2015-04-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det kan väl bero på många faktorer. Ett är att det finns mer rörelseenergi kvar i grövre hagel (lägre US-tal) och därför biter det bättre på lite längre håll. Ett annat kan vara att rådjuret är större och därför träffas av fler hagel trots spridningen på längre avstånd. En faktor som gör att det är knivigt att generalisera kring avstånd och hagel är olika trångborrning/chokers. Håller du ihop haglet mer är det möjligt att skjuta lite längre.

Och är man osäker så är det aldrig fel att sätta en egen gräns att man aldrig skjuter på längre än 20m. Det kan tvärt om vara en mycket bra regel för att undvika skadeskjutning.

Jo fast jag tänkte mer på provfrågorna, känns som det diffar beroende på provskrivare, ska man inte utgå från att 20m är max avstånd när man skjuter hagel?
Citera
2015-04-09, 07:29
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Jo fast jag tänkte mer på provfrågorna, känns som det diffar beroende på provskrivare, ska man inte utgå från att 20m är max avstånd när man skjuter hagel?

Provskrivaren är väl alltid samma (Naturvårdsverket?) så det låter konstigt. Jag vet inte om det förnyats men för två år sedan fanns det tre stycken prov du kunde få när du skrev jägarexamensprovet: A, B eller C.

Jag vet inte vad rätt svar på provet är, men nej, rent krasst ska du inte utgå från att 20m är max avstånd för hagel, eftersom det är fel (pga de anledningar jag angav i förra inlägget).
Citera
2015-04-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Provskrivaren är väl alltid samma (Naturvårdsverket?) så det låter konstigt. Jag vet inte om det förnyats men för två år sedan fanns det tre stycken prov du kunde få när du skrev jägarexamensprovet: A, B eller C.

Jag vet inte vad rätt svar på provet är, men nej, rent krasst ska du inte utgå från att 20m är max avstånd för hagel, eftersom det är fel (pga de anledningar jag angav i förra inlägget).

Okej tack endå, får kolla upp det så man har koll
Citera
2015-04-10, 23:23
Medlem
Skrev upp idag, 67 rätt. Kan varmt rekommendera appen "Jägarexamen", skulle säga att 85% av mitt pluggande har bestått av att göra proven där. Där finns även ett väldigt bra viltuppslagsverk och bra texter att läsa. Läs också boken "din väg till jägarexamen" så klarar ni det lätt. Jag har pluggat i knappt två veckor och det var inga problem. Det är inte så mycket fåglar på provet som alla säger, max 5 frågor. Lär er se skillnad på kanadagås och vitkindad gås, grågås och sädgås, lär er hur gräsand, kricka, knipa, vigg, brunand, ejder, stor- och småskrake ser ut. Samt lär er skilja på hönsfåglarna, främst honorna.

Tänk ALLTID på säkerheten först. Det är det ABSOLUT viktigaste vid all jakt, tänk på det när ni gör provet.

Kan dock tillägga att det inom en snar framtid kommer nya prov, vi var tydligen bland de sista som fick dom här frågorna.
Senast redigerad av Jantan 2015-04-10 kl. 23:48.
Citera
2015-04-12, 19:37
Medlem
Måste jag kunna alla jakttider utantill, för varje ras? Det är ju olika, finns det inte mer generella regler?

http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/#Västra Götalands län,-1,2015-01-01,2015-12-31,
Senast redigerad av Klimax00 2015-04-12 kl. 19:45.
Citera
2015-04-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Måste jag kunna alla jakttider utantill, för varje ras? Det är ju olika, finns det inte mer generella regler?

http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/#Västra Götalands län,-1,2015-01-01,2015-12-31,

Tror inte du behöver kunna alla. Jakttider ändras ju ibland också. Tror personligen det är viktigare att du vet när man får släppa hund efter vilt eftersom det är samma hela tiden. Kan nog vara bra att ha någon aning om dom vanligaste viltslagen dock (klövvilt-mufflon, räv, hare, skogsfågel.)
Citera
2015-04-13, 19:26
Medlem
Var nyss iväg och skrev teoriprovet. 68/70 blev det vilket i alla fall får antas vara godkänt. Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter gällande provet.

Jag fick prov A. Mestadels av frågorna kretsade kring de tre stora, det vill säga lagar, etik och säkerhet. Det var frågor om vad lagarna heter, när man får skicka hund efter rådjur, vad man bör tänka på när man anlägger åtel nära jaktmarksgräns, vem som har jakträtt på väg och allt där emellan. Säkerhetsfrågorna löd ungefär som följande:

Exempel:
Q: Får du skjuta på älgen? (Bild visas)
A: Nej, du har inte fullgott kulfång.

A: Nej, hunden står bakom och riskerar att träffas.

Slutet av provet innehöll 10-15 frågor om vapen och ammunition. Där var det frågor om vilken kaliberklass som krävs för specifika viltslag, hur en anläggning ser ut, hur man bestämmer vilken klass en kula tillhör, hur man skjuter med sving m.m.

Lägg inte krut på fåglar och hundar. Jag fick två fågelfrågor, man skulle identifiera en vigg samt ett gäng grågäss. Jag fick hela noll hundfrågor.

Utöver detta var det lite allmänt om viltet, jaktformer och viltvård.

Har man läst igenom bägge böckerna (Jägarskola och Lagen) en eller två gånger samt kanske även gjort några testprov på internet bör det inte alls vara några problem att klara provet.

Vill avsluta med att tacka er i tråden som hjälpt mig när jag haft frågor.
Citera
2015-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve
Var nyss iväg och skrev teoriprovet. 68/70 blev det vilket i alla fall får antas vara godkänt. Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter gällande provet.

Jag fick prov A. Mestadels av frågorna kretsade kring de tre stora, det vill säga lagar, etik och säkerhet. Det var frågor om vad lagarna heter, när man får skicka hund efter rådjur, vad man bör tänka på när man anlägger åtel nära jaktmarksgräns, vem som har jakträtt på väg och allt där emellan. Säkerhetsfrågorna löd ungefär som följande:

Exempel:

Slutet av provet innehöll 10-15 frågor om vapen och ammunition. Där var det frågor om vilken kaliberklass som krävs för specifika viltslag, hur en anläggning ser ut, hur man bestämmer vilken klass en kula tillhör, hur man skjuter med sving m.m.

Lägg inte krut på fåglar och hundar. Jag fick två fågelfrågor, man skulle identifiera en vigg samt ett gäng grågäss. Jag fick hela noll hundfrågor.

Har man läst igenom bägge böckerna (Jägarskola och Lagen) en eller två gånger samt kanske även gjort några testprov på internet bör det inte alls vara några problem att klara provet.

Proven diffar väl så vissa prov är det mer artkännedom och andra mindre?

Edit: hoppas på att inte få fåglar, vissa prov är vidriga, duvhök, sparvhök, ormvråk, glada, örn, plus femhudnra till som ser exakt likadana ut bland rovfåglar, eller inte tala om Vittrut Havstrut Gråtrut Fiskmås......

Edit: 9) Grunduppställningen vid duvjakt är att bulvanerna placeras ?

a) I hästskoform mot vinden
b) I hästskoform med vinden
c) I cirkel mot vinden
d) I cirkel med vinden

Seriöst, kommer sånna frågor på provet???
Senast redigerad av karlmag 2015-04-13 kl. 22:08.
Citera
2015-04-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Proven diffar väl så vissa prov är det mer artkännedom och andra mindre?

Edit: hoppas på att inte få fåglar, vissa prov är vidriga, duvhök, sparvhök, ormvråk, glada, örn, plus femhudnra till som ser exakt likadana ut bland rovfåglar, eller inte tala om Vittrut Havstrut Gråtrut Fiskmås......

Edit: 9) Grunduppställningen vid duvjakt är att bulvanerna placeras ?

a) I hästskoform mot vinden
b) I hästskoform med vinden
c) I cirkel mot vinden
d) I cirkel med vinden

Seriöst, kommer sånna frågor på provet???

Jo det har du rätt i. Finns ju tre olika prov så krutet läggs kanske på lite andra saker i de andra proven. Min provledare sa dock att samtliga var ganska snarlika när jag fick välja vilket jag ville göra.

Oroa dig inte om rovfåglar. Samtliga rovfåglar är fredade och totalförbjudna att jaga (viss skyddsjakt efter duvhök tillåts dock) så risken att sånt kommer med på provet är nog ungefär som att träffas av blixten. Antar att du pluggat frågor på jaktprovet.se och således blivit lite avskräckt? Minns att det var ett jävla tjat om rovfåglar, bläsgäss och fjällgäss, salskrakar och brunänder hit och dit där.

Nu kan jag som sagt inte svara för alla prov men på det jag gjorde (A) var det i alla fall ingen sådan fråga...
Citera
2015-04-14, 10:03
Medlem
blowns avatar
Citat:
Jo det har du rätt i. Finns ju tre olika prov så krutet läggs kanske på lite andra saker i de andra proven. Min provledare sa dock att samtliga var ganska snarlika när jag fick välja vilket jag ville göra.

Oroa dig inte om rovfåglar. Samtliga rovfåglar är fredade och totalförbjudna att jaga (viss skyddsjakt efter duvhök tillåts dock) så risken att sånt kommer med på provet är nog ungefär som att träffas av blixten. Antar att du pluggat frågor på jaktprovet.se och således blivit lite avskräckt? Minns att det var ett jävla tjat om rovfåglar, bläsgäss och fjällgäss, salskrakar och brunänder hit och dit där.

Nu kan jag som sagt inte svara för alla prov men på det jag gjorde (A) var det i alla fall ingen sådan fråga...

Jag har sett de tre proven och de är väldigt väldigt lika. Det finns ingen som avviker från de andra i att de har mycket mer artbestämning av fåglar.
Citera
2015-04-14, 11:20
Medlem
Citat:

Nä jaktprovet.se tycker jag är ett skämt, helt löjliga frågor så som "hur lång är en björn när den föds?" Eller "hur många ägg lägger en tjäder?"

Köpte prov på http://www.jaegarprovet.se och de verkar ha OK uppgifter, även om fågelfrågorna är helt cp svåra, som skillnad på Småspov, Storspov, Gluttsnäppa och Morkulla.

Ändå länns fåglar okej, kan se skillnad på de som är med i boken "din väg till jägarexamen" kricka, knipa, gräsand,bläsand, kanadagås, vitkindadgås, alfågel, vigg, ejder, sädgås, grågås, bläsgås etc.

Känns precis som körkortsprovet att det är så mycket onödigt skit, det viktigaste enligt mig är artidentifiering, könsbestämma, jakttider, brunsttider, vilken klass på vapen, vapensäkerheten (kulfång, om vapnet klickar) och vad man ska göra om viltet blir skadeskjutet / springer över på annant jaktområde.

Utöver det är det mesta helt onödigt imo, om jag i framtiden väljer att jaga med hund, ja då måste jag ändå läsa på och lära mig, men att lära sig nu skillnader på alla hundraser och hundtyper (ställande etc) är överkurs...

Ajja skriver om någon vecka så hoppas det går bra.
Citera
2015-04-14, 12:55
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Exempel:

Grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in