2014-12-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Russel Brand är en smart kille. Här är en annan smart komiker. https://www.youtube.com/watch?v=lsQJyKhmqkQ

Bra sagt och jag visste inte att han var spirituell.

Har du nå tips var man hittar likasinnade människor.Tycker det är svårt att hitta då de flesta är fast i det materiella, tyvärr. Många jag träffar som är spirituella är dock för religösa för mig...

Men du om det är så här enkelt varför försöker inte flera gå denna väg? Många väljer det farmakologiska, och blir aldrig riktigt bra.
Citera
2014-12-19, 09:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NJJ
Bra sagt och jag visste inte att han var spirituell.

Har du nå tips var man hittar likasinnade människor.Tycker det är svårt att hitta då de flesta är fast i det materiella, tyvärr. Många jag träffar som är spirituella är dock för religösa för mig...

Men du om det är så här enkelt varför försöker inte flera gå denna väg? Många väljer det farmakologiska, och blir aldrig riktigt bra.

Jag vet inte var man träffar spirituella människor IRL. Det finns säker olika forum på nätet om man söker lite. Jag tycker att man får ut mycket genom att bara lyssna på människor som tex Mooji och Sadhguru på Youtube. Eckhardt tolle har också en hel del att komma med. Benthino Masarro också.
Och det finns flera, sök på non-duality.

De flesta vet nog inte att vägen finns faktiskt. Att det kan vara så enkelt. Psykiatrin är mest intresserad av att sälja mediciner så där finns inte så mycket att hämta, förutom KBT som är ett kraftfullt redskap och en, ska vi säga, inkörsport till förståelse av egot.
Citera
2014-12-21, 20:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte var man träffar spirituella människor IRL. Det finns säker olika forum på nätet om man söker lite. Jag tycker att man får ut mycket genom att bara lyssna på människor som tex Mooji och Sadhguru på Youtube. Eckhardt tolle har också en hel del att komma med. Benthino Masarro också.
Och det finns flera, sök på non-duality.

De flesta vet nog inte att vägen finns faktiskt. Att det kan vara så enkelt. Psykiatrin är mest intresserad av att sälja mediciner så där finns inte så mycket att hämta, förutom KBT som är ett kraftfullt redskap och en, ska vi säga, inkörsport till förståelse av egot.

Ja men skulle vart roligt att träffa in IRL också.

Ja kanske är det så. Läste att 2006 och 15 år bakåt spenderade Sverige 15 miljarder på mediciner för psykisk ohälsa. Men säkert har det bara ökat...
Jag Kbt tror jag också är bra...
Citera
2014-12-21, 22:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja men skulle vart roligt att träffa in IRL också.

Ja kanske är det så. Läste att 2006 och 15 år bakåt spenderade Sverige 15 miljarder på mediciner för psykisk ohälsa. Men säkert har det bara ökat...
Jag Kbt tror jag också är bra...

Beroende på var du bor kan du förslagsvis träna på olika yogainstitut eller gå med i meditationsgrupper? Även en del vanliga gym har yogaklasser. Människor som utövar yoga eller meditation tenderar att vara mer spirituella.
Citera
2014-12-21, 23:06
Medlem
Citat:
Beroende på var du bor kan du förslagsvis träna på olika yogainstitut eller gå med i meditationsgrupper? Även en del vanliga gym har yogaklasser. Människor som utövar yoga eller meditation tenderar att vara mer spirituella.

Ja får kanske kolla in lite grupper. Har vart på två stycken men tyvärr var det ganska få människor. Ska kolla upp borde finnas rätt mycket här var jag bor...

Tyvärr anses det rätt flummigt av samhället att prata om alternativa sätt att hantera psykisk ohälsa. Läser på forum och i vissa tas det för givet att man ska äta mediciner om man har depression. Förstår inte varför det är så få som tror att det inte hjälper att minska sitt ego. Majoriteten kanske vill ha vetenskapliga bevis att det funkar. Det blir som sagt svårt då vi är människor och jag är rätt skeptisk till vetenskap på hur vi psykiskt fungerar, då vi själv har ett subjektivt tänkande och vad en sak betyder för mig betyder en annan sak för dig.

Kanske krävs att detta spirituella måste bli mer mainstream för att det ska gå hem...
Citera
2014-12-22, 20:52
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ja får kanske kolla in lite grupper. Har vart på två stycken men tyvärr var det ganska få människor. Ska kolla upp borde finnas rätt mycket här var jag bor...

Tyvärr anses det rätt flummigt av samhället att prata om alternativa sätt att hantera psykisk ohälsa. Läser på forum och i vissa tas det för givet att man ska äta mediciner om man har depression. Förstår inte varför det är så få som tror att det inte hjälper att minska sitt ego. Majoriteten kanske vill ha vetenskapliga bevis att det funkar. Det blir som sagt svårt då vi är människor och jag är rätt skeptisk till vetenskap på hur vi psykiskt fungerar, då vi själv har ett subjektivt tänkande och vad en sak betyder för mig betyder en annan sak för dig.

Kanske krävs att detta spirituella måste bli mer mainstream för att det ska gå hem...

Nejnejnej, inga mediciner & skit, det är att förvränga sanningen om nått!! Nåja, ibland har dom väl hjälpt också i akuta fall exempelvis.

Du måste självklart testa Yoga, jag mediterade från & till under en tid, sen tröttna jag, tappa inspiration, jag tror den stora orsaken var att man var ensam, så jag hoppas på Yoga, har inte ångrat mig en sekund. Fantastiskt verktyg i all sin enkelhet.
Citera
2014-12-24, 06:42
Bannlyst
Trodde att var allmänt känt i indien att yoga leder till psykiska krångligheter. Men de tror att det är vägen till himlen så de anser att det är värt det.

Men jag håller med om att medicin inte är så värt, bättre att förtrösta på Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsoul
Alla psykiska problem kan lösas så fort man inser att man inte är sitt psyke.
Finns det något bevis på att meditation botar alla sjukdomar?

Såg en annan tråd i ämnet också
(FB) Meditation botar alla sjukdomar

Jag undrar om respektive trådstartare är så psykiskt frisk som de vill göra sken utav.
Senast redigerad av hoppalagom 2014-12-24 kl. 06:44.
Citera
2014-12-24, 09:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Trodde att var allmänt känt i indien att yoga leder till psykiska krångligheter. Men de tror att det är vägen till himlen så de anser att det är värt det.

Men jag håller med om att medicin inte är så värt, bättre att förtrösta på Gud.

Finns det något bevis på att meditation botar alla sjukdomar?

Såg en annan tråd i ämnet också
(FB) Meditation botar alla sjukdomar

Jag undrar om respektive trådstartare är så psykiskt frisk som de vill göra sken utav.

Yoga kan leda till psykiska krångligheter, ja. Det är isf ett led i processen, en rening. Ungefär som att när man gör en storstädning så blir det rörigare innan det blir ordning. Yogan har funnits i minst tretusen år så den har naturligtvis fördelar som överstiger de eventuella nackdelarna. Majoriteten människor upplever heller aldrig några nackdelar. Risken är störst om man har psykiskt skräp i bagaget.

Meditation är ett redskap för att upptäcka egot, eller snarare för att upptäcka det som inte är egot.
Dock finns det en psykisk åkomma som inte kan botas med meditation; religion.
Om man har en religiös förhistoria/kontext är det svårt att undvika tanken om att det är jesus/krishna/gud/allah som dyker upp när egots bojor sprängs och frigörelsen inträder.
Känslan av befrielse är så enorm så det är oerhört lätt att bli "frälst".
Citera
2014-12-24, 23:41
Bannlyst
intressanta påståenden du kommer med.

Jag antar att det är din egna hopkop av teorier du delar med dig precis som det är vetenskap.

Likt påståendena att meditation är boten på ALLA psykiska sjukdomar/problem.

Men jag har två frågor som du säkert kan svara ärligt på;

Identifierar du dig som något annat än egot och isåfall kan du förklara lite mer grundligt vad detta är för något?

Om Jesus lever och är Gud. Tror du han kommer att ge sig tillkänna för dig i detta livet om du sprider irrläror och Satans lögner?

Riktigt frälst är man väl inte förrän man är i himmelen men Jesus har lovat att alla som tror att han ÄR kommer få evigt liv men visst, om du syftar på att du känner dig andligt pånyttfödd så är det en mäktig känsla.
Senast redigerad av hoppalagom 2014-12-25 kl. 00:39.
Citera
2014-12-25, 10:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
intressanta påståenden du kommer med.

Jag antar att det är din egna hopkop av teorier du delar med dig precis som det är vetenskap.
Nej det är det inte. Jag lutar mig på non-dualism i grunden.

Citat:
Likt påståendena att meditation är boten på ALLA psykiska sjukdomar/problem.
Det finns så klart akuta stadier av sinnessjukdom då meditation är omöjligt, då man mer eller mindre måste medicinera. Men i det långa loppet hjälper inte medicin, den bara dämpar/tar bort symptomen. Meditation avslöjar källan till problemen.

Citat:
Men jag har två frågor som du säkert kan svara ärligt på;

Identifierar du dig som något annat än egot och isåfall kan du förklara lite mer grundligt vad detta är för något?
Ja det gör jag och nej det kan jag inte. Jag kan citera Ramana Maharishi:
"The Self is the only One. If limited, it is the ego. If unlimited, it is infinite. It is the Reality."
Hur förklarar man något obegränsat? Det går inte att fånga i mentala koncept eller intellektuella föreställningar. Jag Är, thats it.

Citat:
Om Jesus lever och är Gud. Tror du han kommer att ge sig tillkänna för dig i detta livet om du sprider irrläror och Satans lögner?
OM jesus lever? Varför skulle jag bry mig? OM Mithra lever tror du inte han blir förbannad på dig för att du förnekar honom? OM Oden, Jupiter, Ahura Mazda, Allah etc etc etc lever......du förnekar bara en gud mer än mig. Du ligger lika risigt till egentligen med tanke på att jesus bara är en gud av tusentals.

Och du Saggeliten, lägg ner jesus i den här tråden. Vill du fortsätta diskutera egot är jag öppen för det men håll kristendomen utanför. Du har redan blivit avstängd en gång.
Citera
2014-12-25, 18:53
Medlem
Sodomizer-s avatar
Slänger in ett filmtips som jag borde gjort för länge sedan, som jag glömt: http://www.imdb.com/title/tt1741225/ Riktigt bra är den.
Citera
2014-12-25, 21:00
Medlem
Citat:
Jag lutar mig på non-dualism i grunden.

Har du lust att utveckla lite vad du menar med detta. Jag kollade på Wikipedia och där står det att termen historiskt kommer från att det inte finns någon skillnad på atman och brahman.

Jag läser då och då vad du skriver här på flashback och delar ofta din uppfattning men lika ofta så skriver du saker som jag inte riktigt förstår hur du kan tycka när du tycker som du tycker om andra saker. Jag har diskuterat med dig ett par gånger och det känns som vi pratar om helt olika saker. Jag har alltid funderat på vad det beror på. Jag tror att en skillnad på dig och mig är vår syn på atman och brahman så jag blev lite nyfiken när jag tittade på Wikipedia.

Citat:
Dock finns det en psykisk åkomma som inte kan botas med meditation; religion.
Om man har en religiös förhistoria/kontext är det svårt att undvika tanken om att det är jesus/krishna/gud/allah som dyker upp när egots bojor sprängs och frigörelsen inträder.
Känslan av befrielse är så enorm så det är oerhört lätt att bli "frälst".

Här skulle jag vilja använda mig av ordet atman. Jag kan även tänka mig att kalla det för gud, det spelar ingen större roll, Jesus kallade det för fader. Jag kan tänka mig att kalla det för vad som helst som antyder en individuell gud och jag vet inte helt 100 vad jag menar med gud men det är inte helt lätt att hitta ord. Gud är bra eftersom ingen vettig människa kan hävda att hen förstår sig på gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in