Citat:
Ursprungligen postat av fr0lle
Det är såhär att jag har pluggat till jägarexamen i cirka 4 månader nu. Vi ska ha första provet imorron.
Jag har faktist inte frågat och ledaren har inte sagt vilket prov det är. Men det är ett teori prov iallafall. Inget praktiskt.
Vad är det för frågor som kommer? Vad har ni fått för frågor?
Är det mycket om fåglar? Vad är det för slags frågor?
Skriv några frågor som ni har fått.
Tack så mycket på förhand.
Jag gjorde provet för första gången i tisdags (6 april). Innan dess hade jag småbläddrat i böckerna och läst det jag tyckte var intressant. Dagen innan provet läste jag på ganska hårt under dagen samt gjorde de prov som finns online. Tyvärr hann jag inte igenom hela materialet på en dag.
Första provet blev en total F A I L, hade 13 fel! Blev rätt irriterad av det och bestämde mig för att plugga mer och göra provet så snart som möjligt. Ytterligare en dags plugg och prov på internet.
Gjorde provet igen igår (8 april), det gick klart bättre med 3 fel. Inte helt perfekt men jag klarade provet iaf och nu blir det att oroa sig för uppskjutningen istället!
Innan jag började läsa så kunde jag knappt skilja en råka från en kråka och ännu mindre en sädgås från grågås eller knipa från en vigg, mao så hade jag noll koll! Men med ca 30 timmars hårt läsande så gick det vägen. Jag gick även första gången till en studiecirkel (studiefrämjandet), men den var totalt värdelös, en "jaktkunnig" tomte som bara repeterade de frågorna som stod i boken, snackade en massa skit och såg till att det var mkt kaffepaus. Känns helt onödigt att gå på dem, rent hokus pokus, man kan lika väl lägga ner en helg på att läsa själv istället för att dra ut på det i flera månader a la 1 träff per vecka i 20 veckor eller vad det är.
Vad som kan vara väldigt bra att läsa in sig lite extra på om man får Prov A är bla:
* Jaktlagen, jaktförordningen, vapenlagen, vapenförordningen, polisens allmänna råd mfl
* Markerande/Apporterande hund vid fågeljakt
* Eftersök på hjortdjur
* Jakttider
* Vad som som avgör vapnets klass
* Statens vilt
* Avgöra kön och ålder på vildsvin och älg
* Se skillnad knipa, vigg och sothöna
* Under vilka timmar på dygnet får man jaga
* Under vilka datum får man jaga med hund
* Vad innebär en korrekt anläggning (vapen)
* De olika jaktformerna, smygjakt, jakt med stående hund, stötande hund mm
* Regler kring gränserna av jaktmarken, eftersök på annans mark, vägar mm
Mer än 50% av frågorna ska tydligen vara lika på de olika proven, men mer än så här ska jag inte avslöja.
Lycka till alla som ska göra provet i framtiden!