Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har ännu inte gjort praktiska provet, men tycker också att avståndsbedömningen verkar lite jobbig. Det är inte bara 20-metersgränsen man ska ha koll på:
Det är ganska lätt att se om ett rådjur står på 20 eller 30 m, men när det gäller fågelsilhuett som jag förmodar sitter i ett träd blir det lite svårare tror jag. Avståndsbedömning i höjdled är svårare än avståndsbedömning på marken. Sedan verkar det lite svårare att veta om en grävling står på 30 eller 40 m. De är ju ganska små och procentuellt sett så är ju skillnaden mellan 30 och 40 m mindre än skillnaden mellan 20 och 30 m (om vi ska dra det till extremer så är det ju lättare att se skillnad på 10 och 20 m, än 1000 och 1010 m), dessutom är det ju svårare att bestämma avstånd på längre håll än kortare håll eftersom den upplevda avståndsskillnaden blir 1/d. Finns det inget trick för avståndsbedömning, typ hålla upp ett finger och växla mellan att titta med höger och vänster öga för att sedan bedöma hur mycket fingret ser ut att flytta sig i sidled medan man tittar på målet, sedan räkna lite enkel trigonometri i huvudet? Ska räkna och testa lite olika metoder

- fast man kanske inte får hålla upp armen på provet?

Ni gör precis samma problem som jag gjorde när jag gjorde det. Försvårar det.
Avstånds bedömning är svårt när det gäller långa avstånd. Men det
är inte svårt på det praktiska provet.
Kan du med blotta ögat avgöra om något föremål är inom 20 meter så kan du klara provet också.
Visst är det svårare i luften när du inte har någon jämförelsepunkt, nu vet jag inte hur det ser ut på andra banor men där jag gjorde det var ankan i flygande silluet på en pinne 10 meter upp i luften 20 meter framför mig.
Siffrorna du nämner låter krångligt när man skriver det, men det är faktiskt för att göra det lättare som man har dessa avstånd. Alltså, det handlar inte om att avgöra om ett föremål är 22 meter ifrån dig eller 19. Det är inte så små marginaler.
Antingen är föremålet typ 20 meter ifrån dig =skjuta.
Eller så är föremålet 30+ meter ifrån dig=inte skjuta.
Öva ute genom att kunna avgöra om olika föremål är inom eller bortom 20 meter från dig, räkna sen fotstegen.
Framför allt, gör det inte svårare än vad det är. Det är högvilt som är svårt i sammanhanget, inte avståndsbedömningen.
/A.P