Citat:
Ursprungligen postat av deWaxx
...Vad för svenska cigarrböcker kan vara bra att köpa? Lära sig det lilla extra, även en startguide hade varit rätt fint. Någon slags handbok på vad man ska köpa, hur man ska röka m.m.
Det finns några få bra böcker på svenska som mer eller mindre fokuserar på cigarrer. Lättast är nog att köpa dem begagnade från
www.antikvariat.net då du inte lär hitta dem hos vanliga bokhandlare.
OM du kan tänka dig att läsa engelsk litteratur så är utbudet mycket större!
När jag bläddrar bland mina svenska böcker blir jag lite paff över att den bok jag faktiskt skulle rekommendera till en nybörjare får bli "Njut!" av Steffo Törnquist från 2001, ISBN 91-89406-43-5. Allt är inte helt korrekt och urvalet av cigarrer får en att misstänka att hans sponsrades av en viss handlare i Stockholm men han beskriver grunderna på ett enkelt och avdramatiserat sätt som jag gillar.
En annan mycket fin bok är "Cigarrernas Värld" av Leif Eriksson-Sjöberg, Erik Lindfelt och Elisabeth Ohlson från 1999, ISBN 91-7203-341-X. Boken är en riktigt trevlig läsupplevelse men informationen om olika cigarrer och märken är hopplöst daterad. Det är ingen instruktionsbok utan mer en bok som förtäljer historier kring cigarrer och människor som njuter av dem.
Även om jag inte vill bör man väl nämna boken "En handbok Cigarr" av Örjan Westerlund och Jerry Lindahl från 2005, ISBN 91-85329-20-7. Boken innehåller tyvärr många vitala faktafel och har enligt min åsikt en ovanligt rörig layout och är slarvigt skriven. Den är dock billig och lätt att få tag på så den kanske ändå kan vara till glädje för en nybörjare.
Sedan har jag ytterligare 7-8 svenska titlar, en norsk och en dansk bok men dessa är antikvariska och kanske mest intressanta för dem som kommit en längre bit in i cigarrhobbyn.
Det finns även några svenska översättningar av utländsk litteratur, t.ex. "Internationella Cigarrguiden" av Jane Resnick och "En bok om Cigarrer" av Anwer Bati. Dessa vill jag dock höja ett varningens finger för då de innehåller massor av extremt suspekta omdömen om olika cigarrer som jag tror väldigt få av dem som faktiskt provat cigarrerna i fråga skulle hålla med om!