Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Har fått inspiration ifrån min Farfar att ev. studera till en Jägarexamen.
Har dock lite frågor:
-Måste man ha egen hund med sig när man jagar? Har inte plats för någon hund just nu.
-Hur går det praktiskt till att jaga? Börjar man t.ex med att gå med i en Viltvårdsförening och därefter bokar in ett datum att deltaga i en jakt?
-Hur går det till ute på fältet vid t.ex Harjakt?
*Ursäktar Noob frågorna.

Hej
Tar du jägarexamen så får du svar på alla frågorna.
Om jag skall svara lite kortfatat på dina frågor så kommer de här.
-Måste man ha egen hund med sig när man jagar? Har inte plats för någon hund just nu.
Nej , det måste du inte men du skall ha tillgång till en eftersökshund inom 2 timmar om du skulle skadskjuta ett vilt. Gäller tex Rådjur , älg mm. När du jagar tex duva så är du tvungen att ha en apoterande eller markerande hund med dig om marken inte är snätäckt. Som du förstår så blir svaret långt om jag skall räkna upp allt.
-Hur går det praktiskt till att jaga? Börjar man t.ex med att gå med i en Viltvårdsförening och därefter bokar in ett datum att deltaga i en jakt?
Så kan man göra men glöm inte att lösa statligt jaktkort först.
Har inte din farfar mark som du kan följa med på som gäst? Det finns kanske jaktlag som har plats för en nybörjare. Detta är beroende på var i Sverige du bor. I södra svårt eller mycket dyrt och i Norra lätt och billigt.
-Hur går det till ute på fältet vid t.ex Harjakt?
Då jag inte jagar hare på fält så har jag inte så mycket tips att ge dig men där jag jagar så är det en Hameltonstövare vi anväder för att driva hare. Bara att hoppas att man står på rätt ställe när hare passerar.. Det gäller att kunna sina marker så att man vet vilka rundor de tar.
Ta jägaexamen så får du fulla svar på dina frågor.
Lycka till
Edit: Ursäkta gangledare2, missade att du svarat så det blev dubbla svar.