2004-07-29, 12:24
Medlem
Baskis avatar
funderar på jägar examen.
Men tänkte först höra va det kostar att ta jägar examen?
Citera
2004-07-29, 16:19
Medlem
Telefinkens avatar
4800 inkl allt tror ja min gick på..
Citera
2004-07-29, 20:00
Medlem
Morticians avatar
jägar examen har jag inte tagit däremot jägarexamen. Jag gick på ABF på kvällarna under en vår. Tror det gick på runt 1000-lappen med allt.
Citera
2004-07-29, 20:06
Medlem
C:a 1800 för kursen + böcker är nog inte helt onormalt. Tillkommer gör proven, kommer inte ihåg men 500:- - 1000:- totalt för alla provavgifter. Sedan tillkommer stålarna för skotten du drar iväg som träning. Kommer inte ihåg om ammunitionen ingår i avgiften för de praktiska proven.

Jag tror att man kan hitta aktuella provavgifter på http://www.jagareforbundet.se/ nånstans.
Citera
2004-07-29, 20:26
Medlem
Morticians avatar
1100 kr tar ABF i Östergötland sen tillkommer kostnad för skjutprov och eximination.
Och det är väl dom här kostnaderna
Teoretiskt Grundprov 140:-
Teoretiskt Högviltprov 80:-
Praktiskt Hagelgevärsprov 340:-
Omprov av 1 delmoment i hagelgevärsprovet 80:-
Praktiskt Grundprov Kulgevär 160:-
Omprov Precisionsskjutning 80:-
Praktiskt Högviltprov - Skjutbanans avgift ca. 50 - 100:-
Intyg om avlagt högviltprov 50:-

Hmm det har stigit lite sen jag gjorde det.
Citera
2004-07-31, 19:46
Medlem
Kevlarsouls avatar
Det billigaste sättet är att låna/köpa böckerna och sedan 'tenta av' hos en godkänd provledare. Då slipper du kursavgiften men du får å andra sidan ingen att diskutera jaktproblem, vapen etc med. Kan även bli svårt att få till den praktiska träningen också. Jag läste in och tentade kursen men har flera jägare (plus en skjutinstruktör) i min bekantskapskrets så jag fick ändå en massa input från dem.
Citera
2004-08-03, 11:56
Medlem
Det är värt pengarna att gå en kurs du lär dig mycket som du kommer ha användning för senare när du går ut.
Citera
2008-10-14, 13:55
Medlem
Den stora tråden om jägarexamen ställ dina frågor här

Hej, jag är student och vartenda öre som blir över varje månad kommer från blod svett och ibland även tårar.
Med anledning av detta måste min jägarexamen tas på billgast vis.

Mitt nuvarande tillvägagångssätt ser ut som följer;

*Går med i Jägareförbundet för 150kr och utnyttjar deras under 23 ungdomsrabatt och får på så vis köpa nya jägarskolan i 7 volymer för 850kr. Behåller böckerna eftersom de kan vara bra att använda som refernslitteratur när man väl ska ut i skogen.
*Pluggar själv teorin och tentar av den á la 200kr.
*Skjuter endast upp för hagel (enda jag kommer jaga med), 360kr. Problem: Måste lära mig skjuta och bruka hagel av bekanta eller på dylikt sätt. Någon som har några förslag? Vilka eventuella ytterliggare kostnader får man räkna med vid uppskutning?

På detta sätt hamnar man på runt 1600? Några som har några andra ideer eller synpunkter?
Senast redigerad av Dagor 2008-10-14 kl. 13:59.
Citera
2008-10-14, 17:52
Medlem
broadmans avatar
Själv köpte jag böckerna på blocket och sålde dem när jag klarat provet förlust ca 300:-

Gå hellre med i någon jaktskytteklubb i närheten än jägarförbundet. Kan då gå att låna vapen för övning där gratis. Om inte du känner någon vill säga. Räkna med ca 100 hagelskott för övning inför provet =500:-

Ev omskjutning eller omprov räkna med ca 300:-

1100-1500 kr är nog billigast tänkbara väg.

Tips tänk igenom momentet "säker vapenhantering". Finns en del att läsa om vad man ska göra där.
Citera
2008-10-14, 18:45
Medlem
osiss avatar
Som du själv sa broadman så spara böckerna! Speciellt om du inte kommer att gå på lektioner. Jag gick visserligen på lektioner men jag vet inte hur många gånger jag har kollat upp saker i böckerna.
Fast jag skulle aldrig skippat att skjuta upp för kula. Jag tror du biter dig själv i foten om du hoppar över den biten. Det är ju inte frågan om några stora summor.
Citera
2008-10-14, 20:56
Medlem
Trappers avatar
!

Låna böckerna på biblioteket = GRATIS!
Citera
2008-10-14, 21:42
Medlem
calvadoss avatar
Ett supertips från mig!

Ta högviltprovet på en gång så har du det gjort!

Jag säger det igen, ta högvilt när du ändå gör examen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

calvados
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback