I dagens Luncheko var det precis det som var vinkeln. Man beskrev hur motståndet mot Pegida växer runt om i Tyskland, och att det på många ställen (bortsett från Dresden) är fler motdemonstranter än Tysklandsvänner. Man vill också lyfta fram att tunga regimintressen (fackföreningar, politiska partier och kyrkan) markerade sitt motstånd.
Att demonstrationerna i Dresden åter var rekordstora beskrevs endast i reportagets sista stycke.
För övrigt så var det exakt samma narrativ i SVT:s nyhetssändning klockan 18:00 idag. Motståndet mot Pegida växer, motdemonstrationer mot "islamofobi" och "rasism" och 80 kända regimtrogna tyskar som "tar avstånd".
Ingenstans finns vinkeln om tyskt självbestämmande.
"Jag tror inte att Tino har någon särskild politisk uppfattning. Han verkar bara vilja att diskussionen skall vara baserad på fakta"
Fanns ju ett ledigt revir att pissa in , som kurd och "invandringskritisk".
Helt osjälviskt är han nog inte , vilket vi i nuläget tacksamt tar emot. (kanske bäst att tillägga)
Inte osjälviskt. Bara det att jag inte tror att det var planerat i början. Nalin Pekgul har figurerat flitigt genom sitt engagemang mot radikala muslimer. Började med Fadime-mordet och hedersvåldet. Pernilla Ouis syntes mycket under 2000-talets slöjdebatt. Finns fler och det föll av sig självt.
Skillnaden nu är att vi har ett stort politiskt parti med 13 som säger samma sak. Därtill har alternativ media växt explosionsartat. Vilket hetsat etablissemanget till fullständigt absurda uttalanden. Det är detta Tino kritiserar. Han sparkar med andra ord uppåt, något som borde vara journalistikens grund, men är det inte. Det är där han har sin maktbas. Som forskare och kurd och därmed untouchable kan han dra ner byxorna på mediaeliten bara genom att envist hävda fakta. Tino bör ha blivit överraskad över hur lätt det är.
Tino har fått kritik av Andreas Johansson Heinö för att han inte redogör sin egen värdegrund.
Svaret på det är enkelt. Tino sysslar med vetenskap, inte med tyckande, så ta din jävla "värdegrund" Andreas & kör upp den i arslet. Ingen är skyldig att redovisa sina personliga preferenser till dig din äckliga landsförrädare. Typ.
Det här är ju egentligen klassisk marxistretorik. Vilken är din dolda agenda? Tillhör du härskarklassen lille vän? Vilka dolda intressen tjänar du?
Han försöker ju bara diffust anklaga Tino för att vinkla sina påståenden. Klassisk försvarsmekanism, eller retoriskt skamgrepp, att istället för att angripa påståendet i sak, försöka ge sig på personen.
Lite som när Löfven kallar SD för 'fyfascister' (ursprungligen tangentbordssnubbel men det blev ju ganska kul begrepp)
Ständigt dessa postmodernistiska/kulturmarxistiska med f- eller n-ordet (bägge slutar på -ism).
Kanske 'postmodern halmgubbe-ism' skulle vara en lämplig beskrivning av samtida svensk politisk-/samhällsdiskurs?
Eller kanske det räcker med 'Käbbel av postmodernistisk karaktär'?
Var fan är den där jävla Nietzsche när man behöver honom?
Ahjuste:
Cartmans mamma på telefon:
'Actually, Eric is still supposed to be grounded for trying to exterminate the Jews two weeks ago.'
- QED...
Citat:
Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.
Vilket borde räcka som argument. Egentligen. Om man inte är 'mittextremist' boendes i de sydcentrala delarna av Ankborg, huvudstad i Absurdistan, där den plakatpolitiska diskursen bedrivs i 140-teckensformat av 'Twitterturken' och andra 'twittersnatter-twats'.
Återigen. Retorisk slägg-taktik. Nu. Innan det är försent.
Ta tillbaka ordet och logiken ffs.
Citat:
Jag tror inte att Tino har någon särskild politisk uppfattning. Han verkar bara vilja att diskussionen skall vara baserad på fakta. Han har ju bland annat sagt att högerextremister gynnas av att diskussionen kring invandringen förs utan grund i fakta.
Givet att SvP faktiskt är en extremt marginell grupp har jag svårt att ge honom rätt i det. Att det gynnar SD torde ju vid det här laget vara ställt bortom allt rimligt tvivel. Ja, om man då inte är är 'mittextremist' boendes i de sydcentrala delarna av Ankborg förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Jag tror inte att Tino har någon särskild politisk uppfattning. Han verkar bara vilja att diskussionen skall vara baserad på fakta"
Fanns ju ett ledigt revir att pissa in , som kurd och "invandringskritisk".
Helt osjälviskt är han nog inte , vilket vi i nuläget tacksamt tar emot. (kanske bäst att tillägga)
Nej, det är klart som fan att han själv gynnas av att framställa sig som objektiv sanningssökande akademiker/forskare. Det är ju varumärkesbyggande. I ett klimat ej dominerat av 'halmgubbe-ism' hade naturligtvis spelfältet varit öppet för vilken svensk akademiker som helst som ville bygga varumärke. These days, hade det ju dock varit karriärmässigt självmord.
Igen:
Cartmans mamma på telefon:
'Actually, Eric is still supposed to be grounded for trying to exterminate the Jews two weeks ago.'
(Ja. Jag har börjat använda en retorisk hammare.)
Dte kan ju omöjligen vara som så att samtliga samtida svenska akademiker, Barrling undantaget, är helt jävla dumma i huvudet och postmodernistiskt kortslutna?
Så därför är det bara 'svenskar av icke-svensk etnisk härkomst' (helst av 'icke-eropeisk' dito) som kan skriva sanningsbaserad politisk/samhällsekonomisk/samhällsmässig analys i Absurdistans morgon- och dagstidningar och sina privata bloggar:
(E.g. Madon, Tino, Teodorescu - cornucopia undantaget, men han duckar ju oftast mycket av problematiken och har en högerdominerad läsarkrets - han är ju inte heller det minsta beroende av Ankeborgarnas ståndpunkter, utan ser det som fördelaktigt - ur ett varumärkesperspektiv - med mild opposition, s.k. 'o-position'...)
Men att (om ens vagt) antyda att det skulle vara drivet av opportunistiska skäl tror jag är fel. Han är nog mest heligt förbannad. Vilket han inte är ensam om, btw...
Ursprungligen postat av Malin Lernfelt: Vedervärdig myskommunism
För nej, kommunismen kan inte ursäktas med att det i grunden är en ”fin utopi om rättvisa mellan människor”. Kommunismen är en ideologi som skördat tio gånger så många dödsoffer som nazismen och gång på gång lett till oerhörda grymheter. Att försöka ursäkta Stalin, trippa runt i Guevara-tröja eller trycka upp skojiga Leninmasker och sprida på bokmässan, är precis lika historielöst, ignorant och vedervärdigt som att hävda att det går att försvara den nazistiska ideologin utan att därmed försvara rasismen och mördandet.
Uppenbarligen har kaffet bryggt klart och GP börjar yrvaket sniffa i kaffedoften som långsamt fyller köket... Frågan är om de kommer att kunna dra några slutsatser på riktigt?
Kommer SvD att 'follow suit'? Givet dagens diskussion borde ju Rayman et. al ha lite stoff att utgå från?
Har det framkommit i svenska medier att angriparna i Berlin var endera turkar eller araber, enligt offret? Det tror jag inte.
Citat:
Die Leute haben sich in arabischer oder türkischer Sprache unterhalten.
Tyvärr gör offret en apologetisk tolkning av det inträffade. Storsint kanske, eller dumt. Den skuldtyngde vite mannen.
Citat:
Der Vorfall darf nicht missbraucht werden, um Hass auf Muslime zu schüren. Ich habe schon mitbekommen, wie manche versuchen, die Sache zu instrumentalisieren. Die Angreifer hätten genauso gut Neonazis sein können und der Geschlagene ein Araber.
För övrigt så var det exakt samma narrativ i SVT:s nyhetssändning klockan 18:00 idag. Motståndet mot Pegida växer, motdemonstrationer mot "islamofobi" och "rasism" och 80 kända regimtrogna tyskar som "tar avstånd".
Ingenstans finns vinkeln om tyskt självbestämmande.
Samma i TV4 och igen i Rapport 19.30. Man lyckades undgå att ägna en enda sekund av inslaget åt något annat än protesterna mot protesterna, uppropet från 80 kändisar, och Merkels bekymrade nyårstal etc.
Inslaget kan användas rakt av som komplett studiematerial på kursen om vinklade nyheter.
Angående rapporteringen kring Pegida-demonstrationerna i Tyskland så har DN faktiskt en aningen mer nyanserad rapportering (iaf mer nyanserad än man är van vid).
Citat:
Enligt polisen är det 18.000 personer som sedan börjar tåga kvarteret runt, enligt reportrar från den lokala tidningen är det högst 15 000 deltagare.
Det är hur som helst många fler än i Berlin och Köln samma kväll, från dessa städer kommer rapporter om 350 respektive 500 deltagare och tio gånger fler motdemonstranter.
Men självklart kan reportern inte låta bli att slänga in guilt-by-association till Nazismen.
Citat:
– Lügenpresse, lügenpresse, skanderar deltagarna, möjligen ovetande om att nazisterna på 30-talet gärna talade om lögnarpressen i sin propaganda.
Men självklart kan reportern inte låta bli att slänga in guilt-by-association till Nazismen.
Citat:
– Lügenpresse, lügenpresse, skanderar deltagarna, möjligen ovetande om att nazisterna på 30-talet gärna talade om lögnarpressen i sin propaganda.
Jag tolkar det som att reportern ger cred till nazisterna. Att media är första klassens lögnare är väl mer eller mindre att betrakta som ett axiom. En äkta nazi-journalist med andra ord.
Samma i TV4 och igen i Rapport 19.30. Man lyckades undgå att ägna en enda sekund av inslaget åt något annat än protesterna mot protesterna, uppropet från 80 kändisar, och Merkels bekymrade nyårstal etc.
Inslaget kan användas rakt av som komplett studiematerial på kursen om vinklade nyheter.
Vi är väl luttrade av dålig förmedling, icke-journalistik. Som jag sa i tidigare post idag är svensk, eller så kallad svensk, så kallad public service, samt TV4 tillägger jag nu, propagandakanaler.
Förtrycket finns i olika former även i Tyskland, t ex mörkläggningen av katedralen och rådhuset när Kögida höll sin planerade demonstration. Jag kommer att tänka på någon svensk kyrka som ifjor tror jag störde mötesordningen genom att ta mötet som anledning för att försöka störa med kyrkklockorna; var det SD som demonstrerade eller var det nazister? Det kanske går på ett ut, i den progressiva svenska maktkonserverande berättartraditionen...
MOD - Map Bussgate i Grytan tänkte jag bjuda på en liten inofficiell telefonintervju (gjord av mig själv som förflutet som frilansjournalist), för att ta tempen på situationen i Jämtland (och lite anekdotiskt om Norrländsk Socialdemokrati). Jag hoppas inte detta kvalar in som OT.
Jag hoppas det anses relevant för tråden - för det visar på strömningarna i länet på ett sätt som kanske inte framkommer i ÖP, DN & SvD.
Intervjupersonen har en civil deltidstjänst vid försvarsmakten, i övrigt utan anställning. Bor inom en tiomils radie från Östersund. Klassisk mix av same & svensk traditionell norrländsk socialdemokratisk partiadel (ja, alltså han ser sig primärt som svensk, men är stolt över det samiska arvet - något han poängterade). Jag frågade honom om jag fick intervjua honom och han ställde glatt upp. Eller ja. 'Glatt' är kanske inte rätt ord. Det används här idiomatiskt
Citaten är, i görligaste mån, korrekt återgivna. I avsaknad av bandare fick jag använda shorthand och papper. Och han pratade ovanligt snabbt, med såväl jämtska som normalt sörländska mått mätt... Han var upprörd på riktigt. Upprörd 'breijamtska' är inte alltid helt enkelt att få ner på pränt. Men jag gjorde så gott jag kunde. Min enda fråga var egentligen:
Citat:
'Vad tycker du om det här och vad säger folk på bygden?´
Sen fick jag inte en syl i vädret på en ganska lång stund...
Citat:
Ursprungligen postat av Min källa
'Folk på bygden är förbannade. På riktigt. Men man vågar inte säga något på Facebook av rädsla för att bli kallad 'rasist'. Till och med min fru, som tidigare protesterat mot all form av kritik av invandringen och helt negativ mot SD har härsknat till.
'Sen gnäller man på att det bara går buss 5ggr/dag. Här i byn går bussen 2ggr/dag och det är fan så mycket längre till Östersund härifrån.'
'Var fan är kvinnor och barn?'
'Min mor som är 86, dement och sitter på hem, är tillräckligt klar för att snappa upp det här, och tycka det är förskräckligt. Hon var kapabel att förmedla att tycka att de borde skämmas och åka hem. Och då har hon ändå jobbat med att hjälpa till med flyktingar tidigare X-X-X-D-D-X (HS anm - kan inte dechiffrera anteckningen). Hon har slitit hela sitt liv med att bygga landet och sitter nu på ett pissdåligt hem och blir vanskött. Och så går pengarna till sånt här. Landet är för helvete fullt. Vi måste se till våra gamla och de som redan är här. Jag är fan utförsäkrad och får vända på slantarna från en halvtidstjänst för att få det att gå ihop. Och då kommer de hit och gnäller om att det är vinter och halt.'
'Ja, alltså det där med att Grytan skulle vara så jävla hemskt. Jag menar, jämför med min mors hem. Det är sämre. Grytan kanske inte är som XXXX (förläggningen i samhället där hans mor vistas på hem) men jämförelsevis med hemmet är det ju inte särskilt illa. Jag har ju varit där i tjänsten och, ja. Så hemsk är det ju inte.'
'Det är klart det är jobbigt att fly från kriga, jag menar man vet inte vilken sekund man får en raket uppkörd i storkanalen, men lite jävla hyfs på kammaren får man ju ändå visa. Om inte borde man ju få en jävla häxpipa i arslet och bli hemskickad.'
'Folk som från Auschwitz efter kriget var ju i grunden tacksamma över att få komma, och inte fan gnällde de som bortskämda över att bara få tillgång till 5 bussar om dagen. Vad fan förväntar de sig? Att de ska kunna åka skytteltrafik till stadskärnan, röka vattenpipa och snacka skit hela dagarna som de gör hemma?'
'Om de är stenhuggare eller akademiker är väl skitsamma men kom för fan inte och gnäll om att det är vinter. Det är ju för fan mildaste vintern i mannaminne. Skicka dem till Malmö eller hem eller åt helvete vad mig anbelangar.'
'Jag är både lapp och socialdemokrat sedan födseln. Socialdemokrat av den gamla skolan. Men jag har fan fått nog av gnället. Säger jag något som inte faller feministfittorna i smaken då är jag rasist. Nu skiter jag i partiet.'
'Det finns en F!-anhängare här i XXXX som är så jävla äcklig, rabiat och bedrövlig att det enda sättet hon kan få uppmärksamhet är att engagera sig för F!. Och så dyrkar hon den där jävla Gudrun Af schyman. Men hon har råd att vara 'solidarisk' med hela världen. Hon har en chefstjänst på Arbetsförmedlingen. Vad fan ska jag göra. Jag har inte råd att vara soldarisk. Ekonomin är ju för fan ett stort jävla svart hål.'
'Jag vågar ju inte säga något på Facebook. Försvarsmakten och deras jävla påtvingade värdegrund. Ja va fan, det räcker ju med att det sitter en plansch med ett halvnaket fruntimmer i ett garage för att en jävla genuspatrull ska komma farandes. Är det de största problemen vi har inomförsvarsmakten? Planscher på halvnakna kvinnor Vad skulle de då säga om man uttalar saker som är 'rasism'? Då får man ju sparken.'
Vågar man spekulera i att det bubblar även inom den traditionella socialdemokratin.
Vi pratar ändå om två gernerationers (far & farfar) norrländsk socialdemokratisk partiadel (med betoning på partiadel)...
Slutligen med avseende på 'Halmgubbe-ismen':
Citat:
'Det är ju nästan lika bra att börja varje samtal med att säga "Jag är rasist" så håller de iallafall käften och låter en tala till punkt.'
Därmed sätter jag, för egen del, punkt för en av de mer händelserika veckorna (lång vecka - DÖ kom för 9 dygn sedan) inom mediakriget någonsin.
Angående rapporteringen kring Pegida-demonstrationerna i Tyskland så har DN faktiskt en aningen mer nyanserad rapportering (iaf mer nyanserad än man är van vid).
Godwins lag uppfylls varje dag, till leda. Trist för makthavarnas debilisering av rapporteringen och debatten, är den desensitisering det medför för de omtalade, dvs oss som åskådare vid sidolinjen. Nog börjar vi bli resistenta mot dessa tilltag. Kanske avtrubbas även de godartade åhörarna, så att de ser nazister överallt. Alltmedan islamiseringen fortgår och kravmaskinen mullrar på helt skamlöst.
Var inte sen att påminna vilka de riktiga antisemiterna är, vare sig de slår ner oskyldiga i Berlins tunnelbana, angriper synagogan i Malmö eller behöver påminnas om sina band till stormuftin al-Hussain i Jerusalem, tillika SS-Gruppenführer.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!