2015-10-12, 02:31
Bannlyst
FYFAN vad jag är bra på att citera!!!

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Att belysa det faktum att det inte hittats något centraliserat 'jag' i hjärnan ser jag mest som ett effektfullt sätt att få människor intresserade av frågan "Vem är jag?". Att krasst konstatera vår fysiologi renderar inget spirituellt uppvaknande för de flesta av oss.

Jaha

Citat:
Du kan inte tänka dig vidare i detta. Vill du ändå tänka, låt tankarna fokusera på dessa spörsmål: I) Vem är jag? II) Var är jag? III) När är jag? IV) Varifrån är jag sprungen?

Sök i ditt medvetande efter vem som gör anspråk på identitet samt var och när förnimmelsen av denne existerar. Kan du hitta dig själv?

Kroppen av materia som sitter här I mitt rum. Nu. Dåtiden

Citat:
Det förtäljer om ett tillstånd där medvetandet inte längre hyser något 'jag' eller 'ego'. Många, om inte de flesta, traditioner som innefattar egodöd hyser dessutom mycket låg aktning för sinnevärlden, även om mindfulness - som jag gissar att du anspelar på - fokuserar på varseblivningen.

Jaha hyser låg aktning det låter ju jävligt upplyst.. Vad sitter de och funderar på då? För de är inte sina tankr och inte sina sinnen? Sitter de och upplever känslor som en person har 3 mil därifrån eller vaddå

Citat:
Det är för att du inte är upplyst och upplever att du har ett jag.
Lite som andra religioner, där man fortfarande inte sett ljuset

Citat:
Så länge du har ett jag upplever du dig som en fristående varelse.
Min kropp är fristående från det utanför kroppen. Väldigt enkelt

Citat:
Utgå ifrån din egen upplevelse istället för att sväva iväg i tankar. Egot är fenomenologiskt verkligt tills du ser hur det uppstår, hur det är källan till allt lidande och kan dra ut det med rötterna - och bli fri.
Inom Scientologin säger man att L. Ron Hubbard är lösningen till allt..
Inom Kristendomen är det Gud
Inom islam är ....
.....

För det är väl ingen nyhet att människan inte är som en sten, utan att den har tankar. Men tankarna är ju sprungna av materia och att sitta och säga att man inte har ett jag är också bara en fet tanke.
Nej jag är mycket mer inne på att allting är verkligt istället för att jaget inte är "verkligt".
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-10-12 kl. 02:37.
Citera
2015-10-12, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Jaha

Jag höll alltså med dig i det avseendet. Det Sam Harris säger förändrar inte någons upplevelse av verkligheten - meditation gör.

Citat:
Kroppen av materia som sitter här I mitt rum. Nu. Dåtiden

Okej. Lägg frågorna på hyllan tills du får användning av dem. Det är bättre att börja med enklare meditationsövningar, såsom att räkna andetag.

Citat:
Jaha hyser låg aktning det låter ju jävligt upplyst.. Vad sitter de och funderar på då? För de är inte sina tankr och inte sina sinnen? Sitter de och upplever känslor som en person har 3 mil därifrån eller vaddå

Du får själv, om du är intresserad, förkovra dig i olika traditioners syn på upplysning och världen.

Citat:
Min kropp är fristående från det utanför kroppen. Väldigt enkelt

Ja, det är sant. Fortsättningsvis är det väldigt enkelt att när jaget försvinner så försvinner även identifikationen med kroppen. Analogt med att en person som under en vanlig dröm inser att vederbörande själv är hela drömmen, och inte en karaktär i den, blir den som befriat medvetandet från egot hela verkligheten, och inte en karaktär i den. Med verkligheten avses det som uppstår i medvetandet under vaket tillstånd.

Citat:
För det är väl ingen nyhet att människan inte är som en sten, utan att den har tankar. Men tankarna är ju sprungna av materia och att sitta och säga att man inte har ett jag är också bara en fet tanke.

Nej, hela poängen är att det inte är bara en tanke, varför en god början - innan man går till angrepp mot egot - är att tysta sitt sinne från tankar, så att man inte förvirrar botemedlet med sjukdomen.

Citat:
Nej jag är mycket mer inne på att allting är verkligt istället för att jaget inte är "verkligt".

Det är - om du är intresserad av att nå ett tillstånd av egodöd - egalt vilket förhållningssätt du har, då man inte kan övervinna egot och samtidigt tro på konceptuell sanning: egot självt är fundamentet för världsbilder och hela idén att tankar är ett medium för sanning.
Citera
2015-10-12, 09:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så nu kan jag äntligen skriva här. Sökte runt lite om det fanns forum där ute om "enlightenment" men hittade få så jag skriver här!

Läste Eckhart Tolle för kanske 2år sedan och kollade igenom videosar och fick den största aha upplevelsen jag haft i mitt liv.

Men nu sitter jag här och funderar lite, det är mycket snack om att det inte finns ett JAG egentligen utan att man mest går runt och upplever saker. Sam Harris säger att det inte finns ett jag för det har man då inte hittat i hjärnan o.s.v.

Tänker lite så här.. Visst man går runt och ser, hör, luktar och känner saker, alla dessa saker är inte mer än signaler i huvudet. MEN tankarna om JAGET, jag är mamma, pappa, chef, bäst o.s.v. är ju också bara signaler i huvudet.

Är det egentligen inte bara ignorans om hjärnan som skapar den här illusionen om att jaget är en illusion och att sinnena är något "finare".

Har svårt för det här med att jaget inte finns..

En annan sak är det här att man inte ska se sig själv som en fristående varelse utan trädet och du är samma. Detta är väl sant, men inte mer sant än den observationen en alien 300 ljusår bort gör när han säger att månen och jorden är i samma punkt, men för oss är då månen inte särskilt nära.

EDIT: Vore det inte bättre att säga att du allt är verkligt istället för att säga att egot inte är verkligt?

Definiera verklighet till att börja med. Vilka egenskaper har verkligheten?

Egojaget finns på samma sätt som en illusion finns. Ta en film tex, den är en illusion, det är bara ljus som flimrar och ändå kan vi känna oss delaktiga och skratta och gråta och bli skrämda. Som barn som inte förstår att det är "bara på film, det är inte på riktigt". De flesta av oss är barnet som inte förstår att det bara är på låtsas. Filmen finns alltså men den är inte på riktigt.
Citera
2015-10-12, 12:01
Medlem
ReVarres avatar
Jag fattar nu vad Matt Kahn menade med att man vaknar upp från en dröm efter en dröm, och den enda drömmen man inte vaknar upp från är kärlek. Ärlighet är vad som odlar kärlek. Vartenda gång jag ljuger faller jag i dvala igen tills jag vaknar upp ur drömmen igen.
Citera
2015-10-12, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Definiera verklighet till att börja med. Vilka egenskaper har verkligheten?

Egojaget finns på samma sätt som en illusion finns. Ta en film tex, den är en illusion, det är bara ljus som flimrar och ändå kan vi känna oss delaktiga och skratta och gråta och bli skrämda. Som barn som inte förstår att det är "bara på film, det är inte på riktigt". De flesta av oss är barnet som inte förstår att det bara är på låtsas. Filmen finns alltså men den är inte på riktigt.

Verkligheten är allt det som finns och ja då menar jag också tanken om att en fet BMW ger status.

Fast är inte filmen verklig då? Det är trots allt fysiska saker som både spelar upp filmen för oss och i hjärnan.
Citera
2015-10-12, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag höll alltså med dig i det avseendet. Det Sam Harris säger förändrar inte någons upplevelse av verkligheten - meditation gör.

Okej. Lägg frågorna på hyllan tills du får användning av dem. Det är bättre att börja med enklare meditationsövningar, såsom att räkna andetag.

Du får själv, om du är intresserad, förkovra dig i olika traditioners syn på upplysning och världen.

Ja, det är sant. Fortsättningsvis är det väldigt enkelt att när jaget försvinner så försvinner även identifikationen med kroppen. Analogt med att en person som under en vanlig dröm inser att vederbörande själv är hela drömmen, och inte en karaktär i den, blir den som befriat medvetandet från egot hela verkligheten, och inte en karaktär i den. Med verkligheten avses det som uppstår i medvetandet under vaket tillstånd.

Nej, hela poängen är att det inte är bara en tanke, varför en god början - innan man går till angrepp mot egot - är att tysta sitt sinne från tankar, så att man inte förvirrar botemedlet med sjukdomen.

Det är - om du är intresserad av att nå ett tillstånd av egodöd - egalt vilket förhållningssätt du har, då man inte kan övervinna egot och samtidigt tro på konceptuell sanning: egot självt är fundamentet för världsbilder och hela idén att tankar är ett medium för sanning.

Allt det här snacket om sanning och verklighet är ju också bara en tanke du har i huvudet är den då finare än andra tankar?

Förövrigt säger väl de flesta upplysta "" att allting är en del av "upplysningen". Bara det att vissa inte "inser det", alltså vissa gillar föredrar kaffe över mjölk.
*det är bara en tanke*
Citera
2015-10-12, 16:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Verkligheten är allt det som finns och ja då menar jag också tanken om att en fet BMW ger status.

Fast är inte filmen verklig då? Det är trots allt fysiska saker som både spelar upp filmen för oss och i hjärnan.

Du menar den subjektivt upplevda verkligheten då antar jag, det som är verkligt för dig. Är det verkligen så att en fet BMW ger status? Inte om man har en Bentley själv.

Filmen är bara en jämförelse. Och visst, den finns och det gör även en dröm och en hägring.
Men när man vaknar upp framstår drömmen som overklig i betydelsen att den bara var en fabrikation av hjärnan, sinnet, minnet eller whatever. På samma sätt framstår egot som en fabricerad skapelse för den som har genomgått ett uppvaknande.
Citera
2015-10-12, 19:39
Bannlyst
Citat:
Du menar den subjektivt upplevda verkligheten då antar jag, det som är verkligt för dig. Är det verkligen så att en fet BMW ger status? Inte om man har en Bentley själv.

Filmen är bara en jämförelse. Och visst, den finns och det gör även en dröm och en hägring.
Men när man vaknar upp framstår drömmen som overklig i betydelsen att den bara var en fabrikation av hjärnan, sinnet, minnet eller whatever. På samma sätt framstår egot som en fabricerad skapelse för den som har genomgått ett uppvaknande.

Fast det är bara en story du intalar dig själv. Precis som allt annat.
Citera
2015-10-12, 21:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Fast det är bara en story du intalar dig själv. Precis som allt annat.

Naturligtvis är det en story eftersom jag försöker förklara något, va fan vill du egentligen?
Citera
2015-10-12, 21:21
Bannlyst
Citat:
Naturligtvis är det en story eftersom jag försöker förklara något, va fan vill du egentligen?

herrejävlar vad upplyst.

Nej men jag vill bara ha "bevis" på att jaget inte finns. Missförstå mig inte, jag fick själv en stor aha upplevelse av detta i början och att leva i nuet är bra! Men sen ser jag massa snack som i ärlighetens namn inte är något mer än det religiösa pysslar med.
Citera
2015-10-12, 23:32
Medlem
Citat:
herrejävlar vad upplyst.

Nej men jag vill bara ha "bevis" på att jaget inte finns. Missförstå mig inte, jag fick själv en stor aha upplevelse av detta i början och att leva i nuet är bra! Men sen ser jag massa snack som i ärlighetens namn inte är något mer än det religiösa pysslar med.
Jaget är väl egentligen självreflektion från betraktarens sida. Beroende på vilken syn man ges så borde det ju framkalla en viss känsla. Lyckas man få bort bilden av ett inre jag borde det ju leda till frid, men sen så vill nog hjärnan gärna skapa en ny självbild
Citera
2015-10-12, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Jaget är väl egentligen självreflektion från betraktarens sida. Beroende på vilken syn man ges så borde det ju framkalla en viss känsla. Lyckas man få bort bilden av ett inre jag borde det ju leda till frid, men sen så vill nog hjärnan gärna skapa en ny självbild

Det är möjligt. Enligt det jag läst däribland Eckhart Tolles skrifter så vill egot hela tiden kämpa emot.
Han har hittat något i människans natur, hen blir aldrig helt nöjd, detta för att människan ska överleva, helt enkelt evolutionärt.

Men att säga att Jaget är en illusion och att man uppnår något "finare steg" är inget mer än en annan tanke. Sen att det finns så mycket runtomkring får det att likna en religion. Buddhism finns iofs redan men det kanske kan bli en förgrening eller tom en ny religion.

Nej allt är verkligt verkar betydligt bättre än att säga att jaget/allt är overkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in