2010-03-09, 22:46
Medlem
latjoisses avatar
Det kommer gå bra,skall mycket till för att "misslyckas" ifall du varit på banan och skjutit innan med bra resultat.
Citera
2010-03-10, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av centin
ska snart skjuta upp för jägarexamen! och nerverna börjar märkas... har hjärnsläpp angående framförhållningen på löpande haren.... 0.5 m framför haren på 20 meters avstånd står det i litteraturen men finns det någon minnes regel... exempelvis svepa förbi och trycka av i höjd/sidled med framtassen eller dylikt?

tack på förhand!

Ska jag vara ärlig så vet jag inte!..

Jag har skjutit mycket och länge men jag har aldrig tänkt i teori och avstånd. Jag bara skjuter och bommar sällan. Kan bero på att jag jagar mycket fågel och oftast måste skjuta snabbt.

.
Citera
2010-03-10, 07:27
Medlem
Chokemeisters avatar
Haha, jag slapp detta provet på min jägarexamen för dom tyckte det var onödigt, sköt bara lerduvor

Framförhållningen beror ju helt på vilken hastighet haren har.
Du får helt enkelt provskjuta några skott eller köra på känsla
Citera
2010-03-10, 10:56
Medlem
Som endel säger, viktigast är att inte stanna i svingen.. Dra förbi haren ca halv meter och tryck av och full följ svingen.
Citera
2010-03-10, 12:00
Medlem
Weissess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokemeister
Haha, jag slapp detta provet på min jägarexamen för dom tyckte det var onödigt, sköt bara lerduvor

Vet inte om harprovet är ett krav, men att skippa ett skjutprov för att provledaren tycker det är onödigt är bara dumt! Du skulle krävt att få skjuta det oavsett! All skytteträning är bra! (finns undantag =P)
Citera
2010-03-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokemeister

var inte en utav reglerna att svingen skall vara dubbelts så snabb som haren/målet?

framförhållningen är väl lika?
Citera
2010-03-10, 14:34
Medlem
Jag skött förövrigt icke hare utan rådjur, två skott skulle alossas på samma löp, sedan var det ett visst antal hagel som skule ha träffat.

kämpade med det som fan på träning men satt som ett smäck på provet och i skogen
Citera
2010-03-18, 15:23
Medlem
Byfånes avatar
Någon som vet vars man kan boka endast prov för jägarexamen? i Uppsala trakterna?
Citera
2010-03-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0lle
Okej! Tack så jättemycket!

Hur många frågor är det allt som allt?

hur många procent måste man ha allt som allt för att bli godkänd?

har för mig att det var 80 frågor du måste ha 70 rätt
Citera
2010-03-18, 22:42
Medlem
70 frågor och man måste ha 60 rätt.

Skrev provet nyligen så det är det senaste. Spelar ingen roll var felen är
så det är inte som körkortet på det sättet.
Citera
2010-03-22, 13:19
Bannlyst
Hejsan, Det är såhär att idag har jag prov på jägarexamen. Är rätt så nervös nu :P. Jag har varit med på alla genomgångar och läst ganska så mycket. Jag har även suttit nu i några dagar och gjort testen på denna hemsidan : http://www.jaegarprovet.se/ . Nu tänkte jag bara fråga en sak, Dom frågorna som är på denna testsidan, Är det sådana frågor som folk har fått på sina prov? eller är det bara randomfrågor som kan tänkas komma på provet?

Säg gärna några frågor som kom på era prov. Är det mycket liknande frågor på provet som på http://www.jaegarprovet.se/ ?

tack så mkt för mig (:
Citera
2010-03-22, 14:28
Medlem
mauross avatar
Skummade igenom frågorna snabbt.
Ja de frågorna verkade hyffsade att öva på, de har en högre "svårighetsgrad" än provet.

Frågor som "Mark med lutning mot kulbanan räknas som kulfång, om?" och massa frågor med detaljer i milimeter och grader osv lär inte komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in