Citat:
Jag gissar att personer i journalisters närhet, styrkta av valresultatet, kommer att komma ut som SD-väljare och hålla långa vettiga samtal om vad det egentligen handlar om. De kommer att vara nyckelpersoner i processen att hamra in fyrkantiga klossar i journalisternas runda hål. Jag gissar också att de kommer att ta upp brevväxling med vissa läsare som verkar vettiga istället för att bara köra copy paste-svar. Fler kommer också att smygläsa Avpixlat, FT och Flashback i mer konstruktiva syften än att hitta saker att uppröras över. De kanske även kommer att torka bort spyan från Arnstberg-Sandelin-boken och faktiskt läsa den.
Det roliga då blir att de kommer att se på vissa politiker med nya, kritiska ögon. Med en journalistkår där åtminstone delar har fattat hur landet ligger, kommer de att ta fram skämskudden när de hör Ullenhag försöka hålla fasaden uppe. I slutänden kanske media kan bli en uppgivet nykter tredje part som förhåller sig pragmatiskt till invandringsfrågan. Då skulle sjuklövern stå ensamma kvar.
Sug på den alla som tyckte det var dags att lägga ner den här tråden.
Det roliga då blir att de kommer att se på vissa politiker med nya, kritiska ögon. Med en journalistkår där åtminstone delar har fattat hur landet ligger, kommer de att ta fram skämskudden när de hör Ullenhag försöka hålla fasaden uppe. I slutänden kanske media kan bli en uppgivet nykter tredje part som förhåller sig pragmatiskt till invandringsfrågan. Då skulle sjuklövern stå ensamma kvar.
Sug på den alla som tyckte det var dags att lägga ner den här tråden.
Frågan är om det måste bli särskilt uppgivet. Att göra ett gott journalistiskt jobb utan att impregnera sina texter med "rätt" värderingar kan rent av kännas meningsfullt. Jag tror att det är det som håller på att hända just nu. Rationella slutsatser låser upp känsloknutar och ger klarseende, till skillnad från godhetsberusade texter om högre ideal och utopier. Istället för att låtsas att man har ett trollspö i handen så ser man att det är en spade och kallar den vid dess rätta namn. Och nog kan man förändra tillvaron med blott enkla redskap som spadar, långt mer än man kan med något trollspö...