Citat:
Ursprungligen postat av
HungrigMat
Jag tror en av nycklar för att förstå hur Sverige fungerar, och drivs av Media, är att förstå hur media samordnar och synkroniserar sig.
Ett av de mer tydliga och uppenbara exemplen var när i princip samtliga dagstidningar stängde av sina kommentarsfunktioner, samtidigt.
Handlar det bara om att de lusläser varandras mediaprodukter, och hänger på varandra? Eller handlar det om en tätare kontakt via t.ex. telefon eller något datorbaserat forum. Eller kör de fysiska möten?
Vad tror ni?
Jag är övertygad om att cheferna på de större redaktionerna samråder med varandra. Ett exempel var uthängningen av nazisterna där fyra stora tidningar gjorde en gemensam aktion (en femte, jag minns inte vilken, avstod).
Det är alldeles för många saker som händer samtidigt i media. Ändringar av epitet för SD, t ex. Stora attacker med svartmålningar samtidigt. Just nu gäller att SD ska tigas ihjäl och alltså nämner man bara partierna i blocken och fokuserar på blockställningen. I alla media.
Vi har alltså i princip bara en tidning och en TV-kanal. Bra, då slipper vi betala presstöd.
Men det måste finnas någon liten smyg-Snowden i kretsen som så småningom kommer att servera intressanta uppgifter.