2011-11-10, 01:31
Medlem
johntiss avatar
Hittade en mysig video på tuben som går igenom hur man går tillväga när man tänder och sedan röker en Cigarr. Enjoy

http://www.youtube.com/watch?v=ws950AsSMLE
Senast redigerad av johntis 2011-11-10 kl. 01:49.
Citera
2011-11-10, 02:49
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johntis
Hittade en mysig video på tuben som går igenom hur man går tillväga när man tänder och sedan röker en Cigarr. Enjoy

Trodde det skulle vara klippet med Aria Giovanni när jag läste din beskrivning
Citera
2011-11-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johntis

Precis vad jag letat efter! Riktigt bra, för oss nybörjare. Tackar..

Jag ska fixa min första "riktiga" cigarr till nyår, (har prövat cigarr förut men var inte i tillräckligt nyktert tillstånd för att komma ihåg särskilt mycket av det eller få ut någonting av det) jag har pratat med några polare som kan lite mer om cigarrer än mig, och fick bra tips om första cigarren. Vad har ni FB rökare att rekommendera? Jag har fått tips om Montecristo no.4 och Romeo y Juliet mille fleur.

Edit: Slarvigt.. Läste på förra sidan om Montecristo no.4.
Men som sagt, jag är nybörjare, och undrar, finns Montecristo no 4, eller cigarrer i allmänhet i flera storlekar? Alltså en specifik, typ Montecristo 4 då, om den finns i flera varianter eller det är bara en?

Ifall det inte är så, vilken storlek/vad heter storleken på Montecristo 4an och hur lång röktid är det på den?
Senast redigerad av W.T.P. 2011-11-11 kl. 20:23.
Citera
2011-11-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.T.P.
...finns Montecristo no 4, eller cigarrer i allmänhet i flera storlekar? Alltså en specifik, typ Montecristo 4 då, om den finns i flera varianter eller det är bara en?

Ifall det inte är så, vilken storlek/vad heter storleken på Montecristo 4an och hur lång röktid är det på den?
Montecristo är själva märket och nr 4 är kopplat till modellen/storleken hos just detta märke. Denna specifika storlek kallas mareva och har den nominella storleken 42 ring gauge och 5 1/8 tum lång. En normal röktid för en mareva ligger väl kring 30-40 minuter men det beror på hur bra draget är och vilken puffteknik man har.

Om man tittar på bassortimentet finns det 8-9 st olika montecristocigarrer (två av dessa kan även fås i aluminiumtub) och även om de har en viss grundkaraktär gemensam så finns det en ganska stor smakmässig bredd bland dem. No. 4 är helt ok men kan inte mäta sig med No. 2 som många, mig själv medräknad, anser vara flaggskeppet!
Senast redigerad av Crazy Swede 2011-11-11 kl. 23:23. Anledning: Redigering
Citera
2011-11-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Montecristo är själva märket och nr 4 är kopplat till modellen/storleken hos just detta märke. Denna specifika storlek kallas mareva och har den nominella storleken 42 ring gauge och 5 1/8 tum lång. En normal röktid för en mareva ligger väl kring 30-40 minuter men det beror på hur bra draget är och vilken puffteknik man har.

Om man tittar på bassortimentet finns det 8-9 st olika montecristocigarrer (två av dessa kan även fås i aluminiumtub) och även om de har en viss grundkaraktär gemensam så finns det en ganska stor smakmässig bredd bland dem. No. 4 är helt ok men kan inte mäta sig med No. 2 som många, mig själv medräknad, anser vara flaggskeppet!

Schysst förklaring, börjar klarna nu

Okej, men jag söker någon i prisklassen upp till max 100 kr, (som min debutcigarr), och då som jag tidigare skrev så har jag hört att no 4 ska vara bra som första, men har du något annat tips? Typ röktid 30-40 minuter som du sa.
Citera
2011-11-13, 11:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Schysst förklaring, börjar klarna nu

Okej, men jag söker någon i prisklassen upp till max 100 kr, (som min debutcigarr), och då som jag tidigare skrev så har jag hört att no 4 ska vara bra som första, men har du något annat tips? Typ röktid 30-40 minuter som du sa.

Upmann Majestic eller Petit Corona ar goda och inte sa dyra. Romeo y Julieta Cedros de Luxe no 3. Jag gissar att de kostar runt en hundring i Sverige.
Citera
2011-11-13, 15:45
Medlem
Citat:
...men har du något annat tips? Typ röktid 30-40 minuter som du sa.
Jag har gett massor med tips tidigare i tråden. Sök på mina inlägg här!

Men, för att ändå ge dig lite vägledning kan du i princip satsa på någon mareva eller petit corona av följande kubanska märken utan att bli besviken:

Bolívar
El Rey del Mundo
Hoyo de Monterrey
H. Upmann
Partagás
Ramon Allones

Obs, undvik helst de ännu mindre storlekarna då kvaliteten skiftar väldigt mycket mellan olika fabrikat. Mindre cigarrer under 100 kr/st ger dessutom inte den riktiga cigarrkänslan enligt min mening.
Citera
2011-11-15, 19:08
Medlem
Citat:
Jag har gett massor med tips tidigare i tråden. Sök på mina inlägg här!

Men, för att ändå ge dig lite vägledning kan du i princip satsa på någon mareva eller petit corona av följande kubanska märken utan att bli besviken:

Bolívar
El Rey del Mundo
Hoyo de Monterrey
H. Upmann
Partagás
Ramon Allones

Obs, undvik helst de ännu mindre storlekarna då kvaliteten skiftar väldigt mycket mellan olika fabrikat. Mindre cigarrer under 100 kr/st ger dessutom inte den riktiga cigarrkänslan enligt min mening.

Okej, ska bli!

Tackar! Var och kollade i affären jag hade tänkt handla och de hade en del, det som det lutar mest åt nu är Romeo y Julieta no.2, killen i affären rekommenderade också den som en första? Kommentarer?
Citera
2011-11-16, 23:16
Medlem
Citat:
...det som det lutar mest åt nu är Romeo y Julieta no.2, killen i affären rekommenderade också den som en första? Kommentarer?
Hygglig men en smula karaktärslös cigarr är mitt omdöme.
Citera
2011-11-17, 19:44
Medlem
Citat:
Hygglig men en smula karaktärslös cigarr är mitt omdöme.

Inhandlad nu i alla fall..okej vi får se hur det blir, funderar på att nästa gång kanske lyxa till det och testa churchillen, vad har du att säga om den?
Citera
2011-11-17, 23:21
Medlem
Citat:
...funderar på att nästa gång kanske lyxa till det och testa churchillen, vad har du att säga om den?
Jovars, RyJ Churchills kan vara bra men den tillhör inte min favorit i det formatet. Över huvud taget röker jag väldigt sällan RyJ då jag tycker att de överlag är lite lama och snabbt tappar den lilla karaktär de har. Jag föredrar La Gloria Cubana, Por Larrañaga, Punch och Saint Luis Rey när det gäller milda till mediumkraftiga havannacigarrer.
Citera
2011-11-18, 20:04
Medlem
Citat:
Jovars, RyJ Churchills kan vara bra men den tillhör inte min favorit i det formatet. Över huvud taget röker jag väldigt sällan RyJ då jag tycker att de överlag är lite lama och snabbt tappar den lilla karaktär de har. Jag föredrar La Gloria Cubana, Por Larrañaga, Punch och Saint Luis Rey när det gäller milda till mediumkraftiga havannacigarrer.

Jo, jag har förstått att RyJ är av den mildare typen, så det är mer för starters liksom, sen får man väl arbeta sig uppåt i styrka om man så önskar. Ska lägga dem på minnet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in