2014-05-21, 20:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Vad är ingenting? Att säga "jag är ingenting" betyder att ingenting är någonting.

Om jag tänker att jag INTE är lång, smal och snygg så har jag tagit ställning till identiteten att jag är lång, smal och snygg. Det är fortfarande ego att INTE identifiera sig med något. Du har fortfarande tagit ställning till något annat.

Det är ju det jag säger.
Citera
2014-05-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Det slog mig att jag fortfarande identifierar mig med definitioner som är inlagda i mitt minne (”det som upplevs” som ”inte är jag” som finns inför ”mig”). Jag konstruerar även denna upplevelse med hjälp av kunskap/minne. Så det är fortfarande inom intellektets ramar och trancenderar ingenting. Man skapar bara ett nytt ego som ”självet bakom egot”.

Om kunskapen som koloniserar ens hjärna slutar att behandla alla sinnesintryck, för bara en sekund, så kollapsar allt ego och identitet och då finns det inget som skiljer en från sin upplevelse.

Kunskapen är också en del av upplevelsen. Egot är också en del av upplevelsen. Det finns inget som skiljer oss från upplevelsen oavsett vad vi tänker. Som jag ser det är varje upplevande varelse upplyst. Det är inget fel med att identifiera sig som någon, men om du säger till dig själv att det är fel så blir det givetvis fel. Då är icke-identifikationen din väg, och det är säkert en bra väg
Citera
2014-05-21, 21:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Jag anser mig ha upplevt det förr när jag mediterade, lyssnade på yogis och då tyckte jag liknande som det du skriver.

Men sedan kom frågan:
Hur vet jag att jag är ”ren uppmärksamhet” som observerar egot och allt annat?
Det går inte att missa. Om du upplevt det så vet du.

Citat:
Det slog mig att jag fortfarande identifierar mig med definitioner som är inlagda i mitt minne (”det som upplevs” som ”inte är jag” som finns inför ”mig”). Jag konstruerar även denna upplevelse med hjälp av kunskap/minne. Så det är fortfarande inom intellektets ramar och trancenderar ingenting. Man skapar bara ett nytt ego som ”självet bakom egot”.
Är detta en intellektuell efterhandskonstruktion eller ingick det här tänket i det du tycker dig ha upplevt när du upplevde det?
Citat:
Om kunskapen som koloniserar ens hjärna slutar att behandla alla sinnesintryck, för bara en sekund, så kollapsar allt ego och identitet och då finns det inget som skiljer en från sin upplevelse.
Ja, det är sant. Dock finns det ju en upplevelse och eftersom en upplevelse inte kan uppleva sig själv så har vi ändå en dualitet. Även om jag säger "jag ÄR upplevelsen" så finns det ju ett jag och en upplevelse (som förvisso är samma sak).
Citera
2014-05-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, det är sant. Dock finns det ju en upplevelse och eftersom en upplevelse inte kan uppleva sig själv så har vi ändå en dualitet. Även om jag säger "jag ÄR upplevelsen" så finns det ju ett jag och en upplevelse (som förvisso är samma sak).

Fast inget säger att en upplevelse behöver någon som upplever den. Det är bara en idé.

En upplevelse finns i universum på samma sätt som en våg finns på havet. Ingen dualism, inget subjekt, och ingen identifikation.
Citera
2014-05-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ja, det är naturligt att förutsätta att det finns ett jag bakom upplevelsen. Det här jaget, vad det nu är, verkar dock inte vara fristående från upplevelsen, och väldigt svårt att identifiera.

Det finns ett tankeexperiment som går ut på att finna jaget genom att separera det från upplevelsen. Börja med att identifiera alla fenomen du upplever - så som sinnesintryck, tankar, med mera. Föreställ dig sedan att du plockar bort dessa fenomen ett efter ett. Det som i slutändan finns kvar bör vara din essensen, det du innerst inne är. Vad finns kvar?
Citera
2014-05-21, 22:04
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast inget säger att en upplevelse behöver någon som upplever den. Det är bara en idé.

En upplevelse finns i universum på samma sätt som en våg finns på havet. Ingen dualism, inget subjekt, och ingen identifikation.

Hur ska du urskilja vågen om den inte stiger upp ur havet? Anledningen till att den är en våg är ju att den skiljer sig från den släta havsytan. Klart att det är dualism. Hade det varit enhet hade havsytan varit spegelblank.
Citera
2014-05-21, 22:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Ja, det är naturligt att förutsätta att det finns ett jag bakom upplevelsen. Det här jaget, vad det nu är, verkar dock inte vara fristående från upplevelsen, och väldigt svårt att identifiera.

Det finns ett tankeexperiment som går ut på att finna jaget genom att separera det från upplevelsen. Börja med att identifiera alla fenomen du upplever - så som sinnesintryck, tankar, med mera. Föreställ dig sedan att du plockar bort dessa fenomen ett efter ett. Det som i slutändan finns kvar bör vara din essensen, det du innerst inne är. Vad finns kvar?

Existens. Bliss.
Citera
2014-05-21, 22:10
Medlem
Citat:
Kunskapen är också en del av upplevelsen. Egot är också en del av upplevelsen. Det finns inget som skiljer oss från upplevelsen oavsett vad vi tänker. Som jag ser det är varje upplevande varelse upplyst. Det är inget fel med att identifiera sig som någon, men om du säger till dig själv att det är fel så blir det givetvis fel. Då är icke-identifikationen din väg, och det är säkert en bra väg

När jag skriver att något skiljer en från upplevelsen så menar jag bara att man upplever det som om man vore skild från det. Inte att det någonsin kan vara så egentligen.
Citera
2014-05-21, 22:14
Medlem
Citat:
Det går inte att missa. Om du upplevt det så vet du.

Allt jag vet är att jag tyckte mig uppleva något som gurus sa att man kunde uppleva.
Den information jag fick om att det finns en observatör ledde mig till att tolka verkligheten så.

Citat:
Är detta en intellektuell efterhandskonstruktion eller ingick det här tänket i det du tycker dig ha upplevt när du upplevde det?

Tanken dök upp senare efteråt. Först trodde jag totalt på det, i några år.

Citat:
Ja, det är sant. Dock finns det ju en upplevelse och eftersom en upplevelse inte kan uppleva sig själv så har vi ändå en dualitet.

Subjekt och objekt är har givetvis inte samma koordinater, men de sitter ihop och utgör en intonande övergång utan skarp gräns – innan man tänker på dem som skilda ting.

Citat:
Även om jag säger "jag ÄR upplevelsen" så finns det ju ett jag och en upplevelse (som förvisso är samma sak).

Men då säger man något, så det är en upplevelse inom intellektets ramar.
Om man inte säger något alls finns väl inget sätt att gå till väga för att identifiera sig som en enskild identitet?
Senast redigerad av Esolcsid 2014-05-21 kl. 22:17.
Citera
2014-05-21, 22:27
Medlem
Citat:
Existens. Bliss.
Är inte existens och bliss också fenomen som upplevs - d.v.s. en del av upplevelsen snarare än synonymt med det innersta jaget? Vad finns kvar när även dessa fenomen försvinner?
Citera
2014-05-21, 22:38
Medlem
proconsuls avatar
[quote=Esolcsid|48888375]

Citat:
Subjekt och objekt är har givetvis inte samma koordinater, men de sitter ihop och utgör en intonande övergång utan skarp gräns – innan man tänker på dem som skilda ting.
Ja.

Citat:
Men då säger man något, så det är en upplevelse inom intellektets ramar.
Om man inte säger något alls finns väl inget sätt att gå till väga för att identifiera sig som en enskild identitet?

Det stämmer. Ingen enskild identitet, visst. Vad jag tjatar om är bara att det måste finnas något där som upplever upplevelsen. Jag är bliss, extas, överflödande lycka och glädje. Men hur vet jag det? Vad är det som upplever detta? Extas finns inte rakt ut i luften bara, det är en upplevelse som någon/något härbärgerar.
Citera
2014-05-21, 22:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Är inte existens och bliss också fenomen som upplevs - d.v.s. en del av upplevelsen snarare än synonymt med det innersta jaget? Vad finns kvar när även dessa fenomen försvinner?

Kan existensen försvinna? Jag tror inte det. Jag kan inte påminna mig att jag inte har existerat
Det ingår inte i min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in