2014-05-26, 21:19
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ni glömmer PP.
PP som media lyfte in med två mandat förra gången
De röstade med de gröna partigruppen i EU-parlamentet.
De åkte ut och tappade två mandat som gick till F! och MP.
De nördgröna vann inte fler mandat trots mediedrevet för dem. De blev bara en ompositionering inom det nördgröna blocket.

SD däremot tog trots mediadrevet mot dem två mandat av Alliansen. Av helt egen kraft.

Hur detta kan betecknas som ett bevis på medias makt är underligt.

Det visar, tycker jag, att medias makt nu är begränsad.

Visst är det så. Jag tror att en del av motstridigheten i våra bilder kring detta beror på att MSM:s förmodade makt är diskontinuerligt fördelad. Medias påverkan sitter helt enkelt inte jämnt fördelad över demografin, utan är påtaglig i vissa begåvningsreserver (främst unga kvinnor med måttlig utbildning) och fullständigt frånvarande i andra grupper (t ex medelålders män). Detta har förstärkts genom den starka tendensen till PK bleeding heart smörja, vilket ingen utom just den här feminina snyft-gruppen är intresserad av. Jag tippar att tidningarna trott sig kunna behålla sina gamla läsargrupper samtidigt som man stärkt banden till sin enda genuina supporter-skara, men det visade sig att de gamla läsargrupperna (normala, tänkande människor) hade ungefär noll i kundlojalitet.

Därmed den egendomliga följden i EU-Valet, där PK/MSM:s bunkerns dröm om F!tt-partiet och MP blev sann, samtidigt som PK/MSM-bunkerns mardröm om ett starkt SD också blev sann.

Gammel-media är helt enkelt härskare över ett snabbt krympande rike, lite grann som de här atollerna i Söderhavet som gradvis försvinner i vattenhöjningen. :-)

- F.G
Citera
2014-05-26, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Obefintlig logik i att påståendet att valresultatet på något vis skulle bevisa MSM:s "enorma" kraft. Det mest radikala utfallet igår var att SD lyfte sig i håret, långt över prognoserna och nästan alla supporters förhoppningar. T o m VALU hamnade långt på efterkälken när folk valde att som vanligt skita i eventuella opinionstryck och utnyttja den fridfulla hemligheten i valbåset till att göra som man själv vill. Valresultatet i EU-Val 2014 var ett totalt misslyckande för MSM, som sedan kämpade hela valkvällen med att försöka glömma bort SD.

Visst har MSM lite muskler kvar, som någon skrev ovan så visade valet ganska tydligt var de musklerna fungerar: på hemmaplan, mot obefintligt motstånd, så kan man mana fram en begåvningsreserv på några hundratusen unga kvinnor med obefintligt kritiskt tyckande och medfött bleeding heart-syndrom. Grattis MSM, ni skjuter fisk i en tunna. Synd lite med kannibaliseringen på Vänsterpartiet och såssarna, men man kan inte få allt...

EU-Valet förändrar inte bilden av någonting--SD är ännu något större än väntat, och det finns en hjärndöd, mestadels feminin fårskock som påverkas av media. Vilka "nyheter".

De slutsatser som faktiskt kan dras ligger i andra områden (t ex Mattson-effekten), anser

- F.G

Man ska nog inte överskatta MSM förmåga att styra opinion. Visst dess verkan är nyckfull men någon sorts logik går där att skönja. Det är nära till hands att dra slutsatsen att F! och MP's framgångar till största delen består av kannibalism inom den vänstra sektorn av svensk politik (överföring från S och V's extrema falanger). MSM påverkan ligger här i att bilda opinion inom sin primära publik, nämligen den yttersta vänstern. I rådande klimat känns det lockande att tro att det främst är där som dagens MSM har en påverkan. De borgerliga har däremot på eget grepp tappat en stor del av sina väljare primärt till SD genom att helt överge sina konservativa ideal (främst M). Detta kan man dock inte beskylla MSM för.
Citera
2014-05-26, 21:47
Medlem
jollos avatar
MSM kanske är på fallrepet men glöm att det automatiskt kommer att göra att Sverigedemokraterna kommer att gå framåt. Jag tror faktiskt inte alls att det framförallt är MSM som har lyft in F! i EU-parlamentet och fått MP att gå starkt framåt utan snarare är det nymedia. Men inte nymedia i form av Avpixlat, Fria Tider mfl. som likställs med nymedia i den här tråden utan t.ex. Facebook, Twitter och inte minst nya heldigitala mediesajter som Nyheter24.

Jag har fått rätt många artiklar från Nyheter24 inlänkade i mitt Facebook-flöde den senaste tiden och jag måste säga att det är en väldigt fräsch mediesajt. Nyheter, skvaller, lite sport och politik blandas i en form som nog tilltalar många unga och inte bara vänstermänniskor får komma till tals, även om de verkar dominera en hel del.

Och vad har då SD att komma med? Avpixlat som bara hyllar allt vad SD gör, hänger ut brottslingar som är invandrare, tar upp upp problemen med mångkulturen men aldrig några fördelar med migration etc och har en främlingsfientlig ton på många artiklar. Fria Tider är mer seriös men om jag förstått det rätt är den giftstämplad av SD så till den grad att man inte bör länka till den som förtroendevald sverigedemokrat så den gör ju inte så mycket nytta. Och så Flashback förstås, men här är det knappast en allsidig debatt utan väldigt vinklat i de flesta trådar och folk med rent nazistiska åsikter får stå helt oemotsagda i många trådar vilket garanterat skrämmer iväg vettigt folk.

Skall SD någonsin kunna bli regeringsdugliga, så duger inte detta på långa vägar. Jag som med tvekan röstar på SD och inte kan stå för det i min bekantskapskrets eftersom det finns för många tokstollar och rena rasister i SD har ingen plattform för att kunna visa det vettiga i SDs politik eller värva nya väljare. Jag måste kunna länka till vettiga artiklar på vettiga sajter där inte en massa främlingsfientligt skit finns. Och där det finns annat läsvärt som håller kvar läsaren. Och det får absolut inte vara en sajt direkt knuten till SD för då vänder folk direkt i dörren.

Hade det för redan ett par år sedan funnits en sajt typ Nyheter24 fast med ett försiktigt sverigevänligt anslag tror jag SD hade legat på 15-20% i opinionen nu.
Senast redigerad av jollo 2014-05-26 kl. 21:51.
Citera
2014-05-26, 23:48
Medlem
Munchen79s avatar
I Aktuellt idag 12.50 in så visar dom från F!s valvaka när extremisterna står och vrålar våldsvänstern AFAs "Alerta antifacista" utan någon som helst kommentar. Hur i helvete kan journalisterna låta bli att fråga Gudrun om det?

http://www.svtplay.se/video/2054844/aktuellt

Jag har helt och hållet tappat tron på SVT. Jag hoppas att många svenskar efter deras sjuka rapportering ringer radiotjänst och säger upp tv-licensen. Nu får det ta mig fan vara nog.
Senast redigerad av Munchen79 2014-05-26 kl. 23:55.
Citera
2014-05-26, 23:57
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
De borgerliga har däremot på eget grepp tappat en stor del av sina väljare primärt till SD genom att helt överge sina konservativa ideal (främst M). Detta kan man dock inte beskylla MSM för.

Tja, nog finns det anledning att anta att konservativa värderingar och ideal har övergetts till följd av rådande diskurs i MSM - och detta är sannolikt även förklaringen till SD:s liberaliseringsprocess. Så även om MSM inte förmår styra hela väljarkåren så lyckas man alltjämt att harmonisera och urvattna alternativen för den skara väljare som är oregerlig.

Edit: Sveriges framtid, opåverkad (?) av MSM:

https://twitter.com/erikalmqvist/sta...872384/photo/1
Senast redigerad av Pro-Enfald 2014-05-27 kl. 00:30.
Citera
2014-05-27, 01:14
Medlem
Det som gör mig mest beklämd över valet, trots ljuspunkter, är intensifieringen av kriget mellan stad och land. SD (land) har ökat med 6,5. V+MP+F! har ökat med 7,7.

Med andra ord: Partiet som vill minska flyktinginvandringen har ökat med knappt lika mycket som tre partier som vill öka den har vuxit.

Med andra andra ord: Storstadsborna som slipper ha nyanlända inpå knuten brinner för att öka pressen på landsortsborna att bära storstadsbornas samvetsbörda.

Borde inte lösningen vara självklar här? Fixa fram stora flyktingboenden exakt på de platser där man skriker efter mer generös invandring. Det är bara att märka ut de valdistrikt där MP, V och F! gick bäst och expropriera eller bygga där. Sen gör man det motsatta med de valdistrikt där SD gick bäst, och avvecklar flyktingmottagandet där. Då har alla fått precis vad de frågat efter.
Citera
2014-05-27, 02:23
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Nu har Aftonbladet kontaktat kommunisten och statsvetaren Anders Sannerstedt som gör klart att det bara är lågutbildade hjon som röstar på SD. Aftonbladet visar allt som oftast upp ett stort förakt för människor som inte bor i Stockholms innerstad. Jag blir ändå förvirrad. För inte så längesedan påstod media att även högutbildade röstade på SD. Nu har de gått tillbaka till steg ett. Kommunismen är även känd för att locka till sig arbetslösa och lågutbildade. Då på den tiden var det något ädelt. Nu när den gruppen söker sig till SD är det trash. Finner hyckleriet och selektiva minnen roande.
Citera
2014-05-27, 06:50
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det som gör mig mest beklämd över valet, trots ljuspunkter, är intensifieringen av kriget mellan stad och land. SD (land) har ökat med 6,5. V+MP+F! har ökat med 7,7.

Med andra ord: Partiet som vill minska flyktinginvandringen har ökat med knappt lika mycket som tre partier som vill öka den har vuxit.

Med andra andra ord: Storstadsborna som slipper ha nyanlända inpå knuten brinner för att öka pressen på landsortsborna att bära storstadsbornas samvetsbörda.

Borde inte lösningen vara självklar här? Fixa fram stora flyktingboenden exakt på de platser där man skriker efter mer generös invandring. Det är bara att märka ut de valdistrikt där MP, V och F! gick bäst och expropriera eller bygga där. Sen gör man det motsatta med de valdistrikt där SD gick bäst, och avvecklar flyktingmottagandet där. Då har alla fått precis vad de frågat efter.

Just det fetstilta är en typ av argumentation jag totalt saknar i debatten kring invandring och integration. Borde det egentligen inte stå långa rader av liberaler, som utifrån sin ideologi, förfäktade just detta?

Jag citerar en slogan från (Klassiskt) Liberala partiets hemsida (länk):

Citat:
Vi inom Liberala partiet är klassiskt sinnade liberaler. Vi tror på ett samhälle där individerna ges makten över sina egna liv. Ett samhälle som prioriterar individen, där individen inte kan påtvingas plikt och offer för ett påtvingat kollektiv. Fria och suveräna individer är fria att forma sina egna förhållanden och sammanslutningar med andra fria och suveräna individer.

Liberala partiet strävar förvisso efter helt öppna gränser, men den visionen gäller endast när det fria samhället utan några kollektiva tvång är infriat. Liberala partiet säger rörande invandring och integration:

Citat:
Liberala partiet vill på sikt öka möjligheterna att migrera till och från Sverige. En oreglerad invandring kan dock leda till problem i en välfärdsstat varför invandringens storlek måste begränsas tills dess välfärdsstaten avskaffats, arbetsmarknaden avreglerats och bidragssystemen stramats upp. Invandring i sig behöver inte leda till problem i ett liberalt samhälle, men dagens välfärdsstat är tyvärr inte särskilt liberal.

Således innebär den nuvarande statligt sanktionerade massinvandringen en tvångskollektivisering av svenskarna in i ett mångkulturellt samhälle, där förorten och landsbygden relativt storstadens välmående områden får bära en högre börda, och där svenskarna, genom statens våldsapparat, i sitt påtvingade kollektiv beskattas för integration och försörjning.

Ungefär så icke-liberalt något kan bli. Så varför är det så tyst från liberaler i svensk debatt?

Min egen tro är att liberalism enligt ovanstående omedelbums skulle brännmärkas som varande fascism. Fascism behöver ju som bekant inte längre ha något med Mussolini eller Hitler att göra. Det räcker med att man motsätter sig den kulturmarxistiskt tvångskollektiva politiken.
Citera
2014-05-27, 07:41
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Enfald
Tja, nog finns det anledning att anta att konservativa värderingar och ideal har övergetts till följd av rådande diskurs i MSM - och detta är sannolikt även förklaringen till SD:s liberaliseringsprocess. Så även om MSM inte förmår styra hela väljarkåren så lyckas man alltjämt att harmonisera och urvattna alternativen för den skara väljare som är oregerlig.

Edit: Sveriges framtid, opåverkad (?) av MSM:

https://twitter.com/erikalmqvist/sta...872384/photo/1

Även KD har ju genomlidit denna förtunning. Genom ett ständigt nötande och ifrågasättande i MSM vad gäller partiets ståndpunkter kring familj, kristenhet och rätten till liv så har KD under åren valt minsta motståndets väg och nedtonat dessa frågor till den grad att partiet inte längre är relevant för sina väljare.

Jag har en del frikyrkofolk i min bekantskapskrets och vet att besvikelsen på KD är stor. Tvärtemot vad många ibland tror så ser dock frikyrkovänner sällan SD som ett alternativ, detta då man ofta har en stark sympati för flyktingar.
Citera
2014-05-27, 09:33
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Detta kan möjligen bli en ny front i mediakriget. Vi har redan sett attackerna mot lågutbildade män till leda. Nu blir det en polarisering som tidigare inte setts i Sverige mellan stad och land, som går tillbaka till EMU-omröstningen där städerna ville kasta sig in i den nya ekonomin medan landsbygden höll emot och fick sista ordet.
Jag tänker på par artikar i Dalarnas Tidningar om Sd:s valframgångar, som beskrivs förvånansvärt lidelsefritt och där man pekar på motsättningar mellan stad och land som framgångsfaktorer för Sd:
Citat:
Gunnar Håkansson (SD), partiets ordförande i Orsa, tror precis som Marie Olsson att valframgångarna grundar sig i missnöje – mot styrande politiker, mot EU – och tar upp vargfrågan som ett exempel.

– Vid förra valet var Reinfeldt här och sade "klart människan går före vargen". Det har man svikit fullständigt. Nu när det är val igen kommer man med samma morot, men jag tror inte att det svenska folket är så lättlurat. Inte på landsbygden, säger han.

Orsabon Allan Jansson vill inte berätta vad han har röstat på, men han gör samma analys.

– Det är ett starkt bevis för missnöje. Men jag blev lite förvånad, säger han.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/mis...lir-sd-vinnare
http://www.dt.se/allmant/dalarna/sve...nare-i-dalarna
Citera
2014-05-27, 09:37
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syndeathizer
Du känner uppenbarligen inte till något om samhällsvetenskap. Objektivitetskravet gäller mer för naturvetenskap, för där påverkar inte forskaren sitt objekt; naturen är vad naturen är, vi har bara inte upptäckt det än. En samhällsforskare påverkar däremot sitt objekt p.g.a. vad han väljer att undersöka, hur han väljer att framställa det i resultaten, vilka grupper av människor det påverkar eller hur det påverkar samhället i stort o.s.v. Allt sådana val påverkas av forskarens värderingar. En forskare i Nazityskland forskade om människoraser, en samhällskritisk forskare i 2000-talets Sverige forskar om rasifiering. Båda forskarna påverkas av sina värderingar och uppfattningar.

Det hade varit bedrägligt om en forskare som Neergaard hade påstått att hans resultat är 100% objektiva och vägra visa sin politiska ställning för att vara "objektiv".

Det ständiga försvarstalet för att Sverige knappt har någon samhällsforskning och har ersatt den med ren ideologiproduktion och pseudovetenskap. Några som helst vetenskapliga bevis kan man givetvis inte framföra som stöd för påståendet och ännu värre lyckas man hela tiden i t.ex. USA producera objektiv empirisk samhällsforskning som tål granskning. Ni vetenskapsfientliga troende är alla likadana, oavsett vilken vetenskaplig forskning ni förnekar...

Likväl kommer inte detta ogrundade påstående, lika lite som tidigare ogrundade påståenden om att man inte kan vetenskapligt studera organiska ämnen till att man inte kan vetenskapligt studera människans neurologi och mentala processer, fungera som ett försvar mot allt mer omfattande vetenskaplig forskning som dagligen motsäger påståendet, speciellt som kunskapen kring både människan och andra djur har exploderat senaste årtiondet och ökar exponentiellt för varje år. Möjligtvis kommer Sverige med hjälp av politiskt förtryck kunna isolera sig från det, speciellt med tanke på att den planerade fördumningsprocessen av alla svenska elever går snabbt framåt.
Senast redigerad av Europe 2014-05-27 kl. 09:51.
Citera
2014-05-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Detta kan möjligen bli en ny front i mediakriget. Vi har redan sett attackerna mot lågutbildade män till leda. Nu blir det en polarisering som tidigare inte setts i Sverige mellan stad och land, som går tillbaka till EMU-omröstningen där städerna ville kasta sig in i den nya ekonomin medan landsbygden höll emot och fick sista ordet.
Jag tänker på par artikar i Dalarnas Tidningar om Sd:s valframgångar, som beskrivs förvånansvärt lidelsefritt och där man pekar på motsättningar mellan stad och land som framgångsfaktorer för Sd:

http://www.dt.se/allmant/dalarna/mis...lir-sd-vinnare
http://www.dt.se/allmant/dalarna/sve...nare-i-dalarna
Ja precis, jag har jämfört med vargfrågan många gånger. Södermalmshipsters som har skavande samveten pga miljöförstöring, fattigdom i världen, skövlade regnskogar o diverse annat kan tydligen bara sova gott om allt utanför tullarna är en blandning av Kolmården, vindkraftparker och flyktingförläggningar. De som drabbas där ute är medmänniskor som får sina små världar förstörda, men eftersom Södermalmshipsters redan hatar människor (sig själva) så upplevs det inte ett dugg kymigt utan tvärtom rätt åt "oss", bara det att "oss" inte innefattar dem själva. Psykologiskt känns det som en kusin till utåtriktat självmord.

Folk som väljer bort storstaden gör avkall på många saker. Karriärsmöjligheter, nöjesutbud, tillgänglighet och närmast obegränsad "köttmarknad". Det man vinner istället är lugnet och tryggheten och att alla är som en stor familj. Om man dumpar ett lass krigstraumatiserade somaliska ungkarlar över den idyllen så är alla tre fördelarna borta men nackdelarna består. Asylinvandring som vapen mot avfolkning av glesbygd är därför ett sällsynt korkat påfund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in