2013-11-11, 13:47
Medlem
Obscurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio

Varför tror du att det är just ett gammalt inaktuellt klipp på Åkesson man lagt upp då, och inte istället ett på t.ex. Mona eller någon av de nuvarande partiledarna?

Kanske för att man vill göra en artikel som handlar om JÅ och inte MS?
Citera
2013-11-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurite
Jo men åter igen då. Är JÅ's engelska egentligen något bättre/sämre än Monas eller någon annan rikskänd politiker?

Har man sett Mona Sahlin eller Lars Lejonborg snacka engelska så hade man likväl även då skrattat sig tårögd. Som jag sa, svenska politiker överlag är helt värdelösa när det kommer till engelska.
De flesta svenska politiker har ett groteskt dåligt engelskt uttal som gränsar till lyteskomik, ja. Däremot är de inte överlag dåliga på att uttrycka sig. De är hyfsat bra på engelska på papperet. Skillnaden är att medan Göran Persson lät ungefär "maj tenjurs äs mjonissipal kommishonär gejv insajts thät bikäjm inströmentäl får maj kontinjod polittiköl äktivitis" så låter Åkesson ungefär "öhhh... ehh... hellå... aj äm svidish". Det är inte bara uttalet som brister, han kan helt enkelt inte uttrycka sig på engelska.

Hur som helst, min poäng var att det verkar pågå en kollektiv ansträngning för att gräva upp gammal skit om SD just nu. Arnstads gamla svammelartikel "SD är ett fascistiskt parti" från 12 nov förra året har plötsligt seglat upp som en av de mest lästa på DN idag.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-11-11 kl. 14:49.
Citera
2013-11-11, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Verkar vara en ny mobilisering mot SD på gång nu när alla insett att de ligger stabilt över 10%. Expressen firar 1-årsjubiléet av järnrörsfilmen med att gräva upp en 2 år gammal BBC-intervju med Åkesson på undermålig engelska (http://www.expressen.se/tv/nyheter/p...essad-av-bbc/) - Expressens specialitet verkar vara att gräva upp 2 år gamla saker - samt en krönika av Lars Lindström: http://www.expressen.se/kronikorer/l...ill-ren-satir/

Konsensus på Twitter är "varför är inte svenska intervjuer lika tuffa?". Det är inget tufft med intervjun, det är Jimmie som är värdelös på att besvara frågor på engelska. Invandrares överrepresentation i brottsstatistiken, även när man justerat för socioekonomiska faktorer, är ett faktum. Att han inte kan svara vettigt på frågan pga språkbarriären förändrar inte statistiken. Samma fråga ställd på svenska hade fått ett rakt svar. Detsamma hade hänt om man hade frågat FP:s Mauricio Rojas på den tiden han var integrationspolitisk talesman.

Här tar man tillfället i akt att nyttja en 2 år gammal intervju för att förmedla illusionen av att britter skulle rynka på näsan åt SD-politik. Ingen vill berätta att Miliband och Cameron båda kör med Åkessonretorik numera, medan Farage är snäppet "värre". Ingen vill heller berätta att BBC har idkat viss självkritik på sistone.

Nyhetsväre har urhokats och heter numera "Underhållningsvärde". Sedan förstår man varför dagsmedia är så fruktansvärt värdelösa. I förlängningen så förstår man varför majoriteten av unga är så dumma som de är.
Citera
2013-11-11, 17:53
Medlem
Rasseltasss avatar
Den alltigenom hederlige och rakryggade prästen Dag Sandahl, numera pensionär, kommenterar Stefan Löfvéns svepande insinuationer mot SD om människosynen:
Citat:
Nu sa Stefan Löfven att med SD samarbetar inte socialdemokratin för SD har en annan människosyn. Är det verkligen så? Jag tvekar. Att socialdemokrater inte samarbetar med högerpopulister, det kan jag förstå - och det kan man säga. Men människosyn?

Axel W Karlsson, invald i kyrkomötet, är präst. Har han - den tidigare socialdemokraten - en annan människosyn nu? Det tror jag inte. Och detsamma gäller väl Stellan Bojerud, min lärare på Försvarshögskolan. Har han med en annan syn på människan än den som i stora drag är vår gemensamma i det här landet kunnat göra militär karriär och därmed möta mängder med människor? Det verkar inte troligt. Jag slog upp SD:s riksdagsledamöter och läste vad de sysslar med vardagsvis: Alkohol- och drogbehandlare, vårdare, behandlingsassistent, personlig assistent, begravningsentreprenör, lärare och butikschef är titlar som väl talar om folk som har med människor att göra och inget indikerar att de skulle ha en annan människosyn än vi andra?

Jag ogillar det osanna i politiken. I sak kan SD:s politik kritiseras - så gör det då! Och det borde vara uppenbart att socialdemokrati och högerpolitik är två skilda ting utan att SD ska mötas av en svepande och sannolikt osann beskrivning av människosynen. Jag kan skärpa kritiken: Just genom att svepa och inte ta tag i SD-politiken i dess detaljer, ger socialdemokratin större utrymme för SD. De partier som i grunden menar att SD har fel, har stor anledning att arbeta med de frågor som ger SD framgångar bland väljarna - ska det vara så svårt att fatta?
http://bloggardag.blogspot.se/2013/11/hostlofven.html

Det kan väl knappast förvåna någon att Sandahl har beskyllts för "främlingsfientlighet" av den politiskt korrekta vänstern inom Svenska Kyrkan. Han har dock aldrig krupit eller vikit ner sig för dessa människor på det som Löfvén helt uppenbart är beredd att göra.
Citera
2013-11-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Den alltigenom hederlige och rakryggade prästen Dag Sandahl, numera pensionär, kommenterar Stefan Löfvéns svepande insinuationer mot SD om människosynen:

http://bloggardag.blogspot.se/2013/11/hostlofven.html

Det kan väl knappast förvåna någon att Sandahl har beskyllts för "främlingsfientlighet" av den politiskt korrekta vänstern inom Svenska Kyrkan. Han har dock aldrig krupit eller vikit ner sig för dessa människor på det som Löfvén helt uppenbart är beredd att göra.

Dag Sandahl har väl varit i hetluften i decennier. "Kvinnofientlig", "homofientlig", "främlingfientlig" vill jag minnas att jag hört befrielseteologerna skrika. Dessa toleransens inkvisitorer, som en dag kommer att bli Kyrkans undergång.

Nej, fler präster som Sandahl. Fast sådan blir det väl inga nya, ty man blir väl inte prästvigd om har så rak ryggrad.
Citera
2013-11-12, 05:11
Medlem
Mycket bra om västvärldens PK-religion.

Alex Kurtagić - Wanted: A Moral Critique of Egalitarianism
http://www.youtube.com/watch?v=dP2wZLoNgr8
Citera
2013-11-12, 09:32
Medlem
Pandelumes avatar
Ivar Arpi (SvD) skriver att

Citat:
Ursprungligen postat av Ivar Arpi
I dagens Sverige provocerar judiska symboler.

Tänk om Arpi kunde ta ett steg till och säga något om varför judiska symboler blev så provocerande i "dagens Sverige" (till skillnad från gårdagens får man förmoda). Och för vem. Men då skulle han ju tvingas tala om hur mångkulturen fungerar i verkligheten.
Citera
2013-11-12, 09:48
Medlem
SvD är på hugget just nu. Många års återhållsamhet som håller på att koka över?

Sanna Rayman fortsätter sin kampanj mot dumhetsdebatterandet. Den här gången är det politism.se som är i fokus, och att någon där inte anser att man skall få kalla invandrarghetton för "tickande bomber" eller dylikt. Givet vad vi vet om explosiviteten i t ex Rosengård eller Husby, så kan man väl snarare säga att de i vissa fall slutat ticka.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013...tickande-bomb/
Citera
2013-11-12, 09:56
Moderator
TheLuckys avatar
Fortsätter med Sanna Rayman. Hon raljerar idag över Aftonbladets politism. I synnerhet en av dess skribent antidemokraten och vithetshataren, Kawa Zolfagary. Rayman menar att han är ett missförståndsproffs eftersom Kawa hetsar upp sig över att lyfta fram problemen med invandring och se det som en tickande bomb.

Citat:
Man ska vara ett mycket förhärdat missförståndsproffs för att inbilla sig att det som driver Lamotte är rasism. Och ett förhärdat missförståndsproffs är just vad Kawa Zolfagary på Politism är.

Att Zolfagary är vältränad på området framgår ju med all önskvärd tydlighet. Kanske tror han att det är en fjäder i hatten. Men, som Barrling avslutar:

”Att göra sin meningsmotståndare dummare än han eller hon faktiskt är, är förstås inte särskilt sympatiskt, men det är också något annat:

Det är att göra sig själv dummare än man faktiskt är.”

Den dumheten är också en tickande bomb, för övrigt

Det är ju lite detta som präglar den här tråden, dvs. att vi granskar uppenbara idioter. Många artiklar är skrivna i en anda av godag yxskaft. De gånger vi tyckt att Åkesson varit blek är ju oftast de gånger han mött stolpskott. Det är svårt att vara genial i en debatt med en idiot som för ett samtal på ett barns nivå, typ Ullenhag. Han tillhör förövrigt också stallet med missförståndsproffs. Eller lögnare skulle jag hellre säga. En lögn är ju ett annat ord för en person som väljer att medvetet missförstå saker och ting och framställa dessa i en helt annan dager.
Citera
2013-11-12, 10:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
SvD är på hugget just nu. Många års återhållsamhet som håller på att koka över?

Sanna Rayman fortsätter sin kampanj mot dumhetsdebatterandet. Den här gången är det politism.se som är i fokus, och att någon där inte anser att man skall få kalla invandrarghetton för "tickande bomber" eller dylikt. Givet vad vi vet om explosiviteten i t ex Rosengård eller Husby, så kan man väl snarare säga att de i vissa fall slutat ticka.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013...tickande-bomb/
Ordet "missförståndsproffs" som Rayman myntar här har jag iallafall inte hört innan. Det är ju ett fantastiskt bra begrepp för att beskriva vad vänsterns retorik oftast går ut på.
Citera
2013-11-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fortsätter med Sanna Rayman. Hon raljerar idag över Aftonbladets politism. I synnerhet en av dess skribent antidemokraten och vithetshataren, Kawa Zolfagary. Rayman menar att han är ett missförståndsproffs eftersom Kawa hetsar upp sig över att lyfta fram problemen med invandring och se det som en tickande bomb.

Det är ju lite detta som präglar den här tråden, dvs. att vi granskar uppenbara idioter. Många artiklar är skrivna i en anda av godag yxskaft. De gånger vi tyckt att Åkesson varit blek är ju oftast de gånger han mött stolpskott. Det är svårt att vara genial i en debatt med en idiot som för ett samtal på ett barns nivå, typ Ullenhag. Han tillhör förövrigt också stallet med missförståndsproffs. Eller lögnare skulle jag hellre säga. En lögn är ju ett annat ord för en person som väljer att medvetet missförstå saker och ting och framställa dessa i en helt annan dager.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ordet "missförståndsproffs" som Rayman myntar här har jag iallafall inte hört innan. Det är ju ett fantastiskt bra begrepp för att beskriva vad vänsterns retorik oftast går ut på.

Japp, och i mediekriget tycks avsiktliga missförstånd (aka lögner) vara ett av de viktigaste vapnen. Att Vänstern, som förr odlade en viss intellektualism, allt mer har hemfallit åt detta antiintellektuella förfaringssättet visa både på Vänsterns förfall och på att de har påtagit sig en omöjlig uppgift.
Citera
2013-11-12, 10:55
Medlem
gardasjon96s avatar
Jag vänder mig till den här tråden för att få hjälp att värdera fakta i den här ledaren som
publicerades i UNT i dag.

http://www.unt.se/ledare/tillstand-a...d-2694499.aspx

Här anges tonen:

Citat:
Varför ger polisen tillstånd till Svenska Motståndsrörelsen, en organisation som uppmanar sina anhängare att beväpna sig, att demonstrera i centrala Stockholm - dessutom på årsdagen av den stora pogromen mot judar i Nazityskland (den så kallade Kristallnatten) 1938

Det duger inte att svara att vi har yttrandefrihet och demonstrationsfrihet i Sverige. När Svenska Motståndsrörelsen är verksam handlar det om våld.

Citat:
I Stockholm i helgen hade man dock sökt och fått demonstrationstillstånd. Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundsson skrev i skarpa ordalag på tidningens blogg inför demonstrationen och utsätts nu för våldsamma smädelser på den högerextrema sajten Avpixlat.

Nu är jag ingen idog följare av Avpixlat, men jag hittar inga angrepp på Per Gudmundson där. Tvärtom brukar han hyllas ibland.

Ljuger UNT rätt av? Var smädas Per Gudmundson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in