2010-11-21, 12:23
Bannlyst
hej hur är det att få licens när man går hos läkare för psykiska problem
Citera
2010-11-21, 19:26
Medlem
pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
hej hur är det att få licens när man går hos läkare för psykiska problem
Diskutera frågan med din psykiatriker, tycker han att du är lämplig finns inget hinder.
Om inte så bör han redan ha meddelat polismyndigheten.
Citera
2010-11-22, 22:49
Medlem
Korgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomer
Vilka alternativ fanns det? Kan inte tänka mig att ditt svar ovan är rätt - borde vara ngt om säkerhet t.ex. kulfång, godkänd skottriktning, säker på att det inte finns något bakom djuret, etc.

Precis! Jag fick fel på den frågan för att jag valde ett annat alternativ. Det fanns två vettiga alternativ. Det ena var det med avtryckaren som jag skrev, och det andra var att osäkra vapnet först I skottögonblicket vilket låter mycket mer rimligt. Men när jag tänker på det I efterhand handlade det säkert om ett kulvapen. Och det blir ju lite konstigt att osäkra vapnet medans man kollar I kikarsiktet.
Lurig fråga!
Citera
2010-11-23, 14:05
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korg
Och det blir ju lite konstigt att osäkra vapnet medans man kollar I kikarsiktet.

Varför det? Är väl fullt normalt?

/capmac
Citera
2010-11-23, 17:25
Medlem
Korgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Varför det? Är väl fullt normalt?

/capmac
Kanske det.. Men hur som helst inte I skottögonblicket.
Kan ju ha kommit ihåg frågan fel, men är nästan säker att det var så den löd. Och svaret är jag då 100 procent säker på. Förmodligen fanns det någon detalj jag glömt som gjorde svaret mer självklart!
Citera
2010-11-28, 17:47
Medlem
mikxs avatar
En helt annan fråga

Några fler nyexaminerade som planerar att jaga nu närmsta tiden?
Vad är era planer? Dela med er
Citera
2010-11-29, 02:06
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
Skrev teoriprovet för några dagar sedan och fick 66/70 rätt. Tänkte att jag skulle skriva ner några frågor som jag kommer ihåg att jag fick. Jag skrev prov A.

Älgbild
Vilken av dessa fåglar är en vigg?
Vad är detta för fågel? (Grågås)
Krav på apporterande hund och markerande hund vid fågeljakt? (ja)
Du ser ett skadeskjutet djur 50 meter bort som springer snett ifrån dig. Vad göra? (skjut vid fullgott kulfång)
Du vet om ett skadat rådjur på din jaktmark. Vilket är bästa sättet att hitta och avliva det?
(vakjakt) Tror jag?
Vilka fåglar gynnas av holkupsättning? (knipa och storskrak)
Bild på hjortdjur, vilket? (kronhind)
När på dygnet är det tillåtet att jaga älg? (en timma före solens uppgång till solens nedgång)
Varför hänger man upp kött? (för att det ska mörna)
Vad är viktigt att tänka på när du står på pass och ska avfyra ett skott? (tryck lätt på avtryckaren)
Hur länge bärs "eklipsdräkten" efter häckningen? (fram till hösten)
Vilken kombination av dessa är lämpligast vid eftersök? (en hund, en hundförare och en skytt)
Om du har ditt vapen i bilen om går ur bilen, vad ska du då göra? (ta med vital del och lämna vapnet i bilen)
Bild på vildsvin (äldre galt)
Jaktledaren i ditt jaktlag har ej talat om vilka de förbjudna skjutriktningarna är, vad göra? (fråga jaktledaren)
Jaktledaren har ej sagt något om när du ska ladda ditt vapen, när ska du ladda det? (på passet)
När är det svårt att bedömma avstånd till viltet? (sträckjakt på änder)
En allmän väg skiljer två jaktmarker. Vem har jakträtt på vägen? (Båda jaktmarkernas jägare)
Vilken jaktmetod använder denna jägare sig av? (bild med pointer, Jakt med stående hund)
Vad är detta för fågel? (tjäder)
Vad är viktigt att tänka på vid jakt med stålhagel? (välj större patronstorlek)
Vad händer om du har för stor patron i patronläget? (vapen och skytt kan skadas)
Vad är viktigt att tänka på vid hageljakt efter rådjur? (undvik raka från- och motskott)
Liknande fråga som den övre (skjut aldrig på avstånd längre än 20 meter)
Vad bestämmer en kulas klasstillhörighet? ( kulvikt, anslagsenergi och konstruktion)
Vad minskade rävens antal på 19xx-talet? (rävskabb)
En person som är 19 år och har jägarexamen ska låna ditt vapen. Vad krävs för detta? (låneintyg, och utlåningen får vara högst två veckor)
Du ska jaga rådjur med hund och hagelgevär. Får du detta under dessa förhållanden? (nej, du måste vänta till 1 oktober)
Vem finansierar viltvårdsforskningen i Sverige till största del? (sveriges jägare)

Stirra er inte blinda på de svar jag skrivit dock, kan finnas fel. Plus att ni kanske inte får samma prov! Läs böckerna ordentligt och gör testprov online, så ska det gå utmärkt.

Mvh Korg

Ha, Jag fick samma prov när jag skrev för någon vecka sedan.
Jag hade 67 av 70.
Provet är inte supersvårt om man har läst böckerna innan.
De är dock väldigt varierande och tar upp det mesta från böckerna.
Det bästa är att gå en kurs då ni för lära er mycket om djur och natur.

Några frågor till som fanns på provet.
Bild på en älgko med ett lååångt huvud.
Bild på en älg bakifrån. Ett hondjur och det syns väl på den vita speglen.
Du har skjutit på en pinnatjur som gick ifrån dig. Får du då skjuta på en kalv som kommer.
Det första man skall tänka på vid skadeskjutning av vilt. Att hunden kommer fram så att eftersöket kan starta inom 2 timmar.
Det förasta du skall göra när du skjutit på ett djur som går iväg. Kontakta jaktledaren.
Vilken vapenklass tillhör Vildsvin. klass 1
Vad skall du göra för att risken för skadeskjutning skall minimeras. Öva mycket.
Du är ute och jagar rådjur med 2 drivande hundar som inte är särskilt tränade på eftersök. Vad skall du då göra vid en skadeskjutning. Du skall ha klart med en hund som är särskilt tränad för eftersök.
Vad är det utmärkande med Kronhjorten. Den föder sina kalvar senast av hjortdjuren.

Lycka till.
Citera
2010-11-29, 15:34
Medlem
Korgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohultaren
Jag hade 67 av 70.

Grattis, du slog mig

Citat:
Ursprungligen postat av Bohultaren
Vad är det utmärkande med Kronhjorten. Den föder sina kalvar senast av hjortdjuren.

Tror bestämt att frågan var vad som var utmärkande med Dovhjorten
Citera
2010-12-01, 21:06
Medlem
Det har blivit dags att ta jägarexamen. På grund av att jag reser mycket i jobbet så får det bli någon intensivkurs. Jag har tittat på : http://www.knistad.se/jakt_pa_knista...rsupplagg.html . Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande kurser, är det tillräckligt med tid för att lära sig både teorin och skyttet? Jag väl skjutit ca 300 skott på lerduvor de senaste 5 åren, enda erfarenheten av kula är AK4/AK5 i lumpen för 20 år sedan.
Citera
2010-12-01, 21:29
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zazze
Det har blivit dags att ta jägarexamen. På grund av att jag reser mycket i jobbet så får det bli någon intensivkurs. Jag har tittat på : http://www.knistad.se/jakt_pa_knista...rsupplagg.html . Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande kurser, är det tillräckligt med tid för att lära sig både teorin och skyttet? Jag väl skjutit ca 300 skott på lerduvor de senaste 5 åren, enda erfarenheten av kula är AK4/AK5 i lumpen för 20 år sedan.

Alla intensivkurser bygger på att du åtminstone läser igenom all teori grundligt i förväg. Sen bör du ju ha skjutit några skott med en studsare, kunna grundläggande vapensäkerhet.

En del intensivkurser erbjuder en introduktionskväll före kursen startar för de helt orutinerade, bl a Finnbo.

/capmac
Citera
2010-12-01, 21:49
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
Grattis, du slog mig

Tror bestämt att frågan var vad som var utmärkande med Dovhjorten

Jo, Du har så rätt. Dovhjorten var det.
Citera
2010-12-01, 22:03
Medlem
Är det någon som vet vad man kan ta jägarexamen i Kalmar har letat men hittar inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in