2013-10-28, 15:51
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man måste lyfta konflikten mellan flyktingmottagande och välfärd. Det här vänsterpacket som aldrig tycker vi tar emot tillräckligt många flyktingar, är exakt samma pack som 5 minuter senare sitter och gnäller över att vi inte öser på med mer pengar till välfärden. Det går inte att få både delar så länge det handlar om att ta emot MENA-flyktingar som inte kommer ut på arbetsmarknaden inom överskådlig tid. Vi snackar socialbidrag och betalda bostäder. Det tär hårt på kommunernas budgetar och begränsar resurserna för skola, barnomsorg och äldreomsorg. Jag är så jävla trött på att ingen lyfter denna konflikt. Vi måste få en intellektuellt hederlig debatt om det. Folk måste tvingas välja mellan välfärd och flyktingmottagande, eller båda delar och rejält höjd skatt. Vänsterpack ska inte kunna öppna munnen utan att någon stoppar dem och förklarar att deras förslag om att ta emot si eller så många flyktingar just stängde 20 dagis, 10 ålderdomshem och 10 skolor. Helt obegripligt att alla låter dem slinka undan med diffusa påståenden om att vi tjänar på invandring i längden.
min fetning
ja, sant vänsterfolk vill ha mer massinvandring och mer skattepengar till "välfärd". De ser inte motsättningen.

du skriver
Citat:
Folk måste tvingas välja mellan välfärd och flyktingmottagande, eller båda delar och rejält höjd skatt.

flyktingmottagande är lite fel ord tycker ja , om mediakriget ska vinnas.. bara en liten del av de som tar sig till paradiset Sverige är flyktingar.
Antal asylsökande per vecka cirka 1800
Antal anhöriginvandrare per vecka cirka 900 ( mest Somalier)
Antal arbetskraftsinvandrare per vecka cirka 500
kanske 90% män av de ovan
plus de som bara kommer o ställer till elände , som zigenare

så istället för flyktingar , bättre säga att välfärden inte klarar massinvandring av personer som har mycket små utsikter få jobb i Sverige
att höja skatten går inte mer, Sverige har redan högst skattetryck, men många tror fortfarande det är en lösning, till exempel desperata kommungubbar. Höjt skattetryck leder till att duktigt folk lämnar landet t.ex. Samt fusk.

även om många unga drömmare i vänstern tror på massinvandring o fortsatt välfärd , finns det andra som vet men tiger
DN medarbetaren Anders Bolling o Wolodarskis agendatorped ( ansvarig för artiklarna om halverad våldsbrottslighet och "allt är bättre än du tror i lördags" m.m) skriver i klartext men undangömt

Citat:
...// att göra det till en rättighet för alla individer, oavsett ursprung, att söka sin utkomst och finna sin boplats varhelst hon önskar. Det är en filosofisk-politisk ståndpunkt som vältaligt propageras för av Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt i boken ”Migrationens kraft”, och som också utvecklats av Lena Andersson i DN. Jag tycker själv den är tilltalande och på mycket lång sikt i grund och botten det enda rimliga. Men som var och en kan förstå skulle dess konsekventa genomförande få enorma konsekvenser för både rättsväsende och välfärdsstat, vilka båda i allt väsentligt ännu är rotade i nationalstaten. Så det går inte över en kafferast.

http://blogg.dn.se/framstegsbloggen/...fri-rorlighet/
ja , folket ska inte få veta vart det barkar...
Senast redigerad av envackerblomma 2013-10-28 kl. 16:03.
Citera
2013-10-28, 17:33
Medlem
SvD keeps up the good work via Gudmundsson:

Sverige har inte fri invandring

Citat:
Sverige har en reglerad invandring. Detta konstaterande är i sig själv en gränsdragning. Det är heller inget onormalt – alla länder har reglerad invandring, åtminstone i teorin.

Det är de folkvaldas ansvar att lägga ribban på en nivå som medborgarna accepterar. Vilken nivån ska vara är föremål för demokratisk debatt. Den kan flyttas uppåt, och den kan flyttas nedåt. Förslag i endera riktning kan inte avfärdas med att migrationen är en naturkraft, lika lönlös att försöka styra som vinden. Var ribban hamnar spelar stor roll. Olika länder skickar olika signaler med sin migrationspolitik, signaler som leder till antingen ökat eller minskat inflöde. Migranterna läser signalerna och tar sig fram därefter.

Migrationspolitiken är förvisso i stor mån styrd av internationella konventioner. Men bara skillnaderna inom EU visar att det finns stor variation i tolkningarna av konventionerna. Exempelvis stramade Norge åt invandringen under det rödgröna styret med socialdemokraten Jens Stoltenberg i spetsen.

Ett (äldre) svenskt exempel är det så kallade Luciabeslutet 1989, då den socialdemokratiska regeringen plötsligt beslöt att enbart bevilja asyl till konventionsflyktingar och till dem med ”särskilt starka skyddsbehov”, vilket stöddes av Moderaterna och Centerpartiet.

När Tobias Billström och hans stab påstår att det inte finns någon gräns eller något stopp frånhänder de sig ansvaret i en av vår tids svåraste moraliska frågor. Alla kan se misären i världen runtomkring, och alla måste väga den mot nationella förmågor och intressen. Vad man kommer fram till varierar självklart – det finns inga givna svar – men det är ofrånkomligt att beslut måste fattas och att ansvar måste bäras.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-10-28 kl. 17:39.
Citera
2013-10-28, 17:41
Medlem
trickydicks avatar
Lyssna här vid ca 31 min. Assar Lindbeck säger att Sverige omöjligen kan ha fri invandring. Det bästa är att Annie Lööf sitter på första parkett.. Assar säger många bra saker här, väl värt att lyssna på.

http://www.svtplay.se/klipp/1561574/...obb-och-bostad
Citera
2013-10-28, 17:42
Medlem
Citat:
Wolodarski: "Jag medverkade i P1 Morgon den morgonen. Och jag kände själv... den där nervositeten, jag brukar inte vara... jag kände mig spänd i den situationen, och det var nog mest av att det var så allvarliga uppgifter. Jag kände det själv, och jag var också väldigt berörd av det här. Det är förfärligt, detta, och jag påverkades av det. Men jag kände inget tvivel om äktheten."
Affekt, affekt, affekt, affekt, affekt. För sitt inre hörde Wolodarski Itzhak Perlman spela temat till Schindler's List på liten sorgsen fiol, fast denna gång med ackompanjemang av zigenardragspel. Han tror att nedärvd judisk-romsk förintelse-PTSD är ett normaltillstånd och kan bara inte förstå den uteblivna felbetingade ryggmärgsreaktionen hos läsarna. Förmodligen går hans falsklarm flera gånger dagligen. I fikarummet på DN hör han "...tänkte skicka yngsta dottern till koncentrationsläger", utbrister "VAD SA DU NU????" och får svaret "att yngsta dottern ska åka på konfirmationsläger i helgen, vaddårå?".

Men tror du att hans upprördhet är äkta någonstans eller är det bara spel för gallerierna rakt igenom?
Citera
2013-10-28, 17:53
Medlem
cjeris avatar
Citat:

Skönt att Per Gudmundsson är tillbaka efter sin (alldeles för långa) tjänstledighet.

Det känns inte som att Tove får gehör hos sina undersåtar Per, Ivar och Sanna.
Citera
2013-10-28, 17:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Så här skrev Orrenius på Twitter idag:

Citat:
Niklas Orrenius ‏@niklasorrenius 2h
@unicornimuz jag har aldrig talat om rasism. Talat om ett etniskt register - vilket ej är tillåtet.

En snabb skumläsning ger vid handen att han faktiskt har rätt - han själv har aldrig benämnt kartläggningen som "rasistisk", det är Wolodarski som tagit bollen och sprungit med den ända in i kaklet med stöveltramp och Auschwitz. Uppenbarligen råder inte total samsyn i frågan. Undrar vad Orrenius känner inför detta privat… typ att chefen håller på att sabba hans livs scoop?

Nice try av Orrenius. DN talar om ett "romskt register" och Orrenius skriver "polisens stora register över romer".

Att det verkligen *är* ett olagligt, etniskt "register över romer", det ser Orrenius genom sina rasism-glasögon.

OM Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden frikänner Skånepolisen och det aktuella registret från Orrenius och Wolodarskis anklagelser, så är det inte något "livs scoop" för Orrenius - utan ett gigantiskt magplask.

Men... Wolodarski och Orrenius kan kanske vara lugna, eftersom Säkerhets- och integritetsskyddsnämndens ordförande Sigurd Heuman redan har uttalat sig i frågan (!) - UTAN någon utredning:

Citat:
Skånepolisens register över tusentals romer har använts i migrationsärenden. Det säger Säkerhets- och integritetsskyddsnämndens ordförande Sigurd Heuman efter en inspektion i Lund på måndagen. ”Det tycks mer och mer ha gått mot att bli ett 'bra-att-ha-register' när det gäller romer”, säger Sigurd Heuman. ...

Han är avvisande till polisens försäkran om att det inte handlar om registrering på etnisk grund.

– Registret avser ju i princip bara romer, och personer som gift sig med romer, säger Heuman.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ska...-romregistret/

Heuman försöker backa lite ngn dag senare:

Citat:
Sigurd Heuman, ordförande för kontrollmyndigheten SIN, justerar nu delvis sina uttalanden i tisdagens DN om att det romska registret skulle ha använts i migrationsärenden. ...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/heu...mig-felaktigt/

Sammantaget är det en SKANDAL att ordförande för dem, som ska besluta i frågan, det är någon, som har gjort sådana uttalanden. Ordföranden är iom detta uppenbart jävig!
Senast redigerad av Meiji 2013-10-28 kl. 18:04.
Citera
2013-10-28, 20:56
Medlem
Professorn sågar fulmedia, Beatrice Ask och rikspolischefen.

Jag säger bara - UNDERBART, HAHA, det går inte slänga sig med "floskler" och rkalla polisen för rasister utan på fötterna mot professorn eller juristen på Skånepolisen.

http://avpixlat.info/2013/10/28/prof...sens-register/
Citera
2013-10-28, 21:12
Medlem
mefedronkungens avatar
Citat:

Hur fan kan du kalla det där good work? Det är REN JÄVLA RASISM det där. HUR kan man reglera invandring? Alla har rätt att vara i Sverige. Jag kräver att Gudmundsson får sparken från SvD och ersätts av Åsa Linderborg eller någon annan sanningssägare som har mod att gå mot strömmen i den svenska ankdammen där uppenbarligen RASISM är kutym.

95% av svenska folket STÖDDE fri invandring och protesterade mot RASISMEN (det värsta och hemskaste som finns) i valet 2010 och då ska Sverige ha fri invandring också! Allt annat är odemokratiskt och avvikande åsiktsyttringar borde förbjudas.
Citera
2013-10-28, 21:35
Moderator
Siegfrids avatar
Johan Westerhom, S-bloggare som vanligtvis är rätt sinnesförvirrad men som har förstått vissa saker med hur opinion fungerar, naglar i ett ovanligt insiktsfullt inlägg fast vilka två personer som främst ligger bakom Sverigedemokraternas tillväxt, nämligen Mona Sahlin och Anders Lindberg:
Citat:
Sedan har två enskilda personer åsamkat hela debatten mot Sverigedemokraterna stor skada. Så stor skada att det inte längre går att debattera arbetskraftsinvandring, integration eller migration och flyktingpolitik på ett rimligt och sansat sätt. Den ena är Mona Sahlin, den andre är Anders Lindberg på Aftonbladet. Lindberg var innan han kom till Aftonbladet Mona Sahlins ansvarige för just omvärldsbevakning så det är ingen slump att de har samma anslag i debatten. Det finns ingen tvekan om deras patos, de brinner verkligen för den kampen mot främlingsfientlighet på samma sätt som jag men vägen de båda har valt, att trumma in för läsare och väljare att en Sverigedemokrat är ett encelligt djur med barbariska drag, har visat sig vara kontraproduktivt. Vare sig Mona Sahlin eller Anders Lindberg vill numera stå för att den logiska konsekvensen är att 12,8 procent, var åttonde, manlig LO-medlem i sådana fall är en person misstänkt lik en neanderthalare men med en manets intellekt. SD har varit i valrörelse sedan tio månader, tio månader längre än alla andra partier och med fokus på europaparlaments- och riksdagsvalet. Kyrkovalet var ointressant för dem då de dessutom fortfarande har svårt att rekrytera valbara på lokal nivå. De är i olika roller ute på arbetsplatser med stor personalomsättning och i områden med stor social påfrestning och säljer in sitt budskap. Och de som dyker upp på arbetsplatser där en S eller LO-företrädare dagarna innan fortsatt trumma in det Sahlinistiska budskapet visar sig vara en alldeles normal människa. Ofta, till skillnad från andra företrädare från andra partier, lyssnar de mer än de talar. Och de ställer frågor, är nyfikna på just din vardag. Och de har sina svar om du skulle komma med motfrågor.

http://mitt-i-steget.blogspot.se/201...relse.html?m=1
Citera
2013-10-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri
Skönt att Per Gudmundsson är tillbaka efter sin (alldeles för långa) tjänstledighet.

Det känns inte som att Tove får gehör hos sina undersåtar Per, Ivar och Sanna.

Gudmundsson är en fegis som brukar ligga farligt nära fri invandringsfalangen närhan framträder i Tv.

För övrigt rullar rom-registretaffären vidare nu på Aktuellt - nu är det väl få svenskar (?) som kan ha missat avklädningen av DN och dess chefredaktör. Det här är ju inte odelat positivt för DN, milt uttryckt, och det är knappast någon prenumerationsdragande grej heller - såvida det inte är Norrskensflammans prenumeranter man hoppas locka till sig.
Citera
2013-10-28, 22:08
Medlem
Intressant ledare i expressen ikväll:

Vi måste välja väg i flyktingpolitiken

Citat:
Sveriges kommuner och landsting, SKL, räknar med att minst 70 procent av dagens flyktingar förblir arbetslösa efter två år och måste försörjas med social*bidrag. Visserligen lovade regeringen i veckan att ta över betalningsansvaret, men det ger ändå en bild av utmaningen. De människor som nu söker sig till Sverige - majoriteten från länder som Somalia och Afghanistan - har i de flesta fall mycket begränsad utbildning. Det är inte realistiskt att tro att de ska kunna hävda sig på den svenska arbetsmarknaden med några av världens högsta ingångslöner.

Om detta måste vi börja prata. Som det är nu finns det bara två positioner i debatten - Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och vänsterns krav på en ännu mer generös flyktingpolitik. Rädslan för att ge SD svängrum har skapat en förståelig beröringsskräck inför ämnet.
Men det måste vara möjligt att skapa ett utrymme i debatten mellan dessa positioner. Utgångspunkten bör vara att mångkultur och öppenhet är något gott, men att dessa värden måste förenas med en realistisk politik. Jag har inte svaret på vilken väg Sverige bör välja - låglönejobben eller en stramare flyktingpolitik. Men det går inte längre att blunda för att flyktingmottagandet inte fungerar. Och vi kan inte låta SD hindra oss från att diskutera den saken.

http://www.expressen.se/ledare/anna-...tingpolitiken/

Även om artikeln innehåller det vanliga SD-hatet så är ju hennes slutsats rent utsagd en sensation med svenska mätt måt. Att ens skriva om en stramare flyktingpolitik hade för några år sedan varit otänkbart.
Citera
2013-10-28, 22:12
Medlem
von Hindenburgs avatar
Artikeln är över 1 år gammal och har diskuterats till leda. Det är förstås intressant att nu se vad genomslaget egentligen blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in