Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Halmgubbe, Crispy.
Du får tycka det, men jag har följt den här tråden tillräckligt länge för att ha noterat att varje gång det hänvisas till en text av någon som problematiserar invandringspolitiken (Dahlberg, Danielsson m.fl.) och texten inte hugger rakt mot invandringens halspulsåder, utan omsvep, brasklappar och disclaimers, så kommer det en massa surt mummel. En attityd jag ifrågasätter eftersom det aldrig för saker framåt att predika för den egna kören. Socialkonservativa är redan frälsta, nu handlar det om att banka in i övriga att invandringen är en större belastning än de velat kännas vid.
Vill du kommentera ett mönster i tråden som du 1. tycker dig se och 2. ogillar...
fine. Men jag förstår inte riktigt, vad det har med mig att göra... jag har aldrig pläderat för, att man bör predika för den egna kören m.m.
Jag har endast framfört att imho, så har du m.fl.
inte (med säkerhet) stöd för tolkningen, att Dahlberg (i den aktuella artikeln) ff.a. skulle vara kritisk till den unika invandringspolitiken.
Och jag kan nog (tyvärr) inte formulera sig tydligare:
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag är ingalunda övertygad om, att "artikeln egentligen [sic] handlar om att problematisera generöst flyktingmottagande".
Artikeln problematiserar, att something's gotta give (vilket vänstern ogärna tillstår).
Mot bakgrund av vad som faktiskt står, att det är "antalet personer över 80 år [som ökar] dramatiskt" och INTE invandringen - så undrar jag om du m.fl. kanske önsketänker... när ni tycker er se, vad "artikeln *egentligen* [sic] handlar om.
Du svarar, att
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Artikeln belyser givetvis alltihop, men Dahlberg har tidigare skrivit om vägvalet i invandringspolitiken och det faktum att generös välfärdsstat, generös flyktingpolitik och höga ingångslöner inte går ihop. Som Timbroanstruken är hon givetvis ute efter de höga ingångslönerna. Samtidigt varnar hon för att fri invandring leder till kåkstäder och soppkök, så hon har inte direkt några utopiska visioner om ett nyliberalt nybyggarland. Hon är realistisk nog att förstå att den där låglönemarknaden aldrig kommer att bli verklighet i LO-Sverige, och därför menar hon att vägvalet redan är gjort men att riksdagen inte tar konsekvenserna av det och stryper invandringen.
Jag vet (till skillnad från dig?) inte vad Dahlberg anser... hon är extremt noggrann med att dölja sina kort.
Jag skulle inte heller säga att Dahlberg "varnar" för kåkstäder och soppkök - eftersom Dahlberg kommenterar förespråkandet av detta som "en föredömlig hållning på många sätt, kanske den enda moraliskt försvarbara".
Du skriver, att "twittervänstern var knäpptyst. Att göra dem stumma är bland de högsta betyg man kan få".
Men... en anledning till tystnaden kan faktiskt vara att twittervänstern också läser vad som faktiskt står, att det är "antalet personer över 80 år [som ökar] dramatiskt" och INTE invandringen"... varför twittervänstern finner, att det saknas säkra belägg för att Expressens ledarsida inte delar vänsterns uppfattning hur problemet ser ut.
För femton (!) år sedan skrev Per Svensson i Sydsvenskan under rubriken: "Högerextremismen ett pensionärsproblem":
Citat:
Inte bara äldre människor, som xx, riskerar att drabbas av gatu- och gängvåld. Även ungdomar löper stor risk att bli trakasserade, attackerade och misshandlade när de kvällstid rör sig ute på gator och torg. Förövarna är andra ungdomar, men jag skulle vilja påstå att dessa ungdomar inte sällan har indirekta medbrottslingar, äldre människor som på olika sätt bidrar till att fördjupa och förstärka klyftor mellan olika befolkningsgrupper i Sverige.
Såå... "äldre människor som på olika sätt bidrar till att fördjupa och förstärka klyftor mellan olika befolkningsgrupper i Sverige" ökar (enl. Dahlberg) "dramatiskt"... och kostar pengar ... vilka tror du att vänstern och vänsterliberala etablissemanget i Sverige (helst) vill göra sig av med? (Frågan är avsedd att vara retorisk.

)
Jag vet inte vad Dahlberg vill... eller anser... och det vet rimligen inte heller du (om du inte känner henne personligen).