Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Jodå, men med en kommande rödgrön regering som driver näringslivet i sank eller ur landet så är det bara en tidsfråga. För de flesta av oss. Men för min del kan jag få jobb utomlands och det går ju bra då jag är positiv till arbetskraftsinvandring. Värre då för de som inte är det. Då är de bara att stanna i misären i Sverige.
Det har inte varit möjligt att tala om det. Vad jag kan se. Inte ens efter Reinfeldts uppmärksammade tal verkar det ha varit möjligt. Frågan är väl om det är möjligt nu.
Som jag nog sagt 50-11 ggr så tror jag inte man underskattat frågan. Inte inom M iaf. M-styrda kommuner visar deras ovillighet. Och Reinfeldt vill inte tvinga kommunerna. Och det är genom att inte tvinga kommunerna som problemen expanderar och blir synliga hos MV.
Men så länge det inte går att få majoritet för något så går inget att göra. Det är bara att vänta och se om opinionen rör på sig. M+Sd är ca 30%. Det får man inte igenom något på. Det är bara idioti att försöka.
Reinfeldt har lyckats hålla ihop en allians av 4 partier i 8 år. Det är en närmast extrem bragd som kräver exceptionell politisk skicklighet. Hade han försökt få igenom något med Sd hade han inte haft någon Allians sedan. Jag förstår inte riktigt hur folk inte kan inse det.
Och vad har Reinfeldt vunnit på att sabba landet med en simpel lögn, som även framstår som en lögn för det naiva folket ju längre tiden lider? Han skulle naturligtvis gjort allt för att hindra migrantströmmen av falska flyktingar till Sverige från första början. Konspirationsidėer om att importera analfabeter till ett obefintligt arbetsutbud för att gynna arbetsgivare eller krascha välfärdsstaten är magstarka. Att krascha välfärdsstaten är dock en möjlig linje, om han ville implementera något av en minimal stat, som jag också uppfattade boken Det Sovande Folket. Journalister borde naturligtvis funderat på en eventuell agenda, med manifestet som riktmärke för den förda politiken.
Jag vet inte alls vad som var syftet med alliansregeringen. Visst minskade de inkomstskatten, men de tog av försvarsmakten och ökade invandringen till ca 100 000 om året, en enorm och förmodligen permanent kostnad. Lite kul och självförverkligande? Med en stram och helst ännu stramare invandring skulle de ha kunnat locka väljare till en tredje valseger i rad. Men folket är kanske för dopat av billiga lån och "Sverige har råd" för att i vinnande omfattning rösta ansvarsfullt. Kanske ville Reinfeldt krascha Sverige inför en nystart, trött på små justeringar och kvarstående högt skattetryck. Sossarnas populistiska återställare. Kanske måste man bränna land för att behålla det. Eller så var det några goda år av självförverkligande och inget mer. En krasch kan bli en önskvärd utgång hellre än ett meningslöst dragspelande mellan blocken. För det krävs en långsiktighet, vision och inte så lite cynism.