[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
ljusljud
Det är en skillnad på att ha ett medvetande och att vara medveten.
Vilken skillnad då?
Jag finns inte. Det finns ingen som har ett medvetande, det finns ingen som upplever. Det finns medvetande och upplevelser men de tillhör ingen.
Citat:
En person som släppt egot och integrerat sitt högre jag skulle inte använda heroin eftersom det är skadligt. Men personen skulle kunna använda cannabis till exempel, och det skulle inte komma från ett behov av att fly från verkligheten, utan från en vilja att utforska den här dimensionen.
Skitsnack. Heroin är mycket mindre skadligt än cannabis om man bortser från risken med överdoser.
Rätt doserat är heroin ofarligt för kroppen även om det är extremt beroendeframkallande.
Du upprepar dig och tar inte in vad jag säger. En vaken människa har inget behov av att "utforska cannabisdimensionen". Droganvändande är egots flykt från sig själv, en önskan att inte vilja stanna i verkligheten. Cannabis ger en artificiell upplevelse av "något högre" men en självrealiserad människa
har naturligtvis inget behov eller ens lust att ta droger för att ta sig ur det tillstånd den befinner sig i.
Ingenting går att jämföra med det upplysta tillståndet, att ta droger då är som att beställa in ett knäckebröd utan smör och ett halvt glas ljummet vatten på Operakällaren.
Citat:
Ditt nästa steg är att minnas vem du var innan du föddes här på jorden, att minnas vem ditt högre jag är. Här kan du läsa mer om hur man gör det:
http://in5d.com/ten-steps-to-contact...r-higher-self/
Det finns ingen skillnad på vem jag var innan jag föddes och på den jag är nu, lika lite som skillnaden på mig som treåring och nu. Den jag var i treårsåldern finns inte kvar, alla atomer i kroppen är utbytta. Jag finns ingenstans. Det finns inget separat "jag" som föds och dör och föds och dör. "Jag" är en del av del av det absoluta som upplever sig själv precis som du. Du och jag är samma sak sett från olika håll. Många gurus talar om det här men jag vill citera Jack Kerouac, som säger det på ett så poetiskt sätt:
"It is all one vast awakened thing. I call it the golden eternity. It is perfect. We were never really born, we will never really die. It has nothing to do with the imaginary idea of a personal self, other selves, many selves everywhere: Self is only an idea, a mortal idea. That which passes into everything is one thing. It's a dream already ended."