2015-09-09, 23:43
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag förklarade ju det: strävan leder aldrig någonvart. Därför är tillvaron som Schopenhauer kallar "fenomenvärlden" illusorisk.

Har du inte låtit den här Schopenhauer få lite väl stort inflytande på dig och ditt liv? Vad hade hänt om du aldrig hade upptäckt honom?
Citera
2015-09-09, 23:58
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Har du inte låtit den här Schopenhauer få lite väl stort inflytande på dig och ditt liv? Vad hade hänt om du aldrig hade upptäckt honom?
Sluta nu dom kanske blev kära vid första ögonkastet och kände att bara dom måste vara ihop
Citera
2015-09-10, 00:06
Bannlyst
Citat:

Mitt liv hade varit nästan exakt likadant, eftersom tankarna på hur meningslöst allt är fanns många år innan jag upptäckte Schopenhauer. Jag hade bara inte vetat att jag på egen hand hade tänkt nästan exakt samma saker som världens störste filosof.

Allt är en dockteater: I'm a Marionette
Citera
2015-09-10, 01:06
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Sluta nu dom kanske blev kära vid första ögonkastet och kände att bara dom måste vara ihop

Så när som på att gubben dog över hundra år innan "hackan" ens var påtänkt då . Men vad är hundra år?

Citat:
Mitt liv hade varit nästan exakt likadant, eftersom tankarna på hur meningslöst allt är fanns många år innan jag upptäckte Schopenhauer. Jag hade bara inte vetat att jag på egen hand hade tänkt nästan exakt samma saker som världens störste filosof.

Allt är en dockteater: I'm a Marionette

Du skulle ju också kunna börja skapa nån form av konst av den här "skiten". Eller?
Citera
2015-09-10, 01:08
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Så när som på att gubben dog över hundra år innan "hackan" ens var påtänkt då . Men vad är hundra år?

Du skulle ju också kunna börja skapa nån form av konst av den här "skiten". Eller?
Det spelar ingen roll man ska ändå dö sen.
Citera
2015-09-10, 01:13
Bannlyst
Citat:

Förutom att ABBA och särskilt Agnetha Fältskog tillhör de få saker och människor som jag gillar här i världen illustrerar sången och videon min poäng så perfekt. Se hur absurd världen ser ut bara man backar en film och till synes låter verkan byta plats med orsak. Die Welt ist Vorstellung.
Citera
2015-09-10, 01:29
Medlem
esants avatar
Citat:
Förutom att ABBA och särskilt Agnetha Fältskog tillhör de få saker och människor som jag gillar här i världen illustrerar sången och videon min poäng så perfekt. Se hur absurd världen ser ut bara man backar en film och till synes låter verkan byta plats med orsak. Die Welt ist Vorstellung.

Du behöver väl inte bara fokusera på jorden hela tiden? Varför inte blicka utåt och ta reda på mer om universum utanför den här absurda planeten?
Citera
2015-09-10, 02:20
Bannlyst
Citat:
Du behöver väl inte bara fokusera på jorden hela tiden? Varför inte blicka utåt och ta reda på mer om universum utanför den här absurda planeten?

Hela universum är absurt, det trodde jag var uppenbart? Schopenhauer har skrivit om det också. Bland annat har han skrivit att om det har funnits mer tekniskt avancerade civilisationer än mänskligheten på andra planeter har de redan uppfunnit vapen så kraftfulla att de har utrotat varandra med dem och att man skulle kunna förlora förståndet genom att tänka på alla miljarder stjärnor som ingenting annat har att göra än att lysa över planeter fulla av lidande och död.
Citera
2015-09-10, 02:41
Medlem
esants avatar
Citat:
Hela universum är absurt, det trodde jag var uppenbart? Schopenhauer har skrivit om det också. Bland annat har han skrivit att om det har funnits mer tekniskt avancerade civilisationer än mänskligheten på andra planeter har de redan uppfunnit vapen så kraftfulla att de har utrotat varandra med dem och att man skulle kunna förlora förståndet genom att tänka på alla miljarder stjärnor som ingenting annat har att göra än att lysa över planeter fulla av lidande och död.

Ja att tro något annat skulle väl ödelägga hans egen teori?

Men Schopenhauer har inte heller fått vara med under den senare forskingen eftersom han varit död länge. I parallella universa gör vi inte de val vi gör i detta, och eftersom det finns en oändlig mängd av dem så betyder det att i åtminstone något av dem så faller allt ut till din fördel. Det finns en lycklig "hacka" därute.
Citera
2015-09-10, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ja att tro något annat skulle väl ödelägga hans egen teori?

Men Schopenhauer har inte heller fått vara med under den senare forskingen eftersom han varit död länge. I parallella universa gör vi inte de val vi gör i detta, och eftersom det finns en oändlig mängd av dem så betyder det att i åtminstone något av dem så faller allt ut till din fördel. Det finns en lycklig "hacka" därute.

Fast det är inte bevisat att det finns parallelluniversa, och om de är uppbyggda som detta med materia, tid, rum, kausalitet, mångfald osv är de per definition fortfarande olyckliga. Det kan inte finnas ett universum uppbyggt som detta där någon är lycklig. Lycka finns bara negativt, inte positivt, det har ju ältats massor av gånger här och i filosofiforumet. Det finns alltså bara "lycka", vilket är frånvaro av lidande eller leda. Bara när man är full eller hög är man så euforisk att lyckan känns positiv, och det är ju egentligen bara ett bedrägeri där man skapar översvämning i hjärnans belöningssystem.

Därför är det enda rätta att universum förintas. Det är ont att något alls existerar i den form som det gör här.

Du äter. Blir du lycklig? Nej, du blir mätt.
Du dricker. Blir du lycklig? Nej, du blir otörstig.
Du knullar. Blir du lycklig? Nej, du får utlösning och kort eufori och är därefter ganska liknöjd.
Du sover. Blir du lycklig? Nej, du blir utvilad.
Du klär på dig. Blir du lycklig? Nej, du slipper frysa.
Du klär av dig. Blir du lycklig? Nej, du slipper svettas.

Så här kan man hålla på på idiot- och småbarnsnivå. Varför inte bara erkänna att det är som jag säger? Om lycka existerade skulle du kunna peka ut den. Du kan hur lätt som helst peka ut lidande och leda: hunger, törst, otillfredsställd sexdrift, trötthet, frusenhet, svettighet, sår, sjukdom, våldtäkt, krig, tortyr, avsmak...fatta!
Citera
2015-09-10, 03:14
Medlem
esants avatar
Citat:
Fast det är inte bevisat att det finns parallelluniversa, och om de är uppbyggda som detta med materia, tid, rum, kausalitet, mångfald osv är de per definition fortfarande olyckliga. Det kan inte finnas ett universum uppbyggt som detta där någon är lycklig.

Nu är det så att det kan finnas multiversa också enligt forskare (alltså inte mitt eget påhitt) och där är naturlagarna INTE som i det universum vi lever i. Det kanske jag borde ha sagt.

Citat:
Du äter. Blir du lycklig? Nej, du blir mätt.
Du dricker. Blir du lycklig? Nej, du blir otörstig.
Du knullar. Blir du lycklig? Nej, du får utlösning och kort eufori och är därefter ganska liknöjd.
Du sover. Blir du lycklig? Nej, du blir utvilad.
Du klär på dig. Blir du lycklig? Nej, du slipper frysa.
Du klär av dig. Blir du lycklig? Nej, du slipper svettas.

Det är klart de inte leder till lycka, de här grejerna är alldeles för lätta!

Citat:
Så här kan man hålla på på idiot- och småbarnsnivå. Varför inte bara erkänna att det är som jag säger? Om lycka existerade skulle du kunna peka ut den. Du kan hur lätt som helst peka ut lidande och leda: hunger, törst, otillfredsställd sexdrift, trötthet, frusenhet, svettighet, sår, sjukdom, våldtäkt, krig, tortyr, avsmak...fatta!

Om det bara fanns olycka och likgiltighet skulle man ju aldrig skratta eller le, och det gör i alla fall jag rätt ofta.
Citera
2015-09-10, 04:10
Medlem
Har det slagit någon att många av alla dess existentiella teorier/förhållningssätt, i olika meteaforer försöker berör nästan samma område.. Så sluta ta allt så bokstavligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in