2013-11-25, 14:25
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det ligger något i hela Fälldin-myten, visst.

Men låt oss inte låtsas som att en politiker av Palme-format inte hade lyft ett parti som SD till helt nya höjder. Någon som med vältalighet och patos hade vänt på PK-sidans känsloargument.

Vad tror ni en invandringskritisk Palme hade gjort med "Hibo"? Eller "vad är svenskt"? Eller "går till jobbet"?

Jo det har du förstås rätt i, men nu valde ju Palme en annan väg som vi alla vet. Visst kunde han vara totalt hård och oresonlig mot sina motståndare, men min minnesbild är att han dock alltid gjorde det utan att höja rösten eller skrika.
Citera
2013-11-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast det görs ju hela tiden. Politikerna har en hel armé av ekonomer och andra sakkunniga till sitt förfogande. Assar Lindbeck har exempelvis blivit konsulterad oräkneliga gånger av alla från Erlander till Annie Lööf. Han har t.ex. varnat för hyresregleringens destruktiva effekter i över 30 år. Men alla som har sett klippet där Lindbeck, ett par meter från en ivrigt antecknande Lööf, pedagogiskt och övertygande förklarar hur invandringen drar ner landet i skiten. Hon kan svenska. Hon hörde vartenda ord. Men hon gör tvärtom.

Detta görs ju redan systematiskt i Sverige. Politiker efter politiker står där och får det oomkullrunkeliga sakläget presenterat för sig av experter. De hör vartenda ord. Sen går de ändå ut och gör tvärtom.

Inte systematiskt. Det sker isolerat, sektorsvis. När politikerna går ut, så väljer de att akta sig för det systematiskt och samordnat arbetande mediemaskineriet, istället för att agera i enlighet med de utspridda och tämligen maktlösa forskarna som kan visa på fakta. Mot agendasättande journalistik står sig underbyggda fakta slätt. Därför behövs samordning av forskarna och ett skydd för dem mot media. Överhuvudtaget behövs skydd mot media.
Citera
2013-11-25, 15:11
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHSV
Jo det har du förstås rätt i, men nu valde ju Palme en annan väg som vi alla vet. Visst kunde han vara totalt hård och oresonlig mot sina motståndare, men min minnesbild är att han dock alltid gjorde det utan att höja rösten eller skrika.

Din minnesbild sviktar, Palme var en en demagog som inte fann folkets förtroende, någonstans kändes han inte ärlig.
Strax innan han mördades var det upploppsstämning i Dalarna och Småland över S ,politik och Palme i synnerhet.
Om jag inte missminner mej hade P varit i Småland strax innan han togs av daga och där uppträtt som den demagogiska översittare han var.
Har alltid trott att det var en smålänning som bevistade den tillställningen som åkte upp till Stockholm och knäppte "folkförbättraren"
Nej Palmes arv är inget som kommer att gå till historien som något som överhuvudtaget gagnat det svenska folket, vi lever i konsekvenserna just nu och det kommer att kosta blod och splittring.
Citera
2013-11-25, 19:56
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
DN gör idag stor grej av att Ekeroth inte svarat på Borzoos "öppna brev". De verkar faktiskt rejält irriterade över att Ekeroth inte svarar. Begripligt eftersom man då billigt genererat ännu fler egenskapade nyheter att rapportera om:

(1) Man låter nån "Borzoo" skriva ett "öppet brev" till Ekeroth.
(2) Man rapporterar om vilken succé brevet blivit på nätet.
(3) Man skriver flera artiklar om att Ekeroth inte svarar och Borzoo får kommentera att Ekeroth inte svarar.
(4) I samband med att Ekeroth inte svarar kan man skriva om det faktum att någon fällt "rasistiska" kommentarer på Ekeroths blogg. Ju större grej det framställs som desto mer viktig blir kommunisten Borzoos "öppna brev".
(5) Om Ekeroth svarar blir det dels en debattartikel dels möjlighet till kolumnister att skriva om. Och Borzoo får en slutreplik som får 2 helsidor och blir en "klicksuccé" osv.

Snacka om billiga "nyheter". Vad blir nästa grej? DN instiftar ett pris ("Årets antirasist") som får gå till kommunisten Borzoo? En rad artiklar om prisutdelningen och om vilken "succé" priset blivit. Osv osv osv…
Ekeroth skulle kunna pullvisera honom helt och hållet då allt är förtal och snyft. Takoli är kommunist. Kommunsiterna och Islam samarbetade och tog över det nya styret i Iran.
Israel vs Iran

Om Ekeroth går till hårt angrepp och nämner att han inte är etnisk svensk och anpassat sig. Att de som anmält han är främlingsfientliga. Att han jagas som under stasi tiden , att DN ägnar sig åt antisemitism. Så får DN avgöra själv om de vill publicera

Ekeroth blir skadeskjuten och borde få backning. Det är ju han som har EU kontakterna.
Citera
2013-11-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Jan var med i dansk TV igår och mediekrigade mot Pia Kjærsgaard. Har inte hunnit se. Enligt Snaphanen ska en journalist från SvD samt Ylva Johansson (s) vara med:

http://www.dr.dk/tv/se/pa-den-2-side...n-2-side-40#!/

Oh herregud sa pinsam han ar. "Hej Margaret Thatcher hoho" Javla tont.
Citera
2013-11-26, 06:47
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
F.ö. har Dahlberg blivit universellt hyllad på Twitter. Någon enstaka framhöll att rättigheter inte kan ransoneras, men för majoriteten gick texten hem. Att vara högerskribent och lyckas skriva så balanserat och tänkvärt att man kan klämma in att flyktingmottagande är en välfärdsbelastning och att fri invandring slutar med kåkstäder och soppkök, utan att Twitter går i taket, är en bragd. De brukar normalt gå i taket om allt från högerhåll, oavsett om texten berör invandring eller ej.
Hyllad av vem, Twitter-vänstern? I så fall måste de välja sida. Fortsatt massinvandring från tredje världen och rejält nedskuren välfärd, eller minskad invandring och bibehållen eller bättre välfärd. Det senare är ju att likställa med nazism enligt dem själva. Vilken sida valde de?
Citera
2013-11-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Hyllad av vem, Twitter-vänstern? I så fall måste de välja sida. Fortsatt massinvandring från tredje världen och rejält nedskuren välfärd, eller minskad invandring och bibehållen eller bättre välfärd. Det senare är ju att likställa med nazism enligt dem själva. Vilken sida valde de?
Det normala när Dahlberg skriver är att twitterhögern skriver "Viktigt av..." "Intressant av..." etc, medan vänstern skriker i högan sky. Denna gång skrev twitterhögern saker i stil med "Det bästa som skrivits på väldigt, väldigt länge" medan twittervänstern var knäpptyst. Att göra dem stumma är bland de högsta betyg man kan få.
Citera
2013-11-26, 11:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det normala när Dahlberg skriver är att twitterhögern skriver "Viktigt av..." "Intressant av..." etc, medan vänstern skriker i högan sky. Denna gång skrev twitterhögern saker i stil med "Det bästa som skrivits på väldigt, väldigt länge" medan twittervänstern var knäpptyst. Att göra dem stumma är bland de högsta betyg man kan få.

Texten är väl så farlig för twitter-vänstern att de inte ens törs hacka på den i rädslan att därmed locka någon ska läsa den.

Det här är bra från hennes näst senaste krönika/ledare:

"Inget behöver väljas bort, inget behöver prioriteras ner.
Om jag vore Stefan Löfven skulle den debatten skrämma livet ur mig. Den hjälper honom måhända att vinna valet, men den kommer att göra det till ett helvete att regera."
Senast redigerad av Gullegubben 2013-11-26 kl. 11:21.
Citera
2013-11-26, 11:41
Medlem
Citat:
Niall Ferguson-intervjun i Neo har plötsligt blivit längre, antar att versionen som låg på hemsidan tidigare var nedkortad för att ragga prenumeranter eller så.

http://magasinetneo.se/artiklar/miss...ofala-foljder/

Tur att den blev längre. Mycket intressant och bra läsning.

Noterade att en kommentar av "Johanne" efter artikeln hävdade Niall som en vulgär propagandamaskin. Trots att han då är historieprofessor på Harvard...
Citera
2013-11-26, 12:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av precidio
Tur att den blev längre. Mycket intressant och bra läsning.

Noterade att en kommentar av "Johanne" efter artikeln hävdade Niall som en vulgär propagandamaskin. Trots att han då är historieprofessor på Harvard...
Man kan väl gissa att samma "Johanne" hyllar Arnstads akademiska storverk.
Citera
2013-11-26, 13:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Halmgubbe, Crispy.
Du får tycka det, men jag har följt den här tråden tillräckligt länge för att ha noterat att varje gång det hänvisas till en text av någon som problematiserar invandringspolitiken (Dahlberg, Danielsson m.fl.) och texten inte hugger rakt mot invandringens halspulsåder, utan omsvep, brasklappar och disclaimers, så kommer det en massa surt mummel. En attityd jag ifrågasätter eftersom det aldrig för saker framåt att predika för den egna kören. Socialkonservativa är redan frälsta, nu handlar det om att banka in i övriga att invandringen är en större belastning än de velat kännas vid.

Vill du kommentera ett mönster i tråden som du 1. tycker dig se och 2. ogillar... fine. Men jag förstår inte riktigt, vad det har med mig att göra... jag har aldrig pläderat för, att man bör predika för den egna kören m.m.

Jag har endast framfört att imho, så har du m.fl. inte (med säkerhet) stöd för tolkningen, att Dahlberg (i den aktuella artikeln) ff.a. skulle vara kritisk till den unika invandringspolitiken.

Och jag kan nog (tyvärr) inte formulera sig tydligare:

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag är ingalunda övertygad om, att "artikeln egentligen [sic] handlar om att problematisera generöst flyktingmottagande".

Artikeln problematiserar, att something's gotta give (vilket vänstern ogärna tillstår).

Mot bakgrund av vad som faktiskt står, att det är "antalet personer över 80 år [som ökar] dramatiskt" och INTE invandringen - så undrar jag om du m.fl. kanske önsketänker... när ni tycker er se, vad "artikeln *egentligen* [sic] handlar om.

Du svarar, att

Citat:
Artikeln belyser givetvis alltihop, men Dahlberg har tidigare skrivit om vägvalet i invandringspolitiken och det faktum att generös välfärdsstat, generös flyktingpolitik och höga ingångslöner inte går ihop. Som Timbroanstruken är hon givetvis ute efter de höga ingångslönerna. Samtidigt varnar hon för att fri invandring leder till kåkstäder och soppkök, så hon har inte direkt några utopiska visioner om ett nyliberalt nybyggarland. Hon är realistisk nog att förstå att den där låglönemarknaden aldrig kommer att bli verklighet i LO-Sverige, och därför menar hon att vägvalet redan är gjort men att riksdagen inte tar konsekvenserna av det och stryper invandringen.

Jag vet (till skillnad från dig?) inte vad Dahlberg anser... hon är extremt noggrann med att dölja sina kort.

Jag skulle inte heller säga att Dahlberg "varnar" för kåkstäder och soppkök - eftersom Dahlberg kommenterar förespråkandet av detta som "en föredömlig hållning på många sätt, kanske den enda moraliskt försvarbara".

Du skriver, att "twittervänstern var knäpptyst. Att göra dem stumma är bland de högsta betyg man kan få".

Men... en anledning till tystnaden kan faktiskt vara att twittervänstern också läser vad som faktiskt står, att det är "antalet personer över 80 år [som ökar] dramatiskt" och INTE invandringen"... varför twittervänstern finner, att det saknas säkra belägg för att Expressens ledarsida inte delar vänsterns uppfattning hur problemet ser ut.

För femton (!) år sedan skrev Per Svensson i Sydsvenskan under rubriken: "Högerextremismen ett pensionärsproblem":

Citat:
Inte bara äldre människor, som xx, riskerar att drabbas av gatu- och gängvåld. Även ungdomar löper stor risk att bli trakasserade, attackerade och misshandlade när de kvällstid rör sig ute på gator och torg. Förövarna är andra ungdomar, men jag skulle vilja påstå att dessa ungdomar inte sällan har indirekta medbrottslingar, äldre människor som på olika sätt bidrar till att fördjupa och förstärka klyftor mellan olika befolkningsgrupper i Sverige.

Såå... "äldre människor som på olika sätt bidrar till att fördjupa och förstärka klyftor mellan olika befolkningsgrupper i Sverige" ökar (enl. Dahlberg) "dramatiskt"... och kostar pengar ... vilka tror du att vänstern och vänsterliberala etablissemanget i Sverige (helst) vill göra sig av med? (Frågan är avsedd att vara retorisk. )

Jag vet inte vad Dahlberg vill... eller anser... och det vet rimligen inte heller du (om du inte känner henne personligen).
Senast redigerad av Meiji 2013-11-26 kl. 13:44.
Citera
2013-11-26, 18:51
Medlem
Henrik Arnstad retweetar Thomas Hylland Eriksens nationalism-artikel i dagens SvD, antagligen för att han tycker sig få stöd från denne.

Hylland Eriksen, som är en av Nordens mer framträdande forskare inom ämnet etnicitet och nationalism, gillar definitivt inte FrP. Han beklagar att Holt och Stoltenberg försvarar partiet. Men han skriver också något annat som nog går Arnstad helt över huvudet:

Citat:
... Samtidigt ger det också anledning att reagera på det svenska debattklimatet, som från norsk synvinkel framstår som både konfliktundvikande och konsensusorienterat, inte minst i betraktande av komplicerade och inflammerade frågor knutna till kulturskillnader och invandring.

Därmed blir kritik av och misstänksamhet mot kulturell mångfald bortträngd till underjorden, där den lätt kan utvecklas i rent rasistisk rikting utan att offentligheten upptäcker vad som håller på att hända.
http://www.svd.se/kultur/nationalism...ll_8762980.svd

Arnstad i dagens DN:

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
VARG! VARG!
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...ot-rasisterna/
Gillar inte riktigt whoco-smilien, men frågan är om inte Arnstad förtjänar en sådan nu.
Vilken var nu sensmoralen i sagan om Peter och vargen? Kommer du ihåg den, Henke?

Senast redigerad av Nebeltag 2013-11-26 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in