2014-09-16, 23:05
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Verkligen. Det tog bara ett halvt decenium för artikeln att nå er.

Aha, DN-artikeln är från 2009. Men Gudmundsons ledare är ny.
Citera
2014-09-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Det går verkligen otroligt fort just nu...

Tok o trams. Det enda som går otroligt fort utför nu är etniska svenskars andel utav befolkningen. Kulturmarxismen är fortfarande otroligt starkt oavsett om expressen och aftonhoran konkar eller inte. En helt ny generation svenska ungdomar växer idag upp utan något nedärvt biologiskt ressentiment mot det mångkulturella helvetet, utan snarare en vana de fått med modersmjölken att det helt enkelt är naturligt att det bara är 3 svennar i klassen, att flaggan är rasistisk, att det inte spelar roll om svenskarna försvinner eller gå runt och tro att SD har ett partiprogram kopierat från Mein kampf utan att ens sneglat på vad som ens står där i.
Citera
2014-09-16, 23:36
Medlem
Ville bara flika in att jag blev fan deprimerad av att se det danska programmet Deadline. Inte för att det var dåligt utan för att det totalt avslöjar hur bakom flötet Sverige är för tillfället. Det är fan pinsamt. Det måste ske en förändring nu, någon form av riktig debatt. Inte bara prat om värdegrund och tomma känsloargument, det är för fan ett land som ska styras här. Så trött på alla nakna kejsare, åsiktskorridorer och den utbredda hycklande politiska korrektheten så jag bestämmer mig från och med nu för att stänga av svensk media. Jag lär mig norska och danska istället och skiter i det här. Det är ärligt talat förnedrande hur man blir behandlad som mediekonsument i Sverige. Det får vara nog nu.
Citera
2014-09-17, 00:08
Medlem
SmokeOns avatar
Våras det för liberalernas lösningar på integrationspolitiken?

Citat:
För att få integrationen att fungera bättre krävs en ny, evidensbaserad integrationspolitik. Lärdomar kan hämtas från Australien, skriver Li Jansson och Ulf Lindberg, Almega.

[...]

Svensk forskning har också visat att bemanningsföretag är en språngbräda till arbete för utlandsfödda.

[...]

Lärdomar från Australien visar att en konkurrensutsatt och resultatstyrd arbetsförmedling på statlig och kommunal nivå höjer sysselsättningen, ökar nöjdheten och har potential att minska de offentliga utgifterna med 12 miljarder kronor.

[...]

Utöver en effektiviserad invandringspolitik behövs också en mer inkluderande lönebildning. Att låta lägstlönerna rusa iväg så att arbetsföra personer med kort utbildning inte kan få arbete är inte socialt ansvarstagande.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ik_3925956.svd

Jag spår att det här bara är början. Lösningen på invandrings- och integrationspolitiken är givetvis att fortsätta på det utstakade spåret av fler privatiseringar, krympning av staten och sänkta löner...
Citera
2014-09-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Våras det för liberalernas lösningar på integrationspolitiken?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ik_3925956.svd

Jag spår att det här bara är början. Lösningen på invandrings- och integrationspolitiken är givetvis att fortsätta på det utstakade spåret av fler privatiseringar, krympning av staten och sänkta löner...

Jag hoppas att reklamnissen som kom på "inkluderande lönebildning" fick en bonus och guldstjärna.
Citera
2014-09-17, 00:21
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag hoppas att reklamnissen som kom på "inkluderande lönebildning" fick en bonus och guldstjärna.
Erkänner att jag också drog på munnen åt det.

Men givetvis kommer dessa nyliberala lösningar inte införas. Alliansen hade åtta år på sig varav fyra med egen majoritet och lyckades inte med det. Och nu är det vänstersidan som tar över. Den kommande nya statsministern är f.d. chef för ett LO-förbund! Timbro kan därmed kyssa adjö till sina våta drömmar om att riva ner den svenska arbetsmarknadsmodellen.
Citera
2014-09-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Ny krönika av Tino Sanandaji där han gör upp med diverse partistrateger - och framförallt moderaternas doktorer - ja ni vet, Kejsarens nya kläder....
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid981.dbp.asp
Egentligen gammal skåpmat, men skadeglädjen är ju den enda sanna glädjen... Jag vältrar mig i det som det svin jag är

Förtjänar att citeras ur:

Citat:
Bara 12 procent av Moderaternas väljare angav alltså till Sveriges största politiska undersökning att det är ett bra förslag att ta emot fler flyktingar. Siffran har aldrig rapporterats annat än på min egen blogg. Media vill ge sken av att Sveriges nuvarande invandringspolitik har massiv folkligt stöd och har därför inte rapporterat de riktiga siffrorna.

Många Moderata politiker och strateger är själva fångade i en bubbla av ignorans de har hjälpt till att skapa. De blev därför genuint förvånade över valresultatet. Det finns dock inget skäl att bli förvånad för den som inte förlitar sig på medias filter. Moderata kärnväljare är höger och uppskattade inte att landets statsbärande parti driver Gustav Fridolins ungdomsradikalism.

Moderater som är skeptiska till den nuvarande invandringspolitiken är partiets kärnväljare, inte något litet segment som man kan klara sig utan. Politisk korrekthet, floskler och önsketänkande är ämnade för journalister, men Moderaternas strateger tycks ha trott på sin egen spinn.

Det förs just nu fram många krystade teorier till varför SD gick framåt och hur man kan stoppa främlingsfientligheten från att öka ytterligare. Den officiella bilden är att endast ett liten isolerad minoritet svenskar är skeptiska till invandringspolitiken. Då är det närmast obegripligt varför skandaldrabbade, djupt impopulära SD fördubblas val efter val.

I själva verket visar SOM-mätningen att cirka 60 procent av de väljare som faktiskt tar ställning vill se en reducerad flyktinginvandring. Men de etablerade partierna har bildat en järnkartell där alla i stället lovar ännu snabbare flyktinginvandring.

Mot den bakgrunden behöver man inte vara Sherlock Holmes för att lista ut varför SD ökar. Väljare som inte uppskattar Sverigedemokraternas illa dolda förakt mot invandrare men som är oroade över migrationspolitiken håller sig för näsan och röstar på SD i brist på alternativ.

Om borgerligheten vill stoppa Sveridemokraternas framfart är ett första steg att sluta ljuga för sig själva och andra om opinionsläget i dessa frågor.
Citera
2014-09-17, 00:33
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
KDU står kanske bakom henne, men moderpartiet lär inte göra det. Den här artikeln är ju ännu skarpare formulerad än den förra, som många ur moderpartiet tog avstånd från. En mådde fysiskt illa, en annan fick huvudvärk, en tredje sa "fruktansvärt", en fjärde sa "det sämsta jag läst". Efter den här artikeln ligger väl allihop med svåra spasmer och simmar i spyor.
En annan favorit jag sett flera gånger är "kräks lite i munnen".

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag undrar varför så många svenska politiker och tyckare gillar att referera till obehagliga kroppsfunktioner när de ställs inför sina politiska motståndare? Det ger ett i mina ögon rätt infantilt intryck och förekommer såvitt jag vet inte i andra länder i någon större utsträckning.
Jag vet inte i hur stor utsträckning det förekommer i andra länder, men en gissning är "inte alls".

Min tolkning av det hela är att det görs för att svenska politiker (och väljare) är känslostyrda snarare än faktastyrda. Hur man "känner" för saker är viktigast. Man anser sig inte behöva lägga fram någon saklig kritik mot en politisk ståndpunkt. En debattartikel full med fakta som propagerar för en viss politisk ändring kan enkelt avfärdas genom att säga att den "fick en att må illa".
Citera
2014-09-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jodå, men med en kommande rödgrön regering som driver näringslivet i sank eller ur landet så är det bara en tidsfråga. För de flesta av oss. Men för min del kan jag få jobb utomlands och det går ju bra då jag är positiv till arbetskraftsinvandring. Värre då för de som inte är det. Då är de bara att stanna i misären i Sverige.

Det har inte varit möjligt att tala om det. Vad jag kan se. Inte ens efter Reinfeldts uppmärksammade tal verkar det ha varit möjligt. Frågan är väl om det är möjligt nu.

Som jag nog sagt 50-11 ggr så tror jag inte man underskattat frågan. Inte inom M iaf. M-styrda kommuner visar deras ovillighet. Och Reinfeldt vill inte tvinga kommunerna. Och det är genom att inte tvinga kommunerna som problemen expanderar och blir synliga hos MV.
Men så länge det inte går att få majoritet för något så går inget att göra. Det är bara att vänta och se om opinionen rör på sig. M+Sd är ca 30%. Det får man inte igenom något på. Det är bara idioti att försöka.

Reinfeldt har lyckats hålla ihop en allians av 4 partier i 8 år. Det är en närmast extrem bragd som kräver exceptionell politisk skicklighet. Hade han försökt få igenom något med Sd hade han inte haft någon Allians sedan. Jag förstår inte riktigt hur folk inte kan inse det.
Och vad har Reinfeldt vunnit på att sabba landet med en simpel lögn, som även framstår som en lögn för det naiva folket ju längre tiden lider? Han skulle naturligtvis gjort allt för att hindra migrantströmmen av falska flyktingar till Sverige från första början. Konspirationsidėer om att importera analfabeter till ett obefintligt arbetsutbud för att gynna arbetsgivare eller krascha välfärdsstaten är magstarka. Att krascha välfärdsstaten är dock en möjlig linje, om han ville implementera något av en minimal stat, som jag också uppfattade boken Det Sovande Folket. Journalister borde naturligtvis funderat på en eventuell agenda, med manifestet som riktmärke för den förda politiken.

Jag vet inte alls vad som var syftet med alliansregeringen. Visst minskade de inkomstskatten, men de tog av försvarsmakten och ökade invandringen till ca 100 000 om året, en enorm och förmodligen permanent kostnad. Lite kul och självförverkligande? Med en stram och helst ännu stramare invandring skulle de ha kunnat locka väljare till en tredje valseger i rad. Men folket är kanske för dopat av billiga lån och "Sverige har råd" för att i vinnande omfattning rösta ansvarsfullt. Kanske ville Reinfeldt krascha Sverige inför en nystart, trött på små justeringar och kvarstående högt skattetryck. Sossarnas populistiska återställare. Kanske måste man bränna land för att behålla det. Eller så var det några goda år av självförverkligande och inget mer. En krasch kan bli en önskvärd utgång hellre än ett meningslöst dragspelande mellan blocken. För det krävs en långsiktighet, vision och inte så lite cynism.
Citera
2014-09-17, 02:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jalving vs Per Svensson är ju rent pinsamt att lyssna på för en svensk. Som att lyssna på en chef för Luftfartsverket debattera med en chemtrails-foliehatt på tillfällig permis från hispan.
Fin jämförelse. Det var lite den känslan man fick. Per Svensson är noga med att påpeka att Danmark är extrema... Han glömde kanske nämna Norge, Finland, Island och resten av Europa.
Citera
2014-09-17, 02:14
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Förtjänar att citeras ur:
Som Reinfeldt sade: Politikers uppgift är inte att följa opinionen, utan att skapa den! Helt otroligt uttalande faktiskt.
Citera
2014-09-17, 08:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jalving vs Per Svensson är ju rent pinsamt att lyssna på för en svensk. Som att lyssna på en chef för Luftfartsverket debattera med en chemtrails-foliehatt på tillfällig permis från hispan.

Javisst, men så pinsam är hela den svenska medieeliten. Det är därför som svensk media som en man (nåja) de senaste fyra åren sysslat med att slå i svenskarna att det bara är onda människor som röstar på SD. Resultat: En mer än 100-procentig ökning för partiet! Svensk journalistkår lider uppenbarligen av epidemisk hjärnblödning. De har inte ens vett att skicka fram en journalist som kan ljuga trovärdigt, utan sänder fram Per Svensson som alldeles uppenbart saknad viktiga intellektuella funktioner. Stackars Jalving att behöva debattera med en sådan, vilket också hördes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in