Citat:

Ursprungligen postat av 
DavidMiscavige

Men om vi ska vara egoistiskt seriösa för en gångs skull.
Det här med fri vilja och dess icke existens verkar störa väldigt många. Men för mig är det någon slags befrielse att veta att allt man har gjort ändå inte skulle gått att ändra på. 
Enda ångesten kvar jag har är iaf det skulle visat sig i framtiden att det finns en fri vilja. 

Då har man gått och varit ansvarig hela tiden.
Just nu tänker jag mycket på detta då jag går grubblar på saker man gjort och ångrar. 
Nu vet jag iofs det egolösa svaret på detta. Min tvivlan är bara mitt ego bla bla. Men det är ju inte så lätt att bara acceptera. När jag fortfarande tror på egots rättfärdigande. 

Detta är det kluriga, om vi antar att du inte har någon fri vilja:
Du råkar läsa något om att fri vilja icke existerar
Du tänker att fri vilja icke existerar
Du blir passiv
Om jag nu övertygar dig om att fri vilja existerar, då kanske du börjar tro att du själv kan påverka ditt liv, och faktiskt ägnar dig åt att påverka det i rätt riktning. Man kan då tänka, att det är en slump att du läser detta inlägg och att jag övertygar dig om att det finns fri vilja. Poängen är, att om vi går runt och tänker att vi inte har fri vilja, så blir vi passiva. Det mest sunda skulle jag påstå är att vi anser oss ha en fri vilja, även om det rent filosofiskt möjligen inte är så.
Det är samma sak som att tänka att livet är meningslöst. Ja, egentligen är det väl det om man ser från något kosmiskt perspektiv. I slutändan påverkar det dock dig negativt att utgå från det. Vad är det mest logiska perspektivet att utgå från? Det finns olika grader av sanningar.
EDIT: Inlägget ovan sammanfattade det snyggt.