2010-01-06, 15:16
Medlem
Den här länken kanske kan hjälpa lite.

"Så lätt tar du jägarexamen" från AB

http://www27.zippyshare.com/v/79322847/file.html

.
Citera
2010-01-10, 03:23
Medlem
Nichosjs avatar
Kan man tenta av teoriprovet för licensen utan att gå någon kurs, dvs att bara studera allt själv och sedan skriva provet?
Citera
2010-01-10, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Kan man tenta av teoriprovet för licensen utan att gå någon kurs, dvs att bara studera allt själv och sedan skriva provet?

Skulle inte tro att det är tanken. Det ska vara lite besvärligt så att bara dom som är riktigt intresserade kan skaffa vapen.

.
Citera
2010-01-21, 17:17
Medlem
killercloewns avatar
Jägarlicens som projektabrete, råd sökes

tjena fb, dags för projektarbete och vi fick ok för att ta jägarlicens.

behöver info för hur man går tillväga, vi vill inte gå intensiv kurser eller dylikt utan tanken är att vi ska plugga hemma, så hur gör man då vilka böcker behövs vart kan man skriva prov, och hur går det till osv.

någon som vet vad det kostar?

ge mej alla råd ni kan för att vi ska lyckas
Citera
2010-01-21, 17:33
Medlem
Finns gott om trådare om vad du skall plugga på............som till exempel den stora tråden om jägarexamen här ovan

Alla prisuppgifter hittar du på jägareförbundets hemsida. Låna böckerna på biblioteket, plugga in allt själv och öva skytte privat så blir det bara provavgifterna du behöver betala. Kvalificerad gissning runt 1000 kr + ammo.
Citera
2010-01-21, 22:32
Medlem
legosnopps avatar
Källförteckning:
Flashback.info

Citera
2010-01-22, 01:35
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercloewn
ge mej alla råd ni kan för att vi ska lyckas

Du kan börja med att lära dig stt det inte finns något som heter "jägarlicens".

/capmac
Citera
2010-01-23, 20:51
Medlem
Grym tråd, hade nytta av pdf filerna, plöjde igenom dem på ett par veckor, gjorde en hel del gratis-prov på nätet och sen åkte jag till Walter Borg och skrev teorin för 200kr. Under tiden övade jag skytte på en skjutbana i närheten och tog jägarexamen precis innan jul. Nu har jag köpt vapenskåp och ska införskaffa min första hagelbrakare!

En liten fråga till er som kan mer. Om en bössa går sönder eller något händer så den blir obrukbar, kan man bara kasta den eller måste man meddela allt sånt till polisen på något sätt, eller lämnar man till någon certifierad vapenförstörare? Hur ligger det till?
Citera
2010-01-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristiSoldat
Grym tråd, hade nytta av pdf filerna, plöjde igenom dem på ett par veckor, gjorde en hel del gratis-prov på nätet och sen åkte jag till Walter Borg och skrev teorin för 200kr. Under tiden övade jag skytte på en skjutbana i närheten och tog jägarexamen precis innan jul. Nu har jag köpt vapenskåp och ska införskaffa min första hagelbrakare!

En liten fråga till er som kan mer. Om en bössa går sönder eller något händer så den blir obrukbar, kan man bara kasta den eller måste man meddela allt sånt till polisen på något sätt, eller lämnar man till någon certifierad vapenförstörare? Hur ligger det till?

Du har inte ens köpt ditt första vapen ännu och funderar vad som händer om det går sönder...!?

.
Citera
2010-01-23, 23:25
Medlem
Men nödvändigt inlägg... Om du inte kan svara på frågan så behöver du inte skriva nåt.
Citera
2010-01-24, 00:29
Medlem
Undrar även hur ansökan om vapenlicens går till. Tänker på köp från privatpersoner t.ex. blocket.
På blanketten ska man ju fylla i vapen ID och tillverkningsnr. och sen skicka in papprena. Hur går man tillväga? Måste jag kontakta säljaren och be om vapnets ID och allt, sen skicka in papprena och vänta några veckor innan jag kan köpa det av säljaren? Eller kan jag köpa vapnet, bara man samtidigt skickar licensansökningarna? Hur går det till egentligen?
Citera
2010-01-24, 01:31
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristiSoldat

Du lämnar in vapnet till en kompetent vapentekniker.
Om denne säger att det inte går/värt att reparera lämnar Du in bössan till polisen för skrotning.
Senast redigerad av Fettsprutan 2010-01-24 kl. 01:32. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in