2010-12-15, 12:48
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swigwarl
Ok, och när i processen är det man visar sitt körkort? Tack för svaret!

Du visar din idhandling var gång du gör ett prov.
När du skriver teoriprovet så skall du ha med dig ett foto som fästes på Examenshäfetet. Det stämplas även då så att det blir lite svårare att förfalska.
Citera
2010-12-15, 14:48
Medlem
Korgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Jag har två frågor angående böckerna/boken som behövs för jägarexamen.
Har precis lånat 7 böcker av en vän som har jägarexamen.
Böckerna är: Viltet, Studiehandledningen, Vapen och Skytte, Jägaren, Jakten, Lagen och så till sist Jakthunden.
Men jag har läst att man ska köpa en bok för 380 kr, som är till för folk som ska ta jägarexamen. Nu till mina frågor - Kan jag ta jägarexamen med de 7 böckerna jag har lånat? I vilken ordning tycker ni att jag ska läsa böckerna? (för att bättre förstå det jag läser).
Kan ju tillägga att jag inte har mycket kunskap om jakt, men har länge varit intresserad av att ta jägarexamen och har väl ett mediokert läshuvud XD

Tack på förhand!

Jag skrev nyligen teoriprovet med hjälp av de sju böcker du har lånat, och det gick alldeles utmärkt!
Det spelar nog ingen roll i vilken ordning du läser böckerna. Gör bara det som känns mest naturligt. Dock är det väldigt många sidor att läsa.
Studiehandlingen behöver du inte läsa för att klara provet. Den rörde jag överhuvud taget inte.

Men som tidigare skrivits är det ju enklare att skapa sig förståelse om saker och ting om du går en kurs. Men man kan klara det på egen hand också.

Mvh Korg
Citera
2010-12-15, 18:08
Medlem
Tack så mycket för bra svar Brohultaren och Korg!
Nu ska här läsas! :P
Citera
2010-12-19, 23:22
Medlem
Hej skulle hemskt gärna få lite hjälp angående en intensiv kurs i jaktexamen , vi är några polare som nyligen har blivit intresserade men vissa utav oss har varken föräldrar eller släktningar som har förmågan av att hjälpa till med jakt utiblidning. Så vi skulle vilja göra ALLT på en enda helg eller vecka om det går , har hört att de finns sådanna men har inte hittat något alls , Så frågorna är:

Vart finns det ? ( gärna flera alternativ ) vi bor nära göteborg så runt trakerna hade varit bra men alla har körkort så om bättre utbildningar finns längre bort, så självklart bangar vi inte för det.

Vad ligger priset på?

Kan man komma dit genom att bara ha läst lite o få klart allt innom den tiden?

Skulle vara väldigt tacksam för svar PM vore fint !
Citera
2010-12-20, 00:25
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagde
Hej skulle hemskt gärna få lite hjälp angående en intensiv kurs i jaktexamen , vi är några polare som nyligen har blivit intresserade men vissa utav oss har varken föräldrar eller släktningar som har förmågan av att hjälpa till med jakt utiblidning. Så vi skulle vilja göra ALLT på en enda helg eller vecka om det går , har hört att de finns sådanna men har inte hittat något alls , Så frågorna är:

Vi åkte från Göteborg till Finnbo.

https://www.flashback.org/t666151

http://www.finnbo.com/

Det går att göra allt på 3 intensiva dagar men du bör ha hållit i ett vapen, och du skall läsa igenom teoriboken i förväg.

/capmac
Citera
2011-01-03, 11:59
Medlem
hakiss avatar
Hörde att det kommit nya böcker, det skulle vara en tjock bok som täcker det mesta samt en lagbok.
Är det någon som kan bekräfta detta? Butikdelen på jägarförbundet har lagt av så man kan inte se om de går att köpa där. Någon som har dem i pdf rent ut av?
Citera
2011-01-03, 19:57
Medlem
pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakis
Hörde att det kommit nya böcker, det skulle vara en tjock bok som täcker det mesta samt en lagbok.
Är det någon som kan bekräfta detta? Butikdelen på jägarförbundet har lagt av så man kan inte se om de går att köpa där. Någon som har dem i pdf rent ut av?
Det har kommit nya böcker så det är helt rätt, dessutom är de billigare än det förra setet.
Citera
2011-01-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakis

Pdf finns här:
https://www.flashback.org/t1406772
Citera
2011-01-03, 21:49
Medlem
hakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbITZA
Pdf finns här:

Nu funkade deras sida igen, det kommer även en talbok, SWEET !
http://butik.jagareforbundet.se/CD-J...om-talbok.aspx
Citera
2011-01-05, 00:43
Medlem
Horsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne

Processen tar 6-8 dagar innan du får tillbaka polisens godkännande och du är fri att åka och hämta ditt vapen.

Om man bor i en liten håla i de mest nordligaste delarna av landet ja Eller så är poliserna i Göteborg så fruktansvärt lata att de inte orkar hantera dessa papper.. Lämnade in mina papper den 15 dec, iofs massa röda dagar och juletider. Fast den som väntar på något gott Snart kommer svaret, och jag åker och hämtar min Remington 870 pump! Hurra!
Citera
2011-01-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbITZA
Pdf finns här:

Det är inte den nya men det går säkert att klara provet med dessa böcker också. Skillnaden är nog mest att man slipper en massa onödigt pladder i den nya boken
Citera
2011-01-10, 22:24
Medlem
Nu har jag läst igenom böckerna i jägarskoleboxen två gånger. Hur detaljerad kunskap ska man egentligen ha? På vissa vilt så nämns ju säkert tio olika trädslag de käkar, inte ska man väl memorera sådant?

Vilka frågor är typiska när det gäller viltet? Spillning? Brunsttid? Ålder- och könbestämning?

Vilka frågor är typiska när det gäller vapen och skytte? För hagel; får man följande träffbild så är vad fel? Hur fungerar kul- resp hagelgevären?

Vad gäller för jaktformer? Vilka jaktformer som kräver kamouflage? Hur många man lär behöva vara för att jakten ska funka väl? Vilka hundar som används?

Ska återgå till bläddrandet nu, förbannat trevlig läsning.

Är det någon som använt sig av jaegarprovet.se? Tänkte kanske köpa för fem dagar och bränna igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in