2011-07-05, 01:33
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-trim
Kan hända att denna fråga varit uppe men orkar inte läsa hela tråden.
Fråga: 1985 tog jag jägarexamen dvs grund examen och har sedan dess haft licens på hagelvapen. Jag gjorde alltså inte högviltsdelen samt uppskjutning för kula, om jag idag vill skaffa mej behörighet/licens för studsare måste jag då göra om allting, eller kan jag bara göra högviltsdellen samt skjuta upp för kula ?

Du kan Du kan komplettera med provet för kulvapen klass 2-4.

Om du vill ha högviltsbehörighet måste du göra det nya teoretiska provet i sin helhet, tiden för komplettering (2005-05-01 till 2005-12-31, något snålt...) är över.
Sedan skjuta upp för klass-1-vapen (älgbanan).
Ditt hagelprov behöver du inte göra om.

Exakt din fråga besvaras här:

http://www.jagareforbundet.se/Jagare...d-jagarexamen/

/capmac
Senast redigerad av capmac 2011-07-05 kl. 01:35.
Citera
2011-07-05, 01:36
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Vi hade en i vår grupp som tog för hagelvapen för en massa år sedan, och han sköt bara upp för kula...så det bör gå antar jag.

Har man komplett teori går det att komplettera praktik, problemet är de som inte har högvilts-teorin.

/capmac
Citera
2011-07-17, 07:56
Medlem
Ta jägarexamen

Beställde precis min e-examen
Nu skall jag plugga som en häst och sen skriva upp.

Sen när det gäller det praktiska så skall man skjuta upp. Jag vill bara ha småvilt kan jag öka detta senare o skjuta för storvilt??

Jag är nervös,förväntasfull och lite orolig. Detta är min dröm. Jag har haft jaktmarker sen jag var 18 nu är jag 38´och tummen ur har jag äntligen fått.

Vad kostar själva uppskrivningen o uppskjutningen??

Kan jag öva före??

Kan jag skjuta med min gubbes gevär o öva på en bana med honom??

Eller hur skall man kunna öva??
Citera
2011-07-17, 08:53
Medlem
Det är jättelätt du kan lugna ner dig så kommer allting gå jättebra

Om din gubbe har ett gevär och allt borde inte han ha jägarexamen, fråga han
Citera
2011-07-17, 10:04
Medlem
Du kan öva på lite frågor på : http://www.jaktprovet.se/ . Jag fick inte en enda hundfråga, men det är kanske olika beroende vilket prov man får.
Jag tycker att du ska göra högviltsprovet samtidigt, annars är risken att det inte blir gjort, det är inget svårt. Vi var 9 personer som gjorde provet, EN fick använda 4 serier för att få 3 godkända, resten tog det på tre raka. Vi hade övat 2 serier dagen innan och då var det en kille som aldrig hållit i en bössa förut.
Citera
2011-07-19, 08:59
Medlem
Tjena_67s avatar
Har fått inspiration ifrån min Farfar att ev. studera till en Jägarexamen.

Har dock lite frågor:
-Måste man ha egen hund med sig när man jagar? Har inte plats för någon hund just nu.
-Hur går det praktiskt till att jaga? Börjar man t.ex med att gå med i en Viltvårdsförening och därefter bokar in ett datum att deltaga i en jakt?
-Hur går det till ute på fältet vid t.ex Harjakt?

*Ursäktar Noob frågorna.
Citera
2011-07-20, 22:44
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Candlelight35
Beställde precis min e-examen
Nu skall jag plugga som en häst och sen skriva upp.

Sen när det gäller det praktiska så skall man skjuta upp. Jag vill bara ha småvilt kan jag öka detta senare o skjuta för storvilt??

Jag är nervös,förväntasfull och lite orolig. Detta är min dröm. Jag har haft jaktmarker sen jag var 18 nu är jag 38´och tummen ur har jag äntligen fått.

Vad kostar själva uppskrivningen o uppskjutningen??

Kan jag öva före??

Kan jag skjuta med min gubbes gevär o öva på en bana med honom??

Eller hur skall man kunna öva??

Hej
Läs igenom boken ett par gånger och gå igenom denna sidan så bör det inte vara några problem.
https://www.flashback.org/t972964p22
För att du skall klara det praktiska så vore det enklast om du hakar på en pågående kurs i jägarexamen och kör bara den praktiska biten.
Säker vapenhantering är viktigt och den är svår att lära sig själv.
Själva skjutdelen kan du öva på med din gubbe så sparar du pengar. Och ett litet tips.
Ta allt när du ändå håller på. Det är bara älgbanan som skiljer från småvilt till högvilt.
Lycka till och välkommen ut i skogen
Citera
2011-07-20, 22:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67

Har dock lite frågor:
-Måste man ha egen hund med sig när man jagar? Har inte plats för någon hund just nu.
-Hur går det praktiskt till att jaga? Börjar man t.ex med att gå med i en Viltvårdsförening och därefter bokar in ett datum att deltaga i en jakt?

*Ursäktar Noob frågorna.

Behöver inte ha hund. Det är inget krav vid all jakt, bara vid vissa jaktformer.
Behöver inte nödvändigtvis vara med i någon förening. Det finns ställen där man kan lösa ex.vis dagskort.

Jag kan verkligen rekommendera dig att göra jägarexamen.
Förutom att du kan jaga lagligt då så är det betydligt lättare att lagligt skaffa vissa vapen.
Citera
2011-07-20, 23:36
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67

Har dock lite frågor:

*Ursäktar Noob frågorna.

Hej
Tar du jägarexamen så får du svar på alla frågorna.
Om jag skall svara lite kortfatat på dina frågor så kommer de här.
Nej , det måste du inte men du skall ha tillgång till en eftersökshund inom 2 timmar om du skulle skadskjuta ett vilt. Gäller tex Rådjur , älg mm. När du jagar tex duva så är du tvungen att ha en apoterande eller markerande hund med dig om marken inte är snätäckt. Som du förstår så blir svaret långt om jag skall räkna upp allt.

Så kan man göra men glöm inte att lösa statligt jaktkort först.
Har inte din farfar mark som du kan följa med på som gäst? Det finns kanske jaktlag som har plats för en nybörjare. Detta är beroende på var i Sverige du bor. I södra svårt eller mycket dyrt och i Norra lätt och billigt.

Då jag inte jagar hare på fält så har jag inte så mycket tips att ge dig men där jag jagar så är det en Hameltonstövare vi anväder för att driva hare. Bara att hoppas att man står på rätt ställe när hare passerar.. Det gäller att kunna sina marker så att man vet vilka rundor de tar.

Ta jägaexamen så får du fulla svar på dina frågor.
Lycka till

Edit: Ursäkta gangledare2, missade att du svarat så det blev dubbla svar.
Senast redigerad av Bohultaren 2011-07-20 kl. 23:40.
Citera
2011-07-21, 01:32
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohultaren
Hej
Tar du jägarexamen så får du svar på alla frågorna.
Om jag skall svara lite kortfatat på dina frågor så kommer de här.
Nej , det måste du inte men du skall ha tillgång till en eftersökshund inom 2 timmar om du skulle skadskjuta ett vilt. Gäller tex Rådjur , älg mm. När du jagar tex duva så är du tvungen att ha en apoterande eller markerande hund med dig om marken inte är snätäckt. Som du förstår så blir svaret långt om jag skall räkna upp allt.

Så kan man göra men glöm inte att lösa statligt jaktkort först.
Har inte din farfar mark som du kan följa med på som gäst? Det finns kanske jaktlag som har plats för en nybörjare. Detta är beroende på var i Sverige du bor. I södra svårt eller mycket dyrt och i Norra lätt och billigt.

Då jag inte jagar hare på fält så har jag inte så mycket tips att ge dig men där jag jagar så är det en Hameltonstövare vi anväder för att driva hare. Bara att hoppas att man står på rätt ställe när hare passerar.. Det gäller att kunna sina marker så att man vet vilka rundor de tar.

Ta jägaexamen så får du fulla svar på dina frågor.
Lycka till

Edit: Ursäkta gangledare2, missade att du svarat så det blev dubbla svar.

Tackar er båda för infon.

Skall boka in mig på kurs så snart jag kan!
Citera
2011-07-21, 18:24
Medlem
Jahap då är det dags för mig att ta jägarexamen, har massor av frågar har kollat igenom tråden men vet ej om reglerna har ändrats eller något så jag ställer dom istället.

1. Vad behöver man för bok/böcker för att göra det teoretiska provet? Behöver man verkligen köpa alla 7 nya jägarskolan?

2.Hur svåra är dessa praktiska prov? Har skjutit lite studsare och lerduvor pistol och sådant men är långt ifrån erfaren skytt och jag har ingen särskild vapenvana. Vad ska man öva på innan man gör provet? har tillgång till en studsare med dock inget hagelgevär.

3. Och har förstått att det är tre praktiska prov, måste man ta alla för att få licens?

Tack i förväg!
Citera
2011-07-28, 22:07
Medlem
mikxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gengas
Jahap då är det dags för mig att ta jägarexamen, har massor av frågar har kollat igenom tråden men vet ej om reglerna har ändrats eller något så jag ställer dom istället.

1. Vad behöver man för bok/böcker för att göra det teoretiska provet? Behöver man verkligen köpa alla 7 nya jägarskolan?

2.Hur svåra är dessa praktiska prov? Har skjutit lite studsare och lerduvor pistol och sådant men är långt ifrån erfaren skytt och jag har ingen särskild vapenvana. Vad ska man öva på innan man gör provet? har tillgång till en studsare med dock inget hagelgevär.

3. Och har förstått att det är tre praktiska prov, måste man ta alla för att få licens?

Tack i förväg!

1.
Du behöver inte läsa igenom 7 böcker för det teoretiska provet. Det finns en ny bok 'Jägarskolan', som är på c:a 300 sidor. Den sammanfattar allt från dessa 7 böcker. Denna köper du tillsammans med ett häfte, 'Lagen', så har du allt du behöver för att fixa det teoretiska. Det konstiga är att böckerna har plockats bort från jägareförbundets hemsida. Bästa är nog faktiskt om du ringer dem och frågar hur du skall gå till väga för att köpa böckerna (0155-24 62 00). Alltså, du behöver inte köpa alla 7 böcker.

2.
Proven är inte alltför svåra - Jag tror att det faktiskt varierar mellan olika skjutledare. Men det är definitivt mycket bra att förbereda sig innan. Har du skjutit studsare redan så lär du inte ha något problem med detta. Det är några olika prover: Det första är simpelt - Bara att skjuta på en stilla måltavla. Högviltsprovet är annorlunda, där måste du träffa rätt på en älg som rör sig.
Har du inte skjutit hagel förrut så rekommenderar jag dig att pröva på detta lite. Försök att hitta en skjutbana nära där du bor - De borde kunna hjälpa dig med detta! De borde kunna låna ut vapen till dig och kanske visa grunderna. Eller har du någon annan som kan göra detta kanske?
Hagelprovet är delat i 2 delar. Först ska du skjuta 4 utav 6 lerduvor - De flyger samma riktning så detta är inte särskilt svårt alls! Det andra provet är aningen svårare - Där ska du skjuta på ett rörande mål, t.ex. en har- eller räv-figur. Men det fixar du!

3.
Du måste inte klara alla praktiska prov för att få din examen. Kravet är att du klarar säkerhets-provet. Det är ett prov där du visar att du kan hantera ett vapen på ett säkert och lämpligt sätt. Sen kan du exempelvis få ut din examen med säkerhets-prov + hagelprov. Eller så kan du strunta i hagel och få ut din examen med säkerhets-prov + skjut/högviltsprov.

Hoppas det där gick att förstå någorlunda
Senast redigerad av mikx 2011-07-28 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in