2014-05-22, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Och en journalist som inte är hypervänster måste genast sablas ner. Idag är det Adaktusson som är målet. Han är inte vänster, har bytt sida och är nu renegat och har därtill fräckheten att kalla sig för journalist trots att han inte delar vänstermedias övertygelse.
Ja, jag noterade det. Han åkte på riktig dyngspö i artikeln. Det sjuka är att i Adaktussons replik framkommer det att det mesta verkar vara byggt på rena lögner. Det är bara repet som gäller, allt annat verkar vara lönlöst när det gäller svensk journalistik. Skulle gärna länka men hittar inte artikeln nu.

Jo, här är den: http://www.aftonbladet.se/kultur/article18936031.ab

Citat:
"Tvärtemot vad som påstås har jag aldrig hävdat att Dawit Isaak är död, tvärtemot vad som påstås har jag aldrig kallat Hannes Råstam för lögnare, tvärtemot vad som påstås har ansvarsutkrävande alltid varit utgångspunkten i de sammanhang där jag intervjuat beslutsfattare.

En av mina främsta invändningar mot den grävande journalistiken är den självpåtagna uppgiften att döma människor; Josefssons artikel är en illustration på just detta. I det karaktärsmord som han nu utför antyds att jag lider av homofobi, det är en allvarlig anklagelse. Än mer allvarligt blir det när Josefsson som enda stöd för sitt påstående hänvisar till en tolv år gammal artikel där en reporter skriver att han ”hör röster i tv-huset” om att jag är homokritisk.
"
Senast redigerad av Easy-Lee 2014-05-22 kl. 21:21.
Citera
2014-05-22, 21:31
Moderator
Meijis avatar
Jonas Thente har fått på tafsen av den imo bindgalne Stefan Jonsson. Denne skriver:

Citat:
Thente gjorde Jönson, sig själv och offentligheten en otjänst när han reducerade dessa politiska lidelser till en fråga om näthatarnas avsky för en påhittad vänsterhegemoni.

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...t-mot-kvinnor/

Jonas Thenter svarar under rubriken: Den politiska teorin är en hallucinogen som bör tas i lagom doser.

Citat:
Skillnaden mellan att förklara och försvara har visat sig vara en oöverstiglig svårighet för många kuriöst nog ansedda skribenter. Men att ifrågasätta enögdhet och beklämmande oförmåga till helhetssyn hos id-politiska proffs innebär inte att man applåderar våldtäkt och nazism.

För säkerhets skull vill jag försäkra att jag anser att alla olaga hot – inklusive mejlade sådana – och övergrepp bör anmälas, åtalas och beivras.

Den politiska teorin är en hallucinogen som bör tas i lagom doser och historien är full av brutala missbrukare. Dagens tongivande id-politiska elit värjer sig självklart mot den som ifrågasätter konfessionen varpå deras teorier bygger - likt de fundamentalistiska kristna som håller arvsynden som konstituerande för människans situation.

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...i-lagom-doser/

Jag är lite frågande inför begreppet "id-politisk"? Ska det vara idépolitisk? Eller är det en ny (?) ironisk (?) konstruktion med anknytning till Freuds teorier?

Citat:
Detet eller Id, den del av psyket, som alltid förblir i det omedvetna och innefattar människans grundläggande instinkter och drifter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ego
Citera
2014-05-22, 21:50
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jonas Thente har fått på tafsen av den imo bindgalne Stefan Jonsson. Denne skriver:

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...t-mot-kvinnor/

Jonas Thenter svarar under rubriken: Den politiska teorin är en hallucinogen som bör tas i lagom doser.

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...i-lagom-doser/

Jag är lite frågande inför begreppet "id-politisk"? Ska det vara idépolitisk? Eller är det en ny (?) ironisk (?) konstruktion med anknytning till Freuds teorier?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ego

Identitetspolitik ska det nog vara
Citera
2014-05-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Japp. Så prioriterar svenska politiker. Jag är dock tveksam till, om svenska politiker kommer att gå iland med att avskaffa ALL annan skattefinansierad verksamhet, innan massinvandringsindustrins finansiering kommer i gungning pga exportföretagen lämnar landet, då allt mindre välutbildad arbetskraft finns att tillgå i Sverige.

Väldigt få trender extrapoleras fullt ut till sin linjära slutpunkt.

Sverige kommer med all sannolikhet inte komma att härbärgera de där 30 miljoner nybyggande migranterna det talats om. Långt innan dess kommer livsbetingelserna här vara så usla att ingen jävel vill flytta hit. Särskilt som den ekonomiska utvecklingen generellt är mycket lovande på många andra håll.

Utan bidragsincitamentet kommer migrationsströmmarna inte bara upphöra utan vända och utan fungerande statsfinanser finns inget utrymme att finansiera bidragsberoende i utanförskapsområden.

Jag har sagt det förut: Paradoxalt nog kommer ett Sverige med muslimsk/arabisk/afrikansk folkmajoritet bara kunna bli verklighet om - mångkulturen plötsligt visar sig fungera och skapa mervärde och avkastning.

Ett utarmat, subarktiskt Dystopia kommer de bevisligen rotlöst rörliga världsmedborgarna vara de första att överge.

Kvar lär ett tilltufsat svenskt folk finnas när även Afrikas befolkning, som sista kontinents börjar krympa om något århundrade. Hur tilltufsat återstår att se.
Citera
2014-05-22, 22:30
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Väldigt få trender extrapoleras fullt ut till sin linjära slutpunkt.

Sverige kommer med all sannolikhet inte komma att härbärgera de där 30 miljoner nybyggande migranterna det talats om. Långt innan dess kommer livsbetingelserna här vara så usla att ingen jävel vill flytta hit. Särskilt som den ekonomiska utvecklingen generellt är mycket lovande på många andra håll.

Utan bidragsincitamentet kommer migrationsströmmarna inte bara upphöra utan vända och utan fungerande statsfinanser finns inget utrymme att finansiera bidragsberoende i utanförskapsområden.

Jag har sagt det förut: Paradoxalt nog kommer ett Sverige med muslimsk/arabisk/afrikansk folkmajoritet bara kunna bli verklighet om - mångkulturen plötsligt visar sig fungera och skapa mervärde och avkastning.

Ett utarmat, subarktiskt Dystopia kommer de bevisligen rotlöst rörliga världsmedborgarna vara de första att överge.

Kvar lär ett tilltufsat svenskt folk finnas när även Afrikas befolkning, som sista kontinents börjar krympa om något århundrade. Hur tilltufsat återstår att se.
Jag tror det vänder långt innan förhållandena blir så dåliga att vi blir tvungna. Vad svenska politiker sysslar med i ankdammen spelar ingen roll, vi har Front Nationale som största parti i Frankrike, UKIP som eventuellt största parti i Storbritannien, Jobbik i Ungern osv. osv. Vad som sätter stopp på massinvandringen till Sverige blir EU som helt enkelt stänger gränserna runt Europa. Sen kan svenska politiker skrika sig hesa om att det är inhumant till förbannelse, men kan inte flyktingarna ta sig in i Europa så kommer de aldrig till Sverige heller. Kanske om man öppnar ambassaderna för asylsökning, men det tror jag inte kommer bli aktuellt, utan EU-vägen kommer bli ett bekvämt sätt att lösa situationen utan att tappa ansiktet för de politiker som egentligen kanske inte tycker att dagens politik är skitbra men inte kan backa pga rådande debattklimat. Man kan skrika om inhumanitet inför väljarna men sen inte göra något åt saken och låta det glömmas bort. Jag tror detta kommer hända om inte denna EU-mandatperioden så i vart fall nästa.

Det kommer även bli ett bekvämt sätt för media att backa från sina långt framskjutna frontlinjer och bli en aning mindre aggressiva. Man kan helt enkelt sluta att prata om det för problemet löser sig självt långt borta i Bryssel.
Citera
2014-05-23, 00:07
Medlem
HerrPs avatar
Ja, jag tror nog att sverige kommer att förändras genom påtryckningar från EU.
Citera
2014-05-23, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Och en journalist som inte är hypervänster måste genast sablas ner. Idag är det Adaktusson som är målet. Han är inte vänster, har bytt sida och är nu renegat och har därtill fräckheten att kalla sig för journalist trots att han inte delar vänstermedias övertygelse.

Adaktusson har aldrig varit vänster, och har således inte bytt sida. Här är en grundlig genomgång av hur obildad han är (vet inte ens vem Noam Chomsky är), från 2003:

http://www.magasinetarena.se/2003/03...ter_ljunggren/

Kritiken mot Adaktusson som Josefsson framför är inte i första hand en höger-vänsterfråga och den går tillbaka till 2002. Det är istället en fråga om att Adaktusson går maktens ärenden. Han är den alla vill bli intervjuade av, eftersom "frågorna" han ställer är så fullständigt förutsägbara. Han är inte den undersökande journalist han vill framstå som.

Citat:
Förklaringen är att Uppdrag gransknings avslöjande [valstugereportaget 2002 min anmn.] är en lika stor katastrof för den traditionella journalistiken som för politikerna. Mer än en tittare lär idag fundera över hur många ljugande makthavare de sett lägga ut texten i Agenda utan att programledaren kunnat avslöja bluffen genom att visa upp vad som sagts under sminkningen, i taxin till TV-huset eller vid den ömsesidigt respektfulla kaffedrickningen före sändning.

Det Lars Adaktusson försvarar är helt enkelt en omsorgsfullt koreograferad pardans som journalister och makthavare idag behärskar till perfektion. En show som spelas upp varje kväll i alla våra respekterade nyhetsmedier.

http://josefsson.net/artikelarkiv/15...itt-manus.html

Det är märkligt att folk som annars berömmer sig för att vara kritiska mot massmedia inte kan hålla med om att Adaktusson inte är ärlig. Han vill låtsas som om han är något han aldrig varit: undersökande journalist. Både Petter Ljunggren och Dan Josefsson (och jag håller med dem) ser något problem med att journalister kan ha starka övertygelser. Men man har ett personligt ansvar för att försöka sätta sig över dem när man har ett jobb att sköta.
Citera
2014-05-23, 02:13
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Ja, jag tror nog att sverige kommer att förändras genom påtryckningar från EU.
Kan detta vara anledningen till centerns nya eu-negativa hållning. Tanken slog mig precis nu när jag såg cuf-reklamen här på Flashback. När parlamentet förväntas bli stormat av "nazister" från i stort sett varje EU-land drar sig de tidigare vurmande partierna öronen åt sig och börjar propagera mot överstatlighet för att kunna fortsätta med massinvandringen.
Citera
2014-05-23, 04:01
Medlem
KokaGrodas avatar
Dalademokratens ledare ser nazister i varje buske http://www.dalademokraten.se/noje/ja...e-rasist-men-1 men sedan övergår paranoian i förnumstighet och vi serveras ett deja vu-pekoral så präktigt förutsägbart att klockorna hota stanna.
Förutom denna omedvetna komiska pärla då:
"Sen har vi alla dessa "jag är inte rasist, men..." Dessa fem ord följs alltid av ett rasistiskt påstående.
När "vänner" länkar till tidningar som Fria Tider och Avpixlat på facebook tar jag medvetet bort personerna.
Jag är för yttrandefrihet, men jag vill inte se skiten i mitt flöde."

Hmmm... lite för villkorad frihet för min smak:
Jag är för yttrandefrihet, men... inte för nazister
Jag är för rörelsefrihet inom EU, men... inte för rasister
Jag är för mötesfrihet, men... inte för sverigedemokrater
Jag är för sexuell frihet, men... inte för folkpartister
Jag är för frihet, men... bara om du tycker som mig.
Så, nu är jag nöjd!
Citera
2014-05-23, 09:39
Medlem
envackerblommas avatar
Jag är för demokrati, men... bara om du tycker som mig om massinvandring. Annars är du rasist...och ska överröstas med oväsen.

UKIP o deras väljare har ju kallats för rasister på sistone. Nu ser UKIP ut att göra ett kanonval, tar massor av arbetarröster i norr.
I vänsterliberala The Guardian såg ja nyss en intressant kommentar, många gilla där
Citat:
The establishment has had a shocker. The main parties, the entire press, the bloggers, the BBC, the twitter mob, the great and the good have been brought out to inform the peasants that voting for only party that really represents the working class, Ukip ...... - to say that simply voting for a basically decent and moderate party in ukip makes normal people into "racist extremists" was a very bad move for the establishment
Läs hela den välformulerade kommentaren, av moonlightninja - första
http://www.theguardian.com/politics/...rt-of-comments

och detta i den av vänsteretablissemanget så avgudade the Guardian...
Senast redigerad av envackerblomma 2014-05-23 kl. 09:46.
Citera
2014-05-23, 10:41
Medlem
densistasovjets avatar
Kan detta vara en trend? Det vill säga att man skriver i etablerade internationella tidskrifter istället för att blir refuserad i någon svensk och när därmed en helt annan publik och förnedrar den Svenska politikerkåren och media?

http://www.foreignaffairs.com/articl...kholm-syndrome

Intressant är det i alla fall och en ypperlig artikel. Läs gärna kommentarerna också.
Citera
2014-05-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Adaktusson har aldrig varit vänster, och har således inte bytt sida. Här är en grundlig genomgång av hur obildad han är (vet inte ens vem Noam Chomsky är), från 2003:

http://www.magasinetarena.se/2003/03...ter_ljunggren/

Kritiken mot Adaktusson som Josefsson framför är inte i första hand en höger-vänsterfråga och den går tillbaka till 2002. Det är istället en fråga om att Adaktusson går maktens ärenden. Han är den alla vill bli intervjuade av, eftersom "frågorna" han ställer är så fullständigt förutsägbara. Han är inte den undersökande journalist han vill framstå som.

http://josefsson.net/artikelarkiv/15...itt-manus.html

Han har bytt sida från journalist till politiker. Det är ett sidbyte som gör honom till paria bland andra journalister. Nu har han blivit en "makthavare".

Citat:
Det är märkligt att folk som annars berömmer sig för att vara kritiska mot massmedia inte kan hålla med om att Adaktusson inte är ärlig. Han vill låtsas som om han är något han aldrig varit: undersökande journalist. Både Petter Ljunggren och Dan Josefsson (och jag håller med dem) ser något problem med att journalister kan ha starka övertygelser. Men man har ett personligt ansvar för att försöka sätta sig över dem när man har ett jobb att sköta.

Jag recenserar inte Adaktusson, utan förhållningssättet gentemot honom från andra journalister. Journalister kan man aldrig lita på, oavsett vilket parti de påstår sig stödja. KD är fö inte så mycket höger att det stör direkt.

För den som vill ha ett ännu längre tidsperspektiv, kan denna intervju i TV inför valet 1991 vara belysande. Både för Adaktusson och för Bildt.
https://www.youtube.com/watch?v=hLDICyW2n7k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in