Citat:
Ni glömmer PP.
PP som media lyfte in med två mandat förra gången
De röstade med de gröna partigruppen i EU-parlamentet.
De åkte ut och tappade två mandat som gick till F! och MP.
De nördgröna vann inte fler mandat trots mediedrevet för dem. De blev bara en ompositionering inom det nördgröna blocket.
SD däremot tog trots mediadrevet mot dem två mandat av Alliansen. Av helt egen kraft.
Hur detta kan betecknas som ett bevis på medias makt är underligt.
Det visar, tycker jag, att medias makt nu är begränsad.
PP som media lyfte in med två mandat förra gången
De röstade med de gröna partigruppen i EU-parlamentet.
De åkte ut och tappade två mandat som gick till F! och MP.
De nördgröna vann inte fler mandat trots mediedrevet för dem. De blev bara en ompositionering inom det nördgröna blocket.
SD däremot tog trots mediadrevet mot dem två mandat av Alliansen. Av helt egen kraft.
Hur detta kan betecknas som ett bevis på medias makt är underligt.
Det visar, tycker jag, att medias makt nu är begränsad.
Visst är det så. Jag tror att en del av motstridigheten i våra bilder kring detta beror på att MSM:s förmodade makt är diskontinuerligt fördelad. Medias påverkan sitter helt enkelt inte jämnt fördelad över demografin, utan är påtaglig i vissa begåvningsreserver (främst unga kvinnor med måttlig utbildning) och fullständigt frånvarande i andra grupper (t ex medelålders män). Detta har förstärkts genom den starka tendensen till PK bleeding heart smörja, vilket ingen utom just den här feminina snyft-gruppen är intresserad av. Jag tippar att tidningarna trott sig kunna behålla sina gamla läsargrupper samtidigt som man stärkt banden till sin enda genuina supporter-skara, men det visade sig att de gamla läsargrupperna (normala, tänkande människor) hade ungefär noll i kundlojalitet.
Därmed den egendomliga följden i EU-Valet, där PK/MSM:s bunkerns dröm om F!tt-partiet och MP blev sann, samtidigt som PK/MSM-bunkerns mardröm om ett starkt SD också blev sann.
Gammel-media är helt enkelt härskare över ett snabbt krympande rike, lite grann som de här atollerna i Söderhavet som gradvis försvinner i vattenhöjningen. :-)
- F.G