2014-07-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På SVT-Text ser man just nu en nyhet från TT:

Skall bli spännande att följa om nyheten plockas upp i media & huruvida denna nyhet kommer att gå att kommentera någonstans.
Snart har ökningarna i skräckstatistiken inlemmats, inkorporerats, habituerats hos befolkningen som det nya, glidande, föränderliga normaltillståndet och kommer inte att rendera i någon som helst uppmärksamhet.
Citera
2014-07-23, 15:36
Medlem
Citat:
Nu dök nyheten upp på HD, ganska undanskymd, givetvis utan möjlighet att kommentera.

http://hd.se/inrikes/2014/07/23/stok...-manga-skolor/
Lärarna har väl rättat in sig i ledet, tagit till sig värdegrunden och har fullt upp med att värja sig mot hot, knytnävar och föremål som kommer flygandes mot dem. Förutom att uträtta sitt lärarjobb, som förefaller mer och mer tyngt av administration och "olycksfall i arbetet".
Citera
2014-07-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är i klass med Skolverkets och Skolinspektionens förklaring till de usla resultaten för barn och vuxna elever med utländsk bakgrund: "Låga förväntningar ger låga resultat"

http://www.lararnasnyheter.se/lararn...ultat-grundvux
Jag tror jag förstår ironin, men faktum är att förväntningar har stor inverkan på utfallet. Det har redan visats i psykologiska studier. Huruvida det är en adekvat beskrivning för den svenska skolans vidkommande vet jag inte, men som en mer allmän princip är den inte nonsens.

Citera
2014-07-23, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Lärarna har väl rättat in sig i ledet, tagit till sig värdegrunden och har fullt upp med att värja sig mot hot, knytnävar och föremål som kommer flygandes mot dem. Förutom att uträtta sitt lärarjobb, som förefaller mer och mer tyngt av administration och "olycksfall i arbetet".
Förutom journalister så är lärare den yrkesgrupp som är mest lojala med den "heliga mångkulturen". En av Sveriges största institutioner för utbildningar inom skolans område, ställer frågor till studenterna under utbildningens gång som mellan raderna kan uppfattas som en form av värdegrundskontroll. Helt sanslöst men min uppgiftslämnare är mycket trovärdig. En skandal i andra länder men här avfärdar journalister uppgiften som påhitt. Svenska regimjournalister fungerar som en typ av övervakare över medborgare, dissidenter svartmålas och får löpa gatlopp.
Inga avvikelser från pro-mångkulturlinjen accepteras.
Citera
2014-07-23, 15:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
Förutom journalister så är lärare den yrkesgrupp som är mest lojala med den "heliga mångkulturen". En av Sveriges största institutioner för utbildningar inom skolans område, ställer frågor till studenterna under utbildningens gång som mellan raderna kan uppfattas som en form av värdegrundskontroll. Helt sanslöst men min uppgiftslämnare är mycket trovärdig. En skandal i andra länder men här avfärdar journalister uppgiften som påhitt. Svenska regimjournalister fungerar som en typ av övervakare över medborgare, dissidenter svartmålas och får löpa gatlopp.

Förklaringen finner vi Dogdylan's legendariska tråd om lärarutbildningen.

(FB) Sanningen om lärarprogrammet (Varning för känsliga)

De i min bekantskapskrets som är utbildade lärare bekräftar denna bild.
Samtliga har även slutat som lärare & jobbar idag med helt andra saker.
Citera
2014-07-23, 16:05
Bannlyst
Citat:
Förklaringen finner vi Dogdylan's legendariska tråd om lärarutbildningen.

(FB) Sanningen om lärarprogrammet (Varning för känsliga)

De i min bekantskapskrets som är utbildade lärare bekräftar denna bild.
Samtliga har även slutat som lärare & jobbar idag med helt andra saker.
En mycket läsvärd tråd Min bild är att det som väljer journalistyrket eller läraryrket till stor del kommer ur samma befolkningssegment men vissa undantag givetvis. Mer topic: Om vi ser sociala medier som en reell "spelare" i medieakriget om mångkulturen då tycker jag mig se positiv utveckling, mer öppen kritik mot regimens migrationspolitik och då pratar vi om bildad medelklass, någon annan som ser samma sak?
Citera
2014-07-23, 16:09
Medlem
Citat:

Citat:
Maciej Zaremba har förtjänstfullt skrivit om både skolan (Hem till skolan, 2011) och Lärarhögskolan (Först kränkt vinner, 2008) i DN i dessa två utmärkta artikelserier. Det mångkulturella berörs i någon mån. Efter att ha läst dessa så är jag benägen att tro på vad som helst som försiggår på skolorna. Den som vill läsa, njuta och förskräckas finner dem båda lätt genom att googla. Zaremba lyckas på något vis att skildra ångesten och kaoset med en mustig berättarprosa och samtidigt med en bubbelsyrligt lättsam klackspark, jag läser och ler med skräckblandad förtjusning.
Citera
2014-07-23, 16:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tror jag förstår ironin, men faktum är att förväntningar har stor inverkan på utfallet. Det har redan visats i psykologiska studier. Huruvida det är en adekvat beskrivning för den svenska skolans vidkommande vet jag inte, men som en mer allmän princip är den inte nonsens.

Du beskrev själv miljön i klassrummet: Lärarna "har fullt upp med att värja sig mot hot, knytnävar och föremål som kommer flygandes mot dem". Givet den undervisningssituationen, så är det inte lärarnas låga förväntningar, som är den främsta förklaringen till, varför elever med utländsk bakgrund har (i genomsnitt) så låga resultat.
Citera
2014-07-23, 16:45
Medlem
Om man gör en enkel sökning på "Danmarks Röst" med hjälp av www.google.se så får man noll och intet i resultat från etablerad svensk media.

Man kan undra om inte detta ger programserien hundra procent rätt.

Inte ett knyst, fullständigt tabu.
Citera
2014-07-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du beskrev själv miljön i klassrummet: Lärarna "har fullt upp med att värja sig mot hot, knytnävar och föremål som kommer flygandes mot dem". Givet den undervisningssituationen, så är det inte lärarnas låga förväntningar, som är den främsta förklaringen till, varför elever med utländsk bakgrund har (i genomsnitt) så låga resultat.
Det var lite tillspetsat, att lärarna värjer sig mot hoten och det fysiska våldet, men verkligheten har gått i den riktningen. Det hindrar inte att förväntningar, som så att säga kan sitta redan i väggarna, bostadsområdena och i den gryende självbilden hos eleverna som lärarnas förväntningar på ånyo en kull elever utan positiva förebilder. Det kan ju finnas flera bidragande faktorer. Men givetvis behövs korrigering av rena ordningsfrågor, auktoritet till.
Citera
2014-07-23, 18:45
Medlem
Bra av Thomas Gür om Gunnar Axén och Eva Hamilton i Dagens Samhälle. När man läser Thomas Gür så har man alltid känslan att det är mycket mer han skulle vilja säga men inte vågar, som så många andra.

Som t.ex. det här att ifrågasätta Public Service, som Gunnar Axén nu också gör. Varför vänta tills det är två månader kvar på en åtta-årig mandatperiod? Vänsterextremismen har exploderat i Public Service från det att Alliansen tog makten. Detta är ett allvarligt hot mot borgerlighetens framtida inflytande (för att inte tala om svenska folket men det bryr varken Thomas Gür eller Alliansen sig om).

Och fattar ni inte att Public Service bara är ett enskilt huvud på hydran? Om ni verkligen vill uträtta något så måste ni börja med utbildningsväsendet; högskolan, grundskolan, ja till och med dagis. När har ni protesterat mot "den demokratiska värdegrunden", genusteorin, den statligt orkestrerade historiereviosionismen, och så vidare?

Kent Persson, partisekreterare i Moderaterna, twittrade häromdagen med stolthet om en artikel i Kyrkans Tidning som beskrev hans motstånd mot främlingsfientligheten som osedvanligt starkt jämfört med andra svenska politikers. Om Kent Persson hade fått beröm i Athena Farrokhzadhs sommarprogram häromdagen så hade han sannolikt blivit tio gånger så glad. Det är något för Gunnar Axén och Thomas Gür att fundera över.
Senast redigerad av Andraandningen 2014-07-23 kl. 18:58.
Citera
2014-07-24, 01:18
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:

Helt oacceptabelt. På något sätt måste du bekämpa de ondskefulla 68-krafterna. Antingen egenhändigt, eller så måste du tipsa någon som inte bryter mot någon lag eller flashbackregel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in