2010-12-07, 19:52
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aice
Är det någon som vet vad man kan ta jägarexamen i Kalmar har letat men hittar inget

I kalmar så hittade jag inget just nu men i Högsby så startar det en kurs 17 januari.
Måndagar mellan 18,00-20,00.
45 Studietimmar på 15 träffar. Det är ingen katastrof om du skulle missa någon träff.
Ragga upp en kompis och samåk.
Det kostar 1600 kr + böckerna (700:-)
Det är faktiskt ett bra pris. Då är du klar till sommaren och kan köpa bössa och skjuta in och köra igång den 16 Augusti på bockajakten.

http://www.studieframjandet.se/Publi...e&Sd=ASC&red=1
Citera
2010-12-09, 22:57
Medlem
Jag Ska ta den till våren med min kusin
Citera
2010-12-12, 01:04
Medlem
Jag har två frågor angående böckerna/boken som behövs för jägarexamen.
Har precis lånat 7 böcker av en vän som har jägarexamen.
Böckerna är: Viltet, Studiehandledningen, Vapen och Skytte, Jägaren, Jakten, Lagen och så till sist Jakthunden.
Men jag har läst att man ska köpa en bok för 380 kr, som är till för folk som ska ta jägarexamen. Nu till mina frågor - Kan jag ta jägarexamen med de 7 böckerna jag har lånat? I vilken ordning tycker ni att jag ska läsa böckerna? (för att bättre förstå det jag läser).
Kan ju tillägga att jag inte har mycket kunskap om jakt, men har länge varit intresserad av att ta jägarexamen och har väl ett mediokert läshuvud XD

Tack på förhand!
Citera
2010-12-13, 15:08
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Jag har två frågor angående böckerna/boken som behövs för jägarexamen.
Har precis lånat 7 böcker av en vän som har jägarexamen.
Böckerna är: Viltet, Studiehandledningen, Vapen och Skytte, Jägaren, Jakten, Lagen och så till sist Jakthunden.
Men jag har läst att man ska köpa en bok för 380 kr, som är till för folk som ska ta jägarexamen. Nu till mina frågor - Kan jag ta jägarexamen med de 7 böckerna jag har lånat? I vilken ordning tycker ni att jag ska läsa böckerna? (för att bättre förstå det jag läser).
Kan ju tillägga att jag inte har mycket kunskap om jakt, men har länge varit intresserad av att ta jägarexamen och har väl ett mediokert läshuvud XD

Tack på förhand!

Jag skulle rekomendera dig att gå en kurs. Det är inte lätt att klara provet samt att utbildningen ger mycket i form att erfarenhet mm. Kursledaren kommer även att trycka på de frågor som kommer på provet. I vissa kurser ingår även lite om hur man styckar mm. Kursledaren kan i vissa fall även hjälpa till så att du får en plats i ett jaktlag.

Det är de gamla böckerna du lånat. En rörigare serie har jag aldrig sett. Flera saker dyker upp ett antal gånger i olika böcker. Den nya är på 2 böcker och kostar 6-700 kr. Jag rekomenderar den.

Lycka till
Citera
2010-12-13, 22:14
Medlem
Tänkte gå en intensivkurs för jägarexamen. Hur mycket "skjuttid" krävs för att klara samtliga skytteprov? Kan jag komma helt grön till en intensivkurs, skjuta under lördag och söndag, sedan klarar skyttet på söndagen?

Förstår att det är individuellt, men en ungefärlig skjuttid lär man kunna ange. Har inte gått lumpen, enda erfarenheten är väl lite luftgevärsskytte.
Citera
2010-12-13, 22:42
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Tänkte gå en intensivkurs för jägarexamen. Hur mycket "skjuttid" krävs för att klara samtliga skytteprov? Kan jag komma helt grön till en intensivkurs, skjuta under lördag och söndag, sedan klarar skyttet på söndagen?

Förstår att det är individuellt, men en ungefärlig skjuttid lär man kunna ange. Har inte gått lumpen, enda erfarenheten är väl lite luftgevärsskytte.

Du får ta fler lektioner om du missar skyttet. Det är som med körkortet.
Citera
2010-12-13, 23:55
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:

ett tiotal serier hagel och lika många serier kula borde räcka.
Många har lite lättare/svårare för de olika momenten därav kan det variera, du måste också träna in säker vapenhantering och avståndsbedömningen annars kommer du kugga hur bra skytt du än må vara.
Citera
2010-12-14, 11:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Det är inte speciellt svåra skjutprov, du borde klara det helt utan någon träning innan din intensivhelg om du har lite talang.

Men det kan ju vara bra att bekanta sig med vapnen i förväg så att du upptäcker om du är helt kass. När jag tog jägarexamen var det ett par personer som hade stora problem främst med älgbanan och vissa som inte klarade det på sina 9 serier (helt obegripligt, det är ett väldigt stort träffområde).
Citera
2010-12-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Du får ta fler lektioner om du missar skyttet. Det är som med körkortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
ett tiotal serier hagel och lika många serier kula borde räcka.
Många har lite lättare/svårare för de olika momenten därav kan det variera, du måste också träna in säker vapenhantering och avståndsbedömningen annars kommer du kugga hur bra skytt du än må vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är inte speciellt svåra skjutprov, du borde klara det helt utan någon träning innan din intensivhelg om du har lite talang.

Men det kan ju vara bra att bekanta sig med vapnen i förväg så att du upptäcker om du är helt kass. När jag tog jägarexamen var det ett par personer som hade stora problem främst med älgbanan och vissa som inte klarade det på sina 9 serier (helt obegripligt, det är ett väldigt stort träffområde).

Tack för era svar. Begav mig till en jaktbutik (Walter Borg) idag och talade med personalen där. Kommer troligtvis att gå deras intensivkurs. Fick liknande svar som ni postat, det handlar ju lite om tidigare skyttevana och lite fallenhet. Han tipsade i alla fall att kontakta någon skytteklubb och åka dit för att provskjuta lite och tala med personerna där.

Intensivkursen är uppbyggd som så att man träffas två veckor innan och går igenom vapensäkerhet och så, sedan träffas man en dag (09:00-18:00) på fredagen och har teori, för att sedan skriva upp på kvällen och misslyckas man kan man ta detta på lördagen, då man ägnar sig åt skjutning med instruktörer, och även på söndagen, för att även på samma dag skjuta upp.

Han jag talade med på Walter Borg nämnde att de som folk verkar ha mest problem med (de som ej har skjuterfarenhet sedan tidigare) är just älgbanan som du skriver, Memnok.
Citera
2010-12-14, 13:33
Medlem
Hur går man tillväga när man ska få sitt jaktexamensbevis, när man får sitt "diplom" så att säga. Vad jag har förstått så är det foto på det, ska man ta med körkort som ID handling när man ska få det utfärdat?

Eller är det när man söker vapenlicens som man ska ta med körkort för att intyga sin identitet?
Citera
2010-12-14, 14:31
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swigwarl
Hur går man tillväga när man ska få sitt jaktexamensbevis, när man får sitt "diplom" så att säga. Vad jag har förstått så är det foto på det, ska man ta med körkort som ID handling när man ska få det utfärdat?

Eller är det när man söker vapenlicens som man ska ta med körkort för att intyga sin identitet?
När du gör det första momenten oftast teorin och klarat denna får du en liten bok.
I denna bok fäster du en porträttbild på dig själv på framsidan.
I boken finns ett par sidor varpå datum och provform ska fyllas i samt ansvarig examinator och jaktskytteklubb.

När du avklarat både teorin och skyttet skickar du in kopier på dina dokument till polisen och fyller i en blankett där du ansöker om licens till ett visst vapen antingen ett begagnat eller något i en butik.
Processen tar 6-8 dagar innan du får tillbaka polisens godkännande och du är fri att åka och hämta ditt vapen.
Citera
2010-12-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
När du gör det första momenten oftast teorin och klarat denna får du en liten bok.
I denna bok fäster du en porträttbild på dig själv på framsidan.
I boken finns ett par sidor varpå datum och provform ska fyllas i samt ansvarig examinator och jaktskytteklubb.

När du avklarat både teorin och skyttet skickar du in kopier på dina dokument till polisen och fyller i en blankett där du ansöker om licens till ett visst vapen antingen ett begagnat eller något i en butik.
Processen tar 6-8 dagar innan du får tillbaka polisens godkännande och du är fri att åka och hämta ditt vapen.
Ok, och när i processen är det man visar sitt körkort? Tack för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in