2018-01-09, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
När jag gjorde min jägarexamen så sköts alla kulprov med klass 1 gevär inga klass 2 var inblandade.
Det står grundprov gevär på min jägarexamen det är nog säkert vapenhantering som menas eftersom jag bara sköt med klass 1 vapen.

Grundprovet är skjutningen mot stilla mål där man får välja fast stöd eller björnstöd etc.
Citera
2018-01-09, 09:45
Medlem
Roddarens avatar
Behövs ingen kurs, jag köpte böckerna och appen samt inte minst löste ett medlemskap i en jaktskytteklubb! Sök medlemskap du med och åk dit och öva under våren samtidigt som du pluggar så går proverna galant.
Citera
2018-01-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
funderar på jägar examen.
Men tänkte först höra va det kostar att ta jägar examen?

Jag tog min på ABF! Ett par tusen kostade kursen sen tillkommer ju den praktiska skjutövningen, så som patroner kostar. Sen tar dom även betalt för teoriprov mm
Citera
2018-01-18, 12:41
Medlem
OfFreds avatar
Hejsan,

Går jägarskola nu och om allt löper väl tar jag examen mot vårkanten.

Dock hade jag en liten fadäs för ca. ett år sedan där jag blev lobad till följd av olovlig urinering.

Med detta i ryggen är jag inställd på att bli nekad licens vid första varvet. Frågan lyder; om jag avlägger godkänt teori- och skjutprov nu, behöver jag då göra något annat till nästa ansökningstillfälle förutom att sköta mig?
Citera
2018-01-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OfFred
Hejsan,

Går jägarskola nu och om allt löper väl tar jag examen mot vårkanten.

Dock hade jag en liten fadäs för ca. ett år sedan där jag blev lobad till följd av olovlig urinering.

Med detta i ryggen är jag inställd på att bli nekad licens vid första varvet. Frågan lyder; om jag avlägger godkänt teori- och skjutprov nu, behöver jag då göra något annat till nästa ansökningstillfälle förutom att sköta mig?

Lär troligen inte vara något problem med licens däremot kan du få överklaga ett nekad tillstånd men efter överklagan bör det bli OK.
Inget större brott du begått eller en vanlig händelse i ditt liv.
Citera
2018-01-18, 17:09
Medlem
OfFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Lär troligen inte vara något problem med licens däremot kan du få överklaga ett nekad tillstånd men efter överklagan bör det bli OK.
Inget större brott du begått eller en vanlig händelse i ditt liv.

Tack för svar. Jag hoppas självklart att licensen utfärdas redan efter första inlämnade ansökan.

Men om jag alltså skulle få avslag på ansökan och eventuell överklagan, behöver jag då avlägga nya prov inför nästa ansökan?
Citera
2018-01-18, 20:26
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:

Men om jag alltså skulle få avslag på ansökan och eventuell överklagan, behöver jag då avlägga nya prov inför nästa ansökan?
Nix
Citera
2018-01-18, 21:58
Medlem
Citat:
Tack för svar. Jag hoppas självklart att licensen utfärdas redan efter första inlämnade ansökan.

Nepp, proven behöver aldrig förnyas.
Citera
2018-01-19, 00:05
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:

Hur länge sedan hände det? Jag tror, men jag är inte helt säker, att saker som preskriberats/inte syns i ditt register inte tas med i bedömningen av din ansökan. Att pinka offentligt bör inte ligga kvar längre än 5 år.

Däremot skall man vara försiktig med det här med spriten, Länsman ser extra allvarligt på fyllekörning och liknande när man har bössa.
Citera
2018-01-22, 19:41
Medlem
Isnatts avatar
Ska ta examen i vår. Har inte skjutit annat än luftgevär i barndomen, men är inte 'rädd' av mig och är inte orolig för att skjuta men undrar hur pass svårt det är för mig som är total nybörjare?
Citera
2018-01-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ska ta examen i vår. Har inte skjutit annat än luftgevär i barndomen, men är inte 'rädd' av mig och är inte orolig för att skjuta men undrar hur pass svårt det är för mig som är total nybörjare?

Går du ledarledd kurs skulle jag våga säga att du klarar det till 99 %
Citera
2018-01-25, 23:20
Medlem
Iman2014s avatar
Hej!

Jag är intresserad av vissa saker angående jägarexamen. Först rent allmänt är jag intresserad att veta hur många människor som fixar jägarexamen gör det inte för att dem är intresserade av jakt utan endast för att dem gillar att kunna köpa och ha dem vapnen som man får lov att köpa med jägarexamen såsom kulgevär och hagelgevär.

Alltså man vill ha dessa vapnen i sitt hus men på grund av dem korkade vapenlagarna vi har i Sverige måste man fixa jägarexamen för att kunna lagligt ha dessa vapen. Hur många gör detta?

Dessutom undrar jag hur det går till rent ekonomiskt, och hur många försök man har på sig både i teori delen och praktikdelen. Om man misslyckas kan man fortsätta igen hur många gånger som helst? Och hur påverkar det dig ekonomiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in