i en DN-ledare/kolumn:

Citat:
Jasenko Selimovic: Dags tala allvar om migrationspolitiken

Det finns poänger även i perspektiv som vi inte gillar, skriver Jasenko Selimovic i sin första text som fristående kolumnist på DN:s ledarsida. Han efterfrågar kloka argument i migrationspolitiken.
[...]
Vad säger liberalerna med sitt mellanlånga tidsperspektiv om samma sak? Naturligtvis ska vi öppna gränserna för dessa människor, välkomna, det här är också ert land nu. Men tänk på att vi vill fortsätta hålla den där gränsen öppen länge. Blir det så att flyktingar upplevs som börda, problem, då kommer med tiden viljan att stänga gränser att öka, i takt med att fler kommer. Det händer nu.
[...]
Konservatismen i svensk tappning har också en poäng, med sitt långa tidsperspektiv. Man behöver inte gilla det men visst finns relevans. Bör vi ta in så många att vi inte kan hjälpa dem? Vill ni ha ett land med A- och B-lag? Och vad menar ni när ni säger att det inte finns någon gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta? Finns det inte? Menar ni att ni skulle acceptera 1 miljon flyktingar per år? 2 miljoner per år? 5? När säger ni stopp?
[...]
Även det nationalister säger, och ibland även andra, äger relevans. ”Ni låter som om detta är en lek. Om vi nu tar in så många flyktingar som ni vill, tror ni att Sverige kommer bli samma land efter det? Behöver inte ett samhälle någon sammanhållning? Inget som gör att jag vill uppoffra mig för dig och du för mig? Varför tror ni att folk skulle vilja uppoffra sig, vara solidariska med människor som upplevs som främlingar? Är det verkligen rimligt att skrota språket, vanor, tusenåriga kulturen, den moderna välfärdsstaten bara så där, på några decennier? Kommer kommande generationer att förlåta oss för att vi förstörde det som många före oss kämpade för? Vem ger er rätten att så själviskt, så historielöst handskas med detta land? Som om ni vore de enda som har funnits, ingen före er, ingen efter. Vem tror ni att ni är?”
http://www.dn.se/ledare/kolumner/jas...ionspolitiken/

Kan tycka att dessa tankar borde tänkts och besvarats av herr Selimovic medan han var verksam i (fp). Lättare att sitta vid sidlinjen och vara slug visserligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in