2014-12-30, 21:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Vad är det här för otyg med att åkalla överstepräster och prästinnor i form av statsvetare så fort det skall diskuteras politik? Finns ingen analytisk förmåga och diversifiering kvar hos gammelmedia?

Här åkallas t.ex. en i prästerskapet av DN för att helt bortförklara dagens undersökning att en stor del av väljarna vill att partierna skall samarbeta med SD.

http://www.dn.se/nyheter/politik/all...-sd-samarbete/

Agendasättande?
Inte vilken statsvetare som helst utan Marie Demker, en av de mest vänstervridna du kan hitta och översteprästinna över SOM-undersökningarna vars uppgift det är att framhäva svenskens flyktingvänlighet. Notera hennes förakt för frågan!

Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Sifos fråga är fläng. Man borde fråga:

Vill du att ditt parti samarbetar med SD om migrationspolitiken?

Utgår från att samma procent skulle svara ja.

Håller med bitvis, båda frågorna bör ställas. Men inte bara en.
Citera
2014-12-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
På tal om Anne Ramberg. Har någon gått längre än så här tidigare?

Den enskilde väljaren har ett ansvar när han utnyttjar sin demokratiska rätt att rösta. I det ligger att överväga vad de olika alternativen rent ideologiskt representerar. Det finns enligt min mening en gräns för hur långt aningslösheten och ignoransen kan godtas och ursäktas.

Samma resonemang passar väl in på de som år 2014 fortfarande tror på DN:s rapportering om lönsam invandring. Men hon menar väl att det enbart är sverigedemokraters rösträtt som ska väck och inte de verkligt ignoranta och aningslösa som blint följer Rambergs åsiktsdoktrin.
Citera
2014-12-30, 21:36
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
På tal om Anne Ramberg. Har någon gått längre än så här tidigare?

Den enskilde väljaren har ett ansvar när han utnyttjar sin demokratiska rätt att rösta. I det ligger att överväga vad de olika alternativen rent ideologiskt representerar. Det finns enligt min mening en gräns för hur långt aningslösheten och ignoransen kan godtas och ursäktas.
Hennes uttalande är jävligt kusliga, en kall kår fortplantar sig ner för ryggraden. Må så vara att hon har en framträdande position i samhället och därav i kraft av sitt ämbete tilldelats en form av tolkningsföreträde men inte fan har hon någon som helst rätt att sätta sig till doms över hur folk röstar. Vem är hon att prata om aningslösthet och ignorans. Kärringen är ju ignoransen personifierad om hon ska börja talla på folks rätt att uttrycka sig. Dumkärring. Blir det obligatoriskt med någon form av ID för enbart SD:are i framtiden så man kan skilja ut "oss" från den mer anständiga befolkningen? Hon sätter ett farligt prejudikat här. Hon får väl bara hoppas att hennes "goda sida" radikaliseras fortare än SD-anhängarna annars kan varken ett privilegierat boende eller fina titlar rädda hennes sort när domens dag är här.

Nu är ju jag född tidigt 80-tal så jag har inga minnen av politiken under Sovjets storhetstid men blev VPK:are behandlade ens i närheten så misstänksamt som SD:are blir idag?
Senast redigerad av Tjyvas 2014-12-30 kl. 21:42.
Citera
2014-12-30, 21:57
Medlem
baggebo1s avatar
Hoppas verkligen Anne Ramberg kommer efter alla systemhoror som i alla år förnekat ondskan som drivkraft hos eliten. Hoppas framförallt att hon punktmarkerar och gulaglägrar precis varenda "men de är ju bara korkade"-idiot som går att hitta. Sök av all kommunikation från varenda svensk. Har idioten nån gång framlagt teorin att eliten är korkad snarare än ond - spärra in svinet. Låt de få känna på hatet på riktigt. Där håller jag verkligen med Ramberg - så långt kan aningslösheten och ignoransen inte godtas.
Citera
2014-12-30, 22:14
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Nu är ju jag född tidigt 80-tal så jag har inga minnen av politiken under Sovjets storhetstid men blev VPK:are behandlade ens i närheten så misstänksamt som SD:are blir idag?

Den tidsperiod som möjligen kan jämföras med dagens situation för SD:are var åtgärder mot VPK:s föregångare SKP under de första åren av andra världskriget. Vänsterns tidningar belades bland annat med transportförbud. Vissa kommunister placerades i arbetslägret Storsien. Hatet mot kommunisterna peakade med ett brandattentat mot tidningen Norrskensflamman år 1940. 5 människor blev innebrända. Efter den tyska armens stora nederlag i Stalingrad upphörde de värsta övergreppen mot kommunister.

Av ovanstående kan man dra slutsatsen att dagens hat mot SD liksom gårdagens hat mot kommunistiska partiet beror på att dessa partier hotar/hotat vitala intressen för samhällets härskande klass.
Citera
2014-12-30, 22:18
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hoppas verkligen Anne Ramberg kommer efter alla systemhoror som i alla år förnekat ondskan som drivkraft hos eliten. Hoppas framförallt att hon punktmarkerar och gulaglägrar precis varenda "men de är ju bara korkade"-idiot som går att hitta. Sök av all kommunikation från varenda svensk. Har idioten nån gång framlagt teorin att eliten är korkad snarare än ond - spärra in svinet. Låt de få känna på hatet på riktigt. Där håller jag verkligen med Ramberg - så långt kan aningslösheten och ignoransen inte godtas.

Nä, Anne Ramberg är en självgod och uppblåst liten rackare som tror hon är onåbar. Men, men, men vi håller ögon och öron öppna. Skrattar bäst som skrattar sist
Citera
2014-12-30, 22:34
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Hennes uttalande är jävligt kusliga, en kall kår fortplantar sig ner för ryggraden. Må så vara att hon har en framträdande position i samhället och därav i kraft av sitt ämbete tilldelats en form av tolkningsföreträde men inte fan har hon någon som helst rätt att sätta sig till doms över hur folk röstar. Vem är hon att prata om aningslösthet och ignorans. Kärringen är ju ignoransen personifierad om hon ska börja talla på folks rätt att uttrycka sig. Dumkärring. Blir det obligatoriskt med någon form av ID för enbart SD:are i framtiden så man kan skilja ut "oss" från den mer anständiga befolkningen? Hon sätter ett farligt prejudikat här. Hon får väl bara hoppas att hennes "goda sida" radikaliseras fortare än SD-anhängarna annars kan varken ett privilegierat boende eller fina titlar rädda hennes sort när domens dag är här.

Den typen av obehagliga uttalanden är väl närmast stapelvara om man tänker Aftonbladets ledarredaktion, eller kanske journalistklubben på Twitter. Men det är verkligen extra obehagligt när en person med ett ämbete som Ramberg skriver som hon gör. Spekulationer vad gäller framtida förbud av partier eller åsikter tappar ju inte direkt i kraft ...

Kommunister behandlades - som helhet betraktat - helt korrekt under dessa år. Vi hade hotet från Sovjet hängande över oss, kommunistiska terrorister spred skräck i Europa och svenska politiker och "intellektuella" betraktade beundransfullt massmördare som Mao och Pol Pot. Att svenska kommunister utgjorde konkreta hot mot Sverige råder det ingen tvekan om. Så givetvis skulle säkerhetstjänsterna övervaka dessa organisationer, och lika givetvis skulle VPK inte sitta i utrikesnämnden.

Men den allmänna hets som idag finns mot t.ex. sverigedemokrater kan jag inte minnas från den tiden. Bland annat var ju journalistkåren illröd även då.

Jag är för övrigt född 1959, så jag har rätt goda minnesbilder vad gäller dessa tider.
Citera
2014-12-30, 22:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Nä, Anne Ramberg är en självgod och uppblåst liten rackare som tror hon är onåbar. Men, men, men vi håller ögon och öron öppna. Skrattar bäst som skrattar sist
Hon är rätt korkad, va? Hon, Wolodarski, Bildt, grundlagen, Säpo, etc. Jävla dårar. Det verkar som de tror att vi lever i ett land utan konstitution! Ett land där de kan göra vad de vill! Snacka om bortgjorda! Vi internetkrigare kommer ju lätt att visa vem det är som styr på riktigt snart, eller hur?
Citera
2014-12-30, 22:41
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, det där är riktigt upprörande. Vore jag ledamot av samfundet, så skulle jag skriva till henne och påminna henne om samfundets stadgar och gränserna för hennes eget skön som generalsekreterare.

Hon får bra svar på tal på sin blogg.

Upprörande, upprörande?!

Du får det att låta som om någon har trängt sig före i kassakön eller något. För fan, vad ska krävas från er konservativa att ni går i taket och faktiskt engagerar er istället för att voyeuristiskt titta på och försöka förklara "intellektuellt" vad som händer?

Det Ramberg i princip säger är undergrävandet utav själva rättsstaten. Det här är inte upprörande, det här är för fan något som borde generera i att Ramberg blir utkastad och satt på skampålen, snarare än får lite kritiska kommentarer som säger "så får man väl inte säga, snälla kan du sluta?".

Citat:
Partierna har [...], enligt min mening, genom överenskommelsen tagit ansvar när det gäller att neutralisera det ytterlighetsparti som uttryckligen förkunnat sig komma att fälla alla regeringar som inte följer dess ideologi och som uttryckligen verkar för att riksdagen ska lagstifta i strid med de värderingar som regeringsformen föreskriver är ansvarsfullt", skriver Anne Ramberg.

Citat:
"Den enskilde väljaren har ett ansvar när han utnyttjar sin demokratiska rätt att rösta. I det ligger att överväga vad de olika alternativen rent ideologiskt representerar. Det finns enligt min mening en gräns för hur långt aningslösheten och ignoransen kan godtas och ursäktas", skriver hon.

Det är en människa som är ordförande för advokatsamfundet. För helvete, hon representerar i princip vår lag och ordning i samhället och säger att sverigedemokrater och oppositionella ligger nära att bryta mot rättsordningen.

Kommer ni skriva brev till era fängelsedirektörer också när de kommer och arresterar oss för tankebrott och undergrävande av statens stabilitet och trygghet? Fan, vakna! Jag läser den här tråden flertalet gånger i veckan, ni är kloka vissa av er, men för helvete, vakna! Bli arga! Gör något! Ni måste för fan bli arga och inse att dessa personer är i viss mån idioter, men samtidigt beredda att ändra på ord, betydelser och ideologier för att gång på gång vinna. Det har vi sett nu och kommer alltid att se, eftersom de sitter vid makten och kommer förbjuda organisationer som tävlar på samma spelplan, de kommer kasta folk i fängelse, vi kommer få se avrättningar tillsslut. Det ligger i deras natur, det har skett förut i andra länder och i andra tider och det kommer ske igen. Förlika er vid den tanken.

Samhället arbetar emot oppositionella och kommer aldrig gå med på att arbeta med oppositionella. Kommer aldrig att hända oavsett hur många filmer ni har kollat på där demokratins krafter har segrat. Det är propaganda.

Vakna, snälla?

Citera
2014-12-30, 22:47
Medlem
KillaHillaNi99as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hon är rätt korkad, va? Hon, Wolodarski, Bildt, grundlagen, Säpo, etc. Jävla dårar. Det verkar som de tror att vi lever i ett land utan konstitution! Ett land där de kan göra vad de vill! Snacka om bortgjorda! Vi internetkrigare kommer ju lätt att visa vem det är som styr på riktigt snart, eller hur?

Bildt och Wolodarski är högst intelligenta. Anne Ramberg däremot är inte särskilt skarp. Hon är mest känd för att vara entusistisk monarkist som försvarar sin kompis Kungen i alla lägen, bland annat i porrklubbshärvan. Hon är en kvarleva från den otäcka era där det räckte att klia rätt ryggar i de fina salongerna för att ta sig fram. Medelmåttig och högfärdig Östermalmstant.
Citera
2014-12-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund, kommer ut som värdegrundsdemokrat med denna hyllning av Decemberöverenskommelsen. SD ska utestängas från allt parlamentariskt inflytande med hänvisning till luddiga begrepp som "människosyn" och "allas lika värde".

https://annerambergs.wordpress.com/2...attssamhallet/

Mycket av det ovanstående är standard i en rad EU-länder. På vilket sätt skulle t.ex. religiöst neutrala poliser eller förbud mot kvotering strida mot doktrinen om allas lika värde? Varför skulle förbud mot dubbelt medborgarskap eller ålderstestning av ensamkommande vara kontroversiellt?

Med hänvisning till "den människosyn som präglar riksdagspartiet och dess avsaknad av respekt för de humanistiska värderingar som ligger till grund för internationella konventioner och svensk grundlag" omyndigförklarar Ramberg de ca 800 000 människor som lagt sin röst på SD.

Så talar en sann antidemokrat. Väljarna förstår inte sitt eget bästa.

Ja. Hon formulerar valet av SD som ett illa informerat val, och i texten framstår invandringspolitiken/invandringen inte som ett verkligt problem:

Citat:
De är kanske bara djupt oroade över hur vi på ett humant sätt ska kunna hantera den ökade invandringen och hur vi ska kunna integrera det ökade antalet flyktingar i vårt svenska samhälle. Eller är deras röster endast ett uttryck för ett starkt missnöje. Många av dem som röstade på partiet omfattar inte ens partiets värderingar. Men, detta gör inte saken så mycket bättre.

Allt är väljarnas oro, missnöje, okunskap. Som vore valet av parti inte ett svar på verkliga problem. Världsfrånvänt och auktoritärt som sagt: inte nog med att svensken får betala för kalaset, han blir också utskälld av makteliten.
Citera
2014-12-30, 22:53
Medlem
Lugn, ett slag trodde jag också loppet var kört.
Men nu kom den underbara D.Ö 2014 som kan jämföras med Japanernas anfall på Pearl Harbor.
Japanska militärstrateger trodde dom skulle knäckte Jänkarna, när dom i själva verket väckte den sovande björnen.
När AKB abdikerade och öppnade för att utan knot godkänna vilka idiot förslag som helst från vänstern kastade hon tunnor med bensin på en redan pyrande glöd inom Moderaterna.
Den stora elden nu fått fäste så kommer kampen som SD kämpat själva under 10 år nu att utföras av besvikna, desillusionerade Moderata väljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in