2012-03-08, 19:27
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hashmonstret
Ohh snyggt. Det med ek/valnöt är nog ingenting att oroa sig över. Sålänge det kan suga åt sig en del fukt så är det nog lugnt. Enligt mig är ceder överskattat. Vissa cigarrer som är inlindade i cederkofta eller förvarade i cederboxar har haft för mycket cedersmak enligt mig. Funderar nästan på att köpa en humidor som har annat trä än ceder. Vissa cigarrer suger bara åt sig alldeles för mycket!

Har du tätat skåpet så det håller tätt? Såg att det inte fanns några gummilister. Kan vara bra om man vill ha en stabil luftfuktighet. Reser du dessutom bort några dagar/veckor så behöver du inte oroa dig för att det fukten ska ha rasat ner fullständigt.

Väldigt snyggt skåp!

Vill passa på att tacka Crazy Swede också för alla bra svar.

Finns ingen tätning än, men skall se hur den håller fuktigheten utan först.
Sitter en xikar?-fuktare i nu för 250 cigarrer.
Har också tänkt på det där med cedern. Speciellt i humidorer där det är ett fanérat innanmäte har jag svårt att se hur cederns "fantastiska" egenskaper skall komma till sin rätt. Men jag är en fullkomlig novis i ämnet.

edit: tack för komplimangerna!
Citera
2012-03-08, 19:44
Medlem
Vitsen med äkta spansk ceder är framför allt att dess aromatiska doft bidrar på ett positivt sätt till cigarrens karaktär. Att vissa inte gillar cederkaraktären kan nog ha med personliga preferenser att göra men jag tror också att det är kopplat till skiftande kvalitet hos cedern i fråga samt vilka cigarrer det handlar om. Enligt min erfarenhet mår alla kraftigare havannacigarrer mycket bra av att vila tillsammans med cederträ, särskilt efter lång lagring, dvs mer än 5 år.

Men, på grund av sin porositet är spansk ceder även en bra fukthållare vilket framför allt märks i humidorer som inte är helt fyllda med cigarrer eller cigarrlådor.

Naturligtvis går det bra med andra träslag eller helt täta material som plast, glas eller metall. Det viktiga är ändå att materialet inte luktar illa när det är fuktigt då cigarrer tyvärr är väldigt bra på att absorbera dofter.
Citera
2012-03-13, 15:01
Medlem
Thunderaces avatar
Överlag tycker jag ni är ordentligt insnöade på kubanska cigarrer. Enligt min mening är de klart överreklamerade och passar inte majoriteten av cigarrökare även om jag naturligtvis inte förnekar att några av de bästa cigarrerna tillverkas på Kuba. Framtidens cigarrer hittar ni i andra länder, som t ex Dominikanska Republiken, Mexico, Nicaragua och Brasilien. Handrullade, kvalitativa prisvärda rökverk som man kan hitta i vanliga tobaksbutiker. Okej märken; Santa Damiana, Playboy (!), Flor de Copan, Don Diego. Riktigt bra rökverk; Arturo Fuente, Padron, My Father och nya uppstickaren och personliga favoriten Perdomo - Robustos som Maduro och Conneticut för under 90:- spänn i butik. Kubanerna i all ära men som sagt snöa inte in på dom, det finns mycket fint röka ute i stora världen!
Citera
2012-03-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Överlag tycker jag ni är ordentligt insnöade på kubanska cigarrer. Enligt min mening är de klart överreklamerade...
Det är sant att det inte enbart är kubanska cigarrer som gäller och att man absolut ska utforska cigarrer från andra länder.

Jag gjorde själv detta under många år och var fast besluten om att inte fastna i havannaträsket. Jag har provat en fasligt massa cigarrer och hittat en del guldkorn men de allra flesta cigarrerna var trots allt bara "sådär".

Med tiden blir man mer van, börjar inse mer exakt vad man vill ha vid olika tillfällen samtidigt som doft- och smaksinnet blir mer tränat och även kanske en smula härdat. När man nått den punkten i sin cigarristiska karriär är det väldigt vanligt att man röker mer och mer havannacigarrer då få andra cigarrer har samma kropp, komplexitet och dynamik.

Efter 15 års puffande är jag själv i den situationen att jag nästan enbart röker kubanska cigarrer, Ibland vill jag dock ha lite omväxling och då tar jag gärna en vällagrad (>4 är) La Flor Dominicana Double Ligero i lämplig storlek eller en lika vällagrad Camacho Corojo Monarca om jag vill ha en ännu mjukare upplevelse.
Citera
2012-03-20, 17:11
Medlem
25TaLifes avatar
Mitt första cigarrpaket beställt, gud man är ju nästan lite nervös nu?
Ett stort steg!
Citera
2012-03-21, 17:48
Medlem
Jag bestämde mig nyligen för att jag skulle starta en liten cigarr-samling.
Sagt och gjort. Jag köpta in lite olika cigarrer jag läst mig till här i tråden och lite annat jag hittade på hemsidan jag beställde ifrån.

Jag har aldrig rökt tidigare (vilket betyder ca 20 st cigg, och 3 st cigarrer under de senaste 10 åren), så jag är ovan vid smakerna.

Prövade en av de mindre cigarrerna jag köpt under helgen (en ganska billig en). Cigarren var beskriven som medium-mild och utan bitterhet, men det jag upplevde som mest påtagligt var just en bitter eller besk smak av aska. Smaken satt kvar i munnen under hela helgen, vilket avskräckte mig lite grann från cigarr-rökandet.

Vad tror ni, berodde min negativa upplevelse på min ovana, eller pga en dålig cigarr?
Hur mycket behöver man lära sig uppskatta detta som ovan rökare?
Tips och råd för att komma in i cigarrrökandet och lära sig tycka om det?
Citera
2012-03-21, 21:45
Medlem
Visst kan det ha varit en dålig cigarr (vilket märke var det?) men den kan också ha varit för fuktig och/eller för ung.

Puffningstekniken spelar också en stor roll och som nybörjare är det extra viktigt att varken puffa för hårt eller för ofta. Det kan också hjälpa att ge upp cigarren i förtid då de bittra tonerna ofta blir mer framträdande ju längre man röker. Och, inga halsbloss natutligtvis!
Citera
2012-03-26, 22:58
Medlem
Thwarters avatar
Hur långt brukar ni röka cigarrer innan ni avslutar dem? Fimpar ni dem eller låter ni dem slockna av sig själva (i värdighet)?
Citera
2012-03-27, 14:10
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thwarter
Hur långt brukar ni röka cigarrer innan ni avslutar dem? Fimpar ni dem eller låter ni dem slockna av sig själva (i värdighet)?

Jag brukar röka ner till pappersringen (som jag inte tar bort). Om jag fimpar eller låter den slockna beror helt på tillfälle. Oftast låter jag den nog slockna av sig själv när jag tänker efter. Men det finns ju helt klart tillfällen då det är trevligare att fimpa cigarren.
Citera
2012-03-27, 15:52
Medlem
samfishers avatar
Hej!

Fyllde år för några dagar sen och fick ett antal cigarrer i present. Jag måste nu inhandla en humidor (något jag ändå tänkt köpa). Då jag är nybörjare så har jag kikat på lite mindre och billigare modeller.

Jag skulle behöva hjälp att välja en bra och lite billigare. Då jag redan fått cigarrerna så är det ju lite kris då jag inte vill att de förgås och inte känner för att "panikröka" upp dom.

Jag är även öppen för andra förslag men lämnar några förslag nedan. Prisklass 500-700 kr.

http://www.humidorer.se/pallas/48-0
http://www.humidorer.se/lynx/100-0
http://www.cigarrummet.com/miva/merc...tegory_Code=64

Jag förvarar just nu cigarrerna i en plastburk med en fuktig svamp i ena hörnet. Finns det något bättre sätt att förvara dom på tills jag får min humidor?
Citera
2012-03-28, 04:26
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Jag vill beställa ett gäng cigarrer hem till min brevlåda, finns det någon sida som leverar cigarrer på detta viset?
Citera
2012-03-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
...Men det finns ju helt klart tillfällen då det är trevligare att fimpa cigarren.
Vad skulle det vara för tillfällen?

En cigarr slutar snabbt att ryka om man bara låter den ligga och mosar man den som man fimpar en cigarett ser det väldigt illa ut och den skräpar ner mycket mer. En mosad cigarrfimp stinker för övrigt mer än en som fått slockna i stillhet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in