2012-10-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuryakin79
Finns det någon som vet om frågorna på jaktprovet.se är frågor som kan komma på provet? Är frågorna konstruerade av de som gjort sidan eller hämtade från "officiellt" håll? Om frågorna täcker hela teorin är det ju bara att nöta...

Du är bara intresserad av jägarexamen som ett medel att komma åt vapen? Om inte så borde du ju ha ett större intresse av att faktiskt lära dig det som står i litteraturen..
Citera
2012-10-04, 10:22
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Finns det någon som vet om frågorna på jaktprovet.se är frågor som kan komma på provet? Är frågorna konstruerade av de som gjort sidan eller hämtade från "officiellt" håll? Om frågorna täcker hela teorin är det ju bara att nöta...

Frågorna stämmer väl överens med boken "Kunskap för jakt" om används i den kursen jag går. Men det är väldigt få frågor på jaktprovet.se, brukar köra igenom deras frågor några gånger efter varje kapitel jag läst i boken och man får samma frågor väldigt ofta.

Sen instämmer jag med Anonympseudonym, man vill ju lära sig VARFÖR ett svar är rätt inte bara att det är rätt.
Citera
2012-10-22, 18:13
Medlem
papa_smurfs avatar
Om man inte vill gå i någon studiecirkel utan läsa in det själv, vilka böcker är att rekommendera ? Görs teoriprov och skjutproven på samma dag ?
Citera
2012-10-22, 18:24
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Om man inte vill gå i någon studiecirkel utan läsa in det själv, vilka böcker är att rekommendera ? Görs teoriprov och skjutproven på samma dag ?

Om du vill göra det utan någon handledning kan du boka proven när du vill.

Vilka böcker du ska skaffa har jag däremot dålig koll på.
Citera
2012-10-22, 22:15
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Om du vill göra det utan någon handledning kan du boka proven när du vill.

Vilka böcker du ska skaffa har jag däremot dålig koll på.

Finns det någon bra sida för var man kan hitta var man kan genomföra proven ?
Citera
2012-10-25, 17:10
Medlem
Citat:

jag läste igenom boken en gång, sen satte jag och nötte frågor på det där provet, om och om och om igen.. hade 2 fel på uppskrivningen..
Citera
2012-10-25, 17:33
Medlem
Varulvs avatar
Jag undrar om det går att beställa bara proven någonstans då jag helst sköter pluggandet själv och inte vill gå i studiefrämjandet. Har försökt hitta information om det, men jägarförbundet tyckte jag skulle ta en kurs men gav inga ordentliga svar. Jag har ingen lust, det tar för lång tid och jag har redan läst väldigt länge. Kan man ringa upp jaktskyttebanor och höra om det går att beställa provtillfällen enbart för både teori och praktik?
Citera
2012-10-25, 19:16
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Jag undrar om det går att beställa bara proven någonstans då jag helst sköter pluggandet själv och inte vill gå i studiefrämjandet. Har försökt hitta information om det, men jägarförbundet tyckte jag skulle ta en kurs men gav inga ordentliga svar. Jag har ingen lust, det tar för lång tid och jag har redan läst väldigt länge. Kan man ringa upp jaktskyttebanor och höra om det går att beställa provtillfällen enbart för både teori och praktik?

Om det var jag som skulle boka provet själv så skulle jag åka till närmaste skjutbana och höra mig för om det är någon där som brukar sköta uppskrivningar/skjutningar. Och sedan höra dig för om det inte finns nån chans att bara haka på när dom gör en uppskrivning.
Citera
2012-10-25, 19:25
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:

Det går naturligtvis, men provledarna är oavlönade frivilliga, och har förmodligen ett eget liv, så var beredd på att du får anpassa dig.
Normalt sker proven för jägarexamen på vårkanten.
Citera
2012-10-27, 21:45
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stingray
jag läste igenom boken en gång, sen satte jag och nötte frågor på det där provet, om och om och om igen.. hade 2 fel på uppskrivningen..

Samma taktik, dock hela tre fel här

Edit: 2,5 veckor från att böckerna damp ner i brevlådan till godkänt prov. Har dock fåglarna inpräntade i hjärnbarken sen tidigare.
Senast redigerad av kuryakin79 2012-10-27 kl. 21:50.
Citera
2012-10-27, 21:48
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:

Kontakta din lokala provledare vettja! Länk.
Citera
2012-10-28, 19:37
Medlem
gnusmass avatar
Hur är det med hagelgevärsprovet. Säg att jag klarar säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, och skyttet mot löpande markmål men missar provet med lerduvorna. Måste jag då göra om alla moment vid nästa provtillfälle eller räcker det att bara skjuta duvor då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in