2025-07-09, 22:12
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag håller fullständigt med om att man behöver få vet vad som man missat. Det fick man veta på det gamla jägarexamensprovet som jag gjorde. Gör man inte det försvinner ju helt ett centralt tillfälle till lärande i provet. Som universitetslärare har jag lämnat ut tresiffrigt antal tentafrågor till studenter genom åren och det är helt otänkbart att de inte skulle få återkoppling om vad de klarat och inte.

Det ska bli intressant att följa en eventuell vidareutveckling av teoriprovet, om Naturvårdsverket kan/vågar ge specifik återkoppling på exakt vad man haft fel på. Min gissning är att de provansvariga till varje pris vill förhindra att de nya frågorna ska spridas alltför mycket. Och att de därför inte i närtid kommer att ge provdeltagare chansen att få lära sig var de brustit kunskapsmässigt.

Idag kan man ju logga in på Naturvårdsverkets Jägarregister och se inom vilket/vilka områden kunskapen fallerat. Men mer önskvärt vore naturligtvis att i detalj kunna se vad man haft fel på. Vi får se om kritiken faller i god jord på lite sikt.
Citera
2025-07-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det ska bli intressant att följa en eventuell vidareutveckling av teoriprovet, om Naturvårdsverket kan/vågar ge specifik återkoppling på exakt vad man haft fel på. Min gissning är att de provansvariga till varje pris vill förhindra att de nya frågorna ska spridas alltför mycket. Och att de därför inte i närtid kommer att ge provdeltagare chansen att få lära sig var de brustit kunskapsmässigt.

Idag kan man ju logga in på Naturvårdsverkets Jägarregister och se inom vilket/vilka områden kunskapen fallerat. Men mer önskvärt vore naturligtvis att i detalj kunna se vad man haft fel på. Vi får se om kritiken faller i god jord på lite sikt.

Du vill ha det som tidigare, då man som Rickard Andersson, fick öva på frågorna i förväg, så att man bara behövde memorera frågorna utan att läsa sig något

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...kard-andersson
Citera
2025-07-14, 20:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du vill ha det som tidigare, då man som Rickard Andersson, fick öva på frågorna i förväg, så att man bara behövde memorera frågorna utan att läsa sig något

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...kard-andersson

Fick man?

Du länkar alltså till ett inslag från SVT som handlar om att oegentligheter förekommit vid en skytteklubb och lyfter fram det som något som var accepterat att göra.

Förstår du inte själv skillnaden mellan något som var otillåtet även tidigare men ändå har skett och något som var tillåtet och därför skett?

Är du inne på att det var tillåtet med våldtäkter för 15 år sedan också eftersom det skedde våldtäkter då?

Statsministern mördades 1986, menar du att det därmed var så man därmed gjorde tidigare?

Ditt resonemang när det kommer till att smutskasta jägare är direkt skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in