Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-09, 21:57
Medlem
Whissles avatar
Är fullständigt nybörjare på cigarrer men jag hade tänkt köpa några stycken nu när det börjar bli varmare och man kan sitta ute på balkongen och puffa i lugn och ro. På cigarrcenters hemsida hittade jag en "sampler" för det överkomliga priset av 420kr. Det som följer med är

1 st Santa Damiana - Classic - Robusto

1 st Santa Damiana - H - 2000 - Robusto

1 st Santa Damiana - Seleccion Especial - Robusto

1 st Don Diego - Classic - Robusto

1 st Don Diego - Reserve - Robusto

1 st Don Diego - Aniversario - Robusto

Samt en låda med fuktare så dom klarar sig.

Nu undrar jag om dessa cigarrer är lämpliga för en nybörjare? Känner att jag gärna börjar med milda cigarrer utan alltför mycket nikotin.
Citera
2011-04-10, 18:22
Medlem
Jo visst är de milda, men inte särskilt roliga. Kolla på vad jag tipsat om tidigare i denna tråd.
Citera
2011-04-10, 18:36
Medlem
franciscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Var köper man humidorer? Jag har alla mina cigarrer i kylskåpet i plastpåsar och min fru gnäller på att det är för lite plats för mat i kylskåpet.

Inte i kylskåpet tack! Det är torrt i moderna kylskåp.

Bättre med en tät plastlåda model matlåda om man skall korttidsförvara - m.a.o. ge garrarna några dagar extra hållbarhet.

Jag kan inte emfasera hur bra alla tips om plastidor som kommit i tråden är, läs och fråga, det är ingen rocketscience utan ganska enkelt!
Citera
2011-04-12, 15:00
Bannlyst
Nu orkar jag inte läsa igenom tråden för förslag.

Vad för svenska cigarrböcker kan vara bra att köpa? Lära sig det lilla extra, även en startguide hade varit rätt fint. Någon slags handbok på vad man ska köpa, hur man ska röka m.m.
Citera
2011-04-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deWaxx
...Vad för svenska cigarrböcker kan vara bra att köpa? Lära sig det lilla extra, även en startguide hade varit rätt fint. Någon slags handbok på vad man ska köpa, hur man ska röka m.m.
Det finns några få bra böcker på svenska som mer eller mindre fokuserar på cigarrer. Lättast är nog att köpa dem begagnade från www.antikvariat.net då du inte lär hitta dem hos vanliga bokhandlare.

OM du kan tänka dig att läsa engelsk litteratur så är utbudet mycket större!

När jag bläddrar bland mina svenska böcker blir jag lite paff över att den bok jag faktiskt skulle rekommendera till en nybörjare får bli "Njut!" av Steffo Törnquist från 2001, ISBN 91-89406-43-5. Allt är inte helt korrekt och urvalet av cigarrer får en att misstänka att hans sponsrades av en viss handlare i Stockholm men han beskriver grunderna på ett enkelt och avdramatiserat sätt som jag gillar.

En annan mycket fin bok är "Cigarrernas Värld" av Leif Eriksson-Sjöberg, Erik Lindfelt och Elisabeth Ohlson från 1999, ISBN 91-7203-341-X. Boken är en riktigt trevlig läsupplevelse men informationen om olika cigarrer och märken är hopplöst daterad. Det är ingen instruktionsbok utan mer en bok som förtäljer historier kring cigarrer och människor som njuter av dem.

Även om jag inte vill bör man väl nämna boken "En handbok Cigarr" av Örjan Westerlund och Jerry Lindahl från 2005, ISBN 91-85329-20-7. Boken innehåller tyvärr många vitala faktafel och har enligt min åsikt en ovanligt rörig layout och är slarvigt skriven. Den är dock billig och lätt att få tag på så den kanske ändå kan vara till glädje för en nybörjare.

Sedan har jag ytterligare 7-8 svenska titlar, en norsk och en dansk bok men dessa är antikvariska och kanske mest intressanta för dem som kommit en längre bit in i cigarrhobbyn.

Det finns även några svenska översättningar av utländsk litteratur, t.ex. "Internationella Cigarrguiden" av Jane Resnick och "En bok om Cigarrer" av Anwer Bati. Dessa vill jag dock höja ett varningens finger för då de innehåller massor av extremt suspekta omdömen om olika cigarrer som jag tror väldigt få av dem som faktiskt provat cigarrerna i fråga skulle hålla med om!
Citera
2011-04-13, 00:22
Bannlyst
Tack så hjärtligt crazy swede!

Absolut jag kan gärna ta bra böcker på engelska med! Så fall en så kallad ''handbok'' på engelska om det finns en bra då? För den du nämnde som var svensk var rätt kass?

Så finns det en bra i engelsk som du rekommenderar skriver jag gärna ner det med

Tack för tipsen!
Citera
2011-04-18, 17:15
Medlem
Hade tänkt att avnjuta en garre efter morgondagens föreläsningar på skolans trappa, om vädret tillåter.

Behöver således tips på prisvärda cigarrer som passar för en halvtimmes puffande i 45-55 krklassen!

Vad rekommenderar ni?
Citera
2011-04-20, 03:43
Medlem
.Buddahs avatar
Köpte nyss hem ett par Montecristo Nr 4 som jag förvara i en hyffsat liten humidor. Dessa ska avnjutas vid ett senare tillfälle. Och då kommer dagens fråga; någon som vet en passande cognac eller Whiskey som passar till nr 4?
Citera
2011-04-20, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
Köpte nyss hem ett par Montecristo Nr 4 som jag förvara i en hyffsat liten humidor. Dessa ska avnjutas vid ett senare tillfälle. Och då kommer dagens fråga; någon som vet en passande cognac eller Whiskey som passar till nr 4?
Att kombinera starksprit med cigarrer är inte så känsligt. Antigen tycker man att det går bra ihop eller också tycker man som jag; att starksprit dödar de finare tonerna i en cigarr och därför är en omöjlig kombination om man verkligen vill njuta av cigarren.

Men, Montecristo No. 4 är en relativt smakrik cigarr som hyggligt klarar av yngre cognac och inte alltför tuff whisky. Om du syftade på irländsk eller amerikansk whiskey, som du faktiskt skrev, så kan jag mycket väl tänka mig att många passar bra just på grund av sin mildhet/lenhet.
Senast redigerad av Crazy Swede 2011-04-20 kl. 06:43. Anledning: Stevfal
Citera
2011-04-20, 16:32
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah

Prova Grönstedt VO till din cigarr.
289 kr för en halvliter.
Citera
2011-04-20, 19:13
Medlem
Laser Mannens avatar
Min vän ska handla vars en cigarr till mig och honom imorgon och jag vet inte vad jag ska säga då det hade vart kul att testa något nytt.. Är väldigt förtjust i kombinationen av tryck och mildhet som Cohiba och Hoyo har. Gärna under hundringen per cigarr också.
Citera
2011-04-27, 03:56
Medlem
Frijss avatar
Den godaste och mest ljuvligaste cigarren jag har smakat är Cohiba Corona Especial. Om du inte provat denna, då måste du göra det! Detta är också Fidel Castros favorit

Tror att jag har nämt denna tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in