2010-03-22, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mauros
Skummade igenom frågorna snabbt.
Ja de frågorna verkade hyffsade att öva på, de har en högre "svårighetsgrad" än provet.

Frågor som "Mark med lutning mot kulbanan räknas som kulfång, om?" och massa frågor med detaljer i milimeter och grader osv lär inte komma.

okej, tack så mycket.
Citera
2010-03-22, 14:34
Bannlyst
mauros antar att du har jägarexamen ?

vad fick du för frågor på ditt prov? har du lust att säga några du fick ?

är nyfiken på vad som kommer / kan komma
Citera
2010-03-25, 03:17
Bannlyst
fåglar, alla jevla fåglar var det enda jag tyckte var lite jobbigt. skjutproven e skitlätta =)
Citera
2010-03-29, 16:44
Medlem
Jag är igång med min jägarexamen, massvis av mina kompisar fick sina prov-svar till sin examen,fler som fått det så?
Citera
2010-04-02, 13:11
Medlem
Någon som vet vem man ska vända sig till i Linköping när man vill göra provet? Tips på skjutbana i närheten mottages gärna också!
Citera
2010-04-07, 21:57
Medlem
Kokken87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sternly
Jag är igång med min jägarexamen, massvis av mina kompisar fick sina prov-svar till sin examen,fler som fått det så?

När jag tog jägarexamen(6 år sedan) Rättade dom proven direkt på plats och man fick sitt kort stämplat och signerat på platsen.
Och med Skjutproven fick man intyg från kontrollman att man skjutit en hel serie på t.ex älg och fick därefter visa det för en person man vet har rätt att skriva in i "Jägarkortet".
Citera
2010-04-08, 21:51
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0lle

Jag kan se om jag kommer ihåg några, obs att alla är alternativfrågor.

"Vilka viltartet får du lov att jaga nattetid?"
Bilden t.v. är på ett vildsvin, vilken individ och vilken ålder har viltet?

"Vilken är den minsta US storleken för hagel?"

"Vilken av följande alternativ innehåller enbart högvilt?"

"Det är bockjakts premiär och en räv kommer förbi ditt pass, vad gör du?

"Vilken av följande är den bästa viltvårdsåtgärden?"

"Vilka av följande viltarter är predatorer?"

"Vilken är den lägsta tillåtna vapenklassen får kula vid jakt på rådjur?"

"Hur många avkommer kan en fälthare få per år?"

Dem brukar vara formulerade så.
Bara läs igenom böckerna några gånger, jag tyckte böckerna var så jävla intressanta så jag kunde inte sluta, jävligt fina bilder i dem också.

// Ivar Vidfamne

"Hur gammal är älgtjuren om du bedömmer hornen?"
Citera
2010-04-09, 18:40
Medlem
Citat:

Artkännedom är bra att kunna, på framför allt fåglar, om jag minns rätt. Jag gjorde provet för tre år sedan och då var det ganska många bildfrågor som man också skulle svara på.

En av dem var ungefär så här, (jag minns inte den exakta frågeformuleringen). "Vad är det för fågel på bilden, en orre eller en tjäder"? Nu tror jag att det finns tre svarsalternativ att välja bland, men det är bra att kunna skillnaden på till exempel en orre och en tjäder.

Lycka till på provet!
Citera
2010-04-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Jag kan se om jag kommer ihåg några, obs att alla är alternativfrågor.

"Vilka viltartet får du lov att jaga nattetid?"
Bilden t.v. är på ett vildsvin, vilken individ och vilken ålder har viltet?

"Vilken är den minsta US storleken för hagel?"

"Vilken av följande alternativ innehåller enbart högvilt?"

"Det är bockjakts premiär och en räv kommer förbi ditt pass, vad gör du?

"Vilken av följande är den bästa viltvårdsåtgärden?"

"Vilka av följande viltarter är predatorer?"

"Vilken är den lägsta tillåtna vapenklassen får kula vid jakt på rådjur?"

"Hur många avkommer kan en fälthare få per år?"

Dem brukar vara formulerade så.
Bara läs igenom böckerna några gånger, jag tyckte böckerna var så jävla intressanta så jag kunde inte sluta, jävligt fina bilder i dem också.

// Ivar Vidfamne

"Hur gammal är älgtjuren om du bedömmer hornen?"

Haha samma här, jag sitter ofta och läser jaktlagsstiftningen och Kunskap för jakt.
Citera
2010-04-09, 22:47
Medlem
Citat:
Det är såhär att jag har pluggat till jägarexamen i cirka 4 månader nu. Vi ska ha första provet imorron.

Jag har faktist inte frågat och ledaren har inte sagt vilket prov det är. Men det är ett teori prov iallafall. Inget praktiskt.

Vad är det för frågor som kommer? Vad har ni fått för frågor?

Är det mycket om fåglar? Vad är det för slags frågor?

Skriv några frågor som ni har fått.

Tack så mycket på förhand.

Jag gjorde provet för första gången i tisdags (6 april). Innan dess hade jag småbläddrat i böckerna och läst det jag tyckte var intressant. Dagen innan provet läste jag på ganska hårt under dagen samt gjorde de prov som finns online. Tyvärr hann jag inte igenom hela materialet på en dag.

Första provet blev en total F A I L, hade 13 fel! Blev rätt irriterad av det och bestämde mig för att plugga mer och göra provet så snart som möjligt. Ytterligare en dags plugg och prov på internet.

Gjorde provet igen igår (8 april), det gick klart bättre med 3 fel. Inte helt perfekt men jag klarade provet iaf och nu blir det att oroa sig för uppskjutningen istället!

Innan jag började läsa så kunde jag knappt skilja en råka från en kråka och ännu mindre en sädgås från grågås eller knipa från en vigg, mao så hade jag noll koll! Men med ca 30 timmars hårt läsande så gick det vägen. Jag gick även första gången till en studiecirkel (studiefrämjandet), men den var totalt värdelös, en "jaktkunnig" tomte som bara repeterade de frågorna som stod i boken, snackade en massa skit och såg till att det var mkt kaffepaus. Känns helt onödigt att gå på dem, rent hokus pokus, man kan lika väl lägga ner en helg på att läsa själv istället för att dra ut på det i flera månader a la 1 träff per vecka i 20 veckor eller vad det är.

Vad som kan vara väldigt bra att läsa in sig lite extra på om man får Prov A är bla:

* Jaktlagen, jaktförordningen, vapenlagen, vapenförordningen, polisens allmänna råd mfl
* Markerande/Apporterande hund vid fågeljakt
* Eftersök på hjortdjur
* Jakttider
* Vad som som avgör vapnets klass
* Statens vilt
* Avgöra kön och ålder på vildsvin och älg
* Se skillnad knipa, vigg och sothöna
* Under vilka timmar på dygnet får man jaga
* Under vilka datum får man jaga med hund
* Vad innebär en korrekt anläggning (vapen)
* De olika jaktformerna, smygjakt, jakt med stående hund, stötande hund mm
* Regler kring gränserna av jaktmarken, eftersök på annans mark, vägar mm

Mer än 50% av frågorna ska tydligen vara lika på de olika proven, men mer än så här ska jag inte avslöja.

Lycka till alla som ska göra provet i framtiden!
Citera
2010-04-25, 20:39
Medlem
Gyllenborsts avatar
Har nu beställt hem Nya Jägarskolan och tänkte börja ta jägarexamen nu i sommar. Dock så har jag en anmärkning i belastningsregistret. Den är från 2007 och jag blev dömd för Egenmäktigt förfarande (ett skitbrott som resulterade i dagsböter). Kommer detta att sätta käppar i hjulet för att få licens?
Citera
2010-04-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenborst
Har nu beställt hem Nya Jägarskolan och tänkte börja ta jägarexamen nu i sommar. Dock så har jag en anmärkning i belastningsregistret. Den är från 2007 och jag blev dömd för Egenmäktigt förfarande (ett skitbrott som resulterade i dagsböter). Kommer detta att sätta käppar i hjulet för att få licens?

Skulle inte förvåna mig!

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in