2014-04-24, 10:48
Medlem
Bolingbrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Läser du inte mellan raderna? Det är "tycka-synd-om" propaganda, i brist på bättre ord. Det är mitt fel som "rasist" *) som fått dessa stackars människorna att bli som de blir. Timbuktu gillar inte att han är som han är pga. alla hot och allt hat han fått från... ja, Avpixlat antar jag.

Detta kommer bara att utmynna i ett rättfärdigande av "större ställnignstagande mot rasism" och att det likväl är bättre att öka insatserna mot "rasismen" *) i landet så det inte påverkar den goda sidan så som den gjort hittills... Nu ska det förmodligen mobiliseras och kumbaja manifesteras på torgen för att det är så j_a synd om vänsterextremisterna...

*) Notera cituationstecknen...

Det är en intressant glidning som du påpekar. Tidigare så kämpade vänstern å andras vägnar som en del av ett avant-garde och redan då var man ju inne på strukturella förklaringsmodeller - borgare förtrycker arbetare osv.
I idealismens tidevarv så har däremot offerbilden flyttats ner från det allmänna till det partikulära. Maria Sveland påstår sig säkert kämpa för alla kvinnor, men det är tydligt utifrån hennes exempel och rationaliseringar att det är pga hoten mot henne som kampen måste drivas vidare. Hur påverkar det här "mig". Lenin påstod sig vad jag vet aldrig vara ett offer för kulakklassen, utan kämpade å andras vägnar, men Sveland försöker nu jonglera rollen som både den starka förkämpen och det stackars förtryckta offret. Tankarna är naturligtvis sprungna ur samma gamla postmarxistiska gegga, men det är ändå intressant. "Jag har blivit en sämre människa pga att ni säger dumma saker." Hon har därmed internaliserat förtrycket till en punkt där det knappt behövs förövare längre. Steget till paranoja kan ju rimligen inte vara långt - världen är sammansvuren mot MIG!
Citera
2014-04-24, 11:14
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
Det är en intressant glidning som du påpekar. Tidigare så kämpade vänstern å andras vägnar som en del av ett avant-garde och redan då var man ju inne på strukturella förklaringsmodeller - borgare förtrycker arbetare osv.
I idealismens tidevarv så har däremot offerbilden flyttats ner från det allmänna till det partikulära. Maria Sveland påstår sig säkert kämpa för alla kvinnor, men det är tydligt utifrån hennes exempel och rationaliseringar att det är pga hoten mot henne som kampen måste drivas vidare. Hur påverkar det här "mig". Lenin påstod sig vad jag vet aldrig vara ett offer för kulakklassen, utan kämpade å andras vägnar, men Sveland försöker nu jonglera rollen som både den starka förkämpen och det stackars förtryckta offret. Tankarna är naturligtvis sprungna ur samma gamla postmarxistiska gegga, men det är ändå intressant. "Jag har blivit en sämre människa pga att ni säger dumma saker." Hon har därmed internaliserat förtrycket till en punkt där det knappt behövs förövare längre. Steget till paranoja kan ju rimligen inte vara långt - världen är sammansvuren mot MIG!
Mhmmm... nu börjar det sannerligen knytas ihop något intressant. Förra inlägget skrevs mer pga. en känsla jag hade, något jag sett allt tydligare tecken på den senaste tiden.

Daniel Poohl och Expo är ett annat tydligt exempel på hur man helt plötsligt vänt kappen efter en vind jag missat. Daniel Poohl har för mig, varit helt rabiat och helt plötsligt svängde det... Om än bara för ett tag. Nu minns jag inte vilken artikel (provat googlar och leta runt förgäves) men bara för en vecka sedan (?) så var det samma stil där. Offerkofta, fast med "klass" så att säga.

Det är skillnad på offerkofta och detta också anser jag. Dels är detta välformulerat som uppenbart lurar även den kritiske vid första anblicken, det ser vi redan i denna tråden. Att det senare krävs lite djupare analys för att inse att det bara är tomt prat och inte egentligen ett ställningstagande för orättvisor, förutom sin egen, är en annan sak.

Farligt. Oärligt och farligt.
Citera
2014-04-24, 11:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ja, om jag säger såhär; Tidningar köps fortfarande och än är det en majoritet av folket som inte ser vikten eller ens ett intresse till alternativ media, som Flashback, Avpixlat eller ens vänstervridna bloggar och siter. Diskussioner ska inte ges. Folk läser dock dyngan och tror på det som skrivs.

Sveland vänder sig till sina kollegor, inga andra. Det är hennes framtida problem. Och hon kommer aldrig att förstå det. Se här:

Citat:
Nu sällar sig Jonas Thente (DN 22/4) till de som menar att det är väns*terintellektuella feministers och antirasisters fel att hatarna hatar eftersom hatarna känner sig ”bortsorterade” och föraktade. Det är ett resonemang som, förutom den osmakliga skuldförskjutningen, haltar med tanke på att de flesta marginaliserade, fattiga finns inom kvinnodominerade yrken. Varannan kvinna riskerar att bli fattigpensionär.

De grupper som hon här nämner är inte feminister och de vet knappt vem Sveland är. Är ganska säker på att de heller inte vill veta. Det som dessa grupper läser är sport, skvaller, udda spännande nyheter, om kriminalitet, intervjuer med kulturkändisar, resereportage och filmrecensioner. Som du ser blir man inte särskilt politiskt medveten av att läsa sådant. Ingen går till msm för att få sin dagliga dos av ideologisk övertygelse.

Vad Sveland oroas över är att åsiktsmonopolet bryts. Hon är ingen idiot och vet mycket väl att i ett så litet land som Sverige ryms det inte så många metaberättelser. Högst en eller två. Feminismen har dessutom fått ge plats åt antirasismen (det är därför hon nämner Timbuktu) som steg för steg får se sig utmanövrerad av massinvandringskritiska röster. Var och varannan dag nämns Sd i msm. Det mest bekymmersamma för Sveland är då att invandrarkritikerna för debatten på konkret nivå med handfast verklighet som exempel och som inte går att förringa. Det är något som de grupper hon nämner faktiskt lyssnar på och är intresserad av. Plötsligt blir deras värld synliggjord. Då har man sått ett frö. Ens egna kritiska tankar är inte så ovanliga och hemska som etablissemanget försöker framställa det, utan rent av det normala. Hela det postmoderna projektet har gått ut på att sjukdomsförklara folket. Med internet har fler och fler aktörer friskförklarat medborgarna. Självklart kommer folk att välja det som stöttar dem istället för att hata dem.
Citera
2014-04-24, 12:22
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
Lyssna! Hör ni? Det är det ljuva ljudet av långa knivar som slipas. Nu huggs det vilt mot varandra i vänstern.

http://www.dn.se/kultur-noje/hatarna...-alla-klasser/

Hon skriver bl a:

Citat:
Ursprungligen postat av Maria Sveland
De hatande bloggarna eller kommentatorsherrarna är en sorts fotsoldater som gör grovjobbet trygga bakom sin anonymitet. Men de skulle aldrig ha lyckats utan att människor med betydligt mer makt och etablerade plattformer plockat upp deras åsikter och tankar och formulerat dem lite snyggare för att sedan publicera dem på till exempel DN:s kultur*sidor.

Det är alltså såna som Thente som är orsaken eller förutsättningen för "hatet".

Citat:
Ursprungligen postat av Sveland
Häromdagen lyssnade jag på ett spännande samtal mellan artisten Timbuktu/Jason Diakité och regissören Farnaz Arbabi. Diakité berättade om hur han förändrats av att under lång tid vara utsatt för just hot och hat.

Timbuktu? Det var väl han som sjöng i radio om att misshandla Jimmie Åkesson? Apropå "hat" och "förskjuts gränserna".
Citera
2014-04-24, 12:27
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Timbuktu? Det var väl han som sjöng i radio om att misshandla Jimmie Åkesson? Apropå "hat" och "förskjuts gränserna".
Det är inte hat på det hållet, hallåååååååå!
Citera
2014-04-24, 12:39
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Det är inte hat på det hållet, hallåååååååå!

Visstja, när Makten hatar är det inte hat. Vet inte om Sveland förstår att hon med exemplet Timbuktu ger empiriskt stöd till det Thente skriver.
Citera
2014-04-24, 13:19
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Det är alltså såna som Thente som är orsaken eller förutsättningen för "hatet".
Snarare uppmuntrar Thente till fortsatt kontrollerad opposition. "Fortsätt läsa oss lite längre plz".

För övrigt är Svedland inte särskilt unik bland feminister om att bara utgå från sig själv.
Citera
2014-04-24, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att böcker, artiklar & åsikter som tidigare fullständigt undertrycktes & tegs ihjäl, nu istället uppmärksammas & sprids kan ingen förneka.

Det går visst att förneka. Det sprids till ungefär samma begränsade skara, samma överklass (som sagt, vanliga människor bryr sig inte) som det alltid har gjort.

Citat:
Detta kan vi tacka den nya tekniken för & det nya medielandskapet som växer fram. Den levande samhällsdebatten finns här på Flashback & i nymedia.

Så där sa man om boken, tidningen, videon, TV´n osv. också. Problemet är att tekniken alltid i sig är neutral, men det är alltid den som har mest pengar som vinner.
Citera
2014-04-24, 13:27
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Vad är det egentligen du vill ha sagt?

Ignorera vederbörande, han har försökt sabotera trådar tidigare.
Citera
2014-04-24, 13:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det går visst att förneka. Det sprids till ungefär samma begränsade skara, samma överklass (som sagt, vanliga människor bryr sig inte) som det alltid har gjort.

Så där sa man om boken, tidningen, videon, TV´n osv. också. Problemet är att tekniken alltid i sig är neutral, men det är alltid den som har mest pengar som vinner.
Dom som läser Fria Tider, Avpixlat, Motpol mm. samt dom som läser & debatterar här på Flashback.
Vad gjorde dom innan framväxten av internet, om allting nu fungerar "som det alltid har gjort"?
Citera
2014-04-24, 13:46
Medlem
longbow4ys avatar
Överklassen har alltid definierat sig genom att exkludera människor som inte passar in.
Allt för att förhäva sin egen överlägsenhet genom bekräftande i likasinnandes ståndpunkter
Sveland är PK överklass och fortsätter med precis samma teknik för att framstå i bättre dager inom sin egen klass. Lite mer, lite bättre och lite radikalare än andra i sin närmaste omgivning.

Försök att ena en arbetarklass har aldrig lyckats då den inte är homogen eller ens tillåter sig lyxen att fundera på vad andra skall tycka och säga om ens åsikter och beteende.
Tvärtom man har alltid tillåtet sig att skita i vad andra tycker och tänker om ens åsikter och därmed känner man sig fri. Därför uppstår nästan alltid nya trender, politiska och andra, i de grupper som vågar tänka fritt.

Överklassen är däremot oftast fångade i PK-åsikter som snärjer in dem i "vad skall xx tänka/säga/göra" Rätt utnyttjat är det en karriärsväg i PK-hierarkin. Men det beteendet leder alltid till idétorka och stagnation.

De kanske är ekonomiskt fria men är inte fria i tanken.
Visst det finns fria själar men de lämnar snabbt dessa monotankegrupperingar och därmed blir PK-etablissemanget än mer ängsligt och bevakande mot nya strömningar.
De blir helt enkelt marginaliserade i sitt mentala bakvatten. Marginaliserade och radikaliserade.
Det lustiga är att de brukar använda det för att beskriva sina motståndare när det är de själva som tappat fotfästet i verkligheten.

Vi har sett det det förr i historien. När "eliten" tappar greppet blir de förr eller senare överspelade av verkligheten.
De fria tänkande människorna lämnar dessa mentala dinosaurer i deras egenvalda reservat för att istället leva ett riktigt liv. De orkar inte ens bry sig om att ta diskussionen utan rundar dessa personer av bara farten.
Citera
2014-04-24, 14:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sveland vänder sig till sina kollegor, inga andra. Det är hennes framtida problem. Och hon kommer aldrig att förstå det. Se här:

De grupper som hon här nämner är inte feminister och de vet knappt vem Sveland är. Är ganska säker på att de heller inte vill veta. Det som dessa grupper läser är sport, skvaller, udda spännande nyheter, om kriminalitet, intervjuer med kulturkändisar, resereportage och filmrecensioner. Som du ser blir man inte särskilt politiskt medveten av att läsa sådant. Ingen går till msm för att få sin dagliga dos av ideologisk övertygelse.

Vad Sveland oroas över är att åsiktsmonopolet bryts. Hon är ingen idiot och vet mycket väl att i ett så litet land som Sverige ryms det inte så många metaberättelser. Högst en eller två. Feminismen har dessutom fått ge plats åt antirasismen (det är därför hon nämner Timbuktu) som steg för steg får se sig utmanövrerad av massinvandringskritiska röster. Var och varannan dag nämns Sd i msm. Det mest bekymmersamma för Sveland är då att invandrarkritikerna för debatten på konkret nivå med handfast verklighet som exempel och som inte går att förringa. Det är något som de grupper hon nämner faktiskt lyssnar på och är intresserad av. Plötsligt blir deras värld synliggjord. Då har man sått ett frö. Ens egna kritiska tankar är inte så ovanliga och hemska som etablissemanget försöker framställa det, utan rent av det normala. Hela det postmoderna projektet har gått ut på att sjukdomsförklara folket. Med internet har fler och fler aktörer friskförklarat medborgarna. Självklart kommer folk att välja det som stöttar dem istället för att hata dem.
Sveland är helt klart på defensiven när det gäller överfallet på Pär Ström och hans pubkväll. Den insatsen gav en rejäl baktändning, åtminstone i efterhand. Nu vill hon ta igen förlorad mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in