2009-08-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_Dussin
En till nybörjarfråga: vad kan man förvänta sig att en cigarr smakar? Smakar det lika ofantligt gott som röken ofta luktar, eller smakar den helt annorlunda?
En mycket bra fråga! Svaret är att den arom som ickerökaren känner när någon puffar i närheten oftast bara är övertonerna, så att säga, av den totala smak- och doftupplevelse som cigarristen upplever. Aromen är ofta varm och lite söt och innehåller inte sällan inslag av cederträ. Det som aromen inte kan avslöja är framför allt pepprighet och de lite vrånga inslag, beska/bitterhet, som är vanliga mot slutet av cigarren, särskilt hos unga exemplar. Aromen säger heller ingenting om inslaget av nikotin, vars påkänningar kan vara väldigt tydliga även för en erfaren cigarrnjutare.

För att få en så bra första upplevelse som möjligt bör man satsa både på kvalitet och en lämplig plats och stund att prova sin första cigarr. Se till att det inte blåser, var noga med att inte röka på tom mage (större risk att bli illamående), ha vatten och något sött till hands (hjälper bra mot nikotinöverdos) och framför allt, puffa försiktigt!
Citera
2009-08-10, 01:38
Medlem
Meloveyoulongtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag skulle vilja påstå att de flesta drycker med rondör och viss sötma kan passa till cigarr. (Varm choklad är en höjdare, särskilt med ett stänk rom i men det är sällan jag dricker detta.) Sedan är det mycket tycke och smak samt tillfället som avgör vad som passar bäst till cigarren. T.ex. dricker jag själv inget annat än vatten till en cigarr som jag verkligen vill analysera och ostört känna efter vad den smakar. Kaffe tycker jag alltid passar bra, särskilt på förmiddagen eller efter lunch. Annars föredrar jag söta saker som portvin, punsch eller Bailey's och när jag dricker starkare saker blir det aldrig whisky, då jag tycker whiskyns starka smaker dödar många av de finare tonerna hos en cigarr. Cognac dricker jag inte ofta då jag tycker alkoholstyrkan är för hög för att gifta sig med cigarren (jag har samma problem med lagrad rom!) utan det brukar bli tequila reposado av bättre kvaliteter som får slinka ner.

När det gäller calvados, och även grappa, anser jag att dessa bör vara ganska vällagrade och ha mycket fatinslag för att passa till cigarr.

Men, om du har en cognac eller calvados som du älskar att dricka så kommer du förmodligen att gilla dem till cigarren, cognacen är väl det säkraste kortet dock!
Tack för de många och bra tipsen!
Till cigarren: kaffe, konjak och choklad vilket inte visade sig vara så tokigt, otroligt vilken gräddighet som infann sig tack vare det söta, mozartkulan. Jag förstår dig dock när du säger att konjak och whisky är för starka för att riktigt passa, det fungerade men det hadde nog kunnat vara godare med någon likör eller något annat lite svagare.
Citera
2009-08-12, 02:08
Medlem
adzzs avatar
Vilken räknas som den bästa cigarren 2009?
Citera
2009-08-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adzz
För att svara på det måste man nog sätta upp en del kriterier som snävar in frågeställningen.

Tänker du på vilken cigarr i allmänhet som fått högst betyg under 2009? Alla cigarrer provas ju inte i de stora tidskrifterna och på de mest välbesökta sajterna varje år så att endast gå efter omdömen som publicerats under året skulle ge ett förhållandevis snävt urval.

Tänker du på havannacigarrer? I så fall är svaret att de flesta havannor har varit anmärkningsvärt bra de senaste åren. Sedan 2006 verkar man ha gjort en förändring, vad den kan bestå av har jag ingen aning om, som i praktiken har inneburit att cigarrerna smakar mycket bättre direkt och vid ung ålder än vad de brukade göra. Vissa spekulerar dock i att detta kan ha en negativ inverkan på sikt, dvs att cigarrerna inte längre har samma potential att utvecklas under långtidslagring, men det spelar ju ingen roll för dem som köper en cigarr och röker den direkt eller bara lagrar den något år.

Tänker du endast på nylanseringar, begränsade och/eller regionala utgåvor? Dessa kan ofta smaka omoget vid sin lansering men kan ändå blomma ut till fenomenala rökverk med tiden.

Tänker du på cigarrer som går att få tag på över disk i Sverige, de som är enkla att få tag på via Internet när man bor i Sverige eller de som kräver personliga kontakter i landet där de säljs då den aktuella återförsäljaren inte skeppar till Europa? Detta styr urvalet enormt!

Tänker på du på en särskild smakprofil eller modell? Det är i princip omöjligt att jämföra t.ex. milda och kraftiga cigarrer mot varandra, även om båda är högkvalitativa. Det är som att jämföra päron och äpplen!

Tänker du på cigarrer i en viss prisklass? Lägger man in parametern prisvärdhet får man titta på det hela med helt andra ögon.

Tänker man dessutom på att cigarrökarnas preferenser varierar enormt från individ till individ blir det nära nog en omöjlighet att säga vilken cigarr som är bäst utan att få protester från höger och vänster.

Men, om du vill ha namnet på en djäkligt bra cigarr som aldrig har varit dålig och som de flesta hyllar så skulle jag ändå säga Montecristo No. 2 från Kuba!
Citera
2009-08-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adzz

Hur långt är ett snöre??

Smaken är ju som bekant som baken...delad.

Det du lr jag tycker om är ju inte säkert det som någon annan gillar/tycker om.
Citera
2009-08-14, 01:26
Medlem
Kalevras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Montecristo No. 4, utan tvekan.

En ypperligt välbalanserad smakupplevelse som passar jättebra för både noviser så väl som erfarna cigarrentusiaster.

En av världens mest sålda cigarrer, av en mycket bra anledning. Den är väldigt bra helt enkelt.

Hur ligger den till prismässigt?
Citera
2009-08-14, 05:06
Medlem
Meloveyoulongtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalevra
mellan 90 och 100 kr har den kotat de gångerna jag köpt den.
Citera
2009-08-14, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalevra
Montecristo No. 2 kostar idag:
168 kr på Brobergs
160 kr på Polarcigar

...och med dagens dollarkurs (7,16 kr):
Från 55 kr och uppåt på utrikiska sajter (ibland tillkommer frakt)
Citera
2009-08-20, 00:35
Bannlyst
Vad tycker folket om det lilla starpaketet "normal" för 1450kr på http://www.polarcigar.se/ ?

Tänkte att som nybörjare kunde det vara smidigt att köpa allt i ett paket, och därmed även slippa vela vilka cigarrer man skall köpa också.

Tack på förhand!
Citera
2009-08-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smugglarn
Vad tycker folket om det lilla starpaketet "normal" för 1450kr på http://www.polarcigar.se/ ?

Tänkte att som nybörjare kunde det vara smidigt att köpa allt i ett paket, och därmed även slippa vela vilka cigarrer man skall köpa också.

Tack på förhand!
Det verkar hygligt tycker jag, men förvänta dig inga supercigarrer! Humidoren växer man snart ur men å andra sidan är det ju inte säkert att man som nybörjare faktiskt kommer att fastna så det är ju ingen vits att satsa för mycket pengar direkt.

Ett annat alternativ är att köpa de cigarrer man verkligen är intresserad av för samma summa och lösa förvaringen på annat sätt.
Citera
2009-08-20, 22:02
Bannlyst
Ziplockpåsar duger som tillfälliga humidorer i åtskilliga månader. På sommaren och nära havet är luften i Sverige dessutom så fuktig att man snarare måste skydda cigarrerna från fukt än tvärtom.

Jag röker periodvis en till två veckor och då bara en cigarr per dag, vanligen till eftermiddagskaffet. Man kan få små longfillers (minipanetelas, carolinas) för cirka 50 kr. De får vanligen beställas på nätet. "Vanliga" tobaksaffärer har vanligen inget i sortimentet mellan skitcigarriller och dyra coronas. Vanligen köper jag dock en eller två större för 100-200 kr för "festliga" dagar som födelsedagar, jul, nyår etc.

Montecristo kan rekommenderas liksom Hoyo de Monterrey.

Dessutom vill jag slå ett slag för Cigarrlagret Minst lika fint sortiment som de större affärerna och oftast billigare dessutom.
Citera
2009-08-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Ziplockpåsar duger som tillfälliga humidorer i åtskilliga månader. På sommaren och nära havet är luften i Sverige dessutom så fuktig att man snarare måste skydda cigarrerna från fukt än tvärtom.

Jag röker periodvis en till två veckor och då bara en cigarr per dag, vanligen till eftermiddagskaffet. Man kan få små longfillers (minipanetelas, carolinas) för cirka 50 kr. De får vanligen beställas på nätet. "Vanliga" tobaksaffärer har vanligen inget i sortimentet mellan skitcigarriller och dyra coronas. Vanligen köper jag dock en eller två större för 100-200 kr för "festliga" dagar som födelsedagar, jul, nyår etc.

Montecristo kan rekommenderas liksom Hoyo de Monterrey.

Dessutom vill jag slå ett slag för Cigarrlagret Minst lika fint sortiment som de större affärerna och oftast billigare dessutom.

Cigarrlagret kan jag också rekommendera. Senaste gången jag beställde hade jag det jag beställt i brevlådan.

Har en fråga själv. Vilka prisklasser brukar ni köra på, ni som röker ofta?
Senast redigerad av Gvibrations 2009-08-20 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in