2013-10-23, 12:01
Medlem
Lawen Mohtadi, i ett sällsynt och oavsiktligt utslag av självinsikt, sätter fingret på problemet med Södermalms tyckarelit:

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...ont-pa-allvar/

Citat:
Ibland är jag rädd att jag lever i en bubbla. Att jag nästan bara omger mig med likasinnade. Vi tänker likadant, skrattar åt samma saker och följer samma Instagramkonton. Det är i och för sig poängen med att leva i en storstad – vi som lämnade mindre städer för Stockholm sökte just detta: subkulturer, likasinnade. Samtidigt är det underligt att bo i en stad där 40 procent röstar på moderaterna och inte känna en enda av dessa.
Vilket scoop. Ja, ni lever i en bubbla och tror att resten av Sverige inte finns på riktigt utan är en slags SimCity-miljö som ni ska styra över, ha åsikter om och klicka på för att justera olika parametrar. Ni samlas på twitter i en ryggdunkarklubb och tävlar om vem som hårdast kan fördöma vargjakt i Värmland, romkartläggningar hos Malmöpolisen, lakritsglassar, kinapuffar och negerbollar. Om riktiga vänstermänniskor från bruksorter fick tag på er kryp inom identitetspolitiska idealistvänstern i 08-bubblan skulle de ge er så ofantligt mycket stryk att ni skulle önska att de hade varit 3 fulla SD:are med aluminiumrör istället.
Citera
2013-10-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Lawen Mohtadi, i ett sällsynt och oavsiktligt utslag av självinsikt, sätter fingret på problemet med Södermalms tyckarelit:

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...ont-pa-allvar/

Vilket scoop. Ja, ni lever i en bubbla och tror att resten av Sverige inte finns på riktigt utan är en slags SimCity-miljö som ni ska styra över, ha åsikter om och klicka på för att justera olika parametrar. Ni samlas på twitter i en ryggdunkarklubb och tävlar om vem som hårdast kan fördöma vargjakt i Värmland, romkartläggningar hos Malmöpolisen, lakritsglassar, kinapuffar och negerbollar. Om riktiga vänstermänniskor från bruksorter fick tag på er kryp inom identitetspolitiska idealistvänstern i 08-bubblan skulle de ge er så ofantligt mycket stryk att ni skulle önska att de hade varit 3 fulla SD:are med aluminiumrör istället.

Det blir nästan inte mer uppenbart än så här. Mohtadi et consortes förstår verkligen inte samhället. De inser inte att över 40 års målmedvetet förstörande av samhällssolidariteten, med allt från klasskamp till extremindividualism, får just sådana här resultat. Hon (?) sitter i sin glasbubbla och missar att grunden för solidaritet är känslan av sammanhållning. När denna är utraderad finns ingen solidaritet kvar. Hon som individualistisk mediavänster borde fråga sig själv vilka uppoffringar hon är beredd till. Kan hon tänka sig att släppa sin subkultur? Kan hon låta bli att skriva andra på näsan vad de skall tycka? Skulle hon i solidaritetens namn kunna tänka sig att åka till Kurdistan för att arbeta solidariskt där?

Den där sortens vänster skapar lätt illamående, och en ständig förvåning om varför DN är så förtjust i kurder.
Citera
2013-10-23, 12:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Lisa Bjurvald i Medievärlden anser att pressetiska regler inte bör tillämpas på framställningar av norsk rasism:

Inte ens SvT kallar Sd rasister längre. Bjurwalds linje har varit fördömandet och smutskastningen men den håller inte när dem man är ute efter har tagit steg in i eliten.

http://www.medievarlden.se/vad-ar-det-som-sker-i-norge

Just detta med steget in i eliten är viktigt. Vill exemplifiera med två fall. Den ena från aftonbladet och den andre från en riksdagsdebatt.

IAftonbladet meddelar juden, Islamologen och nyliberalen, Eli Göndör, att personer med religiösa symboler har svårare att få jobb. Det är inte kristna symboler, utan muslimska och judiska sådana som arbetsgivarna tydligen stör sig på. Jag tror bestämt att ingen tar det här som en stor nyhet eller blir överraskad av situationen. Göndör hänvisar till ett par undersökningar som gjorts de senaste åren. Men det viktiga är detta: han avviker från etablissemanget och tidigare agenda genom att inte förorda straff, istället ska allt fler arbetsgivare upplysas om att kompetensen inte sitter i huvudbonaden eller i trosuppfattningen. Att inte förorda straff är en ny och väldigt viktig markering: man har uppenbarligen insett att personer som endast kan föras fram genom hot och straff självklart inte är attraktiva på arbetsmarknaden och att ett stort växande SD på 15 procent kommer att lyfta fram saken. Vad har då hänt på vägen från att personen ska tvingas in i arbetsmarknaden till att man nu ska se en enorm potential i dem? Eli Göndör blir oss svaret skyldig.

Nästa exempel är den Allmänpolitiska debatten i riksdagen den 16 oktober. Alltså förra veckan. Då ville SD diskutera invandringen. Inte heller detta får räknas som överraskande eller vad SD har för ståndpunkter i ämnet. Däremot blir det allt tydligare att man äntligen har tagit det moraliska övertaget. Trion Ekeroth, Söder och Jomshof lyfte fram att politik handlar om att prioritera och det är tydligen att sjuklövern prioriterat bort svenskarna. Och då dem som är mest behov av hjälp såsom gamla, sjuka, barn och ”fattiga”. Sjuklövern sänker välståndet för ett mångkulturprojekt som de själva inte ens deltar i. Mycket fult. Det är alla ni i sjuklövern, utom SD, som gjort sig skyldiga till den här fruktansvärda utvecklingen som nu bevisligen äger rum sa Ekeroth. Det märktes tydligt att man mer än vanligt ägde debatten och att motståndarna var uppenbart besvärade över att till skillnad från tidigare nu befann sig på den anklagades sida, som man egentligen borde ha varit från första början. Muslimen, Adnan Dribani, från S försökte pressa Ekeroth om han ansåg Dribani var svensk. Ekeroth svarade inte eftersom han struntade fullständigt i Dribani: Ekeroth menade att han var här för att värna och tala om svenska folket, inte enskilda riksdagspolitiker. Björn Söder fick senare tillfälle att platta till Dribani när han ansåg att även Söder var invandrare.

Vi kan notera två viktiga förändringar med ovanstående exempel: dels att allt fler förstått att hot och straff inte längre biter utan får motsatt effekt, och dels att SD fått det moraliska övertaget på samma sätt som man äger frågan. Detta kan tyckas banalt, och har varit självklart för många här, men i praktiken innebär det att ingen vågar diskutera invandringen med politiker från SD p.g.a. skämsfaktorn över att ens egna argument blir så lätt avslöjade som lögner och att man därmed framstår som en usel förrädare. Det är lite av det Marine Le Pen och Nigel Farage har insett och därmed blivit än mer tuffa. Särskilt denna video med Marine Le Pen gillar jag där hon i TV-programmet 4 Vérités talar om illegala invandrare i Frankrike.
Citera
2013-10-23, 12:50
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Jag tror att det handlar om två saker: Dels vill inte Skavlan som programledare framstå som helt skogstokig när han släpper fram en okänd kurd att gnälla på Norge.
Dels skulle den bortklippta diskussionen antagligen kräva ett genmäle från FrP i anslutning till sändningen, ungefär som Janne Josefsson lyckades tilltvinga sig när han blev påhoppad av Liza Marklund, tas upp här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11688808.ab
Jag tror att det finns en tredje orsak, Norges före detta statsminister var med i studion och jag kan tänka mig att det var just lite extra tid med honom som ersatte Özz då han är av betydligt större intresse än någon svensk komikerkurd som troligen bara ett fåtal norrmän hört talats om.

Jag brukar inte titta på Skavlan, men jag kan tänka mig att dessa specialklippningar är ganska vanliga, det brukar väl vara några norska och några svenska gäster, givetvis har dessa olika underhållningsvärde i våra olika länder vilket kanske återspeglas i klippningen. Men detta är enbart en spekulation då jag bara tittat på programmet något fåtal gånger och dessutom aldrig sett en norsk version.
Citera
2013-10-23, 12:52
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Särskilt denna video med Marine Le Pen gillar jag

Wow vilka råsopar! Rättfärdig vrede brukar annars vara vänsterns specialitet.
Citera
2013-10-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Wow vilka råsopar! Rättfärdig vrede brukar annars vara vänsterns specialitet.
Det bästa med klippet är att programledaren låter henne prata nästan oavbrutet. Han ställer en fråga och sen håller han käften. Anna Hedenmo hade använt halva tiden till att uttrycka sina åsikter.

Något som inte framgår av klippet är att 93% av fransmännen står bakom hårda nypor mot romer som vägrar integreras: http://www.ibtimes.co.uk/articles/51...l-leonarda.htm
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-10-23 kl. 13:29.
Citera
2013-10-23, 13:40
Medlem
NilsCelines avatar
I ett inslag i SVT igår från ett SDmöte med långtidsarbetslösa bosättare låter reportern Lasse Weldeborn en hånleende indian tala till det svenska folket:

Citat:
(de vill att) vi ska vara som dem är...som svenskarna.... och det kan vi inte göra. Därför det har försökt göra i mitt land i 500 år, och vi fortfarande är som vi är. Inte som de ville att vi skulle vara fast vi klär oss som dem och pratar europeiska språk. Men vi tänker fortfarande som indianer.

Tidigare i inslaget säger han direkt till svensken under mötet:
Citat:
Om ni vill att vi ska gå ut från Sverige.....Tyvärr, ni kommer att misslyckas.

Inslaget avslutas med en bosättarröst som läser innantill (givetvis dikterat av journalisten)"
Citat:
Snälla, Sverige behöver kärlek, inte hat.

http://avpixlat.info/2013/10/22/sd-m...sa-invandrare/

Inslag som detta är rena Psyop:en och syftar enbart till att demoralisera och destabilisera svenskarna och stärka bosättarnas moral. Knappt ens ett försök till desinformation. Gissar att det blir mer av denna typ av totalitär propaganda i media när alla försök att gå till anfall med fakta numera slutar med att vapnet rycks ur mångkulturalisternas händer och används mot dem själva.
Citera
2013-10-23, 14:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Just detta med steget in i eliten är viktigt. Vill exemplifiera med två fall. Den ena från aftonbladet och den andre från en riksdagsdebatt.

I[url=http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article17705925.ab]
..Att inte förorda straff är en ny och väldigt viktig markering: ...

Här blir jag osäker. Kan inte påminna mig att just Göndör har krävt straff för jobbdiskriminering eller kvotering. Tror att han tyckt såhär ungefär hela tiden.
Att Ekeroth, Åkesson och Jomshof levererar är ingen nyhet. Men det rör bara diskussionen i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag tror att det finns en tredje orsak, Norges före detta statsminister var med i studion och jag kan tänka mig att det var just lite extra tid med honom som ersatte Özz

Nej. Båda versionerna finns att titta på respektive Play-tjänst. Den norska är kortare och det som utgått är ett replikskifte Nujen-Stoltenberg med kommentar från Skavlan. Har refererats exakt vad som klippts bort, borde gå lätt att hitta på nätet.
Citera
2013-10-23, 14:23
Medlem
Nu har svenska journalister gett upp helt och börjat storgråta när de intervjuar folk utanför Sveriges pk-bubbla:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17707696.ab

Citat:
I går träffade Sveriges Radios Mellanösternkorrespondet Cecilia Uddén ambassadören Badr Abdelaty, talesperson för det egyptiska utrikesministeriet. Tanken var att intervjun som sändes i ”Ekot” skulle handla om situationen för syriska flyktingar i Egypten – något som har kritiserats i skarpa ordalag av Amnesty Insternational.

Svarar oberört på frågorna

Men ambassadören svarar till synes oberört på Cecilia Uddéns frågor:
– Vi måste respektera lagen och reglerna. Flyktingar som har brutit mot lagen om olaglig migration kommer att utvisas, men inte till Syrien, säger ambassadör Badr Abdelaty, talesman för Egyptens utrikesministerium i intervjun.
– Det blir de visst. Palestinier tvingas tillbaka till Syrien. Jag känner själv till flera fall där palestinier utvisats, säger Cecilia Uddén.
Det är ditt problem. Vi kan inte tillåta människor som har varken pass eller visum att stanna i landet. De är en potentiell säkerhetsrisk, fortsätter Badr Abdelaty.

Börjar gråta

När ambassadören vägrar att erkänna att syriska flyktingar skickas tillbaka till sitt krigshärjade hemland brister det för Cecilia Uddén.
– När jag möts av denna mur av oförståelse från egyptiska myndigheter tappar jag själv fattningen, förklarar hon i inslaget.
I klippet, när hon på känt PK-manér försöker flytta fokus till enskilda fall, svarar ambassadören: "Don't micro-manage the matter".
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-10-23 kl. 14:33.
Citera
2013-10-23, 14:43
Bannlyst
Olle Ljungbeck säger att det är jag som polisanmält Ullenhag.

http://corneliadahlberg.wordpress.co...sen/#more-2076
Citera
2013-10-23, 14:57
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Bilden är äkta: https://www.facebook.com/photo.php?f...9925206&type=1
TRIS gör såvitt jag vet ett bra jobb för att bekämpa hedersförtryck.
Citera
2013-10-23, 15:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu har svenska journalister gett upp helt och börjat storgråta när de intervjuar folk utanför Sveriges pk-bubbla:
För den delen av de postmoderna marxisterna, som består av nyttiga idioter, som verkligen tror på den ihopfantiserade världsbilden så måste det vara en väldigt jobbig & obegriplig upplevelse att konfronteras med verkligheten utanför Stockholm. Det blir nog fler journalister som gråter framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in