2012-05-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGuilbert
Tack så mycket och ja, det gick bra! Sex fel av tio möjliga på 70 frågor. Där det gick fel handlade det för det mesta om viltvård med frågor av typen: "vad bör göras för att gynna småviltet på dina marker?" och liknande.
Uppskjutning snart, men det känns inte lika nervöst. Har skjutit ett par gånger innan och är rätt vapenvan. Dock har jag en fråga, har ni några tips för att träna avståndsbedömning och hur tränar man detta?

Avståndsbedömning är inte så svårt som man tror. Visst när det gäller avgöra kulavstånd kan det vara svårt.

Men den avståndsbedömningen du gör på prov rör sig om följande: "Är detta mer eller mindre än tjugo meter?" .. Det är avstånd på minst 25meter när det är mer än 20 meter om jag minns rätt.

Alltså, för att öva. När du går ute, sätt fokus på olika objekt och ställ dig själv frågan "Är detta mer eller mindre än 20meter?" Sen räknar du när du går fram till objektet.

/A.P
Citera
2012-05-15, 22:50
Medlem
Håll samma höjd som mitten på haren med en halv meter framför haren om jag minns rätt.

Följ med i svingen. Viktigt är att just följa med i svingen och inte stanna upp efter skottet. Följ haren hela vägen in även när du skjutit den.

Lycka till! Förövrigt borde du använt den andra tråden, den är inte osynlig.

/A.P
Citera
2012-05-15, 22:57
Medlem
Svinga ikapp och då hålet på haren är vid kornet skjuter du och fortsätter svingen förbi utan att stanna i upp i något moment.
Citera
2012-05-15, 23:00
Medlem
irrblosss avatar
Jag har ännu inte gjort praktiska provet, men tycker också att avståndsbedömningen verkar lite jobbig. Det är inte bara 20-metersgränsen man ska ha koll på:
Citat:
Fågelsiluett ( gås- eller andfigur ) samt rådjursfigur är inom hagelhåll på ett avstånd på max. 20 meter från provtagaren. Nämnda figurer kan vid provet också vara placerade utom hagelhåll från provtagaren och är då placerade på 30 meters avstånd.
För övriga djurfigurer, tex. räv, hare och grävling är dessa placerade mellan 15-30 meter från provtagaren om de är inom hagelhåll och på 40-55 meter om de är placerade utom hagelhåll.
För att kunna godkännas krävs att provtagaren inte markerar skott mot något av målen utom skotthåll och att han markerar skott mot samtliga mål inom skotthåll.
Det är ganska lätt att se om ett rådjur står på 20 eller 30 m, men när det gäller fågelsilhuett som jag förmodar sitter i ett träd blir det lite svårare tror jag. Avståndsbedömning i höjdled är svårare än avståndsbedömning på marken. Sedan verkar det lite svårare att veta om en grävling står på 30 eller 40 m. De är ju ganska små och procentuellt sett så är ju skillnaden mellan 30 och 40 m mindre än skillnaden mellan 20 och 30 m (om vi ska dra det till extremer så är det ju lättare att se skillnad på 10 och 20 m, än 1000 och 1010 m), dessutom är det ju svårare att bestämma avstånd på längre håll än kortare håll eftersom den upplevda avståndsskillnaden blir 1/d. Finns det inget trick för avståndsbedömning, typ hålla upp ett finger och växla mellan att titta med höger och vänster öga för att sedan bedöma hur mycket fingret ser ut att flytta sig i sidled medan man tittar på målet, sedan räkna lite enkel trigonometri i huvudet? Ska räkna och testa lite olika metoder - fast man kanske inte får hålla upp armen på provet?
Citera
2012-05-15, 23:32
Medlem
ArmeCykels avatar
Du skjuter förmodligen bakom. Sikta en liten bit framför haren när den springer, följ haren med bössan och stanna inte när du skjuter. Stannar du när du skjuter så tar det bakom.
Citera
2012-05-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har ännu inte gjort praktiska provet, men tycker också att avståndsbedömningen verkar lite jobbig. Det är inte bara 20-metersgränsen man ska ha koll på:

Det är ganska lätt att se om ett rådjur står på 20 eller 30 m, men när det gäller fågelsilhuett som jag förmodar sitter i ett träd blir det lite svårare tror jag. Avståndsbedömning i höjdled är svårare än avståndsbedömning på marken. Sedan verkar det lite svårare att veta om en grävling står på 30 eller 40 m. De är ju ganska små och procentuellt sett så är ju skillnaden mellan 30 och 40 m mindre än skillnaden mellan 20 och 30 m (om vi ska dra det till extremer så är det ju lättare att se skillnad på 10 och 20 m, än 1000 och 1010 m), dessutom är det ju svårare att bestämma avstånd på längre håll än kortare håll eftersom den upplevda avståndsskillnaden blir 1/d. Finns det inget trick för avståndsbedömning, typ hålla upp ett finger och växla mellan att titta med höger och vänster öga för att sedan bedöma hur mycket fingret ser ut att flytta sig i sidled medan man tittar på målet, sedan räkna lite enkel trigonometri i huvudet? Ska räkna och testa lite olika metoder - fast man kanske inte får hålla upp armen på provet?

Ni gör precis samma problem som jag gjorde när jag gjorde det. Försvårar det.

Avstånds bedömning är svårt när det gäller långa avstånd. Men det är inte svårt på det praktiska provet.

Kan du med blotta ögat avgöra om något föremål är inom 20 meter så kan du klara provet också.

Visst är det svårare i luften när du inte har någon jämförelsepunkt, nu vet jag inte hur det ser ut på andra banor men där jag gjorde det var ankan i flygande silluet på en pinne 10 meter upp i luften 20 meter framför mig.

Siffrorna du nämner låter krångligt när man skriver det, men det är faktiskt för att göra det lättare som man har dessa avstånd. Alltså, det handlar inte om att avgöra om ett föremål är 22 meter ifrån dig eller 19. Det är inte så små marginaler.

Antingen är föremålet typ 20 meter ifrån dig =skjuta.
Eller så är föremålet 30+ meter ifrån dig=inte skjuta.

Öva ute genom att kunna avgöra om olika föremål är inom eller bortom 20 meter från dig, räkna sen fotstegen.

Framför allt, gör det inte svårare än vad det är. Det är högvilt som är svårt i sammanhanget, inte avståndsbedömningen.

/A.P
Citera
2012-05-16, 07:08
Medlem
Eckepeckes avatar
Som A.P skriver så oroar ni er för fel saker. Avståndsbedömningen är inte svår. Jag tränade absolut ingenting på den delen men klarade det hur lätt som helst. Och ärligt talat, skulle det vara lättare att räkna trigonometri i huvudet än att bara säga 'för långt' eller så?

Nej träna på det som är svårt och får folk kuggar sig; skyttet. Jag antar att folk missar på hagel också, men annars är älgbanan där folk har mest problem.

Och känner du dig säker på den, träna mer. På ett prov kommer du känna dig osäker även om du har vunnit OS.
Citera
2012-05-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Som A.P skriver så oroar ni er för fel saker. Avståndsbedömningen är inte svår. Jag tränade absolut ingenting på den delen men klarade det hur lätt som helst. Och ärligt talat, skulle det vara lättare att räkna trigonometri i huvudet än att bara säga 'för långt' eller så?

Nej träna på det som är svårt och får folk kuggar sig; skyttet. Jag antar att folk missar på hagel också, men annars är älgbanan där folk har mest problem.

Och känner du dig säker på den, träna mer. På ett prov kommer du känna dig osäker även om du har vunnit OS.

Skyttet är väl det som är minsta problemet om man bara skjuter ett par gånger innan??

Det är ju svårt att missa med hagel. Visst är det fortfarande skott rakt bakifrån?

När jag gjorde det där för mer än tjugo år sedan så minns jag den där praktiska "banan" man gick med avståndsbedömning och sedan skulle bössan brytas i tid och otid och patroner in och ut.

Sådant där håller väl ingen på med i praktiken!?

.
Citera
2012-05-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Skyttet är väl det som är minsta problemet om man bara skjuter ett par gånger innan??

Det är ju svårt att missa med hagel. Visst är det fortfarande skott rakt bakifrån?

När jag gjorde det där för mer än tjugo år sedan så minns jag den där praktiska "banan" man gick med avståndsbedömning och sedan skulle bössan brytas i tid och otid och patroner in och ut.

.

hagelskyttet är lerduvor 4 hagel duvor av 6, och löpande rådjur sido skott, två skott på 30m tror jag, sedan räknar de antal hagelhål

sen är det väl självklart att vara tydlig i säker vapen hanteringen?

jag var faktiskt förvånad hur många som var osäkra med vapen, då tycker jag de flesta av dem borde ha gjort lumpen.
Senast redigerad av WladCorn 2012-05-16 kl. 18:35.
Citera
2012-05-17, 00:10
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

.

Jag anser då i alla fall att skyttet är det som folk kuggar sig på. Är det så svårt att tro att folk blir stressade då dom skjuter upp?
Hagel antar jag att de flesta klarar utan vidare. Men älgbanan kräver ju faktiskt lite av en. Det är inte att bara ställa sig och tro att man kan vingla iväg ett par skott och sen gå hem.

Och ja, fortfarande samma sak. Tog min examen för kanske fem år sedan. Ett satans plockande med patroner hela tiden. Och hur pass säker vapenhantering är det dom lär ut då? Att man ska hålla på och osäkra vapnet i tid och otid för att göra patron ur. (I vissa fall på studsare alltså)
Citera
2012-05-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Jag anser då i alla fall att skyttet är det som folk kuggar sig på. Är det så svårt att tro att folk blir stressade då dom skjuter upp?
Hagel antar jag att de flesta klarar utan vidare. Men älgbanan kräver ju faktiskt lite av en. Det är inte att bara ställa sig och tro att man kan vingla iväg ett par skott och sen gå hem.

Och ja, fortfarande samma sak. Tog min examen för kanske fem år sedan. Ett satans plockande med patroner hela tiden. Och hur pass säker vapenhantering är det dom lär ut då? Att man ska hålla på och osäkra vapnet i tid och otid för att göra patron ur. (I vissa fall på studsare alltså)

Jag tog för ett år sedan och precis samma sak,säkra, dela plocka ur osv. Dock tror jag det fyller sin funktion att man tänker på det.

Själv lärde jag mig dock vikten av det vid mitt första vapenköp. Hade en vän med som var vapenintresserad och ville hänga med. Han råkade dra av ett skott åt helvette när vi stod och pratade om bössan, det var otäckt. Jag visste inte ens att han hade skott i nämligen. Efter det är jag jäkligt noggrann vad folk gör och när de stoppar skott i som inte är vana vid vapen. Brukar köra modellen att ha alla skott i fickan och dela ut endast när det blir skjuta. Mer sådant skulle man haft på banan, skräckhistorier osv inte bara dela plocka ur.

/A.P
Citera
2012-05-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
hagelskyttet är lerduvor 4 hagel duvor av 6, och löpande rådjur sido skott, två skott på 30m tror jag, sedan räknar de antal hagelhål

sen är det väl självklart att vara tydlig i säker vapen hanteringen?

jag var faktiskt förvånad hur många som var osäkra med vapen, då tycker jag de flesta av dem borde ha gjort lumpen.

Det var bara skott på lerduvor när jag gjorde det. Inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Jag tog för ett år sedan och precis samma sak,säkra, dela plocka ur osv. Dock tror jag det fyller sin funktion att man tänker på det.

Själv lärde jag mig dock vikten av det vid mitt första vapenköp. Hade en vän med som var vapenintresserad och ville hänga med. Han råkade dra av ett skott åt helvette när vi stod och pratade om bössan, det var otäckt. Jag visste inte ens att han hade skott i nämligen. Efter det är jag jäkligt noggrann vad folk gör och när de stoppar skott i som inte är vana vid vapen. Brukar köra modellen att ha alla skott i fickan och dela ut endast när det blir skjuta. Mer sådant skulle man haft på banan, skräckhistorier osv inte bara dela plocka ur.

/A.P

Det där med vapenhanteringen är skrämmande. Inte hjälper det att köra med det i provet då folk skiter fullständigt i det sedan. Jag har jobbat som jaktguide så jag har sett mycket..

Inte är det mycket bättre inom pistolskyttet. På en fälttävling kan man se prov på det mesta.

Enda stället man känner sig säker är inom IPSC för där kan folk handskas med vapen på grund av hårda regler. Antingen lär man sig eller så åker man ut..

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in