2015-09-10, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Nu är det så att det kan finnas multiversa också enligt forskare (alltså inte mitt eget påhitt) och där är naturlagarna INTE som i det universum vi lever i. Det kanske jag borde ha sagt.

Då är bara den lilla detaljen fel att jag inte lever i något av dessa multiversa...

Citat:
Det är klart de inte leder till lycka, de här grejerna är alldeles för lätta!

Om de är för lätta, varför är det de saker som alla instinktivt strävar efter och varav vissa är helt nödvändiga för att överleva? I en värld med mening skulle som Schopenhauer säger just meningen själv uppfylla en och göra en lycklig. Man skulle inte ha några behov alls. Olycka finns ju för att man själv måste driva sitt jävla ekorrhjul istället för att vara sitt eget fullständigt nöjda universum.

Citat:
Om det bara fanns olycka och likgiltighet skulle man ju aldrig skratta eller le, och det gör i alla fall jag rätt ofta.

Men vad är ett skratt och ett leende annat än att hjärnan inte kan smälta något och framkallar någon sorts reaktion där man upplever en kort men bedräglig eufori och andas och drar på vissa ansiktsmuskler på ett visst sätt? Man skrattar åt det absurda. Alltså är ett skratt för hjärnan vad gaser är för magen, ungefär.
Citera
2015-09-10, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Du vet ju självklart att kärlek, eufori, glädje, frihet, frisk luft, skönhet, trygghet, osv är sådant som också existerar.

Det var ju också lätt att peka ut, så vad är det man ska "fatta"?

Men alla dessa saker är negativa - de tar bara tillfälligt bort ett behov. De andra sakerna är positiva - de finns där i all sin jävlighet hela tiden.
Citera
2015-09-10, 11:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Fast det stämmer ju, det enda upplevelser kan bestå av är just skillnader/distinktioner. Rörliga distinktioner.

Vi kan se skillnad på en stol och en hög med pinnar, även fast det är samma prylar. Och vi vet att stolen inte existerar, och på samma sätt vet vi att subjektet inte existerar.

Subjektet är bara en distinktion inuti upplevelsen.

Jag vet att jag inte finns jag menar what the fuck vem vet att vem inte finns ?

Det är nog som att försöka se sina ögon tänker jag nu. Det går inte att hitta dem eftersom det är dem jag ser med. Jag kan inte hitta mig själv eftersom jag är det jag letar efter. På så sätt finns varken ögonen eller jag själv.
Citera
2015-09-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag vet att jag inte finns jag menar what the fuck vem vet att vem inte finns ?

Det är nog som att försöka se sina ögon tänker jag nu. Det går inte att hitta dem eftersom det är dem jag ser med. Jag kan inte hitta mig själv eftersom jag är det jag letar efter. På så sätt finns varken ögonen eller jag själv.

Kunskap finns uppenbarligen, universum innehåller kunskap. Den kunskapen blir i bland medveten om att jaget/egot/subjektet inte finns. Ganska ofta får kunskapen för sig att ett subjekt/jaget/gud existerar.

Det är ju inte konstigare att kunskap finns i universum, lika väl som den kan finnas i en hjärna.
Senast redigerad av FlamRed 2015-09-10 kl. 12:10.
Citera
2015-09-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Men alla dessa saker är negativa - de tar bara tillfälligt bort ett behov. De andra sakerna är positiva - de finns där i all sin jävlighet hela tiden.

Vad menar du, elände och lycka är ju precis lika tillfälliga?
Citera
2015-09-10, 12:17
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Men jag gillar att bara vara en liten del av det...

Var det då.
Citera
2015-09-10, 12:22
Bannlyst
Citat:
Vad menar du, elände och lycka är ju precis lika tillfälliga?

Nej. Eländet är normaltillståndet. "Lyckan" är när hjärnan har berusat sig lite med en dos kemikalier, egna eller införda utifrån, för att lura sig själv. Om lycka existerade i sig själv skulle det inte behövas några jävla endorfiner eller annat för att berusa hjärnan, utan lycka skulle vara allestädes närvarande. Vad som nu är allestädes närvarande är att man är hungrig, törstig, trött, rastlös, för varm, för kall, sexuellt frustrerad, har sår och sjukdomar eller har fått allt som man tillfälligt vill ha och istället är less på skiten, eftersom man så fort man är "tillfredsställd" har genomskådat bedrägeriet.

För att vara lycklig skulle man behöva vara inte något mindre än ett eget universum, som slapp arbeta, hungra, törsta, vara trött, vara rastlös, vara för varm, vara för kall, vara skadad, sjuk eller besviken. Det är en skändlighet att man behöver anstränga sig. Det är en skändlighet att man har behov. Det är en skändlighet att så kallade onda människor dessutom ofta har det mindre jävligt än så kallade goda människor. Det är en skändlighet att allt detta lidande och all denna strävan existerar, när den till slut visar att den fanns för ingenting, eftersom man dör.
Citera
2015-09-10, 12:23
Medlem
glasses123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Var det då.
Tror det är lättare sagt än gjort för vissa.
Citera
2015-09-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Nej. Eländet är normaltillståndet. "Lyckan" är när hjärnan har berusat sig lite med en dos kemikalier, egna eller införda utifrån, för att lura sig själv. Om lycka existerade i sig själv skulle det inte behövas några jävla endorfiner eller annat för att berusa hjärnan, utan lycka skulle vara allestädes närvarande. Vad som nu är allestädes närvarande är att man är hungrig, törstig, trött, rastlös, för varm, för kall, sexuellt frustrerad, har sår och sjukdomar eller har fått allt som man tillfälligt vill ha och istället är less på skiten, eftersom man så fort man är "tillfredsställd" har genomskådat bedrägeriet.

För att vara lycklig skulle man behöva vara inte något mindre än ett eget universum, som slapp arbeta, hungra, törsta, vara trött, vara rastlös, vara för varm, vara för kall, vara skadad, sjuk eller besviken. Det är en skändlighet att man behöver anstränga sig. Det är en skändlighet att man har behov. Det är en skändlighet att så kallade onda människor dessutom ofta har det mindre jävligt än så kallade goda människor. Det är en skändlighet att allt detta lidande och all denna strävan existerar, när den till slut visar att den fanns för ingenting, eftersom man dör.

Alla känslor, lycka och elände, kommer från olika kemikalier.

För allt lidande du kan räkna upp, så finns motsvarande lycka.

Att elände skulle vara ett normaltillstånd är en lögn, ty det finns inget normaltillstånd. Uppenbarligen.
Citera
2015-09-10, 14:26
Bannlyst
Citat:
Alla känslor, lycka och elände, kommer från olika kemikalier.

Visst.

Citat:
För allt lidande du kan räkna upp, så finns motsvarande lycka.

Att elände skulle vara ett normaltillstånd är en lögn, ty det finns inget normaltillstånd. Uppenbarligen.

Nej. För allt utgår ifrån brist. Kemikalierna som finns för att känna "lycka" finns där bara för att människor och andra högre stående djur inte ska begå självmord eller dö av apati och anhedonism. De kemikalier som finns i hjärnan räcker oftast inte, varför människan och vissa andra högre djur tar till droger utifrån för att uthärda. Människan har så länge som hon har känt till alkohol och opium använt dessa vid sjukdomar och kirurgiska ingrepp. Kroppen kan alltså för det mesta inte ens utan hjälp skydda sig mot smärta, utom när äkta chock stänger av känslorna för ett kort tag.

Sverige har en enorm konsumtion av koffein. Vad är koffein? Antidepressivt, aningen besläktat med amfetamin. Också nikotin är antidepressivt och intas i ganska stora mängder i Sverige. Dessutom intas alkohol, psykofarmaka och olagliga droger i stor mängd i Sverige. Varför? För att hämma depression och ångest och ge konstgjord eufori. Varför skulle detta behövas om kroppen själv skapade "lyckokemikalier" i tillräcklig mängd? Och då är Sverige ett land som sedan mer än 200 år i princip inte har varit i krig på egen mark och som än så länge har bland jordens högsta levnadsstandard. Ändå mår svenskar så dåligt psykiskt. Är det för att samhället och klimatet är så uselt? Bara delvis. Mest av allt beror det på just principen att lycka är negativ. Det är ingen hjälp mot leda och liten hjälp utom mot det värsta fysiska lidandet att ha materiell välfärd.

Så kan vi jämföra lidandet och lyckan ännu mer konkret. Hur känns det för ett lejon att äta sig mätt på ett annat djur? Ganska neutralt, troligen. Hur känns det för djuret som slits sönder av lejonets tänder och klor? Som ohygglig tortyr, troligen. Djuret som äts upp lider tusentals gånger mer än vad lejonet "njuter" av att äta sig mätt. Detta exempel var från Schopenhauer själv och har nämnts förut i denna nu ganska söndertjatade diskussion. Men trots detta är det också en helvetisk plåga att dö av svält. Om inte lejonet får äta får det självt lida enormt fram till svältdöden.
Citera
2015-09-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jaja, allt är ett, jag vet. I slutändan. Och upplevaren är inte utanför upplevelsen utan inne i den. Visst.
Men.
En distinktion måste göras för att en upplevelse ska ta form. Ett urval måste ske för att en form ska uppträda. Om vi hör alla toner samtidigt blir det ingen melodi, if you catch my drift.

Nej! Du kan gå bortom villfarelsen. Inget "i slutändan", eller "egentligen", eller "visst", eller "men". Se världen som den är och du ser den utan subjekt, du upplever den utan subjekt, utan distinktion, utan separation, utan koncept. Inte som ett resonemang utan i din direkta upplevelse. Det finns ingen betraktare till upplevelsen, upplevelsen finns av sig själv, för sig själv och medvetandet som sådant är rymligt, fritt och tomt.

Du har, vad det verkar, haft någon mystisk upplevelse för flera år sedan där du transcenderade egot, men därefter kom det tillbaka och lurade dig att du behöver det. Det är en lögn! Det behövs inget ego eller jag för att verka i världen! Hur skulle egot från första början kunna vara i kontroll? Kan du, via egot, förutsäga beslut som kroppen kommer att fatta ens fem minuter in i framtiden? Nej, oftast inte. Egot är konceptuellt medveten om en bråkdel av allt som sker och lyckas ändå ge illusionen om att vara i kontroll! Hur dum måste man inte vara för att tro på sitt ego!

Subjektet är inte alls likt ögonen, något som inte kan ses då det är källan till seendet. Subjektet är som is som smälter och försvinner av skenet när det betraktas.
Citera
2015-09-10, 14:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Kunskap finns uppenbarligen, universum innehåller kunskap. Den kunskapen blir i bland medveten om att jaget/egot/subjektet inte finns. Ganska ofta får kunskapen för sig att ett subjekt/jaget/gud existerar.

Det är ju inte konstigare att kunskap finns i universum, lika väl som den kan finnas i en hjärna.

Det är förvisso sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in