Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Sinnesförnimmelser kan fortleva utan subjekt, varseblivning kan existera utan subjekt, agerande i världen kan äga rum utan subjekt. Om inte, så vore det vi benämner egodöd inte möjligt. Det är ju det som är min och FlamReds poäng. Och det är det som proconsul, Hackebeilchen m.fl. inte vill tro är möjligt.
En varseblivning måste varseblivas. Egot är ju bara självidentifikationen som säger att det händer MIG.
Även om "jag" antar en identitetslös identitet så måste en varseblivning varseblivas. Sedan kan man ju kalla det för vad man vill, medvetandet, the Self, whatever. Utan mottagare uppstår inget.
Alldeles i början, jag tror till och med att det är det första, i I AM THAT av Nisargadatta Maharaj säger han "For something to appear there must be someone to whom it appears before". Typ.
................................Intermission...... .........................
Jag letade upp boken i pdf, det var längesedan jag läste den, här är den exakta ordalydelsen, första kapitlet, första raden:
Questioner: It is a matter of daily experience that on waking up the world suddenly appears. Where
does it come from?
Maharaj: Before anything can come into being there must be somebody to whom it comes. All
appearance and disappearance presupposes a change against some changeless background.