Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Många bra artiklar på den sidan. Här är en äldre artikel som jag tycker innehåller bra förklaringar:
http://politologerna.wordpress.com/2...de-trots-allt/
"Om etablerade partier fortsätter att vända bort blicken från det kunskap som forskningen har frambringat är det inte en vågad gissning att 12,9 procent SD-röster ter sig som en marginell siffra vid valet 2018. Som Andrej Kokkonen konstaterar röstar väljare på SD eftersom de sympatiserar med partiets politik. Huruvida denna sympati transformeras från samtal vid köksbordet till faktiska röster beror dock i hög grad på SDs egna strategier samt vad de etablerade partierna själva gör och inte gör."
De första veckorna efter valet tyder på att SD kommer att fortsätta sin rekordtillväxt.
Ja det är tydligt att sjuklövern tänker envisas med sitt hopplösa blockeringsprojekt. Då menar jag inte utfrysningen av SD från samarbete, jag menar att de bildar mur runt nuvarande invandringspolitik. De tänker fortsätta vara migrationspolitiska blockmongon som hoppas kunna bekämpa SD genom att vara en maximal kontrast till SD. De tror fortfarande att varje eftergift kommer att gynna SD och vågar inte testa för de vet inte vad som finns på andra sidan. Det är som med alkoholmonopolet. Ingen kan veta att vi kommer att bli totalt nersupna om ICA får börja sälja vin, men för säkerhets skull är det bäst att inte testa.
Citat:
Ursprungligen postat av
SimonStyliten
McLaren: invandring stör flera -> politiker i gammelpartierna gör inget åt detta -> väljare misstror dessa och röstar invandringskritiskt. Tillfredsställande förklaring.
Valfri svensk sjuklövare/MSM-journalist: fler upplever att de har det svårt -> politiker lyckas inte ändra detta och "nå fram" -> väljare skuldbelägger invandrare och politiker. Stämmer för någon liten procent haverister, men inte för de 12% som borde gått till S och V om de bara var missnöjda och rädda att bli fattiga.
Massinvandring till delar av landet som är maktlösa inför rikspolitiken tolkas som att huvudstaden förklarat krig mot övriga landet, och det upplevda sveket smittar av sig på alla slags politiska åtgärder. Varje gång de hittar på något nytt, även sånt som inte gäller invandring, uppstår det nu konspirationsteorier med utgångspunkten "jaha, vad vill de förstöra nu då?". Det ska sjuklövern veta med sig, att invandringspolitiken förgiftar förtroendet för ALLT de gör. Vårdpolitik, jobbpolitik, skolpolitik, allt kommer att mötas med misstankar hädanefter. För är man ansvarslösa, destruktiva och nonchalanta på ett område är man det sannolikt på alla.
Citat:
Säger som Nebeltag: bra analys även om förhoppningen om något slags quick fix är möjlig. En uppdaterad nationell identitet kommer väl på sikt, den kan inte genomdrivas med politik.
Fast de säger ju inget om quick fix, de säger att "på längre sikt" kan det eventuellt fungera med åtgärder såsom "skapandet av en inkluderande nationell identitet". Vilket ungefär skulle innebära en amerikanisering av den nationella identiteten. If all else fails, gör alla till rabiata patrioter. Jag tror inte heller man ska fästa för stor vikt vid ordvalet "skapa", det handlar nog mer om att "låta formas med tiden". Jag tror heller inte att de med "på kort sikt" menar det närmaste året, det handlar nog om minst en mandatperiod. Det här är långsamma rörelser i opinionen, det har tagit decennier för snöbollen att bli en mindre måne i rullning, men när den nu är i rullning kan man inte stoppa den genom att skicka ut dialogpoliser som Ullenhag och Ferm.