2014-12-05, 12:23
Medlem
Batskinkans avatar
Om man koncentrations svårigheter, till exempel autism eller Adhd är det då ens värt det att försöka ta jägarexamen eller kommer man floppa direkt?
Citera
2014-12-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batskinkan
Om man koncentrations svårigheter, till exempel autism eller Adhd är det då ens värt det att försöka ta jägarexamen eller kommer man floppa direkt?

Allt är väl personligt då vi inte vet hur pass svårt du har att läsa och lära dig. Ifall du klarat av att ta körkort klarar du jägarexamen.

Sedan vet jag inte hur autism etc är med vapenlicenser.
Citera
2014-12-18, 14:10
Medlem
Ska börja ta jägarexamen. efter jag är klar med det vill jag helst jaga rådjur,räv och hare. vad ska man skjuta upp för då ?
Citera
2014-12-18, 20:36
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmis96
Ska börja ta jägarexamen. efter jag är klar med det vill jag helst jaga rådjur,räv och hare. vad ska man skjuta upp för då ?

Allt utom högvilt, men det är väl dumt att strunta i det?
Citera
2014-12-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmis96

Som tidigare skrev allt utom högvilt. Dock lär du ångra dig om du skippar det. Går att jaga rådjur med klass 1 samt att det kanske är roligt och åka på bra drev jakter med klass 1 vapen.
Citera
2014-12-24, 09:14
Medlem
Hittade en tråd om detta så jag ska kolla upp den först...
Citera
2014-12-26, 17:38
Medlem
Hur fan ska man lära sig om alla hundar? Jag köpte paketet som innehållar boken "Jägarskolan" samt nåt studeringshäfte, ljudbok m.m. Visst står det lite om "dessa hundar används ofta som drivande hundar" m.m. på vissa ställen men inte fan finns det något specifikt kapitel om hundar, hur dom ser ut och vad dom används till. Ändå är det typ 30% av frågorna när jag gör testprov på internet... Har nu suttit och sökt upp alla hundar jag kan komma på samt skrivit ner kännetecken och vad dom används till. Dock med varierande framgång.
Citera
2014-12-26, 17:55
Medlem
ganglere2s avatar
Ett råd till alla här, gör även högvilt. Genast. Skjut inte upp det. Även om ni inte tänker jaga något sådant. Då är man berättigad till att söka licens på ett flertal vapen som man inte annars kan få det på lika lätt. Kaliberurvalet blir betydligt större. En etta kan man även använda till mindre saker. För det behöver man inte jaga högvilt. Man behöver ju inte ens jaga öht bara för att man har licenserna och vapnen.
Citera
2014-12-26, 19:23
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve
Hur fan ska man lära sig om alla hundar? Jag köpte paketet som innehållar boken "Jägarskolan" samt nåt studeringshäfte, ljudbok m.m. Visst står det lite om "dessa hundar används ofta som drivande hundar" m.m. på vissa ställen men inte fan finns det något specifikt kapitel om hundar, hur dom ser ut och vad dom används till. Ändå är det typ 30% av frågorna när jag gör testprov på internet... Har nu suttit och sökt upp alla hundar jag kan komma på samt skrivit ner kännetecken och vad dom används till. Dock med varierande framgång.
Hundarna och sjöfåglarna upplevde även jag som besvärliga. Jag tror du är på rätt spår med en egen födjupning på raserna och deras användningsområden. då får man något att hänga upp kunskapen på och minns lättare.
Lycka till.
Citera
2014-12-26, 22:39
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:

Här kan du nog hitta lite om jakthundar.

http://jagareforbundet.se/jakten/jakthund/hundwebben/

Här pressenteras dom efter jaktsätt.

http://jagareforbundet.se/jakten/jak...jakthundraser/

Men jag förstår om det kan upplevas som knepigt, inte blir det bättre av att vissa hundar används till olika jakttyper. En tax är ju både drivande och grythund tex.
Citera
2014-12-27, 16:06
Medlem
Citat:

När jag gjorde provet för 2 år sedan var det knappt någon hundfråga. Det är inte troligen att dem kommer ha med någon ny svår hundras utan kanske frågar om det är en drever/stövare/beagle etc på bilden.
Citera
2014-12-27, 18:44
Medlem
P04s avatar
Om jag minns rätt fick jag någon fråga kopplat till vilka raser som lämpade sig för vilka arealer. Hur många ha som krävdes för att släppa en tax eller något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in