Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Du får ta fler lektioner om du missar skyttet. Det är som med körkortet.
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
ett tiotal serier hagel och lika många serier kula borde räcka.
Många har lite lättare/svårare för de olika momenten därav kan det variera, du måste också träna in säker vapenhantering och avståndsbedömningen annars kommer du kugga hur bra skytt du än må vara.
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är inte speciellt svåra skjutprov, du borde klara det helt utan någon träning innan din intensivhelg om du har lite talang.
Men det kan ju vara bra att bekanta sig med vapnen i förväg så att du upptäcker om du är helt kass. När jag tog jägarexamen var det ett par personer som hade stora problem främst med älgbanan och vissa som inte klarade det på sina 9 serier (helt obegripligt, det är ett väldigt stort träffområde).
Tack för era svar. Begav mig till en jaktbutik (Walter Borg) idag och talade med personalen där. Kommer troligtvis att gå deras intensivkurs. Fick liknande svar som ni postat, det handlar ju lite om tidigare skyttevana och lite fallenhet. Han tipsade i alla fall att kontakta någon skytteklubb och åka dit för att provskjuta lite och tala med personerna där.
Intensivkursen är uppbyggd som så att man träffas två veckor innan och går igenom vapensäkerhet och så, sedan träffas man en dag (09:00-18:00) på fredagen och har teori, för att sedan skriva upp på kvällen och misslyckas man kan man ta detta på lördagen, då man ägnar sig åt skjutning med instruktörer, och även på söndagen, för att även på samma dag skjuta upp.
Han jag talade med på Walter Borg nämnde att de som folk verkar ha mest problem med (de som ej har skjuterfarenhet sedan tidigare) är just älgbanan som du skriver, Memnok.