2011-10-17, 13:59
Medlem
Kallemedkulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ja, det är ett bra märke.

Du ska ta munbloss, cigarrer är tillräckligt starka så nikotinet kan tas upp i munnens slemhinna. Teknik vet jag inte men du kan väl prova att hålla röken i munnen nån extra sekund och inte stressröka cigarren.

Se även till att tända den korrekt annars kan smaken bli fel.

Okej.
Men hur ska man tända den då?
Citera
2011-10-17, 17:17
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallemedkulan
Okej.
Men hur ska man tända den då?

Prova eld.
Citera
2011-10-17, 17:36
Medlem
Kallemedkulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Prova eld.

Är du inte läskunnig? Mannen jag citerade sa att man skulle vara noga med att tända den rätt, då blir jag givetvis nyfiken på vad "tända den rätt" innebär.
Det är ju inte som att jag sitter och låtsas röka på en otänd cigarr.
Citera
2011-10-17, 17:47
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Är du inte läskunnig? Mannen jag citerade sa att man skulle vara noga med att tända den rätt, då blir jag givetvis nyfiken på vad "tända den rätt" innebär.
Det är ju inte som att jag sitter och låtsas röka på en otänd cigarr.

Ok... Med eld är fortfarande svaret.

Men om du vill se lite fräsig ut håller du cigarren 90 grader mot lågan och rullar den medsols tills änden fått en jämn glöd, innan du sätter den till munnen. (Medsols är viktigt!)
Använd då gaständare eller tändstickor, inte bensintändare då detta kan ge cigarren dålig smak.
Sätt sedan Cigarren i truten och håll lågan en liten bit från cigarränden.
Dra små puffande bloss tills lågan dras mot glöden.
Ta ut cigarren ur munnen, blås röken på glöden för att se att cigarren är "helt" tänd.

Eftersom du är läskunnig borde du nu kunna röka din Cigarr i lugn och ro...
Lycka till, hoppas det smakar!
Citera
2011-10-17, 17:55
Medlem
Kallemedkulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Ok... Med eld är fortfarande svaret.

Men om du vill se lite fräsig ut håller du cigarren 90 grader mot lågan och rullar den medsols tills änden fått en jämn glöd, innan du sätter den till munnen. (Medsols är viktigt!)
Använd då gaständare eller tändstickor, inte bensintändare då detta kan ge cigarren dålig smak.
Sätt sedan Cigarren i truten och håll lågan en liten bit från cigarränden.
Dra små puffande bloss tills lågan dras mot glöden.
Ta ut cigarren ur munnen, blås röken på glöden för att se att cigarren är "helt" tänd.

Eftersom du är läskunnig borde du nu kunna röka din Cigarr i lugn och ro...
Lycka till, hoppas det smakar!

Tackar så hjärtligt!
Låter ju inte allt för avancerat.
Citera
2011-10-20, 22:19
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Tackar så hjärtligt!
Låter ju inte allt för avancerat.

Här är en utförlig beskrivning från Swedish Match om hur man tänder en cigarr:

Så du bör vänta tills tändsatsen är borta innan du tänder den med tändstickor, men använd cederträ. Ceder ger en extra smak av ceder på cigarren som kan föredras, men vissa kanske inte gillar smaken.
Citera
2011-10-27, 18:02
Medlem
min arbetsgivare drog på smester idag och sa till mig "vill du ha en cigarr eller två så ta för dig". Visst tänkte jag. Humidoren stod öppen, ligger på 80% så jag lämnar den öppen. Hur som så kunde jag inte hitta hans snopparen ågonstans så jag tog en vass kniv, men det gick inte galant. Det gick okej. men inte awesome. Hur gör jag med nästa för att få så bra resultat som möjligt när jag snoppar med en kvin? Använde den största kökskniven jag har, alla mina knivar är lika vassa.
Citera
2011-10-27, 18:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Vet inte om detta bryter mot någon regel i tråden, men vad skulle ni rekommendera för en relativt fattig novis? Och hur i hela friden är det meningen att man ska avnjuta dessa rökverk (jag är ju intresserad och erkänner att jag inte har någon som helst koll så någon kanske skulle kunna tycka att det vore kul att hjälpa till, även om jag förstår att vissa signaturer anser att jag förpestar tråden...) ?

Som rökare drar jag ju automatiskt halsbloss, men det har jag förstått att man inte ska göra.

Skulle vara kul att impa på polarna med nån snygg liten ask där man kan plocka fram och bjuda vid finfina tillfällen också, tips mottages på både cigarrer och förvaringsaskar!

Ta vilken kubansk halvcorona som helst. Montecristo 4, till exempel. Upmann har ocksa gott om prisvarda halvcoronor. Men kop bara det du just da behover. Humidorer ar dyra och relativt svarskotta. Ingen poang om du inte har gott om pengar och roker ofta. Om presentationen ar viktig, sa kop ett etui for nagra cigarrer. Jag ar inte sa generos att jag skulle bjuda flera personer pa varsin riktig cigarr. I Sverige kostar val det runt en femhundring.
Senast redigerad av Gullegubben 2011-10-27 kl. 18:15.
Citera
2011-10-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shutdownhappiness
...Hur gör jag med nästa för att få så bra resultat som möjligt när jag snoppar med en kvin? Använde den största kökskniven jag har, alla mina knivar är lika vassa.
Om det handlar om till formen vanliga cigarrer (så kallade parejos) så behöver man egentligen bara pilla bort den övre delen av den fastklistrade hättan som täcker cigarrens huvud. Behovet av att skära eller klippa bort någon millimeter är egentligen oftast rent kosmetisk då man vill ha en snygg snittyta.

Om cigarren har ett avsmalnande huvud (någon sorts figurado) är det lite svårare men de finns de som använder tänderna eller naglarna även till dessa.

Jag rekommenderar dock dig att plocka fram en mattkniv om du har någon och försiktigt skära runt runt utan att trycka för hårt. man minska risken för att täckbladet spricker om man fuktar på huvudänden lätt med läpparna innan arbetet börjar.

Å andra sidan, en enkel cigarrsnoppare kostar bara någon tia och du hittar säkert en sådan i någon tobaksaffär.
Citera
2011-10-27, 22:36
Medlem
murkles avatar
hallå där!

undrar om någon här vet var man kan hitta runt 10-15 cm cigarrer i östersunds området?

helst runt 50 kr också?
vill även att den ska vara rätt mild och god smak också! en nybörjar cigarr kan man väll kalla det?

tack på förhand
Senast redigerad av murkle 2011-10-27 kl. 22:38. Anledning: fel
Citera
2011-11-04, 01:28
Medlem
Tänkte sitta med några kompisar och röka nån cigarr samt dricka lite whisky. Whiskyn har ja rätt bra koll på, där är cigarren ja har lite svårare för. Har aldrig rökt "riktig" cigarr förut endast dessa billiga man köper i kiosken runt hörnet. Men har varit intresserad av ordentliga cigarrer ett tag och har velat testat det. Men det har aldrig blivit av.

Så jag skulle gärna uppskatta om nån här kunde guida mig lite till någon bra cigarr. Hade tänk att vi kunde lägga runt 100-150 kr st. Men gör inget om ni kan tipsa om någon billigare heller. Men vill gärna köpa något rätt ordentligt o inget billigt "skräp". Behöver inte va nån cigarr som tar 1+ timme att röka slut utan en medellång max en timmes skulle passa perfekt.
Citera
2011-11-06, 18:23
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreeM
Tänkte sitta med några kompisar och röka nån cigarr samt dricka lite whisky. Whiskyn har ja rätt bra koll på, där är cigarren ja har lite svårare för. Har aldrig rökt "riktig" cigarr förut endast dessa billiga man köper i kiosken runt hörnet. Men har varit intresserad av ordentliga cigarrer ett tag och har velat testat det. Men det har aldrig blivit av.

Så jag skulle gärna uppskatta om nån här kunde guida mig lite till någon bra cigarr. Hade tänk att vi kunde lägga runt 100-150 kr st. Men gör inget om ni kan tipsa om någon billigare heller. Men vill gärna köpa något rätt ordentligt o inget billigt "skräp". Behöver inte va nån cigarr som tar 1+ timme att röka slut utan en medellång max en timmes skulle passa perfekt.

Jag brukar i likhet med manga andra rekommendera Montecristo 4 som nyborjarkvalitetscigarr, men vilken kuban i halvcoronastorlek som helst gar bra. Men jag vill insistera pa att kora kubanskt. Det gors bra cigarrer pa andra stallen ocksa men det finns ingen anledning att chansa och det ar ju det klassiska och typiska man ar ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in