2011-02-03, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
... ett par-fem sekunder efter ett bloss började den pysa samt ryka mer än normalt. Pyset slutade direkt och det lät ungefär som när man tänder en tändsticka och den gav ifrån sig stora mängder rök...
Det mest troliga är att glöden nådde en bit tobak som hade en extra stor ansamling av hartser/oljor. Jag har glömt vad dessa blåsor heter men de kan påverka förbränningen och även brinna ljudligt.

En annan förklaring kan ju vara ett främmande föremål i cigarren, eller kanske en familj med tobaksskalbaggar som blev rostade.
Citera
2011-02-03, 08:21
Medlem
Frijss avatar
När jag såg denna tråden fick jag smaken av en cohiba corona especiale i munnen; Min favorit cigarr! Jag älskar den cigarren! Har provat många men det är denna jag har fattat tycke för. Jag har lust att prova en Cohiba Behike 52, den som blev årets cigarr, de ska ju producera 150 000 stycken i år av dem, vilket är toppen!

Vilka butiker brukar ni köpa i från? Jag brukar köpa från robusto.se eller cigarrlagret.se. Kanske ska jag prova cigarrrummet.com, vem vet.
Citera
2011-02-03, 11:17
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det mest troliga är att glöden nådde en bit tobak som hade en extra stor ansamling av hartser/oljor. Jag har glömt vad dessa blåsor heter men de kan påverka förbränningen och även brinna ljudligt.
Aha, okej. Var rädd att det skulle vara något farligt. CIA har/hade ju en cigarr med en liten mängd C4 samt ett antändningsämne som kanske kan liknas med toppen på en tändsticka. Visserligen heter jag inte Castro i efternamn, men..

Citat:
En annan förklaring kan ju vara ett främmande föremål i cigarren, eller kanske en familj med tobaksskalbaggar som blev rostade.
Jo, den tanken slog mig också. Dock borde väl första puffarna smakat tobaksbagge (bajs?)? Dessutom såg jag inga hål i cigarren.

När vi ändå är inne på baggar och skit. Är det smart att frysa in ALLA nylevererade cigarrer i tre dagar + en dag i kylen? Har ju som sagt en liten leverans från famous som borde komma relativt snart.
Citera
2011-02-03, 19:12
Medlem
Citat:
...CIA har/hade ju en cigarr med en liten mängd C4 samt ett antändningsämne som kanske kan liknas med toppen på en tändsticka. Visserligen heter jag inte Castro i efternamn, men...
Mnja, Castro försökte de väl snarare pracka på förgiftade cigarrer.

Citat:
......När vi ändå är inne på baggar och skit. Är det smart att frysa in ALLA nylevererade cigarrer i tre dagar + en dag i kylen? Har ju som sagt en liten leverans från famous som borde komma relativt snart.
Tre dagar är overkill men man bör alltid frysa sina cigarrer och därefter tina upp dem försikigt innan de hamnar i samlingen. Tobaksskalbaggar är den enda ohyra man behöver orora sig för och frysning i minst ett dygn tar garanterat kål på ägg, larver och skalbaggar.

Angående upptiningen slår jag in lådorna eller plastpåsarna i tidningspaper som isolering efter frysningen. Då tinar de upp lagom långsamt i rumstemperatur och på så vis behöver man inte ockupera kylen.
Senast redigerad av Crazy Swede 2011-02-03 kl. 19:13. Anledning: Justering
Citera
2011-02-03, 21:11
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Mnja, Castro försökte de väl snarare pracka på förgiftade cigarrer.
Rätt idiotiskt eftersom en inbiten cigarrökare tillika superdiktator borde kunna smaka om sin cigarr blivit spetsad med lite arsenik eller vad jänkarna hade i sin arsenal.

Citat:
Tre dagar är overkill men man bör alltid frysa sina cigarrer och därefter tina upp dem försikigt innan de hamnar i samlingen. Tobaksskalbaggar är den enda ohyra man behöver orora sig för och frysning i minst ett dygn tar garanterat kål på ägg, larver och skalbaggar.

Angående upptiningen slår jag in lådorna eller plastpåsarna i tidningspaper som isolering efter frysningen. Då tinar de upp lagom långsamt i rumstemperatur och på så vis behöver man inte ockupera kylen.

OK! Får börja frysa mina nyköp hädanefter då. Tack.
Citera
2011-02-15, 00:03
Medlem
ArturoBandinis avatar
Vad har ni att säga om Sancho Panza, Bachilleres 1998? Det är månadens cigarr på cigarrlagret, och jag råkade visst spontanköpa ett gäng när jag snubblade hem vid halv tre-snåret i lördagsnatt.
Citera
2011-02-15, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Vad har ni att säga om Sancho Panza, Bachilleres 1998? Det är månadens cigarr på cigarrlagret, och jag råkade visst spontanköpa ett gäng när jag snubblade hem vid halv tre-snåret i lördagsnatt.
Jag har bara provat två stycken men tyckte att de var helt ok. Många tycker dock att detta är en kanoncigarr som dessutom går att få tag till ett ovanligt bra pris i Sverige med tanke på att den tillhör vintagekategorin.

För övrigt tillverkades den inte längre så om du gillar den bör du skynda dig att bunkra upp fler.
Citera
2011-02-22, 22:58
Medlem
Entheogens avatar
Modellen Perfecto tilltalar mig väldigt mycket, men de flesta verkar ha ett något högt pris för mig. någon som vet om man kan hitta en för runt 100kr max?
Citera
2011-02-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Modellen Perfecto tilltalar mig väldigt mycket, men de flesta verkar ha ett något högt pris för mig. någon som vet om man kan hitta en för runt 100kr max?
Jag antar att du är ute efter att handla över disk i Sverige eller hos svenska näthandlare eftersom du satt prisnivån så högt.

Några förslag från Brobergs är:
Avo Domaine <20> (107 kr/st)
Oliva Serie O Petit Perfecto (79 kr/st)

Från Cigarrummet:
Cuaba tradicionales (88 kr/st)
Macanudo Maduro Diplomat (93 kr/st) (Egentligen inte en riktig perfekto!)

Från Cigarrlagret:
Arturo Fuente Hemingway Short Story (96 kr/st)
Miranda Petit Torpedo (69 kr/st) (Egentligen inte en riktig perfekto!)

Jag kanske ska tillägga att jag normalt inte röker någon av dessa själv då perfectos oftare har problem med draget och dessutom på grund av sin konstruktion blir dyrare än raka cigarrer.
Citera
2011-03-06, 14:21
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Jag antar att du är ute efter att handla över disk i Sverige eller hos svenska näthandlare eftersom du satt prisnivån så högt.

Några förslag från Brobergs är:
Avo Domaine <20> (107 kr/st)
Oliva Serie O Petit Perfecto (79 kr/st)

Från Cigarrummet:
Cuaba tradicionales (88 kr/st)
Macanudo Maduro Diplomat (93 kr/st) (Egentligen inte en riktig perfekto!)

Från Cigarrlagret:
Arturo Fuente Hemingway Short Story (96 kr/st)
Miranda Petit Torpedo (69 kr/st) (Egentligen inte en riktig perfekto!)

Jag kanske ska tillägga att jag normalt inte röker någon av dessa själv då perfectos oftare har problem med draget och dessutom på grund av sin konstruktion blir dyrare än raka cigarrer.

Men om man är ute efter det andra alternativet, hur skulle man gått tillväga då?
Citera
2011-03-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Men om man är ute efter det andra alternativet, hur skulle man gått tillväga då?
Man beställer via Internet från handlare i USA (ickekubanska cigarrer) eller från Hong Kong, Schweiz, Gibraltar mfl (kubanska cigarrer) beroende på vad man vill ha.

Jag ogillar att tipsa om var jag själv handlar då det kan öka trafiken av paket därifrån vilket ökar den redan höga risken att paketet fastnar i tullen.

Om handlaren inte accepterar att beskriva innehållet och värdet på ett kreativt sätt är risken stor numera att cigarrerna fastnar i tullen och då blir skillnaden i pris inte lika stor längre jämfört med att handla över disk här hemma.

Detta står på den numera stängda sajten 08bolmers:

Vid internethandel så ska du meddela skatteverket i förväg men givetvis kan du ta emot gåvor från länder utanför EU. Då gäller att upp till 10 cigarrer med ett sammanlagt deklarerat värde av högst 50€ får tas emot utan tull. För större volymer eller större värde så måste du dels betala tobaksskatt emd 112 öre per cigarr och dessutom tull som varierar beroende på vilket land cigarrerna skickats. Dessutom ska du betala moms på hela värdet inkl skatt, tull och frakt.
Ofta när man får en gåva med ciagarrer från länder utanför EU så får man ett brev från posten om att man ahr ett paket som behöver förtullas. De brukar be om att man ska sända in kvitto eller fakturakopia. Nu är det ju svårt att göra om det är en gåva så då får man kontakta givaren och be om att få veta antalet cigarrer och det ungefärliga värdet som amn sedan meddelar tullen.
Obs!Även om din vän beställt cigarrerna direkt från en handlare så att leveransen kommer från en kommersiell tobaksförsäljare så kan det vara en gåva.
Citera
2011-03-06, 21:50
Medlem
Tisseltassels avatar
Hej. Jag undrar om någon kan svara på ifall den här Xikar-varianten http://www.xikar.com/product_pg_solution.asp

PG Solution 8 oz premixed innehåller 50/50? Eller ska man fylla på med Xikar varje gång i humidoren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in