2014-12-30, 18:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund, kommer ut som värdegrundsdemokrat med denna hyllning av Decemberöverenskommelsen. SD ska utestängas från allt parlamentariskt inflytande med hänvisning till luddiga begrepp som "människosyn" och "allas lika värde".

https://annerambergs.wordpress.com/2...attssamhallet/

Mycket av det ovanstående är standard i en rad EU-länder. På vilket sätt skulle t.ex. religiöst neutrala poliser eller förbud mot kvotering strida mot doktrinen om allas lika värde? Varför skulle förbud mot dubbelt medborgarskap eller ålderstestning av ensamkommande vara kontroversiellt?

Med hänvisning till "den människosyn som präglar riksdagspartiet och dess avsaknad av respekt för de humanistiska värderingar som ligger till grund för internationella konventioner och svensk grundlag" omyndigförklarar Ramberg de ca 800 000 människor som lagt sin röst på SD.

Så talar en sann antidemokrat. Väljarna förstår inte sitt eget bästa.

Ja, det där är riktigt upprörande. Vore jag ledamot av samfundet, så skulle jag skriva till henne och påminna henne om samfundets stadgar och gränserna för hennes eget skön som generalsekreterare.

Hon får bra svar på tal på sin blogg.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-12-30 kl. 18:42.
Citera
2014-12-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, det där är riktigt upprörande. Vore jag ledamot av samfundet, så skulle jag skriva till henne och påminna henne om samfundets stadgar och gränserna för hennes eget skön som generalsekreterare.

Hon får bra svar på tal på sin blogg.
Invandringspolitiken tycks engagera advokater väldigt VÄLDIGT mycket. Är det månne en av samfundets stora födkrokar att företräda asylanter i migrationsdomstolarna?
Citera
2014-12-30, 20:17
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Invandringspolitiken tycks engagera advokater väldigt VÄLDIGT mycket. Är det månne en av samfundets stora födkrokar att företräda asylanter i migrationsdomstolarna?

.. eller i vanliga domstolar kanske till och med? Vem vill inte ha kunder? (förutom systembolaget).

Senast redigerad av QARevenge 2014-12-30 kl. 20:19.
Citera
2014-12-30, 20:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Naturligtvis. Det förhåller sig på samma sätt som med brottslingar som jurister alltid vill döma till korta straff, så att de återkommer och genererar nya inkomster till juristerna.

Jurister är slemt folk som i allmänhet saknar heder och mycket sällan ser till samhällets bästa. Därför är många inblandade i allehanda samhällsskadliga organisationer där de bl a driver medial propaganda mot landets intressen, men för de som inte är bra för landet. Anne Ramberg är en av dessa...
Citera
2014-12-30, 20:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Intressant fråga. Handlar denna fronten i mediakriget mer om advokaternas egenintresse snarare än att vara human?

Det finns 4 550 aktiva advokater i Sverige, varav 40% arbetar inom "humanjuridik" som täcker flyktingrätt = ca 1 800 st (källa).

Om man väldigt grovt antar 1 500 debiterbara timmar om året per advokat blir det ca 2,7 miljoner timmar om året.

Med uppemot 100 000 asylsökande om året * 5h per ärende (ren gissning) skulle alltså flyktingärenden snart utgöra uppemot 20% av "humanjuristernas" inkomst.

Idag ligger Migrationsverkets budget för rättsliga biträden på ca 540 miljoner (källa, anslag 1:5, 1:6), vilket är i samma härad som gissningarna ovan.
Citera
2014-12-30, 20:30
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund, kommer ut som värdegrundsdemokrat med denna hyllning av Decemberöverenskommelsen. SD ska utestängas från allt parlamentariskt inflytande med hänvisning till luddiga begrepp som "människosyn" och "allas lika värde".

Mycket av det ovanstående är standard i en rad EU-länder. På vilket sätt skulle t.ex. religiöst neutrala poliser eller förbud mot kvotering strida mot doktrinen om allas lika värde? Varför skulle förbud mot dubbelt medborgarskap eller ålderstestning av ensamkommande vara kontroversiellt?

Med hänvisning till "den människosyn som präglar riksdagspartiet och dess avsaknad av respekt för de humanistiska värderingar som ligger till grund för internationella konventioner och svensk grundlag" omyndigförklarar Ramberg de ca 800 000 människor som lagt sin röst på SD.

Så talar en sann antidemokrat. Väljarna förstår inte sitt eget bästa.

En intressant frågeställning, som jag dock inte förväntar mig att pissmedia kommer att fånga upp, är: Kan man som SD-sympatisör - eller kanske regimkritiker rent allmänt - förvänta sig rättssäker behandling om man söker hjälp hos samfundets medlemmar?
Citera
2014-12-30, 20:57
Vad är det här för otyg med att åkalla överstepräster och prästinnor i form av statsvetare så fort det skall diskuteras politik? Finns ingen analytisk förmåga och diversifiering kvar hos gammelmedia?

Här åkallas t.ex. en i prästerskapet av DN för att helt bortförklara dagens undersökning att en stor del av väljarna vill att partierna skall samarbeta med SD.

http://www.dn.se/nyheter/politik/all...-sd-samarbete/

Agendasättande?
Senast redigerad av QARevenge 2014-12-30 kl. 21:05.
Citera
2014-12-30, 21:01
Medlem
På tal om Anne Ramberg. Har någon gått längre än så här tidigare?

Den enskilde väljaren har ett ansvar när han utnyttjar sin demokratiska rätt att rösta. I det ligger att överväga vad de olika alternativen rent ideologiskt representerar. Det finns enligt min mening en gräns för hur långt aningslösheten och ignoransen kan godtas och ursäktas.
Citera
2014-12-30, 21:02
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Vad är det här för otyg med att åkalla överstepräster och prästinnor i form av statsvetare så fort det skall diskuteras politik? Finns ingen analytisk förmåga och diversifiering kvar hos gammelmedia?

Här åkallas t.ex. en i prästerskapet av DN för att helt bortförklara dagens undersökning att en stor del av väljarna vill att partierna skall samarbeta med SD.

Agendasättande?

Sifos fråga är fläng. Man borde fråga:

Vill du att ditt parti samarbetar med SD om migrationspolitiken?

Utgår från att samma procent skulle svara ja.
Citera
2014-12-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
En intressant frågeställning, som jag dock inte förväntar mig att pissmedia kommer att fånga upp, är: Kan man som SD-sympatisör - eller kanske regimkritiker rent allmänt - förvänta sig rättssäker behandling om man söker hjälp hos samfundets medlemmar?
Det var en bra fråga. Ramberg skriver att Advokatsamfundets skyldighet är att "värna de värden som ligger till grund för regeringsformen och bekämpa de krafter som vill motverka dessa".

Citat:
Ursprungligen postat av Anne Ramberg
Många har ifrågasatt det lämpliga i att Advokatsamfundets generalsekreterare engagerar sig i en fråga som med rätta kan beskrivas som partipolitisk. Min uppfattning är den motsatta. Det handlar om rättspolitik. Det är samfundets skyldighet att värna de värden som ligger till grund för regeringsformen och bekämpa de krafter som vill motverka dessa. Oavsett i vilken klädedräkt de uppträder.

"Oavsett i vilken klädedräkt de uppträder" - får man anta att detta även inbegriper SD:s partimedlemmar och kanske t.o.m. sympatisörer i allmänhet? Det omedelbart föregående stycket tyder på det:

Citat:
Ursprungligen postat av Anne Ramberg
Den enskilde väljaren har ett ansvar när han utnyttjar sin demokratiska rätt att rösta. I det ligger att överväga vad de olika alternativen rent ideologiskt representerar. Det finns enligt min mening en gräns för hur långt aningslösheten och ignoransen kan godtas och ursäktas. Även en passiv åskådare blir i moralisk mening medansvarig för samhällsutvecklingen, om den enskilde inte utnyttjar möjligheten att reagera mot allt från övergrepp till odemokratisk demagogi . Neutralitet är inte förenlig med det civilkurage som man kan kräva av människor i ett land som Sverige.

En mycket märklig text är det i alla fall. Det skulle vara intressant att veta vad Krister Thelin (t.ex.) anser om Rambergs utspel.

Ramberg vill ju som bekant förbjuda sverigedemokratiska nämndemän. Kanske är steget därifrån inte alltför långt till att börja argumentera för att offentliganställda SD-sympatisörer (eller åtminstone partimedlemmar) ska kunna avskedas med hänvisning till diverse diffusa "värdegrundsklausuler".
Citera
2014-12-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
På tal om Anne Ramberg. Har någon gått längre än så här tidigare?

Den enskilde väljaren har ett ansvar när han utnyttjar sin demokratiska rätt att rösta. I det ligger att överväga vad de olika alternativen rent ideologiskt representerar. Det finns enligt min mening en gräns för hur långt aningslösheten och ignoransen kan godtas och ursäktas.
Precis vad jag tänkte. Det är väldigt skarpt formulerat.
Citera
2014-12-30, 21:15
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

http://www.dn.se/nyheter/politik/all...-sd-samarbete/
"– Det finns ingen konkretion i vilka frågor som menas. Det är väldigt få frågor, skulle jag säga, där de andra partierna tycker samma som SD."
Öhh, va? Det är väl snarare så att SD ligger ganska nära mitten i den svenska politiken?

Partier som C och M vill numera ta bort mycket mer av välfärden än vad svensken fattar. V ligger väldigt långt till vänster (surprise). MP är rena UFO-partiet när man ser på deras faktiska förslag.

Och SD till sist vill genomföra den invandringspolitik som de flesta svenskar vill ha.

Citat:
Agendasättande?

Njae, agendasättande är väl snarare när media väljer vilka nyheter man ska ta upp för att därmed sätta agendan för samhällsdebatten? I detta fallet hade det väl varit att stoppa in "57% vill samarbeta med SD" som en notis på sidan 37 i pappersutgåvan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in