2015-04-16, 17:51
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Så renat vatten är något jag inte borde skaffa? Ja, apoteket är mycket nämnare för mig än macken eller Biltema.

Renat vatten som säljs på Apoteket går alldeles utmärkt att använda. Speciellt dyrt blir det inte heller om man nu inte har en monsterhumidor med tusentals cigarrer. Min humidor är ju rätt liten, men en flaska räcker åtminstone över ett halvår för mig. Det blir ungefär 3 spänn i månaden för Apotekets vatten. Varför skulle jag köpa nått annat?
Senast redigerad av Feadog 2015-04-16 kl. 17:53.
Citera
2015-04-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Renat vatten som säljs på Apoteket går alldeles utmärkt att använda. Speciellt dyrt blir det inte heller om man nu inte har en monsterhumidor med tusentals cigarrer. Min humidor är ju rätt liten, men en flaska räcker åtminstone över ett halvår för mig. Det blir ungefär 3 spänn i månaden för Apotekets vatten. Varför skulle jag köpa nått annat?
Intressant! Får ta och skaffa "Renat vatten" imorgon. Jag tänkte då gå enligt den här metoden :https://www.youtube.com/watch?v=Ds2x...U&spfreload=10
Ja, med humidifiern alltså. Nu vet jag att jag ställt frågan tidigare. Men hur gör man för att återfukta humidifier:n efter några månader? Är det att bara hälla i destillerat vatten som första gången tills det blir 69-72% luftfuktighet eller? Får åter tacka för de snabba svaren. Ska dessutom nu under helgen ordna en beställning på Pardon 2000 Natural, en av mina favoriter.
Citera
2015-04-17, 11:33
Medlem
ARTIs avatar
Någon här som köpt cigarrer från puro express?
Har själv köpt en del cigarrer därifrån nyligen men är lite skeptisk till smaken och doften(orökt), då jag anser den väldigt klen.
Senast redigerad av ARTI 2015-04-17 kl. 11:40.
Citera
2015-04-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARTI
Någon här som köpt cigarrer från puro express?
Har själv köpt en del cigarrer därifrån nyligen men är lite skeptisk till smaken och doften(orökt), då jag anser den väldigt klen.
Det har sina risker att köpa cigarrer på den grå marknaden.
En dissekering av cigarrer ifrån Cigar Terminal på youtube....
http://www.cigarterminal.com/en/
....visade att dom inte innehöll hela tobaksblad....go figure!

Hursomhelst har du köpt en förseglad Kubansk låda som är från 2012 eller nyare så ska det mycket till att bli lurad.
Citera
2015-04-18, 23:19
Medlem
ARTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Droll.To.Roll
Det har sina risker att köpa cigarrer på den grå marknaden.
En dissekering av cigarrer ifrån Cigar Terminal på youtube....
http://www.cigarterminal.com/en/
....visade att dom inte innehöll hela tobaksblad....go figure!

Hursomhelst har du köpt en förseglad Kubansk låda som är från 2012 eller nyare så ska det mycket till att bli lurad.

Alright

Grejen e att allt yttre stämmer överens med vad som skall vara korrekt(gördel, täckblad, hologram osv osv), dock tycker jag att själva rökningen varit rätt trist.

Har senaste veckan dragit 1 cohiba(puro.exp), 1 partagas(puro.exp) samt 1 Cao(brobergs), gissa vilken av dessa som bjöd på störst smaksensation...Givetvis har alla varit i min humidor innan de offrats till dess mästare
Citera
2015-04-19, 10:57
Medlem
Feadogs avatar
Nu har även jag fallit för trycket och beställt en tub med Heartfelt Beads då jag upplever att jag ibland får för mycket fukt med Adorini's överdimensionerade fuktare i min lilla humidor även med spjällen helt stängda (de verkar bara göra en storlek). Dessutom bör jag få plats med ett lager till med cigarren när jag tar bort fuktaren då den tar ganska mycket plats i locket.

Kan man lägga tuben var som helst i humidoren? Måste den ligga fritt eller går det bra att lägga den längst ner i ena kanten och täcka den med cigarrer? Finns det risk att de cigarrer som ligger närmast tuben, eller t.o.m. ligger an mot tuben får fuktskador?
Citera
2015-04-19, 15:49
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Nu har även jag fallit för trycket och beställt en tub med Heartfelt Beads då jag upplever att jag ibland får för mycket fukt med Adorini's överdimensionerade fuktare i min lilla humidor även med spjällen helt stängda (de verkar bara göra en storlek). Dessutom bör jag få plats med ett lager till med cigarren när jag tar bort fuktaren då den tar ganska mycket plats i locket.

Kan man lägga tuben var som helst i humidoren? Måste den ligga fritt eller går det bra att lägga den längst ner i ena kanten och täcka den med cigarrer? Finns det risk att de cigarrer som ligger närmast tuben, eller t.o.m. ligger an mot tuben får fuktskador?
läste på lite om dom där. tydligen skall det gå bra att lägga dom dikt an utan problem.

helst ska ju fuktare ligga så lågt de kan då fuktig luft stiger uppåt.
har du en mindre humidor så spelar det nog inte så stor roll.
Citera
2015-04-19, 16:03
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
läste på lite om dom där. tydligen skall det gå bra att lägga dom dikt an utan problem.

helst ska ju fuktare ligga så lågt de kan då fuktig luft stiger uppåt.
har du en mindre humidor så spelar det nog inte så stor roll.

Tack för svaret. Det låter mycket bra. Jag tar nog det säkra före det osäkra och lägger lite billiga Cusano Bundle Selections närmast tuben så får jag se om det är några problem. Får de skador så att jag behöver kasera dem så är det ingen katastrof.
Citera
2015-04-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Nu har jag spammat tråden rejält. Men det här är en viktig fråga då jag kan få min humidor nu närsomhelst, är renat vatten (som säljs på Apoteket) samma som destillerat vatten som används för att "fukta" humidoren? Eller går skiten sönder ifall man använder "renat vatten"?
Tack.
Köp batterivatten. Köpte en liter baterivatten och en liter propylenglykol på Mekonomen för 70 spänn och jag blandade 50/50 och det blev perfekt. Humidorens fuktighet ligger nu på stadiga 70%.
Citera
2015-04-22, 08:37
Medlem
Bertil85s avatar
Rent teoretiskt då min lön är dålig.

Vilken sort av Cohiba ska jag köpa om jag köper endast en cigarr?
Citera
2015-04-22, 08:53
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Rent teoretiskt då min lön är dålig.

Vilken sort av Cohiba ska jag köpa om jag köper endast en cigarr?

Beror ju på vilket format och vilken karaktär du gillar. Själv gillar jag Cohiba Robusto i "Linea Classica" eftersom jag gillar formatet robusto för de allra flesta röktillfällena. Vill du ha en större cigarr är ju Siglo VI allmänt prisad.

Jag har några Cohiba Robustos Supremos (Edicion Limitada 2014) i humidoren som väntar på att rökas. Kommer förmodligen ta den första inom en vecka för att fira en större livshändelse. Har inte provat än men förväntningarna är högt uppskruvade p.g.a. allmän uppståndelse kring dessa (kolla exv. Sautters youtube-recenssion). Vill du nån gång prova en sådan så rekommenderas köp ganska omgående. De finns på ett par av de svenska webshopparna just nu. Kommer inom kort bli ett extremt samlarobjekt med auktionspriser på åtminstone det tredubbla av vad de kostar nu.
Citera
2015-04-22, 10:44
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Beror ju på vilket format och vilken karaktär du gillar. Själv gillar jag Cohiba Robusto i "Linea Classica" eftersom jag gillar formatet robusto för de allra flesta röktillfällena. Vill du ha en större cigarr är ju Siglo VI allmänt prisad.

Jag har några Cohiba Robustos Supremos (Edicion Limitada 2014) i humidoren som väntar på att rökas. Kommer förmodligen ta den första inom en vecka för att fira en större livshändelse. Har inte provat än men förväntningarna är högt uppskruvade p.g.a. allmän uppståndelse kring dessa (kolla exv. Sautters youtube-recenssion). Vill du nån gång prova en sådan så rekommenderas köp ganska omgående. De finns på ett par av de svenska webshopparna just nu. Kommer inom kort bli ett extremt samlarobjekt med auktionspriser på åtminstone det tredubbla av vad de kostar nu.

Tack för det svaret det nöjer jag mig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in