2015-02-05, 02:22
Medlem
Reellfantasis avatar
Hos gud hittar ni allt ni behöver.
egofri blir man genom gud.

såvitt jag vet stödjer ni er på en bok så någon vetenskap ligger inte bakom ert tänkande.
Citera
2015-02-05, 08:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Haha varför då?

Illusion kanske är fel ord. Men det som våra sinnen säger om världen är inte världen, vi kan bara veta inåt så att säga, vi kan inte få reda på vad som finns därute. Så vi skapar en representation av världen så som våra ytterst begränsade sinnen tolkar den. Den värld vi ser existerar bara för oss. En hund lever i en helt annan värld eftersom dens sinnen skapar en helt annan värld, av samma råmaterial som oss.
Citera
2015-02-05, 09:16
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Det är en skillnad på att ha ett medvetande och att vara medveten.
Vilken skillnad då?

Citat:
Ditt medvetande.
Jag finns inte. Det finns ingen som har ett medvetande, det finns ingen som upplever. Det finns medvetande och upplevelser men de tillhör ingen.

Citat:
En person som släppt egot och integrerat sitt högre jag skulle inte använda heroin eftersom det är skadligt. Men personen skulle kunna använda cannabis till exempel, och det skulle inte komma från ett behov av att fly från verkligheten, utan från en vilja att utforska den här dimensionen.
Skitsnack. Heroin är mycket mindre skadligt än cannabis om man bortser från risken med överdoser.
Rätt doserat är heroin ofarligt för kroppen även om det är extremt beroendeframkallande.

Du upprepar dig och tar inte in vad jag säger. En vaken människa har inget behov av att "utforska cannabisdimensionen". Droganvändande är egots flykt från sig själv, en önskan att inte vilja stanna i verkligheten. Cannabis ger en artificiell upplevelse av "något högre" men en självrealiserad människa
har naturligtvis inget behov eller ens lust att ta droger för att ta sig ur det tillstånd den befinner sig i.
Ingenting går att jämföra med det upplysta tillståndet, att ta droger då är som att beställa in ett knäckebröd utan smör och ett halvt glas ljummet vatten på Operakällaren.

Citat:
Ditt nästa steg är att minnas vem du var innan du föddes här på jorden, att minnas vem ditt högre jag är. Här kan du läsa mer om hur man gör det: http://in5d.com/ten-steps-to-contact...r-higher-self/

Det finns ingen skillnad på vem jag var innan jag föddes och på den jag är nu, lika lite som skillnaden på mig som treåring och nu. Den jag var i treårsåldern finns inte kvar, alla atomer i kroppen är utbytta. Jag finns ingenstans. Det finns inget separat "jag" som föds och dör och föds och dör. "Jag" är en del av del av det absoluta som upplever sig själv precis som du. Du och jag är samma sak sett från olika håll. Många gurus talar om det här men jag vill citera Jack Kerouac, som säger det på ett så poetiskt sätt:
"It is all one vast awakened thing. I call it the golden eternity. It is perfect. We were never really born, we will never really die. It has nothing to do with the imaginary idea of a personal self, other selves, many selves everywhere: Self is only an idea, a mortal idea. That which passes into everything is one thing. It's a dream already ended."
Citera
2015-02-05, 09:17
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reellfantasi

såvitt jag vet stödjer ni er på en bok så någon vetenskap ligger inte bakom ert tänkande.

Man kan landa på månen via Gud också. Det är helt fantastiskt va lätt allt är med Gud. Idag är jag hungrig så jag ber till Gud och jag blir mätt. Så himla lätt det är att leva såhär.... fast lite meningslöst.
Citera
2015-02-05, 09:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Tvärtom skulle jag vilja säga. Att tro på gud föder egot. Gud ser MIG, gud bryr sig om MIG, JAG är viktig, gud älskar MIG osv. Man blir speciell och utvald.

Och religion stödjer sig inte på böcker? Och vilken bok skulle "vi" stödja oss på menar du?
Citera
2015-02-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du upprepar dig och tar inte in vad jag säger.
Du har fått alla svar, om du väljer att försöka förstå så kommer du utvecklas. Du får gärna fråga saker men jag tänker inte upprepa mig igen, gå tillbaks och läs det jag redan skrivit
Citera
2015-02-05, 11:27
Medlem
Reellfantasis avatar
Citat:
Tvärtom skulle jag vilja säga. Att tro på gud föder egot. Gud ser MIG, gud bryr sig om MIG, JAG är viktig, gud älskar MIG osv. Man blir speciell och utvald.

Och religion stödjer sig inte på böcker? Och vilken bok skulle "vi" stödja oss på menar du?

Nej precis du bara hittar på egna teorier.
Egodöd är något trams som kanske tom är farligt. Följ gud.
Citera
2015-02-05, 11:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Du har fått alla svar, om du väljer att försöka förstå så kommer du utvecklas. Du får gärna fråga saker men jag tänker inte upprepa mig igen, gå tillbaks och läs det jag redan skrivit

Alla svar som du har att ge menar du. Jag behöver inte läsa dem igen. Du säger att "man" integrerar sitt högre jag, att det "högre jaget" är medvetande och icke-illusion och att "lägre jag" är kropp och ego; omedvetande och illusion. Korrekt uppfattat? Min fråga är då, hur interagarar det omedvetna med det medvetna? Hur interagerar illusion med icke-illusion? Detta har du inte svarat på.

Allt snack om att det "högre jaget" vill röka på (men inte ta heroin) är omoget och barnsligt och bara en dum ursäkt av egot inför sig själv. Du är ett typexempel på "se upp för det upplysta egot", om du ursäktar.
Jag är ledsen att behöva säga det men du låter som en påtänd hippie i en sån där affär med drömfångare och magiska kristaller.
Citera
2015-02-05, 11:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej precis du bara hittar på egna teorier.

Så nu är det ingen bok utan egna teorier?

Du är den användaren som innan hette saggeliten och sedan hoppalagom, nu har du ett nytt nick men kör med samma jävla smörja. Totalt ointressant. Håll dig i religionsforumet.
Citera
2015-02-05, 12:47
Medlem
Citat:
Illusion kanske är fel ord. Men det som våra sinnen säger om världen är inte världen, vi kan bara veta inåt så att säga, vi kan inte få reda på vad som finns därute. Så vi skapar en representation av världen så som våra ytterst begränsade sinnen tolkar den. Den värld vi ser existerar bara för oss. En hund lever i en helt annan värld eftersom dens sinnen skapar en helt annan värld, av samma råmaterial som oss.
En hund uppfattar ju samma värld som oss. Deras lukt och deras hörsel är känsligare än våra men de uppfattar samma ljud och samma lukter som oss?
Citat:
Du upprepar dig och tar inte in vad jag säger. En vaken människa har inget behov av att "utforska cannabisdimensionen". Droganvändande är egots flykt från sig själv, en önskan att inte vilja stanna i verkligheten. Cannabis ger en artificiell upplevelse av "något högre" men en självrealiserad människa
har naturligtvis inget behov eller ens lust att ta droger för att ta sig ur det tillstånd den befinner sig i.
Ingenting går att jämföra med det upplysta tillståndet, att ta droger då är som att beställa in ett knäckebröd utan smör och ett halvt glas ljummet vatten på Operakällaren.
När man tar droger så frisätts signalsubstanser som gör att man mår bra. Dessa signalsubstanser frisätts även naturligt men i mycket mindre mängder.När man tar droger är man också i verkligheten precis som vanligt.

Jag tycker inte att cannabis ger ett "högre tillstånd", man blir skön i kroppen, lite sömnig etc. När man får psykoser så ändras också signalsubstanserna i hjärnan. Vad är det som säger att ni inte får psykos och upplever ett "högre tillstånd" i likhet med ett drogrus? "Ego-död" är ju vanligt när man tar hallucinogena droger som svamp och LSD.
Citera
2015-02-05, 13:05
Medlem
Citat:
Din religion vill att du ska tro att det är farligt.
Citat:
Alla svar som du har att ge menar du. Jag behöver inte läsa dem igen. Du säger att "man" integrerar sitt högre jag, att det "högre jaget" är medvetande och icke-illusion och att "lägre jag" är kropp och ego; omedvetande och illusion. Korrekt uppfattat? Min fråga är då, hur interagarar det omedvetna med det medvetna? Hur interagerar illusion med icke-illusion? Detta har du inte svarat på.

Allt snack om att det "högre jaget" vill röka på (men inte ta heroin) är omoget och barnsligt och bara en dum ursäkt av egot inför sig själv. Du är ett typexempel på "se upp för det upplysta egot", om du ursäktar.
Jag är ledsen att behöva säga det men du låter som en påtänd hippie i en sån där affär med drömfångare och magiska kristaller.
Diskussionen angående droger är oproduktiv, vi släpper den nu

Det lägre jaget är din mänskliga upplevelse. Det är ett medvetande som är en del av ditt högre jag, som också är ett medvetande. Så när man integrerar sitt högre jag, blir man ett helt medvetande igen. I det här tillståndet kommer man ihåg vem man är och varför man är här.
Citera
2015-02-05, 13:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
En hund uppfattar ju samma värld som oss. Deras lukt och deras hörsel är känsligare än våra men de uppfattar samma ljud och samma lukter som oss?
Samma råmaterial, ja. Poängen är att ingen vet hur råmaterialet ser ut; att det bara är den subjektiva upplevelsen av det som utgör världen för individen. Betänk hur liten del av det elektromagnetiska spektrat vi uppfattar. Detta gäller för övrigt också övrig förståelse, som det uttrycks i Kants "Kritik av det rena förnuftet", är mänsklig förståelse strukturerad av "begrepp i förståelsen", eller medfödda kategorier av förståelse som sinnet använder för att göra känsla av rå ostrukturerad erfarenhet.

Citat:
När man tar droger så frisätts signalsubstanser som gör att man mår bra. Dessa signalsubstanser frisätts även naturligt men i mycket mindre mängder.När man tar droger är man också i verkligheten precis som vanligt.

Det kan jag hålla med om. Jag omformulerar mig, läs istället "det naturliga tillståndet". Ingen som är vaken har lust att byta ut det naturliga tillståndet mot ett artificiellt, som du nog måste hålla med om att ett drogat tillstånd är.

Citat:
Jag tycker inte att cannabis ger ett "högre tillstånd", man blir skön i kroppen, lite sömnig etc. När man får psykoser så ändras också signalsubstanserna i hjärnan. Vad är det som säger att ni inte får psykos och upplever ett "högre tillstånd" i likhet med ett drogrus? "Ego-död" är ju vanligt när man tar hallucinogena droger som svamp och LSD.

Det stämmer. Hallucinogener kan ge en glimt av detta tillstånd, speciellt då DMT. Det är ju därför de är så sköna att ta. Men det är inte att rekommendera att trippa syra 24/7, du får en insikt, en pointer, men sedan måste du själv ta dig dit på egen hand om du vill ha något som är äkta och hållbart. Och om man kommer till detta tillstånd på naturlig väg så finns det så klart ingen anledning att droga sig längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in