2009-08-12, 23:12
Medlem
markeiis avatar
Vad krävs det för jagktlicens för ett luftgevär kaliber 5,5 ? Krävs det att man har jaktlicens ? Och i mitt fall så är jag dömd för allt möjligt .. Tack på förhand
Citera
2009-08-13, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markeii
Vad krävs det för jagktlicens för ett luftgevär kaliber 5,5 ? Krävs det att man har jaktlicens ? Och i mitt fall så är jag dömd för allt möjligt .. Tack på förhand

I det här landet får man INTE jaga med luftgevär!

.
Citera
2009-09-05, 09:54
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oordning
1000kr för dom jaktbökerna som behövs för jägarexamen, är det ett rimligt pris? dom är i nyskick och från förra året om jag inte minns fel.
Hur funkar det att bara läsa "Kunskap om jakt" som rekommenderas av Finnbo.
Både för att:
a) bara klara provet eller
b) för att lära sig saker man har nytta av som jägare.

Jag funderar på om det inte är enklare att ta en intensivkurs och sedan hämta in kunskapen allt eftersom. Vad rekommenderas?
Citera
2009-09-05, 15:29
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
I det här landet får man INTE jaga med luftgevär!

.
Klart att man får, bara det uppfyller klass fyra. Men inte med någon gammal diana i kaliber 4,5 utan ett modernt luftgevär som är licensbelagt.
Citera
2009-09-06, 20:47
Medlem
Jag och 2 polare är lite sugen på att ta jägarexamen, men pengar är precis som många andra fall ett litet problem. Jag vill gärna ha jägarexamen men min ekonomiska situation är inte den bästa då jag är studerande, och därför undrar jag hur man kan lösa det här så billigt som det bara går?

Skjutproven går ju inte att lösa på något billigt sätt antar jag, men man borde kunna ta reda på vilka böcker som gäller och hyra dom böckerna, eventuellt köpa på typ blocket?

Hur billigt tror ni man kan komma undan?
Vad kostar skjutproven?
Citera
2009-09-12, 09:57
Medlem
Nya Jägarexamen

Jag tog jägarexamen för en massa år sedan, men kuggade på högvilten. Vilket inte gjorde mig så mycket. Då jag mest var intresserad av att jaga lite små vilt. Men nu skulle jag vilja ha även högvilten, måste jag då ta om hela jägarexamen?
Fortfarande inte intresserad av älg jakt men nån fin studsare som kan få en höstbock att bita i gräset vore fint!
Citera
2009-09-12, 10:00
Bannlyst
Jag har gjort teorin för Jägarexamen (den nya, där man skriver upp för samtliga vilt).

Dock har jag inte skjutit upp ännu, kan jag göra det eller måste jag skriva om teorin? Vad kostar uppskjutning?

Det var rätt länge sedan jag gjorde teorin, ca 3 år sedan.
Citera
2009-09-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik-77
Jag tog jägarexamen för en massa år sedan, men kuggade på högvilten. Vilket inte gjorde mig så mycket. Då jag mest var intresserad av att jaga lite små vilt. Men nu skulle jag vilja ha även högvilten, måste jag då ta om hela jägarexamen?
Fortfarande inte intresserad av älg jakt men nån fin studsare som kan få en höstbock att bita i gräset vore fint!

Ja, du måste tyvärr ta om hela då högviltskursen numer är inbakad tillsammans med småviltskursen, men det kanske finns högviltskurser man kan gå, vet ej säkert.

Har du tänkt på en klass-2 studsare istället för klass-1?
Citera
2009-09-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Jag har gjort teorin för Jägarexamen (den nya, där man skriver upp för samtliga vilt).

Dock har jag inte skjutit upp ännu, kan jag göra det eller måste jag skriva om teorin? Vad kostar uppskjutning?

Tror att även du måste göra om hela kursen, kontakta studiefrämjadet och fråga dom
Citera
2009-09-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker

Du behöver inte skriva om teorin.

Att skjuta upp kostar olika beroende på hur många serier du behöver för att klara det. Jag sköt inte ett skott mer än de obligatoriska serierna och jag har för mig att det kostade 680:- allt som allt. Men det var typ 3-4år sedan.
Citera
2009-09-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unzipabanana
Jag och 2 polare är lite sugen på att ta jägarexamen, men pengar är precis som många andra fall ett litet problem. Jag vill gärna ha jägarexamen men min ekonomiska situation är inte den bästa då jag är studerande, och därför undrar jag hur man kan lösa det här så billigt som det bara går?

Skjutproven går ju inte att lösa på något billigt sätt antar jag, men man borde kunna ta reda på vilka böcker som gäller och hyra dom böckerna, eventuellt köpa på typ blocket?

Hur billigt tror ni man kan komma undan?
Vad kostar skjutproven?

Kunskap om jakt finns att låna på biblioteket, provet är dock baserat på att du har läst Nya Jägaskolan, som är mycket mer omfatande att läsa in.

Höll i en kurs för ungarna hemma förra året och vi använde Kunskap för jakt. Resultaten blev inte de bästa första gången, så jag skrev provet själv (7 fel) för att så vad som hade missats. Upptäckte då att vissa saker som fanns i provet inte stod i vår bok utan endast i Nya jägarskolan. Gjorde en genomgång med kompliteringarna sedan klarade alla provet.
Citera
2009-09-20, 22:04
Medlem
Hur svårt är det ta jägarexamen och komma igång ordentligt med jakt när man :

Inga jaktkompisar
Inte känner någon med bra jaktmark
Aldrig skjutit med jaktgevär förr
Kan inget nämnvärt om jakt överhuvudtaget.

Men är intresserad och älskar att vara ute i naturen.

Mina fördomar om jägare är att man måste ha en far, farfar och storebror som jagar. Visst underlättar det grovt, men kan det gå för en färsking som jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in