2014-12-27, 22:44
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Om jag minns rätt fick jag någon fråga kopplat till vilka raser som lämpade sig för vilka arealer. Hur många ha som krävdes för att släppa en tax eller något sådant.
Det är rätt. Det handlar inte om att man ska kunna redogöra för skillnaden i längd mellan en drever och en stövares framben, men man ska som du säger, ha ett hum om vilka markstorleker som lämpar sej för olika hundtyper
Citera
2014-12-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Det är rätt. Det handlar inte om att man ska kunna redogöra för skillnaden i längd mellan en drever och en stövares framben, men man ska som du säger, ha ett hum om vilka markstorleker som lämpar sej för olika hundtyper

50 för tax, 100 för drever och 200 för stövare eller vad är det dom säger?

Tack för svar och länkar förresten!
Citera
2014-12-28, 20:48
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve

Precis, och då ska även marken vara i lämplig form.
En cirkelformad jaktmark lämpar sej bättre än en långsmal vill säga, även om båda har samma antal ha
Citera
2015-01-03, 18:32
Medlem
Ytterligare en fråga då. Kanske bara jag som är dum i huvudet och inte kan läsa men har fan läst igenom boken "Lagen" flera gånger och det står inte något om detta, i alla fall inte om alla olika.

När jag gör teoriprov på internet får jag massvis med frågor i stil med:

"Vad är jaktlagen?"
Alternativ: Det som riksdagen står för, Det som regeringen står för, Det som polisen står för.

Samt:

"Vart står det hur man får bedriva fällfångst?"
Alternativ: Jaktlagen, Jaktförordningen, Jaktkungörelsen.

Det var några exempel.

Jag är inte dum i huvudet. Det är inte så svårt att googla jaktlagen och se att det handlar om jakttider, jaktmetoder m.m.

Dock så hittar jag ingenting om "jaktlagen beslutas av regeringen" exempelvis.

Då förlitar jag mig ännu en gång till Flashback Tips?
Citera
2015-01-18, 21:21
Medlem
Citat:
Dock så hittar jag ingenting om "jaktlagen beslutas av regeringen" exempelvis.

Då förlitar jag mig ännu en gång till Flashback Tips?

Lagar fastställs av riksdagen.
Förordningar fastställs av regeringen.
Det gäller alla lagar och förordningar, och är en grundläggande del av svensk rättsutövning.

Förordningar är regler som följer gällande lagar. Det kan vara förtydliganden eller detalj-reglering.
Till exempel nämner jaktlagen ingenting om vilka jakttider som gäller för vilka djur, utan lämnar detaljerna till jaktförordningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rordning

jaktlag
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.htm

Jaktförordning
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1987-905/

Jaktkungörelsen är naturvårdsverkets ytterligare regler och detaljer (underställda regeringens lagar och riksdagend förodningar)

Där hittar du till exempler regler på vilka djur då får jaga med vilka hagelstorlekar.
https://www.naturvardsverket.se/Nerl...NFS2002-18.pdf
Senast redigerad av Kolsyrade 2015-01-18 kl. 22:01.
Citera
2015-01-19, 01:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Precis, och då ska även marken vara i lämplig form.
En cirkelformad jaktmark lämpar sej bättre än en långsmal vill säga, även om båda har samma antal ha

'Under förutsättning att det är välarronderat' vill jag minnas är formuleringen bivilkoret i teorin.
Citera
2015-01-24, 14:19
Medlem
Hur orolig behöver jag vara över att inte kunna få jaktlicens efter att ha tagit jägarexamen för att jag är dömd för ringa narkotikabrott? Kan hända att jag kommer bli dömd en gång till för ringa narkotika inom en snar eller inte snar framtid beroende på hur saker och ting spelar ut. Hur som helst så handlar det om lite gräs i pisset så det skulle kännas väldigt ledsamt om det stoppar mig från att få en licens.
Citera
2015-01-24, 15:40
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Hur orolig behöver jag vara över att inte kunna få jaktlicens efter att ha tagit jägarexamen för att jag är dömd för ringa narkotikabrott? Kan hända att jag kommer bli dömd en gång till för ringa narkotika inom en snar eller inte snar framtid beroende på hur saker och ting spelar ut. Hur som helst så handlar det om lite gräs i pisset så det skulle kännas väldigt ledsamt om det stoppar mig från att få en licens.
Pundare som pundare. Räkna inte med att få licens på ett tag.
En av få detaljer inom rättsväsendet som funkar..
Citera
2015-01-24, 18:05
Medlem
Tyvärr kommer du nog få det rätt tufft med att skaffa vapenlicens.Med den gamla domen kanske,Men när du har en ny dom på gång lär det vara kört i många år framöver.
Citera
2015-01-24, 18:36
Medlem
hashish-boys avatar
Egentligen är det rätt synd då jakt säkert skulle kunna bli ett bra substitut till knark för många ungdomar, jag känner ytters få jägare med en liberal inställning till narkotika.

Det är dock vettigt att vara restriktiv med vilka som ska tillåtas få vapenlicens.
Citera
2015-01-25, 10:42
Medlem
Det var sannerligen tråkigt att höra. Jag får försöka i alla fall och hoppas på det bästa. Frustrerande att okunskap ska vara en faktor år 2015. Kanske kan bli norsk medborgare och få en licens där..
Citera
2015-01-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Det var sannerligen tråkigt att höra. Jag får försöka i alla fall och hoppas på det bästa. Frustrerande att okunskap ska vara en faktor år 2015. Kanske kan bli norsk medborgare och få en licens där..

Jo visst är det tråkigt men regler är regler.Lär dig att undvika farbror blå om du har gräs i blodet så löser sig det mesta,Ja menar man behöver inte röka och ge sig ut på krogen etc bara waste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in