Citat:
Ursprungligen postat av
Pandelume
Rasifiering och vithet är på frammarsch och verkar vara inne i en normaliseringsfas genom massmedia. Det ska bli normalt att tala och tänka i termer av rasifiering och vithet (där vithet är negativt enligt marxistisk mall). SvD hakar på med en artikel om Rummets skapare Judith Kiros där första ordet i artikeln är "vithetsnorm".
I en faktaruta på sidan får man Rummets definition av "rasifierad" och "vithet".
Ska man ta det på allvar betyder det att det finns många "vita" afrikaner och kineser, till exempel. Räknas man till "toppen av en makthierarki" så är man "vit".
Det är litet nytt det här med "vithet" och "rasifierad". I min barndom hette det vit respektive neger. Men förstår jag det korrekt om man kan sätta likhetstecken mellan rasifierad och misslyckad?
Således skulle alltså Idi Amin ha varit rasifierad i början av livet, men sedermera hat uppnått vithet för att slutligen ha blivit rasifierad igen? Eller gäller denna sociala konstruktion enbart i Europa/Sverige? Är, eller har varit, Nyamko Sabuni vithetlig eller rasifierad?
Är hudfärgen ett måste, eller kan en vit, svensk (?) uteliggare vara rasifierad? Så borde det väl kunna vara, givet att det är en social konstruktion? Eller gäller dubbla rekvisit, dvs både socialt misslyckad och hudfärgsmisslyckad?
Är jag den enda som är oklar över definitionernas tillämpning, och hur detta kommer att ta sig uttryck i olika mediekrigsgrupperingar?