Citat:
Ursprungligen postat av
QARevenge
Helt orelaterat men ändå väldigt on-topic:
Vill tacka alla duktiga skribenter i tråden för att ni gör detta till flashbacks klart mest intressanta och aktuella tråd. Hemskt intressant läsning även om man inte har så mycket att tillföra själv

. Goa gubbar som
Siegfrid,
Andraandningen,
Gullegubben,
Enoch.Thulin,
CrispyKreem gör det till intressant läsning.
Dagens tack
Tillägg:
(uppsnappat från annan tråd).
http://nyheteridag.se/moderatens-upp...l-sd-fullt-ut/
Riksdagsledamot Fredrik Schulte (M) skräder inte ordet. Polariseringen tilltar. Kommer vi få ser mer av detta i media?
"STOCKHOLM Moderaternas riksdagsledamot Fredrik Schulte är tydligt till Alliansväljare som hellre ser ett samarbete med SD än decemberöverenskommelsen. – Då är det ärligt talat bättre att alla som har sådana åsikter helt enkelt ansluter sig till SD fult ut, skriver Schulte."
Angående ditt tillägg:
Splittring och polarisering pågår i en rasande fart. Om människor, lika oss, för ett år sedan pratade om splittring och polarisering i termer av ett kommande hot, så är det i dag en realitet. Det är inte längre något man skräms med som kan komma att ske.
Det är.
Historiskt är det inte något att förvånas över som fenomen. Splittring inom ett folk, vill säga. Vi behöver bara titta på Finland. Går vi längre bort så finns obehagliga exempel i Spanien, Italien, Grekland, o.s.v. Alla inom den europeiska kultursfären och under 1900-talet.
Så tre frågor faller sig naturligt att ställa: Är vi vaccinerade mot de yttersta konsekvenserna av, vad vi kan kalla, en
bruten folklig sammanhållning? Hur kan processen ha kommit så här långt? Och, har vi i så fall passerat det klimatalarmisterna kallar
tipping point? Mina svar är, nej det är vi inte och våld kan mycket väl bli en realitet. Det har gått så här långt av två orsaker. Dels har vi en media som lever i symbios med politiken istället för att granska densamma. Dels har de politiker, som inte blir granskade, drivit stora politiska frågor i direkt konflikt med de egna väljarnas åsikter. Frågor stora nog att vara av kulturrevolutionära proportioner. Naturligtvis invandringspolitiken, men även andra frågor, t.ex. skolpolitik, kulturpolitik, m.fl. Huruvida vi kan vända detta utan att bottna först, har jag inget egentligt genomtänkt svar på. Men min intuition sammanfattas bäst med ett Game of thrones-citat:
Vintern kommer. Jag skiter i om det låter melodramatiskt. Varningsklockorna fullständigt skriker.